Toon posts:

[Gentoo] DHCP problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig om Gentoo te installeren, en loop eigenlijk met het netwerk installeren al vast. Na wat problemen lukt het mij niet de DHCP server van chello te bereiken..

Tijdens het booten van de cd worden de verkeerde modules geladen voor mijn netwerkkaart, waardoor er ook geen eth0 te zien is met "ifconfig"

eth1394 terwijl 8139too geladen moet worden:

livecd: rmmod eth1394
livecd: modprobe 8139too

Nu zijn de juiste modules geladen, en laat ifconfig de eth0 device ook netjes zien.
Helaas met een 192.168... ip-adres, terwijl ik een directe lijn naar chello heb...

Geprobeerd met "dhcpcd eth0" hem op de dhcpserver van chello te laten komen. Dit duurd heel erg lang en uiteindelijk krijg ik dan mn prompt terug.

Na het checken van "dmsg", blijkt dat de melding "No IPv6 routers reachable" gegeven wordt. En is ook eth0 niet meer te zien met "ifconfig".

Al geprobeerd mijn modem te resetten (wat tot gevolg had dat windows ook geen IP meer kreeg, moest daarna nog een keer de modem resetten, waarna windows zonder problemen wel een IP krijgt..)

Iemand enig idee? Wellicht gaat er iets mis met dat rmmod enzo, of vergeet ik domweg iets?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 13:32 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-02 12:35

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
eth1394 = tcp/ip over firewire, mag je gerust laten zitten

8139too heb je geinsmod, blijkbaar werkt hij ook aangezien je hem met ifconfig (-a) kan zien. De ipv6 routers hebben er niets mee van doen, dus moet het je dhcpcd zijn ;)

Volgens mij kun je dhcpcd met -d je ook meer laten vertellen dan wat je anders krijgt. dhcpcd logt met syslog (/var/log/*) en niet via de kernel ring buffer (dmesg dus ;))

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Euh, is het niet zo dat chello op MAC adres gelocked is? Of is deze netwerkkaart dezelfde waar je origineel chello op hebt aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Zelfde PC :)

Ok wat ik op kan maken uit de /var/log/.. logs is:

Bij het opstarten laadt hij de verkeerde module, maar die word wel verbonden aan eth0..

Dan krijg ik een log deze melding: [dhcpcd] interface eth0 is not Ethernet blablabla, dhcpSTART gaat niet goed.. (logisch, verkeerde module)

Als ik nu met ifconfig eth0 kijk, zie ik wel een soort van kaart, maar een waarvan de "Link encap" niet Ethernet is...

Wat ik dan doe is dus die module weggooien (dan is eth0 weer vrij), en de goede laden (eth0 is nu de correcte kaart, maar met een verkeed ip adres).

Dan zie ik in het log dan hij de Ethernet kaard vind etc.

Dan probeer ik dhcpcd weer te starten, dat gaat fout met de volgende melding:

[dhcpcd] time-out looking for DHCP server

In het etc/conf.d/net file deze regel nog toegevoegd:

iface_eth0="dhcp"

Vraag me nu nog af of ik dan niet iets moet herstarten ofzo??

[ Voor 159% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 14:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Las ook dat je je IP adres enzo vrij moet geven onder Windows, omdat je anders onder Linux geen andere krijgt?

Leek me een beetje onzin, maar als het wel moet, hoe doe je dat in WinXP?

Krijg nu meer meldingen in het log, deze krijg ik nadat ik de verkeerde module verwijderd heb (rmmod) en de goede geladen heb (modprobe) en vervolgens DHCPCD wil starten:

[dhcpcd] dhcpStart: ioctl : SIOCGIFHWADDR: No such device

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 14:36 ]

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Probeer eens de eth1394 module niet te verwijderen voor je de realtek module laad. Als het goed is zal de realtek kaart nu eth1 krijgen. vervolgens zou je met dhcpcd eth1 een ip moeten krijgen

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
Dan krijg ik inderdaad een eth1,

als ik deze wil starten met

dhcpcd eth1

krijg ik een error in het log: [net.iets]: register event not handled

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 14:15:
Las ook dat je je IP adres enzo vrij moet geven onder Windows, omdat je anders onder Linux geen andere krijgt?
Da's pure onzin.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-02 12:35

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
volgens mij zijn er meerdere 8139 modules, probeer eens een ander?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn er 2, als ik die andere probeer krijg ik de melding dat ik die andere moet gebruiken.

Even alles op een rijtje

- Bij het begin wordt de eth1392 module geladen, deze wordt gebruikt voor eth0, maar is niet te gebruiken voor netwerk of iets dergelijks.. (geen idee waarom die geladen wordt...)

- Ik heb maar 1 netwerkkaart in mijn pc, een RTL8139B. Daarvoor kan ik de 8139too module succesvol laden.

- Echter krijg ik geen connectie naar de DHCP server van chello, en de net.agent komt met "register event not handled".

De RTL8139B kaart is volgens mij een best veel gebruikt kaartje, dus er moeten mensen zijn die hem aan de praat gekregen hebben met een gentoo LiveCD..

Bovenstaande oplossingen hielpen helaas niet, dus ideen zijn erg welkom!

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Geef eens na het laden v.d. module "8139too" de output van "dmesg".

Verwijderd

Topicstarter
Das nogal veel, moet het allemaal overschrijven enzo :)

Er staan geen bijzonderheden in, geeft exact de goede chipset/naam aan, hardware adress en IRQ etc..

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Probeer de netwerkkaart eens op 10mbit half-duplex te zetten en daarna nog een keer je dhcpclient te draaien

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Het gaat erom of de netwerkkaart een devicenaam krijgt als "eth0" of "eth1" en je geen rare meldingen krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Geen rare meldingen, geen problemen..

Het probleem is volgens mij heel simpel:

Hoe log ik aan op een chello lijntje met Linux??

WinXP krijgt gewoon een adres van de DHCP van chello, maar met linux gaat dat blijkbaar niet zo makkelijk...

Iemand een chello howto of iets dergelijks? Ik probeer zeg maar deze pc te dual booten, in WinXP heb ik internet, en met de gentoo install lukt het me niet..

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 17:32

Roel

screen -x addict

chello howto? Nergens voor nodig, standaard DHCP client is genoeg, zo draai ik hier tijden m'n gentoo server met chello. Geen rare opties, gewoon 'dhcpcd eth1', ook een rtl8139.

Zegt hij in dmesg als je de realtek module laad in dat hij er een ethx aan verbind?

Over je aanpassing in conf.d/net :
Je moet dan /etc/init.d/net.ethx restarten.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb..

Ik heb mijn netwerkkaart geactivieerd met WinXP...

Nu wil ik dezelfde kaart gebruiken in Linux, je zou zeggen dan heeft ie hetzelfde MAC adres, maar volgens mij is dat niet zo..

Tenminste, ik neem aan dat ik het HW adress moet hebben in ifconfig? Als dat zo is, heeft mijn netwerkkaart in WinXP een ander MAC adres dan in Linux.. en dat kan volgens mij voor de problemen zorgen..

Bedankt voor de tip trouwens, niemand met een soortgelijke ervaring??

Verwijderd

offtopic:
Hoe kun je eigenlijk een bepaald MAC-adres bekend maken bij je provider? Bij mijn provider ging het via Windows (IE) en kwam ik meteen op de pagina van de provider waar ik een gebruikersnaam en wachtwoord moest in typen. Maar via Linux? Of werkt dat gewoon ook via dhcpcd some_eth username password. Ik dacht dat ik dat had geprobeerd, maar dat werkte dus niet.

Hmm, nu toch wel een beetje ontopic geworden... :o

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 22:33:
offtopic:
Hoe kun je eigenlijk een bepaald MAC-adres bekend maken bij je provider? Bij mijn provider ging het via Windows (IE) en kwam ik meteen op de pagina van de provider waar ik een gebruikersnaam en wachtwoord moest in typen. Maar via Linux? Of werkt dat gewoon ook via dhcpcd some_eth username password. Ik dacht dat ik dat had geprobeerd, maar dat werkte dus niet.

Hmm, nu toch wel een beetje ontopic geworden... :o
Als je een oud chello modem hebt moet je het mac adres telefonisch doorgeven, bij nieuwe modems gaat het automatisch via een pagina die je krijgt als je internet opgaat. Windows heeft ook gewoon een dhcp client. Je krijgt dan zeg maar een tijdelijk ip adres van de dhcp.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 22:53 ]

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 17:32

Roel

screen -x addict

Als je een ander MAC adres hebt werkt het idd niet. Wel raar, dan heb je dus in Windows XP zelf een mac adres ingesteld? Of heb je 2 netwerkkaarten?

Om je mac te veranderen doe je dit voor je de dhcpcd opstart:

ifconfig eth1 hw ether DE:AD:BE:AF:13:37:

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Verwijderd

Topicstarter
Yup bedankt, daar was ik inmiddels ook achter...

Het MAC adres was in Linux niet hetzelfde als in WinXP..

Dus de kaart opstarten met het juiste MAC adres heeft geholpen. Draai inmiddels op gentoo en moet zeggen, dat loopt goed :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2004 @ 00:22:
Yup bedankt, daar was ik inmiddels ook achter...

Het MAC adres was in Linux niet hetzelfde als in WinXP..

Dus de kaart opstarten met het juiste MAC adres heeft geholpen. Draai inmiddels op gentoo en moet zeggen, dat loopt goed :)
Op zich is het wel vreemd dat het adres anders is in Win als in gentoo.

Het is namelijk zo dat dit een hardware adres is... had je in windows het mac-adres gespoofed?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik ging er vanuit dat dat hetzelfde moest zijn, maar kennelijk is dat niet altijd zo...
Pagina: 1