Numeriek deel van tobo's, noodzaak of overbodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 482 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-04 15:10
De laatste tijd zien we steeds meer toetsenborden opduiken met laptop toetsen. De toetsen typen over het algemeen sneller, stiller en gewoon lekkerder (vindt volgens mij de meerderheid). Dit is een goede ontwikkeling.

Toetsenborden zonder nummeriek deel schieten dezer dagen nog niét als paddestoelen
uit de grond. Ik vind dit toch jammer. Het is volgens mij bijna 5 jaar geleden dat ik dit nummeriek deel nog regelmatig gebruikte, en dat kwam dan vooral door de vele potjes Carmageddon 1 :) Ik snap ook niet waarom de massa nog behoefte zou hebben aan dit deel, wie zit er nou de hele dag met de windows calculator te spelen? Voor die paar cijfers die je af en toe intypt biedt het rijtje cijfers boven de letters ook voldoende hulp.

Ik zie het nummeriek deel daarom als overbodig, als dit is weggehaald heb je meer mogelijkheid je toetsenbord recht voor je te plaatsen, en tegenlijk je muismat dichtbij kunt plaatsen (zodat je arm niet naar rechts hoeft uit te wijken, maar recht naar voren kan wijzen -> natuurlijkere houding). Ook op kleine tafels kan het voordelen bieden. Gewoon meer plaatsingsvrijheid en rust voor het oog. Ik vind het nummerieke deel niet meer van deze tijd en het mag er van mij af. Je ziet ook vaak dat mensen die veel rekenen naast hun te grote toetsenbord gewoon een stand-alone rekenmachine hebben.

Het nummeriek deel lijkt letterlijkt en figuurlijk vastgeroest te zijn. Wat vinden jullie?

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/OVNNY93QOL95/p.jpeg

[ Voor 8% gewijzigd door Yokozuna op 06-08-2004 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39949

lijkt me niet zo handig als je wilt UT-en ofzo...
ik gebruik dat ding erg vaak, als je cijfers moet intypen, is dat met die cijferbalk daarboven zo goed als niet blind te doen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Ik heb 7 jaar Quake1 gespeeld, en ook UT en verschillen shooters, dat deel nooit gebruikt. Je gebruikt normaal gesproken EDSF of WASD met daaromheen bindings, niet het nummeriek deel. Logisch want daar kan je linkerhand niet bij, je rechterhand ook niet, want die is bestemd voor je muis (of speel jij shooters met 2 handen op het toetsenbord??)

De meeste mensen die ik ken gebruiken het deel nauwelijks, jij zou dan een uitzondering vormen. Jep, ik heb het eens rondgevraagd, omdat het uit onbegrip wilde weten waarom er zo moeilijk aan mini toetsenborden valt te komen. De mensen die ik ken typen niet vaak cijfers elke dag, dan is het ook geen noodzaak dit blind te kunnen.

Ik zie het niet meer als een standaard die zolang bestaat dat er maar erg traag vanaf gestapt wordt.

[ Voor 48% gewijzigd door Yokozuna op 06-08-2004 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Yokozuna schreef op 06 augustus 2004 @ 23:34:
De laatste tijd zien we steeds meer toetsenborden opduiken met laptop toetsen. De toetsen typen over het algemeen sneller, stiller en gewoon lekkerder (vindt volgens mij de meerderheid). Dit is een goede ontwikkeling.
Bron?
Toetsenborden zonder numeriek deel schieten dezer dagen nog niét als paddestoelen
uit de grond. Ik vind dit toch jammer. Het is volgens mij bijna 5 jaar geleden dat ik dit numeriek deel nog regelmatig gebruikte, en dat kwam dan vooral door de vele potjes Carmageddon 1 :) Ik snap ook niet waarom de massa nog behoefte zou hebben aan dit deel, wie zit er nou de hele dag met de windows calculator te spelen? Voor die paar cijfers die je af en toe intypt biedt het rijtje cijfers boven de letters ook voldoende hulp.
Als je het grootste deel van de dag vrijwel alleen cijfers gebruikt is het behoorlijk ondoenlijk de cijfertoetsen boven de toetsen te gebruiken. Te traag en te onlogisch geplaatst. Daarnaast ontbreekt de punt, de komma, het min en het plusteken.
Ik zie het numeriek deel daarom als overbodig, als dit is weggehaald heb je meer mogelijkheid je toetsenbord recht voor je te plaatsen, en ook meer ruimte voor je muismat, ook op kleine tafels kan het voordelen bieden. Gewoon meer plaatsingsvrijheid en rust voor het oog. Ik vind het numerieke deel niet meer van deze tijd en het mag er van mij af. Je ziet ook vaak dat mensen die veel rekeken naast hun te grote toetsenbord gewoon een stand-alone rekenmachine hebben.

Het nummeriek deel lijkt letterlijkt en figuurlijk vastgeroest te zijn.
Het is dus voor iedereen verschillend blijkbaar en ik zou het zeker wel missen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Bron?
Een paar jaar terug zag je die niet op de markt, nu wel (Logitech, Coolermaster, Q-ware, HP etc.)
Als je het grootste deel van de dag vrijwel alleen cijfers gebruikt is het behoorlijk ondoenlijk de cijfertoetsen boven de toetsen te gebruiken.
Ja, maar naar mijn ervaring (!) zijn zulke mensen dus uitzonderingen.

[ Voor 52% gewijzigd door Yokozuna op 06-08-2004 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zolang er met geld betaald word zullen er in bedrijven financiele afdelingen zijn en zullen er numerieke gedeeltes op toetsenborden zijn.

Ik gebruik het nummeriek gedeelte op m'n werk misschien wel meer dan de rest.

Firmpete on Aerie Peak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Zolang er met geld betaald word zullen er in bedrijven financiele afdelingen zijn en zullen er numerieke gedeeltes op toetsenborden zijn.
Ik denk het ook, maar er zijn toch genoeg thuisgebruikers en gamers die dit deel nauwelijks gebruiken? Dan is er toch ook een markt voor compact-toetsenborden?

Ik denk gewoon dat fabrikanten de overstap niet aandurven. Maar overstap? Je kunt het assortiment uitbreiden. Kijk naar Microsoft/Logitech, die hebben zo'n groot assortiment, blijkbaar is het voor de grote jongens niet zo moeilijk een groot assortiment aan te bieden, dan passen compact-toetsenborden er toch ook wel tussen?

[ Voor 25% gewijzigd door Yokozuna op 06-08-2004 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Yokozuna schreef op 06 augustus 2004 @ 23:44:
[...]
Een paar jaar terug zag je die niet op de markt, nu wel (Logitech, Coolermaster, Q-ware etc.)
[...]
Ja, maar naar mijn ervaring (!) zijn zulke mensen dus uitzonderingen.
Jouw ervaring is niet maatgevend. De PC wordt toch heus het meest aktief gebruikt op het werk en niet privé om bijv. te gamen.

Het zou aardiger zijn als er (meer) toetsenborden zouden zijn waarbij je de twee delen aan elkaar kunt koppelen. Dan heeft ieder zijn eigen keus maar het werkt gegarandeerd onpractischer en is daarnaast duurder.
Yokozuna schreef op 06 augustus 2004 @ 23:48:
[...]
Ik denk gewoon dat fabrikanten de overstap niet aandurven. Maar overstap? Je kunt het assortiment uitbreiden. Kijk naar Microsoft/Logitech, die hebben zo'n groot assortiment, blijkbaar is het voor de grote jongens niet zo moeilijk een groot assortiment aan te bieden, dan passen compact-toetsenborden er toch ook wel tussen?
Ik denk dat fabrikanten het zeker wel aandurven maar dat marktonderzoek heeft aangetoond dat de afzet gewoon erg klein zal zijn. Jij overschat de markt gezien jouw eigen ervaring die absoluut niet maatgevend is.

[ Voor 36% gewijzigd door Guardian Angel op 06-08-2004 23:52 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Zie vorige post.

Gewoon beide soorten toetsenborden aanbieden, assortiment uitbreiden is blijkbaar niet zo moeilijk voor grote bedrijven. Volgens mij zijn er genoeg mensen die het deel nauwelijks gebruiken, dus is er volgens mij ook wel een markt voor.

[ Voor 136% gewijzigd door Yokozuna op 06-08-2004 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ik gebruik alleen de cijfers boven in het alfa-numerieke gedeelte alleen voor het invoeren van mijn passwords, voor de rest als ik getallen moet invoeren - automatisch - het numerieke gedeelte, omdat ik dat praktischer vind.
Alleen met mijn laptop moet ik me behelpen helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Als ik in Excel oid werk doe ik niets anders.. Ook IP adressen enz gebruik ik m voor..

zou niet zonder willen iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Laatst online: 02-05 11:18

Speedpete

was barman

Yokozuna schreef op 06 augustus 2004 @ 23:34:
(1)Ik zie het nummeriek deel daarom als overbodig, als dit is weggehaald heb je meer mogelijkheid je toetsenbord recht voor je te plaatsen, en tegenlijk je muismat dichtbij kunt plaatsen (zodat je arm niet naar rechts hoeft uit te wijken, maar recht naar voren kan wijzen -> natuurlijkere houding). (2)Ook op kleine tafels kan het voordelen bieden. Gewoon meer plaatsingsvrijheid en rust voor het oog. Ik vind het nummerieke deel niet meer van deze tijd en het mag er van mij af. (3)Je ziet ook vaak dat mensen die veel rekenen naast hun te grote toetsenbord gewoon een stand-alone rekenmachine hebben.
Ik heb het even genummerd :)

1.
Ik vind het onzin. Mijn toetsenbord ligt recht voor m'n scherm (19" :P) en ik heb geen enkel probleem het het numerieke pad, ik kan zelfs niet zonder. M'n trackerball ligt precies in het verlengde van m'n armleuning dus ik zit niet prettiger dan dat ik nu doe.

2.
Rust voor het oog vind ik een beetje overdreven, plaatsingsvrijheid ook. Als je ruimte hebt om een monitor op je bureau te plaatsen, dan heb je ook ruimte voor een toetsenbord. Daarnaast, kleine tafels zijn toch zeker breed genoeg voor een toetsenbord + muis.

3.
Mensen die veel rekenen hebben dan wel een losse rekenmachine, maar met een losse rekenmachine kan ik geen data invoeren in Excel en SPSS, wat vele malen sneller is dan met de cijfertoetsen boven het alpha-veld.

Ik denk, al met al, dat veel meer mensen het wel gebruiken in plaats van niet, bij bedrijven zeker. De hoeveelheid toetsenborden met laptoptoetsen is klein en ik ken zelf nog veel mensen die zelfs zweren bij een 'ouderwets' toetsenbord met klik-geluid.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Nouja, blijkbaar hechten mensen geen waarde aan de plaatsings voordelen. Misschien is er geen markt voor :) Eigenlijk mag ik niet klagen, ik moest deze keer alleen 15 mins zoeken in plaats van 5, om het goede toetsenbord te vinden.
Rust voor het oog vind ik een beetje overdreven, plaatsingsvrijheid ook. Als je ruimte hebt om een monitor op je bureau te plaatsen, dan heb je ook ruimte voor een toetsenbord. Daarnaast, kleine tafels zijn toch zeker breed genoeg voor een toetsenbord + muis.
Als ik het alfa-nummerieke deel recht voor mij plaats, dan ligt m'n muis+muismat nara rechts geschoven en steekt m'n arm niet recht vooruit maar steekt hij schuin uit naar rechts, dat vind ik minder comfortabel (op lange termijn). Op sommige tafels staan 2 pc's en heb je 15 muisruimte, das niet fijn. Zijn misschien uitzonderingen, maar bij een vriendje waar ik vaak netwerk zitten we er constant mee. Grotere tafel is geen optie omdat het een kleine kamer is.

[ Voor 62% gewijzigd door Yokozuna op 06-08-2004 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Laatst online: 02-05 11:18

Speedpete

was barman

Yokozuna schreef op 06 augustus 2004 @ 23:48:
[...]

Ik denk het ook, maar er zijn toch genoeg thuisgebruikers en gamers die dit deel nauwelijks gebruiken? Dan is er toch ook een markt voor compact-toetsenborden?

Als het zo'n markt was, waren ze er denk ik allang ingesprongen...
Yokozuna schreef op 06 augustus 2004 @ 23:54:
Nouja, blijkbaar hechten mensen geen waarde aan de plaatsings voordelen. Misschien is er geen markt voor :) Eigenlijk mag ik niet klagen, ik moest deze keer alleen 15 mins zoeken in plaats van 5, om het goede toetsenbord te vinden.
Eerlijk gezegd, en het hoeft echt niet zo te zijn in realiteit, krijg ik al tintelingen in m'n polsen als ik zo'n klein toetsenbordje zie... brrr...

[ Voor 28% gewijzigd door Speedpete op 06-08-2004 23:57 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09

tozzke

aka tozzert

voor zowat alle getallen die ik invoer gebruik ik het numerieke deel, dan erbij.... ik game ook regelmatig en heb een aantal toetsen van het numerieke gedeelte toegewezen aan opties in de games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Met een Belgisch toetsenbord is het numerieke gedeelte ZEER handig aangezien je shift moet indrukken om de rij cijfers boven het lettergedeelte te gebruiken. Ik zou dus zeker niet zonder kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:54

markvt

Peppi Cola

Wil je ze op kantoor vast niet horen als ze niet meer nummeriek formulieren kunnen ingeven.

0054123132135431 gaat echt sneller op numpad dan boven de letters.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 14:25

DizzyWeb

Ondertiteld

Vrijwel ALLE getallen die ik intik doe ik via het numerieke toetsenbord, als ik iets nooit zou kopen is het een toetsenbord zonder numeriek gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

niet alleen het numerieke blok is pleite, vaak worden ook de pijltjes naar links verschoven. Dat vind ik toch wat irritanter dan een missend numpad.
Ik gebruik hem trouwens wel regelmatig, maar niet waarvoor hij bedoelt is. Ik gebruik het blok voor toetsen in spellen (ja ik speel de meeste spellen met de pijltjes) en sneltoetsen voor bijv. winamp (+ en - voor volume enzo).

Ik heb wel een paar toetsenborden gezien op de pc beurs waarbij het numpad los zit (o.a. de DiNovo van Logitech heeft dat). De numpads zie je ook wel eens als los apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik heb een relatief lage muis-snelheid ingesteld, en tijdens gamen raak ik dan welles me tobo, btw gebruik ik echt nooit het nummerieke gedeelte.

Ik vind dat het er een stuk beter uit ziet een tobo zonder nummeriek gedeelte :)

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Als het zo'n markt was, waren ze er denk ik allang ingesprongen...
Blijkbaar, ik moet ook zeggen dat ik alleen bij vrienden heb rondgevraagd die vooral veel gamen en dan vooral shooters spelen. Niet echt representatief voor de gemiddelde gebruiker natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Ik gebruik het numerieke gedeelte voor al mij getallen, het gedeelte boven de normale toetsen is als eerder gezecht voor langer nummers vrijwel onbruikbaar.
Verder gebruik ik de cijfertjes heel hard tijdens vrijwel al mijn flightsims, daar kom je namelijk werkelijk altijd toetsen te kort.

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:55

Wok

Dakloos...

Aangezien ik het vertik om 'VS Internationaal' als toetsenbordindeling te gebruiken (ik heb geen zin om op de spatiebalk te moeten rammen als ik alleen een aanhalingsteken wil typen), kan ik niet zonder het 'numpad'.

Bijzondere tekens als é, €, ö etc.. maak ik dus altijd met met de combinatie Alt + xxxx. Dit kan ik veel sneller met het 'numpad' dan met het rijtje cijfers boven het alfanumerieke deel. (volgens mij is dat ook de enige rij toetsen op mijn plankje die nog geen slijtagesporen vertoont :+)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Laatst online: 01-05 21:56

Tux

Als je op veel pc's de netwerkinstellingen moet doen, met IP/Netmask/Gateway/DNS/WINS/etc. is het verdomde handig om een numpad te hebben :P

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 08-05 13:59

PromWarMachine

Forsaken Archer

Jij wilt echt geen netwerk from scratch configgen zonder numpad. :P

Bovendien dev ik momenteel aan een financieel pakket. Toch wel handig als ik even test of er bij een hoog BTW percentage ook echt 19% wordt opgeteld bij het voorbeeldbedrag hè. ;)

Zo'n reeks van getallen geef je retesnel in met je numpad. In die snelheid hoef ik het echt niet te proberen op die getallenlijn boven de letters QWERTYUIOP.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23311

Erg onhandig wanneer je gebruik maakt van ASCI-codes... die willen gewoon niet zonder NUM-deel.... :p

Maar voor de easy-computer waar je geen ingewikkelde dingen hoeft te doen... of waarvoor niet zoveel ruimte nodig is zijn die kleinere keyboardjes verdomd handig... Bij mij reist er zowiezo 1 mee in mijn koffer, wanneer ik ergens ga helpen met systeem-troublez (hobby), of gewoon hardware testen... :p
Maar in mijn kleine keyboardjes zit de Fn-toets om een numeriek-deel in te schakelen... (net zoals bij veel laptops) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou niet zonder numeriek gedeelte willen. gebruik het vrijwel alleen maar om cijfers te tikken, dat gaat gewoon knake met de toetsen bovenaan.

Ik denk niet dat het snel zal verdwijnen, ik hoop eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 10:06
Op een laptop gebruik ik zelfs de FN toets om het numeriek 'gedeelte' te activeren. Onmisbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

ik zou niet zonder kunnen, vooral niet bij spellen zoals UT en ET (de nodige keybinds, taunts, crouch en prone) het ligt er ook aan wat je gewend bent, als je nooit de cijfers gebruikt en je bent bij spellen gewend om met wasd te spelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 10:49

Nik

Ik kan ook niet zonder. Het typt gewoon 100000000x lekkerder dan die rotte toetsen bovenaan. Het gaat ook sneller (naar mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:05

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Het begint ondertussen een opsomtopic te worden, maar ook ik zou niet zonder het numerieke gedeelte kunnen. Thuis misschien nog net, maar ook daar is het voor bijvoorbeeld telebankieren wel heel handig, dit nog afgezien van de speciale tekens die met ALT en het numerieke gedeelte heel vlot gaan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw
  • Laatst online: 07-05 02:39

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Zonder numeriek gedeelte ?? dat zie ik echt NIET zitten hoor, ik heb een laptop met een apart USB numeriek gedeelte want anders wordt het niks. Ik moet veel getallen invoeren en dat gaat blindelings op numeriek, als dat boven QWERTYUIOP moet.... dat wordt "cijfersoep" :p

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:12

w0w

(voor de zoveelste keer:)
Ik zou ook niet zonder kunnen, het is gewoon te fijn en te snel :D
Misschien is het beter als de numerieke knoppen boven de alpha-knoppen weggaan, wie gebruikt die dingen nou liever als het numpad? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 08:38
Jullie vergeten volgens mij iets...

De toetsen tussen het alfanumerieke en het numerieke deel in. Delete, Insert, Pg up, Pg dn, Home, End en de pijltjes toetsen. Op normale toetsenborden zitten ze op een logische manier erop zoals iedereen die gewend is. Dit is dus helemaal niet het geval met laptops en toetsenborden zoals de TS aangaf!

Ga maar eens achter een andere laptop zitten. Je zoekt je het lamlazerus om de DEL knop :( (uit ervaring).

En dat het numerieke deel geïntegreerd zit met het alfanumerieke deel mbv de Fn knop vind ik ook niet echt handig. Dat hele numerieke deel zit dan schots en scheef door elkaar...

Ik ben erop tegen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rody
  • Laatst online: 09-01 21:44
ik vind laptop t-bords een verschikking om te typen. Ook de indeling dus. Die van het normale toetsenbord zijn perfect.
Daarnaast is het invoeren van getallen met de num pad vele malen sneller dan met de cijfer toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 39949 schreef op 06 augustus 2004 @ 23:36:
lijkt me niet zo handig als je wilt UT-en ofzo...
ik gebruik dat ding erg vaak, als je cijfers moet intypen, is dat met die cijferbalk daarboven zo goed als niet blind te doen :|
Ik tik cijfers altijd gewoon (blind) met 10 vingers in; gaat ook aanzienlijk sneller dan je hand moeten verplaatsen naar rechts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 07:37

Barca

In Search Of Sunrise

RemcoDelft schreef op 08 augustus 2004 @ 19:09:
Ik tik cijfers altijd gewoon (blind) met 10 vingers in; gaat ook aanzienlijk sneller dan je hand moeten verplaatsen naar rechts!
Hetzelfde geldt voor mij. Ik zou absoluut niet zonder het numerieke gedeelte kunnen, zeker niet op mijn werk. Ik krijg voor mijn werk gedurende de dag (en 's ochtends een heleboel) quotes door (swap/fra, etc.)... welke ik blind in typ gebruik makende van het numerieke gedeelte. Zelfs corrigeren (backspace) gaat vanzelf. Het numerieke gedeelte is dan ook voor mij onmisbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Het is wel duidelijk dus dat niet iedereen zijn numerieke pad wil missen, persoonlijk ik ook niet, ivm telefoonnummers die ik geregeld moet noteren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wees maar blij dat er een numeric-deel bij toetsenborden zit. Als je een externe USB-versie nodig hebt, zal het ongeveer 50euro kosten.

Hetzelfde met de floppy-drives, als je een externe nodig hebt, kost het ongeveer 80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wok schreef op 07 augustus 2004 @ 00:20:
Bijzondere tekens als é, €, ö etc.. maak ik dus altijd met met de combinatie Alt + xxxx. Dit kan ik veel sneller met het 'numpad' dan met het rijtje cijfers boven het alfanumerieke deel. (volgens mij is dat ook de enige rij toetsen op mijn plankje die nog geen slijtagesporen vertoont :+)
Dat is voor mij ook de enige reden om het numerieke deel van het toetsenbord te gebruiken. Af en toe gebruik ik een laptop en dan mis ik het numerieke toetsenbord toch wel een beetje.

Wat me veel meer ergert dan het ontbreken van een numeriek toetsenbord bij een laptop is trouwens de afwijkende plek van home/end/pgup/pgdn/del/ins toetsen bij een laptop toetsenbord. Daar ga ik werkelijk nooit aan wennen :(
rapture schreef op 08 augustus 2004 @ 21:11:
Wees maar blij dat er een numeric-deel bij toetsenborden zit. Als je een externe USB-versie nodig hebt, zal het ongeveer 50euro kosten.
Toch zou voor veel mensen een compact toetsenbord met een los numeriek deel wel handig zijn. Er zijn bijvoorbeeld aardig wat linkshandigen die niks aan een numerieke gedeelte aan de rechterkant van hun toetsenbord hebben.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/OVNNY93QOL95/p.jpeg

Trouwens, Yokozuna, wat is dat voor type keyboard wat je daar hebt? Lijkt een beetje op een oud Apple keyboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn
  • Laatst online: 04-05 20:30

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Linker en rechterhand zo dicht bij mekaar vind ik eigenlijk helemaal geen voordeel van het niet hebben van een numeriek deel.
Heb even voor het gevoel zo gewerkt, complete bagger dus :D

ma ma ma ma ma macron one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 13:04
in bedrijven word het numerieke deel heel veel gebruikt, omdat dit deel overeenkomt met een rekenmachine, of een kassa. je kunt met 1 hand zonder deze te hoeven verschuiven alle nummers intoetse en/of berekeningen maken. het enige wat ik nogal eens mis daar is het = teken, voor in excel.

ik weet verder dat bij ons in de AH nogal eens producten ingevoerd moeten worden, die worden met het numpad ingevoerd, omdat dit gewoon sneller is, en we kassa gewend zijn.

alleen bij wachtwoorden enzow of als je 1 of 2 cijfers in een verhaal moet zetten zijn de nummers boven alpha deel handig.

“An elephant is a mouse with an operating system”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 08-05 07:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een numeriek gedeelte op een toetsenbord is voor mij zeker een vereiste, vooral als het blokje pijtjestoetsen en ins/home/pageup/del/end/pagedown ook verdwijnt (of zoals op een laptop toetsenbord random over het toetsenbord wordt gegooid).
Niet alleen heb ik ook een spel waarbij je met het nummeriek gedeelte moet werken (is vrijwel niet te spelen op een laptop toetsenbord), ook cijfers en de operatoren ingeven gaat bij mij veel sneller op het nummeriek gedeelte als op het toetsenbord gedeelte. Numlock staat dus ook altijd aan bij mij.
Mijn eerste ervaring met een toetsenbord zonder numeriek gedeelte was op een Sun Sparc 5 (nou ja, een Oce 9260 printer eigenlijk). Die had uit plaatsbesparingsoverwegingen een sun toetsenbord zonder numeriek gedeelte. Ik vond het afgrijselijk om daarmee te moeten werken, en dan zat ik alleen nog in Solaris op een simpele shell te werken!

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Laatst online: 08-05 14:38

chromeeh

the Gnome

Ik heb ook zeer zeker een numeriek gedeelte nodig, want werkt regelmatig met Excel etc. en getallen invoeren doe ik altijd met numeriek (gaat veel sneller vind ik :))

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

Volgens mij wil de TS terug naar het oude XT-toetsenbord, met 10 functietoetsen aan de linkerkant naast de alphanumerieke toetsen. Not my cup of thea!
Overigens heeft Logitech toch een keyboard met los numeriek deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:59
Ik gebruik @work en @home vaak nummerieke gedeelte van toetsenbord (met zonder te kijken ;)). Ik zou het in elk geval niet willen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 11:21
Ik snap niet wat Yokozuna zijn probleem is. Koop een Logitech diNovo, flikker het mediapad in de kast, of gooi hem weg. en ala, je heb een toetsenbord zonder numeriek veld. Klaar niks aan het handje.

Maar ik zou hem echt niet willen missen, zoals hierboven al zo vaak is gezegd, word ie teveel gebruikt om weg te doen. Ze kunnen beter het rijtje cijfers boven de qwertyuiop weghalen, want dat is echt iets wat nooit gebruikt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106412

Nou wat mij betreft blijft dat numerieke deel dus lekker zitten he! Vooral voor lange telefoonnummers enzo is het superhandig. Ik denk dat als ik weer eens mijn ip ofzo ergens moet invullen om wat voor reden dan ook, dat ik met het numerieke gedeelte toch 3 keer zo snel klaar ben....

Lekker laten voor wat het is! Overigens vind ik die laptop-toetsenborden wel helemaal super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Anoniem: 106412 schreef op 10 augustus 2004 @ 01:31:
Nou wat mij betreft blijft dat numerieke deel dus lekker zitten he! Vooral voor lange telefoonnummers enzo is het superhandig. Ik denk dat als ik weer eens mijn ip ofzo ergens moet invullen om wat voor reden dan ook, dat ik met het numerieke gedeelte toch 3 keer zo snel klaar ben....

Lekker laten voor wat het is! Overigens vind ik die laptop-toetsenborden wel helemaal super!
Lange telefoonnummers? Telefoonnummers in Nederland zjin altijd 10 nummers :P
Tenzij je geen 'normaal' nummer belt. (als in servicenummer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 08-05 13:59

PromWarMachine

Forsaken Archer

Anoniem: 44203 schreef op 10 augustus 2004 @ 01:01:
Volgens mij wil de TS terug naar het oude XT-toetsenbord, met 10 functietoetsen aan de linkerkant naast de alphanumerieke toetsen. Not my cup of thea!
Overigens heeft Logitech toch een keyboard met los numeriek deel?
Als jij tussen de 150~200 euro kwijt wilt zijn aan een toetsenbord wel ja. :Y)

Als je dat al zou willen... Het toetsenbord dat TS heeft, kost een paar tientjes. Kan je daar beter een numpad bij kopen, die eveneens een paar tientjes kost.

edit:

Toevallig gisteren op zoek gegaan naar een cheapass membraam toetsenbord, omdat mijn UltraX toch niet echt is, wat ik verlang van een keyboard. Bij de zoektocht naar een leuk tobo, dat ook nog in de buurt te verkrijgen was, stuitte ik op het keyboard dat TS heeft, maar ik weet niet meer welke het was. Beetje jammer :P

[ Voor 24% gewijzigd door PromWarMachine op 10-08-2004 09:28 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je veel nummers in moet typen gaat dat toch echt een stuk sneller via je nummerieke gedeelte op je toetsenbord.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:51

macnerd

No Apples please :-)

Het gaat dus om een Logitech diNovo toetsenbord: http://www.logitech.com/i.../NL,CRID=1,CONTENTID=7321

Het heeft de indeling van een normaal toetsenbord, maar wel met laptoptoetsen. Verder bevat het losse numerieke deel een rekenmachine, een klok en een bluetooth afstandsbediening. Wel geinig en mooi, maar veel te duur.

Oh ja, bijna vergeten! Ik gebruik zelf ook regelmatig het numerieke deel en ik zou ook niet zonder willen. Het hoeft van mij echter niet vast te zitten, zoals het diNovo toetsenbord mag ook. Ik heb zelf ook een laptop en ik kan uit ervaring vertellen dat laptoptoetsen heerlijk typen, lekkerder dan gewone toetsen.

[ Voor 32% gewijzigd door macnerd op 10-08-2004 09:45 ]

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik gebruik het voornamelijk tijdens Games. Ik ben linkshandig, dus het nummeriek eiland ligt precies goed onder mijn rechterhand :) Bijna heel het eiland wordt dan gebruikt, incluis de rekentekens. Lekker alles onder één hand dat op 1 plaats ligt. Ook gebruik voer ik hiermee getallen in, dat gaat wel een stukken sneller dan via dat lange rij getallen boven de letters ;)

Het is meer een persoonlijke kwestie. Maar het nummeriek eiland is echt niet overbodig me dunkt.

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 10-08-2004 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Stel nou dat het nummeriek deel ingebouwd kan worden in de reeds bestaande toetsen van een mini toetsenbord (zoals op de eerste foto) met gewoon de originele indeling. Dan kun je dit gewoon activeren/deactiveren met 1 druk op num-lock.

Dan is een apart nummeriek deel toch overbodig?

[ Voor 45% gewijzigd door Yokozuna op 10-08-2004 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik werk alles programmeur + systeem- en netwerkbeheerder bij een telefoniebedrijf. Dit betekend dat ik de hele dag door of ip-nummers, of telefoonnummers aan het intikken ben.. Als ik dat zonder mijn numerieke gedeelte moest doen, was ik al lang knettergek geworden..

overigens doet mijn Linux bak een beetje vreemd na mijn upgrade naar unstable, waardoor het nummerieke gedeelte niet meer werkt in nano (favo editor) en sindsdien ben ik me er akelig van bewust hoe vaak ik die toetsjes gebruik!

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Mensen die gebruik maken van computers een wetenschappelijke berekeningen uit te voeren zijn denk ik ook niet erg geinteresseerd in mini toetsenbordjes :). Ik merk dat als ik op m'n laptop berekeningen en onzekerheidsanalyses doe dat ik dat stukje toetsenbord heel erg mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Yokozuna schreef op 10 augustus 2004 @ 15:55:
Stel nou dat het nummeriek deel ingebouwd kan worden in de reeds bestaande toetsen van een mini toetsenbord (zoals op de eerste foto) met gewoon de originele indeling. Dan kun je dit gewoon activeren/deactiveren met 1 druk op num-lock.

Dat heeft m'n laptop, da's gewoon knudde. Ik garrandeer je dat je steeds vergeet numlock aan en uit te zetten en als je cijfer/letter combo's moet doen is het al helemaal irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 08-05 07:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 83328 schreef op 10 augustus 2004 @ 16:42:
[...]

Dat heeft m'n laptop, da's gewoon knudde. Ik garrandeer je dat je steeds vergeet numlock aan en uit te zetten en als je cijfer/letter combo's moet doen is het al helemaal irritant.
Idd, werkt voor geen meter. Ik heb ook met verschillende laptops gewerkt en nooit dat numerieke gedeelte op het toetsenbord gebruikt. Deels ook omdat de toetsen niet zoals gewend recht boven elkaar zitten maar schuin. Dan moet je al gaan kijken waar precies de toetsen zitten.

Ik gun iedereen zijn toetsenbord zonder numeriek gedeelte, maar mij krijg je er echt niet aan. En laptoptoetsen (zoals in de eerste post) vind ik ook afgrijselijk. Het liefst heb ik nog een ouderwets klik toetsenbord. Volgens mij vinden de meeste mensen juist een toetsenbord met een duidelijke (hoeft niet hoorbare) 'klik' het prettigst.

Tijd voor een poll misschien?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Yokozuna schreef op 10 augustus 2004 @ 15:55:

De stand van de toetsen is sowieso heel anders. Op een 'normaal' toetsenbord zitten de toetsen niet gelijk boven elkaar. Zie je eigen toetsenbord.

Het nummeriek deel daarentegen heeft de layout en uitvoering van een rekenmachine, oftewel recht onder en boven elkaar. Daarmee is min of meer al aangetoond waarvoor dat deel is bedoeld, voor het invoeren van cijferreeksen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120604

Ik vind, geen nummeriek gedeelte, dan is het voor mij geen toetsenbord meer. Ik werkte ook bij de bank, vakantie werk, maar daar moet je altijd met het nummerieke gedeelte toetsen, anders dan krijg je lamme poten man!

• Yokozuna
Linker en rechterhand zo dicht bij mekaar vind ik eigenlijk helemaal geen voordeel van het niet hebben van een numeriek deel.
Heb even voor het gevoel zo gewerkt, complete bagger dus
Je handen zitten helemaal niet dichter bij elkaar bij het typen, het alfa-nummeriek deel is tenslotte precies evengroot als bij een normaal toetsenbord.

Je handen wijzen alleen precies dezelfde richting uit ipv. een erg schuine rechteronderarm+niet zo schuine linkeronderarm (of je plaatst de muis ver naar rechts).

[ Voor 200% gewijzigd door Yokozuna op 02-09-2004 23:43 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik gebruik nummeriek regelmatig. Een toetsenbord zonder is voor mij net een vrouw zonder borsten B)
Pagina: 1