Toon posts:

Sony Vaio SR11k memory parity error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik kom er niet meer uit in mijn eentje! Graag hoor ik jullie mening over het volgende:

Mijn Vaio SR-11k met W2K, SP2 doet het na het terugzetten van de fabrieks-image eerst goed, maar vertoont meestal na een dag de volgende symptomen:

- PCMCIA slot met daarin Sitecom ethernetkaart houdt ermee op, in combinatie met audio die ranzig wordt en dan hangen;
- bij herstarten: BSOD met "NMI: Memory Parity Error"
- BIOS maakt af en toe melding van PCI resource conflict tussen audio en PCMCIA slot (met ACPI staan deze normaal gesproken samen met firewire op IRQ 9);
- na vaak herstarten raken (systeem-)bestanden beschadigd en doet explorer.exe het bijv. niet meer;
- soms komt er uit de speakers tijdens het booten ineens een ontzettend irritant harde zaagtand-toon die niet ophoudt.

Ik heb hem al open gehad, bleek dat er een hoop stof tussen de fan het het koelelement van de processor zat. Zou dus kunnen dat de CPU en/of chipset oververhit zijn geraakt ooit. De twee 64 MB geheugenreepjes (Toshiba en Samsung) heb ik getest met Memtest86, maar die vond geen fouten. De problemen doen zich ook voor als slechts 1 van beide repen erin zitten.

Zou het kunnen dat het geheugen toch gewoon kapot is? Of komt het voor dat je CPU en/of chipset zo brak is dat ie soms nog wel werkt, maar soms in een grote teringzooi van IRQ conflicten en memory errors verstrikt raakt?

Als iemand weet wat ik nog meer zou kunnen testen voordat ik investeer in nieuw micro-dimm geheugen (72 euro voor 128 mb), dan hoor ik het heel graag. Thanks alvast.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Het kan idd erg goed zijn dat je geheugen kapot is. Hoelang heb je memtest gedraait? 1x test zonder fouten wil nml nog niet zeggen dat het kapot is.

Je harde schijf kan ook bijna aan z'n eind zijn, misschien ff kijken of je daar een test-tooltje voor kan vinden.

Het lijkt me sterk dat dit een gevolg is van oververhitting. Als dat het geval zou zijn, zou je laptop waarschijnlijk niet eens meer POSTen...

日本!🎌

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb memtest een uurtje laten pruttelen, misschien moet ik dat nog maar eens doen dan. Kan het zijn dat halfbrakke geheugenmodules soms wel en soms niet fouten vertonen, naar gelang hun temperatuur bijvoorbeeld?

En denk je dat geheugen de enige kandidaat is om de bron te zijn van dit soort wisselvallig gedrag, of zou de chipset ook instabiel kunnen zijn geworden?

O ik hoop echt dat het een kwestie is van simpelweg een nieuw dimmetje erin proppen en klaar is kees. Het is een te cool klein geil apparaat namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
HD is nieuw trouwens, daar zal het denk ik niet aan liggen.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Dat een harddisk nieuw is, garandeert nog niet dat ie niet stuk is ;)

Maar ja hoor, aan de chipset kan het ook liggen. Het kan eigenlijk aan ieder component liggen dat tijdens de fouten in werking is.

Misschien moet je maar gewoon garantie claimen? Het is duidelijk een probleem met hardware, dus je zou zeggen dat je leverancier het maar moet oplossen...

btw, wil je volgende keer de edit-knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) gebruiken

日本!🎌