Toon posts:

[Python] mIRC client maken

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Programmeren is nog vrij nieuw voor mij, maar ik zou graag een doel voor ogen houden. Heb al een paar keer gemerkt dat de meesten een IRC client maken als hun eerste programmeer stunt. Dus, ik laat het kuddebeestgevoel in mij naar boven komen en ik ga dan ook maar voor een mIRC client, in windows dus.

Tot nu toe heb ik ook alleen maar met die interpreter en daar rond gewerkt. Ik zou graag een mIRC client maken en dan zo een mooie interface hebben (hoewel ik niet weet waarmee ik die zou kunnen ontwerpen, lukt zoiets met photoshop :? )

Verder kan ik me eigelijk niet inbeelden waar ik zou moeten beginnen.... Zijn hier specifieke tutorials over ofzo? (-> de reden van het na-apen, velen hebben het voor mij gedaan, mss hebben zij raad en/of tutorials achtergelaten...)

Het is nu niet de bedoeling dat ik die tutorial volg en eigelijk scriptkiddie speel, maar een gids hebben lijkt mij handig.

Nog een vraagje.... is het mogelijk om zoals bij websites via rechterklik -> view source ook bij een programma naar de code te kijken?

Ik weet het, ik wil mss wel lopen voor ik kan stappen (of erger), maar ik lijd nu eenmaal aan grootheidswaanzin en dit is mn eerste stap om de wereld te veroveren enzo... B)

BlackBox

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
niet lullig bedoeld, maar begin met 'hello world'. ;)

Een IRC client maken (niet een mIRC client) is een aardig karweitje. Er zijn zat dingen te bedenken die je onder de knie moet krijgen. Om eens te beginnen:

- het IRC protocol;
- het daadwerkelijk communiceren van het protocol, dmv sockets waarschijnlijk;
- User interface.

(Vul aan naar believen. er komen nog veel meer facetten aan de orde.)

[ Voor 12% gewijzigd door Grijze Vos op 06-08-2004 22:48 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Grijze Vos schreef op 06 augustus 2004 @ 22:46:
niet lullig bedoeld, maar begin met 'hello world'. ;)

Een IRC client maken (niet een mIRC client) is een aardig karweitje. Er zijn zat dingen te bedenken die je onder de knie moet krijgen. Om eens te beginnen:

- het IRC protocol;
- het daadwerkelijk communiceren van het protocol, dmv sockets waarschijnlijk;
- User interface.
Niet te vergeten multithreading.

Geloof me: Dat is een behoorlijke klus, als je nog niet eens weet hoe je uberhaupt iets moet programmeren :)

Mijn advies: Zoek een mooie, uitgebreide tutorial of koop een helder boek. Dan kom je er vanzelf :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een IRC client schrijven is niet zo moeilijk, maar wel een beetje hoog begrepen volgens mij. Je moet wel flink wat programmeerervaring in huis hebben, anders kom je er echt niet uit. Ik zou eerst eens beginnen met zelf een chat programmatje from scratch te schrijven, gewoon tussen 2 clients. Dan leer je al een beetje met sockets werken e.d.

Vooral je vraag of je een interface van je programma met Photoshop maakt geeft wel aan dat je niet echt weet waar je aan begint :) Vooral in Python is een gui schrijven over het algemeen een flinke uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Damn, daar gaan mn plannen om de wereld te veroveren op korte tijd...

Kmoet wel zeggen dat ik wat verder zit dan "hello, world" .
Maar, jullie hebben meer dan een punt :p

Ik zal het als eerste uitdaging dan wel bij een chat progje houden :+
Iemand advies voor zo een deftige tutorial of helder boek? Liefst een tuto, die hebbik sneller dan een boek.

Nja, ivm die GUI.... dikke pech dan maar :(

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 21:24

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Check de tweede hit bij zoeken op Google naar 'chat client python tutorial'... :?

[ Voor 35% gewijzigd door NMe op 06-08-2004 23:03 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kunt ook een goeie feeling voor Python krijgen door bijvoorbeeld eerst wat leuke XChat scripts te schrijven in Python (XChat is ook een IRC client). Dan doe je meer ervaring op met de taal en ben je toch al met IRC bezig :)

Verwijderd

Topicstarter
Ben op dit leuke uur tot het besluit gekomen dat mijn basiskennis te ontoerijkend is... om het erg eufemistisch uit te drukken.

Dus ik schiet mij zowaar nog is in de basis tutorials. Hmm, hoe lang hebben jullie er eigelijk over gedaan eer jullie je eerste programmeer taal onder de knie hadden?

Ik begin door te hebben dat er mij heel wat maanden aan leesplezier te wachten staan, of langer.

/me is lichtjes ontmoedigd maar zal zijn plannen om de wereld te veroveren niet opgeven*

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
Wat ik heb gedaan toen ik mijzelf Java ging aanleren (als voorsprong op school) is het maken van een IRC Bot. Ik hoefde me geen zorgen te maken over het maken van een UI en kon me concentreren op de rest van de (überranzige O-)) code voor het verwerken van simpele commando's als 'geef die figuur ops' enzo. Later werd het ontwerp steeds uitgebreider en na een rewrite of 10 begon het eindelijk een beetje ergens op te lijken (qua code netheid dan).

Mijn twee centjes. :)

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 00:37:
Hmm, hoe lang hebben jullie er eigelijk over gedaan eer jullie je eerste programmeer taal onder de knie hadden?
Half uurtje, plus een jaar ofzo. :P

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-05 16:54
Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 00:37:
Ik begin door te hebben dat er mij heel wat maanden aan leesplezier te wachten staan, of langer.
Lees: Teach Yourself Programming in Ten Years.

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 16:20

lordsnow

I know nothing

Een hele simpele IRC client programmeren is zo gedaan.

Met een paar regels code kan je verbinding maken met een IRC-server,
een kanaal joinen en wat chatten. Dit is het leuke gedeelte.

95% van het werk zit 'm in het correct afwikklelen van de resultaten van
het IRC protocol, het tonen van de chat (kleurtjes etc), implementeren
van simpele IRC commandos (/join #channel, /nick <nick>, etc). Dit is het
langdradige gedeelte.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Dit gaat nergens heen ben ik bang :)

Desalnietteplus: welkom op GoT, Black Box ;) Programmeren is een wonderlijke kunst, die zoals reeds is aangestipt niet bestaat uit het voor mekaar krijgen van een specifieke prestatie, maar uit het fundamenteel snappen van concepten en omgevingen. Pak eens wat tutorials erbij (de Inhoudelijke P&W FAQ staat er vol mee), koop eens een boek, en worstel je langzaam door alle materie heen totdat je op het punt bent dat je een simpel ding alleen nog maar hoeft te bedenken en je de code er blind mee kunt schrijven.

Als je op dat punt bent: ga dan een applicatie schrijven zoals een IRC-client of iets dergelijks :)

Omdat dit topic an sich als 'mIRC client maken' weinig tot geen bestaansrecht heeft gaat ie nu wel dicht, maar gezien je enthousiasme hoop ik zeker dat we je hier nog terug zien :)

Professionele website nodig?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.