nvidia drivers installatie onder suse 9.1

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb SuSe 9.1 Personal met de 2.6.5-7.104 kernel. Ik wil graag de Nvidia drivers handmatig installeren, omdat via de online update niet de meest recente versie beschikbaar is. Bij Nvidia zijn ze inmiddels al weer twee updates verder.

Ik heb dit document gelezen: ftp://ftp.suse.com/pub/su...86/nvidia-installer-HOWTO

1) Kernel sources must be installed and configured. Usually this means
installing the 'kernel-source' package with YaST2. Update it - if not
already done - via YaST2 Online Update (YOU) and configure it then
with the following commands:

cd /usr/src/linux
make cloneconfig
make prepare-all (only for kernel-source >= 2.6.5-7.75)

Het probleem is dat die /usr/src/linux directory bij helemaal niet bestaat. Ik heb al wel wat gegoogled, maar ik kan hier helemaal niets over vinden. Kan iemand hier misschien helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:15

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ik denk dat je beter voor de SuSE kernel + module kunt gaan aangezien je voor de nieuwste modules wel 4kb stacks nodig hebt, en een 'unsupported module format' krijgt als je het toch probeert.

Maargoed, om op /usr/src/linux terug te komen; dat is normaal een symlink naar de lange naam+versie van de kernel (ok, sinds 2.4.12, maar dat is al even zo). Wat je dus mag doen is die symlink zelf aamaken. kijk in /usr/src waar de kernel zich bevind en doe een 'ln -s linux-1.2.3.4.5 linux'

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Je vraag bevat zelf het antwoord al: je moet wel eerst de 'kernel-source' package installeren, precies zoals de beschrijving zegt. Als dat is gedaan bestaat ook de directory /usr/src/linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08 20:01
Dit is hoe ik mijn video grivers handmatig heb geinstalleerd onder Fedora 1, Fedora 2 en Mandrake.

Als eerste. Download de laatste nvidia drivers

Als tweede.
Zoek het bestand innittab (locate innittab) en zoek in dat bestand op in welk runlevel je draait (waarschijnlijk is het 5) als je dat gevonden heb dan moet je die veranderen in nummer 3 (LET OP!!! nu zet je je X server uit!!!) en nu opnieuw opstarten aangezien X Server uit moet zijn.

Als derde.
inmiddels is je pc opnieuw opgestart en zit je in de TEXT mode!!! log nu even in en daarna su - intypen. dan je wachtwoord van je root access en nu ga je naar de map waar jij je nvidia driver heb gedownload. Nu typ je hetvolgende: sh bestandsnaam.bin en nu zou die moeten gaan installeren. ik weet niet of dit ook werkt voor updates!! tot nu toe heeft het altijd wel bij mij gewerkt. updaten heb ik nooit geprobeert.

Sucses en ik hoop dat het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:15

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
markg85 schreef op 07 augustus 2004 @ 13:48:
Als tweede.
Zoek het bestand innittab (locate innittab) en zoek in dat bestand op in welk runlevel je draait (waarschijnlijk is het 5) als je dat gevonden heb dan moet je die veranderen in nummer 3 (LET OP!!! nu zet je je X server uit!!!) en nu opnieuw opstarten aangezien X Server uit moet zijn.
Booten (bij lilo / grub) op de cli met 'Linux 3' doet hetzelfde, hoe je alleen niet weer de runlevel terug te zetten ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 07 augustus 2004 @ 13:02:
Je vraag bevat zelf het antwoord al: je moet wel eerst de 'kernel-source' package installeren, precies zoals de beschrijving zegt. Als dat is gedaan bestaat ook de directory /usr/src/linux.
Ik had al wel gekeken in de Online Update, daar vond ik ook kernel-source, maar om de een of andere reden kon ik die niet updaten. Ik dacht dat die daarom al geinstalleerd was, en dat er iets anders mis was. Via de Online Update is die met geen mogelijkheid te installeren, maar ik heb net even gegoogled en ik heb een downloadlocatie gevonden. Nadat die gedownload is zal ik eens kijken of die directory er dan wel is.

EDIT: het is misschien een domme vraag, maar ik kan het antwoord niet zo makkelijk vinden, ik heb net die kernel sources geinstalled, die directory is er nu, nu wil ik de driver installen, maar die wil dat ik X afsluit. Ik doe killall X, waarna X afsluit en ik gelijk weer naar het inlogscherm ga. Hoe kan ik dus naar tekstmodus?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het is me gelukt. Ik kwam in de console door uit te loggen van KDE en dan Ctrl Alt F1. Toen wat commandos ingevoerd, ging die installen, begon die te klagen over rivafb of zoiets. Ik was echt bang dat er dingen niet goed zouden gaan, maar alles lijkt het nu te doen. Bedankt voor jullie hulp allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homernt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06-2024
Salamander bedenk je wel dat de volgende keer de kernel update dat je dan de nvidia installer opnieuw moet draaien. En het is beter voor dat je de kernel update de uninstall te draaien. Want als de nvidia drivers de kernel versie niet ondersteund en je probeerd dan de oude versie terug te zetten deed suse bij mij helemaal niks meer. Het booten simpel weg niet meer. Dit had ik jaartje geleden met suse 8.2 pro. Een kwestie van even opletten dus. Daarom pak ik de drivers gewoon van de suse update.

Verder weet ik niet of jij de grub boot manager gebruikt maar die heeft save mode optie of zo iets en dan kom in de console en kun zonder problemen de drivers instal/uninstall doen. Ik weet niet of dit je foutmelding oplost.

Ik geloof zelf dat als de install opnieuw draait dat je dan de optie kan kiezen om deze online te laten updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
homernt schreef op 07 augustus 2004 @ 19:01:
Salamander bedenk je wel dat de volgende keer de kernel update dat je dan de nvidia installer opnieuw moet draaien. En het is beter voor dat je de kernel update de uninstall te draaien. Want als de nvidia drivers de kernel versie niet ondersteund en je probeerd dan de oude versie terug te zetten deed suse bij mij helemaal niks meer. Het booten simpel weg niet meer. Dit had ik jaartje geleden met suse 8.2 pro. Een kwestie van even opletten dus. Daarom pak ik de drivers gewoon van de suse update.

Verder weet ik niet of jij de grub boot manager gebruikt maar die heeft save mode optie of zo iets en dan kom in de console en kun zonder problemen de drivers instal/uninstall doen. Ik weet niet of dit je foutmelding oplost.

Ik geloof zelf dat als de install opnieuw draait dat je dan de optie kan kiezen om deze online te laten updaten.
Ik had al geschreven dat ik het had opgelost.

Maar mijn reden om handmatig de nieuwste drivers te installen was omdat ik dacht dat die me wat betere performance zouden geven in games. Maar helaas geven America's Army en UT2004 nog steeds een framerate van rond de 30 die het nog net speelbaar maakt, ook al heb ik een Athlon XP 2500+, een GF 5900XT en 512 MB RAM. En via de Online Update was die nieuwe versie nog niet beschikbaar (de Online Update heeft 1.0-5336, de Nvidia website 1.0-6111). Ik had die gasten van SuSE er nog over gemaild, die zeiden dat ik maar moest wachten tot het beschikbaar was. Ik heb al bijna een maand gewacht, maar nog steeds niks. Ach ja, nu krijg ik problemen als ik een kernel update zou willen. Dan update ik gewoon niet, want alles werkt op dit moment prima. Ik denk er over om toch maar eens SuSE er af te flikkeren en Gentoo te installeren, die distro schijnt een nog betere performance te leveren naar ik hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homernt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik had al geschreven dat ik het had opgelost.
Ik wilde je alleen wat extra informatie mee geven.

Ik heb ook GF5900XT maar een Intel 2.4b @ 2.7 en 512Mb en bij AA is inderdaad bij online play de framerate niet te pruimen. Maar bij UT2004 heb ik dat probleem nooit gehad het was over de hele line soms beter omdat ik geen aa en vsync en wat andere zaken niet gebruikte. Ik zou ook niet weten hoe dat aan zou moeten zetten in linux. Maar ik ben terug gegaan naar windows omdat drivers na 53.03 drivers bepaalde drawing problemen geven zowel met directx en opengl. En dat de extra levels die je kunt dowloaden het niet doen onder linux. Ten minste ik kreeg ze niet geinstaleerd.
Pagina: 1