Ik overweeg al een tijdje een nieuw moederbord met een nieuwe processor.
Er is genoeg op de markt, maar ik weet niet echt zo goed wat voor mij een goede keus zou zijn.
De pc wordt vooral gebruikt voor de "normale" dingen. Zoals Word, Msn, photoshop. Daarnaast ook wel wat zwaardere apps zoals cinema4d etc.
Maar ook zal er veel geRARt worden en mp3s gecodeerd. Ook gaat er op gegamed worden maar dat heeft niet de hoogste prioriteit.
Verder is het wel handig om te vermelden dat er een 17inch tft bij komt en dat ik sata schijven wil gebruiken (raptor) en ook een sata raid opstelling ter uitbreiding moet mogelijk zijn.
Nu heb ik dus de keus uit verschillende processoren:
pentium4, Xeon, Athlon 64, Opteron
Pentium4:
bijv: Intel Pentium 4 3,2GHz (800MHz FSB, Boxed)
Xeon: meer voor server doeleinden?
Athlon 64: de 64 bits voor de toekomst lijkt mij zeker interessant.
Maar welk socket zou ik dan moeten kiezen:
het nieuwe socket ondersteund nu alleen nog maar relatieve dure procs: athlon 64 3500 (met maar 512kb cache)
terwijl het 754 socket goedkopere processors heeft met 1mb cache.
De Opteron weet ik eigenlijk niet genoeg van. Heeft deze ook 64bits ondersteuning?
Naar welke processor/socket zou ik moeten gaan kijken met mijn "vereisten"?
Er is genoeg op de markt, maar ik weet niet echt zo goed wat voor mij een goede keus zou zijn.
De pc wordt vooral gebruikt voor de "normale" dingen. Zoals Word, Msn, photoshop. Daarnaast ook wel wat zwaardere apps zoals cinema4d etc.
Maar ook zal er veel geRARt worden en mp3s gecodeerd. Ook gaat er op gegamed worden maar dat heeft niet de hoogste prioriteit.
Verder is het wel handig om te vermelden dat er een 17inch tft bij komt en dat ik sata schijven wil gebruiken (raptor) en ook een sata raid opstelling ter uitbreiding moet mogelijk zijn.
Nu heb ik dus de keus uit verschillende processoren:
pentium4, Xeon, Athlon 64, Opteron
Pentium4:
bijv: Intel Pentium 4 3,2GHz (800MHz FSB, Boxed)
Xeon: meer voor server doeleinden?
Athlon 64: de 64 bits voor de toekomst lijkt mij zeker interessant.
Maar welk socket zou ik dan moeten kiezen:
het nieuwe socket ondersteund nu alleen nog maar relatieve dure procs: athlon 64 3500 (met maar 512kb cache)
terwijl het 754 socket goedkopere processors heeft met 1mb cache.
De Opteron weet ik eigenlijk niet genoeg van. Heeft deze ook 64bits ondersteuning?
Naar welke processor/socket zou ik moeten gaan kijken met mijn "vereisten"?