Nou ben ik toevallig net twee weken terug uit de bergen
En ik ken je probleem heel goed. De eerste keer dat we (mijn familie) er waren, hadden we soms foto's van bergen waarin een hoogteverschil van zo'n 1500m te zien was, en waarop het leek alsof het nog geen 1,5m was.
Dit euvel is te verhelpen door iets op de foto mee te nemen, zoals hier al wordt gezegd. Dit hoeft niet per sé een persoon te zijn, persoonlijk vind ik dan altijd dat het te snel 'vakantie-kiekjes' worden, een rots met korstmos (omdat je wéét dat dat klein is), of een boom, of gewoon een grasveld waar je de textuur nog heel goed van kan zien, zodat te zien is dat dat dichtbij ligt.
Ik kopieer even de foto van aardbei:
Zonder de weg die hierop staat, heb je geen flauw idee van het perspectief. De waterval ziet eruit als een miezerig stroompje van misschien een halve meter breed, terwijl het zo te zien zomaar 3 tot 5 meter breed is.
Een andere optie is het meefotograferen van iets op de achtergrond, waarvan je het formaat weet, zoals bij de foto die Femme postte:
Alhoewel je diepte krijgt door de koe op de voorgrond, had je ook aan de bomen en de hutjes (welliswaar minder dan bij iets op de voorgrond zetten) kunnen zien dat het geen composthoop, maar een berg is.
Zelf heb ik er ook nog wel eens moeite meer trouwens, ik post
morgen later deze ochtend nog wel wat foto's die ik heb gemaakt deze zomer.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 10-08-2004 00:38
]