[socket370] Vreemde mededeling

Pagina: 1
Acties:

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:02

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Daar kwam ik weer eens met een probleempje om de hoek zeile.

Dit keer een behoorlijk vreemde .

Vooraf
Ik heb al gegoogled , ge-GOT-searched en navraag gedaan op mijn MSN lijst.
Dat heeft geen antwoord opgeleverd , helaas . En daarom tracht ik het hier maar.

Het Probleem

Ik heb een 2e hands mobo overgenomen laatst . Het is een socket370 mobo van het met Gigabyte . Het type is de GA-6WMMC7 . Onlangs heb ik 2 processoren binnen gekregen . Het zijn beide Intel Pentium 3 Processoren (socket370 , info : Costa Rica 667/256/133/1.65 V ).

Ik heb toen mijn testopstelling gebruikt :
Normale voeding 300 watt merkloos
1 V/d hierboven beschreven processoren.
Het moederbord van hierboven.
1 Reepje 256 MB SD-Ram van B-merk
Mijn Socket A koeler van Spire , de Fridgerock.
Tobo/muis/monitor.

Het moederbord start goed op , echter komt er een groot DELL logo in beeld :S. Geen van de componenten is Dell , wat vreemd is .
Mijn eerste gedachten was dat de BIOS van Dell over de originele van Gigabyte heen is gezet.
Dat terzijde gelaten kreeg ik 2 mededelingen :
- Ram geheugen klopt niet (niet goede hoeveelheid)
- 167 Geen update voor processor-BIOS gevonden

Beide zijn wel te verklaren . Er heeft oorspronkelijk 128 MB ram op gezeten en een 300 mhz Celly . Na wat goede instellingen maken reboot ik en werkt het ram naar behoren , alleen blijft het mobo maar zeuren over die processor-BIOS .

En omdat ik niet voorbij de bios mag kan ik um volgens mij ook niet updaten .

De Vraag

Kent iemand dit probleem ? En wie weet een manier om de bios op dit moederbord terug te flashen naar iets van een normale gigabyte bios ?
Je zou me er erg mee helpen namelijk.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

bordje komt uit een dellsysteem en nee, het is niet zeker dat een ander bios hier zomaar voor te vinden is of mee gaat werken.

voor sommige PIII bordjes moet je bij wijziging van processor, even de bios in
om cpu-speed "goed in te stellen".
Zou eigenlijk niet nodig moeten zijn maar ervaring heeft me geleerd dat sommige bordje na post met de melding komen: warning. CPUspeed changed pls. set correct speed in bios.

Mss hangt het samen met de melding die jij krijgt. Ben niet echt bekend met dell bordjes en biossen, maar als je PC verder normaal boot en werkt, zou ik me erniet te druk om maken.

[ Voor 66% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 07-08-2004 13:33 ]

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
CaPtAiNCaRnAgE schreef op 07 augustus 2004 @ 13:26:
bordje komt uit een dellsysteem en nee, het is niet zeker dat een ander bios hier zomaar voor te vinden is of mee gaat werken.

voor sommige PIII bordjes moet je bij wijziging van processor, even de bios in
om cpu-speed "goed in te stellen".
Zou eigenlijk niet nodig moeten zijn maar ervaring heeft me geleerd dat sommige bordje na post met de melding komen: warning. CPUspeed changed pls. set correct speed in bios.

Mss hangt het samen met de melding die jij krijgt. Ben niet echt bekend met dell bordjes en biossen, maar als je PC verder normaal boot en werkt, zou ik me erniet te druk om maken.
Dan niet nee ... maar dan zou ik ook geen topic openen he ! :D

Hij blijft dus hangen na die melding . Ik mag opnieuw booten of de bios in .
Als ik de bios inga kan ik niets wijzigen wat er op lijkt .
Als ik reboot krijg ik dezelfde mededeling.

Het lijkt dus een soort van loop ....

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 19:14

HeepH

Dope Rapper

probeer een wat combinatie's alla shift+f1 of control+f1 in de bios, bij mijn eigen gigabyte bios heb je _in_ de bios, of vlak voor een combo om je bios te flashen, iets in de richting van ''press shift + f5 to start Q-flash''

http://specs.tweak.to/16495

• CaPtAiNCaRnAgE

CaPtAiNCaRnAgE

clear CMOS geprobeerd en daarna de noodzakelijke zaken in BIOS weer ok gezet?

kun je niet schijt hebben aan die melding en doorstarten door op F1 te drukken o.i.d.?

[ Voor 37% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 07-08-2004 14:43 ]

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Misschien dat het moederbord een bios nodig heeft voor de Coppermine CPU's.
Er kunnen oudere CPU's in gezeten hebben (Deshutes dacht ik), en nu heb je iets andere.

Ik had ook zoiets met mijn Jetway plank. Volgens het boekje kon hij niet sneller aan dan 600MHz, maar na een BIOS update (met support voor Coppermine) zit er nu een 850MHz CPU in.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• CaPtAiNCaRnAgE

CaPtAiNCaRnAgE

bios updaten wordt vrij lastig als je bak niet doorstart na die foutmelding die TS krijgt na zijn POST.

zet dan in bios "quiet boot" of iets dergelijks eens uit (als dat gaat tenminste,dan ben je van dat lelijke dell logo af dat nu over je postinfo heenligt) en wordt je CPU tijdens post eigenlijk wel goed aangeduid?

[ Voor 55% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 07-08-2004 15:11 ]

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Updateje:

Als ik maar vaak genoeg ja blijft drukken kom ik wel bij het feit datie de processor accepteerd.

Alleen is het zo dat bij elke reboot het mobo blijft vertellen dat er nog iets moet worden gedaan (die processor-BIOS update 167 melding) .

De bootvolgorde kan ik btw ook niet bepalen in die bios.

Weet er iemand een methode om de bios te overriden ? Ik wil het best riskeren het mobo weg te gooien want ik heb het maar 2e hands gehad van iemand die er niets aan had .
Alles verder draait perfect . Bios ziet de HDD en CD-Rom goed , en op de juiste grootte.

• CaPtAiNCaRnAgE

CaPtAiNCaRnAgE

hee als je wel kan doorstarten, moet je toch op zoek naar een nieuwer bios.
laatste bios erin flashen en probleem moet zijn opgelkost.

google maar eens:
er zijn meer mensen met de melding "processor-BIOS update 167 "

Verwijderd

GA-6WMMC7 ???

Hmmmz da's een bordje met de Intel810 chipset. eigenlijk ondersteunt ie alleen de 66 en 100 MHz bus.

Toevallig heeft t exotische plankje van Abit waar ik nu aan zit ook die chipset. Ooit een P3 1 GHz op FSB 133 ingehad... Absoluut geen succes!
De hele kast werd loeiheet, en pas na een tijdje en een nieuwe poging van cpu (PIII 733, ook 133 MHz-bus) kwam ik erachter dat het gewoon het draaien op 133 MHz wat ie niet zo fijn vond.

Met veel moeite een PIII 800 (8x 100 FSB) gevonden, en sindsdien draait t systeempje zonder klagen.

Overigens moest ik om een 133 MHz cpu te kunnen draaien wel een jumper op t bord verplaatsen.

Kijk eens of dat bij jou ook t geval is?
Daarna gewoon proberen zou ik zeggen... Dit bordje hangt maar aan een voeding van 100 Watt... Dus bij een normalere voeding is er wel kans dat ie t trekt... (wel goed koelen, die chipset is niet ontworpen voor 133MHz FSB.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben je zeker dat het geen i810E is :?

Ik weet iig dat de 'gewone' GA-6WMM7 er in een aantal revisies was, en dat alles vanaf revisie 3 een i810E had en dus 133MHz FSB ondersteunde. Die krengen werden o.a met P3-1000EB verkocht, dus dat kon prima

Oslik blyat! Oslik!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Tot zover kan het ook prima.

Ik koel um zelfs passief met een heatsink van een Spire Fridgerock die mijn AMD Athlon XP 1700 altijd koel hield .
Ook op 133 mhz draaien is geen probleem . Alleen de bios update komt steeds naar voren .

Het vreemde vind ik dat het een Dell Bios is op een plankje waar DUIDELIJK gigabyte opstaat .
Voor die chipset kijk ik nog even als ik weer thuis ben , evenals de jumpers .
Ook zal ik proberen dan wat pics te schieten.

Verwijderd

dion_b schreef op 07 augustus 2004 @ 23:22:
Ben je zeker dat het geen i810E is :?

Ik weet iig dat de 'gewone' GA-6WMM7 er in een aantal revisies was, en dat alles vanaf revisie 3 een i810E had en dus 133MHz FSB ondersteunde. Die krengen werden o.a met P3-1000EB verkocht, dus dat kon prima
*lol* ik zei toch niet dat ie niet vooruit te branden was op 133 MHz?

Hij liep op zich prima, alleen werd alles loeiheet, zo erg zelfs dat t met 3 koelers in zo'n compact Micro-ATX kastje teveel van t goeie was... Freeze.... En af en toe resetten, en dan kon je weer ff vooruit :p

Maar op FSB @ 100 loopt ie gewoon voortreffelijk :p (24/7 als t moet)

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-08 23:45

wowi

GA-6WMMC7 Supports 66/100 MHz FSB Socket 370 Processors

2 DIMMs up to 512MB DRAM

AC97 Audio & AMR Slot

http://tw.giga-byte.com/M...ts/Products_GA-6WMMC7.htm

bios etc

Uniflash misschien wat voor je?
http://www.uniflash.org/

[ Voor 17% gewijzigd door wowi op 09-08-2004 10:11 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 20:15

Maasluip

Kabbelend watertje

In de manuals op de gigabyte homepage die je natuurlijk ook al doorgelezen hebt staat te lezen dat oudere bordjes alleen maar Celerons ondersteunen en alleen maar tot 100MHz FSB. PCB versie 2.0 zou wel PIII ondersteunen. Dus de vraag is of je een oude of nieuwe PCB hebt.
Dit ligt dus niet (alleen) aan het BIOS! Het moederbord zelf moet het ondersteunen.

De grote vraag is of het een 6WMM7 (of 6WMM7-1) is of een 6WMM7-E. Die laatste ondersteunt PIII, die eerste twee niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Maasluip op 09-08-2004 10:21 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
Gigabyte, MSI en Asus (en meer) leveren natuurlijk ook uit aan de grote jongens zoals Dell... Wat mij de meest logische verklaring lijkt voor jouw Boot Logo :)

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Maasluip schreef op 09 augustus 2004 @ 10:17:
In de manuals op de gigabyte homepage die je natuurlijk ook al doorgelezen hebt staat te lezen dat oudere bordjes alleen maar Celerons ondersteunen en alleen maar tot 100MHz FSB. PCB versie 2.0 zou wel PIII ondersteunen. Dus de vraag is of je een oude of nieuwe PCB hebt.
Dit ligt dus niet (alleen) aan het BIOS! Het moederbord zelf moet het ondersteunen.

De grote vraag is of het een 6WMM7 (of 6WMM7-1) is of een 6WMM7-E. Die laatste ondersteunt PIII, die eerste twee niet.
Hoogstwaarschijnlijk is het de -E versie WANT
1. Bios geeft aan te draaien op 133 mhz (systeemeigenschappen)
2. De processor wordt herkend als een 667 mhz Intel Pentium 3 .

Het moet dus wel een nieuwere versie zijn (ook het SDRam reepje war erin zit draait keurig mee op 133 mhz).

Ik bezoek strax een uniflash.org (zit nu op werk dus kan er niets mee ) , hopelijk kunnen die de bios terug flashen .

Een CMos reset heb ik reeds gedaan maar mocht niets baten , dezelfde error blijft zich voordoen .

Pagina: 1