Toon posts:

256mb PC1066 RAMBUS ruilen voor 512mb PC800?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op het moment een Pentium IV 2.26ghz Northwood, met 533mhz FSB en een Asus P4T533-C mobo.
Ik heb slechts 256mb PC1066 Kingston RDRAM, ik had liever 512mb gehad, maar Rambus is gewoon belachelijk duur.
Daarom ben ik aan het overwegen om die 256mb pc1066 te verkopen, en met dat geld 512mb pc800 tweedehands te kopen (Samsung 40ns).
Is dit een slimme beslissing?
Voor mijn gewone desktop applicaties is 256mb ruim voldoende (ik draai Debian GNU/Linux) maar bij huidige games is 256mb toch echt te weinig.
Het geheugen zal dus wel trager zijn, maar verdubbelt in hoeveelheid, komt dit de real-world performance ten goede, of juist omgekeerd?

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Volgens mij wordt je processor dan maar 1700 mhz, of je moet je geheugen erg gaan overklokken, wat ik denk dat het niet haalt. Het zal dus zeker niet een performance upgrade, maar juist een performance downgrade bieden. 1) Je processor zal op 560mhz minder draaien. 2) Je geheugen draait op minder fsb, waardoor deze snelheid ook nog eens omlaag gaat. Dit weegt zeker niet op tegen 256mb extra geheugen.

Vondt het een vage berekening van het aantal mhz :P dus als het fout is kan dat best. Het is ook zo laat.... :D

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:35
dev icey schreef op 06 augustus 2004 @ 22:12:
Volgens mij wordt je processor dan maar 1700 mhz, of je moet je geheugen erg gaan overklokken, wat ik denk dat het niet haalt. Het zal dus zeker niet een performance upgrade, maar juist een performance downgrade bieden. 1) Je processor zal op 560mhz minder draaien. 2) Je geheugen draait op minder fsb, waardoor deze snelheid ook nog eens omlaag gaat. Dit weegt zeker niet op tegen 256mb extra geheugen.

Vondt het een vage berekening van het aantal mhz :P dus als het fout is kan dat best. Het is ook zo laat.... :D
fout, je hebt duidelijk geen koek gegeten van rambus systemen :P vergelijk het niet met een ddr of ander systeem.

bij een 533mhz bus processor met pc800 word de ratio van het geheugen 3x ipv van 4x waardoor de cpu gewoon op zijn normale snelheid draaid en het geheugen een bussnelheid krijgt van 400 mhz:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/FU914BE2T7M0/picserver.jpeg

[ Voor 7% gewijzigd door _Drake_ op 06-08-2004 23:11 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kun je niet beter een ander moederbord kopen met 512MB DDR geheugen? Als ik die prijzen van rambus geheugen zo even snel bekijk moet dat best uitkunnen.... 2dehands is natuurlijk wel een redelijke oplossing, maar ik heb het persoonlijk nooit zo op 2dehands spul. Bovendien is 512MB nog steeds niet overdreven veel, en als je dat nog es wil upgraden (rdram dus) dan wordt het helemaal lastig (en duur).

[edit] of gaat die processor dan niet passen op een nieuw moederbord? (ik weet verder weinig van p4 met rdram systemen ;))

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 06-08-2004 23:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mwah, 2dehands verkoop ik dit setje nooit hoor, daar heeft het me 2 jaar geleden veel te veel geld voor gekost. De performance en stabiliteit was (en is) dan ook echt wel superdeluxe. Alleen spijtig dat het PC1066 RDRAM geheugen zo afgrijselijk duur is.
Op dit moment zou het me 150 € kosten om 256mb extra erbij te steken, zonder verzendkosten gerekend. Dat vind ik echt wel te veel gewoon. Voor 150 € heb je bijna 1gb DDR PC3200 tegenwoordig 8)7
Dus ik denk dat binnen een paar maanden, ik deze set aan mijn broer en vader schenk, en dat ikzelf dan een nieuwe setje koop :)
Ik dacht aan een Athlon64 op 90nm, nForce3 250Gb chipset, op een Socket 939 met 1gb corsair :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 00:03 ]