Toon posts:

[XPPro] Ghosten naar nieuwe schijf: onverwacht probleem.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals na m'n gezoek door het archief van dit forum duidelijk werd, zijn veel tweakers het met me eens, en is Norton/Symantec Ghost een perfecte manier om de inhoud van een harde schijf over te zetten naar een vervangende drive.

Een procedure die ik al regelmatig heb uitgevoerd, maar vandaag met minder dan geweldig gevolg.

Plan: WD120Gb, nu C:(boot, 20Gb) en F:(dump, 100Gb), waar WinXP Pro vanaf draait, vervangen door Maxtor 200Gb. De F: interesseert me niet, dus met Ghost keurig de originele C: naar de nieuwe schijf overgezet. Om het helemaal eender te houden, op een identieke 20Gb partitie, FAT32. De resterende 180Gb komt wel als het allemaal eenmaal draait.

Drives opnieuw aangesloten, met de nieuwe als Primary Master en geboot. Windows XP begint keurig te starten, maar blijft hangen op het 'Welkom' scherm, waarna normaal direct m'n desktop zou moeten verschijnen.
De muis is nog te bewegen en als ik de cd-drives open en dicht doe, wordt die actie herkent (cd-icoontje bij het muis-aanwijzertje), maar er is niks aan te vangen.

Opstarten in veilige modus geeft exact hetzelfde beeld!
De WinXP Pro install-cd een reparatie laten uitvoeren gaat niet, want zodra ik aanwijs waar de reparatie uitgevoerd moet (C:\WINDOWS), reboot de computer.

De bende bekijken met WinPE en dergelijke, geeft een keurig en normaal beeld, maar er is duidelijk *iets* niet helemaal in orde.

Heeft iemand een idee om WinXP toch dóór te laten starten op deze nieuwe schijf?

Thanks!

Verwijderd

'k heb het gevoel dat die FAT32 keuze niet erg slim was, en dat daardoor je problemen hebt op die 200gig schijf.

Ik kan er compleet naast zitten want ik kan geen relevante info vinden erover :)

Is die FAT32 zo belangrijk ? Convert je oude schijf anders eerst naar NTFS en ghost hem dan nog eens...

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 14:28

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

. @ Green.Velvet:
Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 16:20:
Om het helemaal eender te houden, op een identieke 20Gb partitie, FAT32. De resterende 180Gb komt wel als het allemaal eenmaal draait.
!
Kijk eens in de BIOS, of jouw Hard Disk wel goed herkend wordt.

(P.S. heb je geprobeerd om de hele operatie eens opnieuw te doen? Mischien ging er tijdens het ghosten iets mis. . . )

[ Voor 3% gewijzigd door Abomination op 07-08-2004 18:24 ]

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:08

GreyGhost

Het is een spook

Heb eens hetzelfde probleem gehad, het heeft te maken met het feit dat XP een soort serial nummer zet in de MBR van je harde schijf. Als je zo overzet als jij het (vermoedelijk) doet: partitie naar partitie, dan neem je dat nummer niet mee en herkent XP je systeem niet en start niet door, zal even zoeken naar wat literatuur om dit te onderbouwen.

Andere mogelijkheid is dat omdat je nu over de 120 gb barriere heen gaat je bios of winxp nog geen 48-bit adressering ondersteunen.

[ Voor 19% gewijzigd door GreyGhost op 07-08-2004 18:44 ]

For I am grey, between the darkness and the light

Verwijderd

Topicstarter
-FAT32 is nodig omdat het volume ook onder Win98 te bekijken dient te zijn. Ik gebruik het niet direct voor 98, maar wil ook niet moeilijk moeten doen als ik even een filetje in wil zien. Ook denk ik niet dat dit het probleem is.

-De BIOS herkent de schijf keurig en onder de PE versie van WinXP kan ik de volledige 200Gb gebruiken. De bootpartitie is maar 20Gb, zoals 'ie altijd was.

-Inderdaad heb ik al een 2e (en 3e) Ghost gedaan, met hetzelfde resultaat.

-GreyGhost's idee is iets waar ik voor vrees dat het wel eens de oorzaak zou kunnen zijn, aangezien in m'n verder niet-door-bootende WinXP één van de weinige veranderde files de activatie-data van XP is: wpd.dbl in je system32 dir.
Nu weet ik helaas de vorige grootte van het bestand niet, maar volgens mij is die na activatie 10 tot 12kb, en bij een niet-geactiveerde windows 2kb.
Bij mij is hij nu 2kb :( - Echter, even checken leert dat XP zichzelf nog wel prima geactiveerd vindt.
Misschien dat hier een vreemd soort conflict zit? Missende activatie-info op een toch geactiveerd systeem dat hierdoor gek wordt ofzo?

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:08

GreyGhost

Het is een spook

Je zou eens kunnen booten in de xp emergency console en een "fixmbr" kunnen doen. Ik vond een paar voorbeelden waarbij het hielp, al waren de prolemen niet helemaal identiek. Tenzij je een multiboot systeem hebt kan het probleem er waarschijnlijk niet groter op worden en anders kun je altijd opnieuw ghosten.

For I am grey, between the darkness and the light

Pagina: 1