Toon posts:

FPS viewer

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als een echte gamer en (deels) ook gamedeveloper ben ik altijd bezig met het onderste uit de kan te halen wat betreft prestaties van de videokaart. Op vele forums (ook hier ;) ) kom je de vaak bekende topics tegen waarin gediscussieerd wordt over het verschil tussen 24, 30 of 60 FPS. Nu kon ik me van vroeger herinneren dat er een programmaatje bestond dat het verschil tussen diverse FPS kon laten zien. Omdat ik niet meer weet waar ik dit programma vandaan heb gehaald, ben ik zelf maar aan de slag gegaan.

Het resultaat is hier te vinden.

Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie er van vinden. Alle op of aanmerkingen hoor ik graag. Ook bugs, prestatieproblemen, enz...

Het is dus een simpel programmaatje dat de verschillen laat zien tussen 2 OpenGL vensters, waarbij 1 venster op maximale snelheid draait en het andere venster op een instelbare snelheid. Zorg ervoor dat V-sync niet geforceerd aanstaat! Dit kun je controleren bij de OpenGL instellingen van je videokaart.

Oh ja, doordat het eerste venster op maximale snelheid draait is het normaal dat je CPU belasting naar de volle 100% toe gaat tijdens het draaien van de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 17:22
Mja, opzich wel een aardig programma voor mensen die het verschil willen bekijken. Ik zie geen verschil meer boven de 60 fps (wat vrij normaal is).

[ Voor 5% gewijzigd door Access op 07-08-2004 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:37

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

En daarnaast is FPS (frames per sec) bij bijv. FPS (first person shooter :P) meer dan alleen het beeld. Per "frame" wordt ook de userinput verwerkt. Dus hoe hoger de FPS, ook hoe beter het spel reageert. Mensen die roepen dat 24 frames per seconde voor beeld alleen te weinig is moeten voortaan maar geen TV meer kijken :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viggen
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Creepy schreef op 07 augustus 2004 @ 18:01:
En daarnaast is FPS (frames per sec) bij bijv. FPS (first person shooter :P) meer dan alleen het beeld. Per "frame" wordt ook de userinput verwerkt. Dus hoe hoger de FPS, ook hoe beter het spel reageert. Mensen die roepen dat 24 frames per seconde voor beeld alleen te weinig is moeten voortaan maar geen TV meer kijken :)
bij tv zit de 'beweging' in de frames zelf... als je het beeld stil zou zetten krijg je dus ook een vaag beeld van de beweging... bij games krijg je beweging door veel frames achterelkaar te zetten, elke afzonderlijke frame is ook gewoon scherp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Grappig :+. Voor diegene die altijd een lage framerate willen moeten even contact met me opnemen. Ik heb een XP2000+ incl mobo te ruil voor een >3GHz geval :+

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:03
Viggen schreef op 07 augustus 2004 @ 18:09:
[...]

bij tv zit de 'beweging' in de frames zelf... als je het beeld stil zou zetten krijg je dus ook een vaag beeld van de beweging... bij games krijg je beweging door veel frames achterelkaar te zetten, elke afzonderlijke frame is ook gewoon scherp...
Een tv werkt ook gewoon met stilstande frames hoor, jij bent misschien in de war met het feit dat PAL interlaced is. maar wat jij zegt, dat ze zegmaar met een hoge sluitertijd werken (weet niet hoe ik het anders uitleg) is niet waar, dan zou je NOOIT een scherp beeld hebben.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maverick schreef op 07 augustus 2004 @ 18:22:
[...]

Een tv werkt ook gewoon met stilstande frames hoor, jij bent misschien in de war met het feit dat PAL interlaced is. maar wat jij zegt, dat ze zegmaar met een hoge sluitertijd werken (weet niet hoe ik het anders uitleg) is niet waar, dan zou je NOOIT een scherp beeld hebben.
Er wordt wel degelijk motionblur toegepast op de interlaced frames van de TV.

Maareh heeft niemand een bug opgemerkt in het programmaatje? Hoe is de performance bij jullie eigenlijk? Ik haal hier rond de 3000FPS in het linker venster. Ben ook wel benieuwd wat jullie voor snelheden halen.

Zijn er nog dingen die jullie missen in dit programma?

- Edit -

Ik weet niet of het jullie is opgevallen, maar uit het programma blijkt dat als je framerate net boven de refreshrate ligt (bijv 100FPS op 85Hz monitor), dat dit minder vloeiend lijkt dan wanneer de framerate hetzelfde is als de refreshrate (bijv 85FPS op een 85Hz monitor). Vsync is dus aan te raden voor spellen met framerates die net boven de refreshrate van de monitor liggen. Als de framerate vele malen hoger is dan de refreshrate, dan is het weer aan te raden om de V-sync uit te zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 18:58:
[...]
Ik haal hier rond de 3000FPS in het linker venster. Ben ook wel benieuwd wat jullie voor snelheden halen.
Ik 54 :X

En als ik custom fps omhoog gooi dan gaat ie niet echt omhoog. Een paar frames maar. En na een tijdje zakt max fps dan terug naar 38 !!!

werkt hier niet erg lekker dus.

ik heb een athlon xp 2600, winxp en een geforce2 gts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 19:05:
[...]

Ik 54 :X

En als ik custom fps omhoog gooi dan gaat ie niet echt omhoog. Een paar frames maar. En na een tijdje zakt max fps dan terug naar 38 !!!

werkt hier niet erg lekker dus.

ik heb een athlon xp 2600, winxp en een geforce2 gts
Ah dat kan komen doordat je vsync aan hebt staan. De FPS-en van de 2 vensters zullen dan opgeteld op je refreshrate uitkomen, doordat de ene keer het ene venster mag updaten en de andere keer het andere venster. Dit gaat overigens heel stotterig. Probeer maar eens met Vsync de CustomFPS op 1 in te stellen. Je ziet dan de andere met ongeveer je refreshrate draaien, behalve dat ie 1x per seconde een frampje mist, net op het moment dat de rechter venster wordt geupdate.

Maar goed, de oplossing is dus je Vsync uit te zetten. Een van de volgende instellingen voor Vsync in OpenGL is goed:
- Altijd Uit
- Standaard Uit
- Standaard Aan

De 4e optie, Altijd Aan, zal Vsync forceren. Het programma kan Vsync dan niet meer automatisch uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke tnx, nu werkt het wel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Grappig, boven de 40 wordt het beeld veel rustiger.

Overigens haal ik slechts 2000fps op mn pc, de flaptop doet 1300fps. Tijd voor een nieuwe pc. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davey s.
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:44
Hmmm klopt dit proggie wel ik haaal 5000 fps in het linker gedeelte.
Met Geforce 6800 U trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13
Grappig gemaakt inderdaad :).

Bij dit piramide gevalletje loopt het volgens mijn ogen pas helemaal soepel bij >80fps. Ahoelwel er af en toe een 'grote' schok doorheen komt ( :? ).

Maar normaal als ik CS speel merk ik het meteen als m'n FPS onder de 100 komt (Vsync+refresh rate monitor).

Ook 2000-2500 FPS op m'n GF4TI voor de benchers :P

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jep het klopt wel hoor, ik heb het zelf geschreven ;)
Ik werk met een Queryperformancecounter, dus de nauwkeurigheid moet goed zijn. Ik haal dus ~3000 FPS met een 9800np en een 2800+

De hoge framerates zijn mogelijk doordat er maar weinig berekend hoeft te worden per frame. De enige 'zware' instructies zijn een Cosinus en een Sinus functie voor het bepalen van de camerapositie op de virtuele cirkel om de piramide heen, en de Queryperformancecounter aanroep, voor het bepalen van de verstreken tijdsduur tussen de frames in.

- Edit -

Het zou zelfs nog sneller kunnen werken als ik met displaylists in OpenGL ga werken. De 3D informatie blijft dan in het videokaartgeheugen staan. Nu gooi ik nog iedere keer alle 3D informatie over via de AGP bus.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 22:57
hoe zet ik vsynch uit? :o

had al in het controlpanel van nvidia gekeken maar die staat gewoon op application controlled..

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
iets schreef op 07 augustus 2004 @ 20:26:
Bij dit piramide gevalletje loopt het volgens mijn ogen pas helemaal soepel bij >80fps. Ahoelwel er af en toe een 'grote' schok doorheen komt ( :? ).
Dit komt doordat ie dan net niet helemaal synchroon loopt met de refreshrate. De linker moet altijd perfect vloeiend lopen. Probeer de framerate van de rechter eens gelijk te krijgen met je refreshrate, dan moet je bijna precies hetzelfde resultaat hebben als de linker. Iets te laag of te hoog en je krijgt schokken te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jarnotjuh schreef op 07 augustus 2004 @ 20:34:
hoe zet ik vsynch uit? :o

had al in het controlpanel van nvidia gekeken maar die staat gewoon op application controlled..
Dan denk ik dat ie al uit staat. Als je normaal vloeiend beeld in het linker venster krijgt (FPS dus lekker hoog, 1000 of meer), dan staat je vsync iig al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 20:37:
[...]

Dan denk ik dat ie al uit staat. Als je normaal vloeiend beeld in het linker venster krijgt (FPS dus lekker hoog, 1000 of meer), dan staat je vsync iig al uit.
52 :P
dus moet uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm nvidia, tis alweer een tijdje geleden dat ik daar mee heb gewerkt. Ik had een Ti4400 een jaar terug en in die drivers zat er geloof ik een apart iets van advanced options dingetje (lekker omschreven ;) ) waarmee je vsync kon uitzetten. Ik weet niet of dat inmiddels veranderd is. Iemand meer verstand van Nvidia drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:05
Ik haal max. 3500 FPS(linker scherm dus)..is dit een beetje normaal voor het systeempje wat ik heb??(check sig. voor specs.)

[ Voor 9% gewijzigd door LuPo op 07-08-2004 20:50 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 20:43:
Hmmm nvidia, tis alweer een tijdje geleden dat ik daar mee heb gewerkt. Ik had een Ti4400 een jaar terug en in die drivers zat er geloof ik een apart iets van advanced options dingetje (lekker omschreven ;) ) waarmee je vsync kon uitzetten. Ik weet niet of dat inmiddels veranderd is. Iemand meer verstand van Nvidia drivers?
offtopic:
wil jij zeggen dat je nu een atikaart hebt, ipv nvidia?!
OVERLOPER!!!
:X

kan het niet zo 1, 2 ,3 vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davey s.
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:44
[quote]jarnotjuh schreef op 07 augustus 2004 @ 20:46:
[...]

offtopic:
OVERLOPER!!!

offtopic:
That's my boy >:)

Maaruh hoe kun je zoiets maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
[quote]davey s. schreef op 07 augustus 2004 @ 20:55:
jarnotjuh schreef op 07 augustus 2004 @ 20:46:
[...]

offtopic:
OVERLOPER!!!
offtopic:
That's my boy >:)

Maaruh hoe kun je zoiets maken
Met VB 6, delphi, enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LuPo schreef op 07 augustus 2004 @ 20:45:
Ik haal max. 3500 FPS(linker scherm dus)..is dit een beetje normaal voor het systeempje wat ik heb??(check sig. voor specs.)
Voor een 9800pro met een 3000+ lijkt dit in overeenstemming met de resultaten die ik behaal.

Het leuke van de test is dat FSAA ook toegepast kan worden. Aan de lijntjes kun je zien wat het resultaat is van verschillende instellingen.
Temp-FSAA, je weet wel, de laatste uitvinding op het gebied van AA, werkt in ieder geval niet. Het lijkt erop dat Temp-FSAA vsync forceert. Je krijgt dan dus dezelfde lage framerates als met vsync aan.

- Edit -
Jep met Delphi 7 gemaakt. De basis heeft me 4 uur gekost, de afwerking nog es 2 uur.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 21:02:
[...]

Voor een 9800pro met een 3000+ lijkt dit in overeenstemming met de resultaten die ik behaal.

Het leuke van de test is dat FSAA ook toegepast kan worden. Aan de lijntjes kun je zien wat het resultaat is van verschillende instellingen.
Temp-FSAA, je weet wel, de laatste uitvinding op het gebied van AA, werkt in ieder geval niet. Het lijkt erop dat Temp-FSAA vsync forceert. Je krijgt dan dus dezelfde lage framerates als met vsync aan.

- Edit -

[...]

Jep met Delphi 7 gemaakt. De basis heeft me 4 uur gekost, de afwerking nog es 2 uur.
best netjes, ik kan het niet! :P
het enigste wat ik tot nu toe kan is een rekenmachine in VB6 maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jarnotjuh schreef op 07 augustus 2004 @ 21:06:
[...]

best netjes, ik kan het niet! :P
het enigste wat ik tot nu toe kan is een rekenmachine in VB6 maken :P
Hehehe, ik weet nog dat de rekenmachine voor mij ook een van de eerste opdrachten was. Maar dan wel voor delphi. Met die rekemachine ben ik vele malen langer bezig geweest dan met het bovenstaande programmaatje ;)
Pagina: 1