Toon posts:

HD cooling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
mijn hd (maxtor) wordt tijdens deze warme dagen, volgens mij nogal warm. Hij bereikt gedurende lange tijden een temp van 50+ graden. Is het aan te raden om hem extra te koelen? Zo ja, is het aan te raden een hdcooler aan te schaffen, of is een fan ook voldoende?

Die fanholes (of hoe je ze ook wilt noemen) die je ziet (aan de voorkant onderaan, en linksonder speakertje), zijn niet echt bruikbaar, aangezien er in de omhulsing geen openingen zitten...die zou ik dan zelf moeten boren...

Mijn kast:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v79/SavageNL/kast.gif

Verwijderd

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/923996//

meer zeg ik niet... :)

/edit
Zeg dus nog wel wat :P

naja gaat hoofdzakelijk om het stiller maken van de HD, maar met de besproken methodes worden ze ook koeler.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 23:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
JA, sorry als ik iets post waar al iets over te vinden is. Maar aangezien er zoveel topics zijn op dit forum, vroeg ik het maar ff hier...

maar bedankt :)

Verwijderd

Is dat niet zo'n AOpen 500 kast, daar heb ik er ook een aantal van.

De sidefan plek zonder directe gaten naar buiten, geen intake gat op het laatste model zijn weird, ik heb er zo een thuis staan, sindskort.

Echter, met een flinke outtake (2 stille papsts + 12 cm fan van de voeding) zuigt de kast fors lucht aan langs de zijroosters en via de voorkant.
Door je HD's in de normale 3.5 bays te zetten met wat ruimte onderling zitten ze precies in die luchtstroom uit het vooronder en blijven ze supercool bij mij, PC is heerlijk stil...

De wat oudere AOpens die een aparte intake fan hebben van voren en meer lawaai maken blijven minder cool, of zou dat zijn omdat ze met zijn drieen in een hok staan ? 8)7

Edit: ik bedoel dus, die onderste drive bay op de bodem van de kast deugt niet in die aopen500s de airflow komt daar niet echt langs, maar je kunt hem vast wel leuk modden ? :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 00:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik ben niet echt zó'n tweaker (eigenlijk helemaal niet), dus sommige taal mag je even verduidelijken aub :)

Het is een Aopen H600 dacht ik...

2 stille papsts = ???

3.5 bays = dezelfde waar de dvdspelers inzitten?

Ik heb maar 1 hd, dus ruimte zou hij genoeg moeten hebben in de 3.5 bays :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 00:08 ]

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:32

Just_I

What did you just say?

2 Stille Papst = 2 stille casefans van het merk Papst
3.5 bays = 3.5 Inch bays waar de harddisks en je floppy drive in passen. Je dvdspeler(-s) zitten op 5.25 inch bays.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Verwijderd

Een beetje googlen wil weleens helpen, papst zijn gewone uitlaatfans die wat minder hard blazen dan gewone (2x dus bijmij) maar suuuper stil zijn.

En of het nou de 500 or 600 is, ik twijfel even, maakt niet zoveel uit, als je erin slaagt het frontje eraf te wippen kun je (met de zijpanels erop!) vast zien dat de kast veel lucht aanzuigt langs de gaten voorin, je moet daar je harddisk zetten ipv op de bodem...

Althans, dat is mijn ervaring na een aantal oververhittingen mijnerzijds :*)

edit: o ja, pas op in twee van deze kasten is in ons computerhok op de zaak de afgelopen maand de standaard uitlaatfan die jij ook hebt overleden (na 1.5 jaar 24/7 gebruik) Koop dus als je in de shop bent eens een goede fan voor dat ding, of twee stille papsts dus....

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 00:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, sorry, ben niet meer zo helder met dit weer..

Die Papst zijn wel erg prijzig zeg :|, Ik zie er meerdere van 120mm, maken ze onderling veel uit?

Nu we het toch over koeling hebben. Is het verstandig om een vgakoeler te nemen? Mijn 9800pro is namelijk al een keer dood gegaan, toen de fan losliet doordat de pinnetjes waren gesmolten. Ik twijfel om dat de garantie erdan vanaf gaat...

Edit:
is zoiets aan te raden? Of gaat dit te ver voor een non-tweaker? :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 00:23 ]

Verwijderd

Je moet gewoon de 80 mm papst hebben als uitlaatfans, ze kosten wat meer ja, als het stiller maken van de pc geen doel is, kun je gewoon de standaard fan laten zitten of vervangen door een betere van een euro of 8, het standaard fannetje is waardelooooos !

oververhitte video heb ik geen verstand van, ben geen gamer, kun je hier genoeg andere diskussies over vinden, ff zoeken....

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:32

Just_I

What did you just say?

Hoe kom jij eigenlijk op die tempraturen van je harddisk ?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Verwijderd

Laatste tip hier, ik zie aan de foto dat je de iets oudere Aopen kast hebt, je kunt er ook aan de binnenkant een intake fan in zetten van voren (kan in die van mij niet, nieuw model)

Dat maakt uiteraard wel meer lawaai dan zo...

Verwijderd

Ik had dus twee maxtors (mirror) samen daar in die bay op de bodem zitten toen de outtake fan uitviel, een van de maxtors begon te overlijden.

Toen ik die eruithaalde kon ik hem echt niet lang vasthouden, tegen de 50 graden ?

De TS maakt zich misschien onnodig zorgen ja, is die schijf echt wel zo heet ?
Die Aopen kasten zijn best goed hoor (saai, ik weet het) totdat die fan uitvalt, maar ik ben tegen een HD op de bodem dus, geen airflow daaro...

Verwijderd

Topicstarter
Temp heb ik via speedfan...Overdag zit hij rond de 52 (als het dus erg warm is hier), nu zit hij rond de 45...
Pagina: 1