Toon posts:

Hard disk clonen voor gebruik in nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

PC 1 is voorzien van het volgende systeem:
Windows 95
160 Mb RAM
500 MHz PIII
Veel oude DOS programma's en enkele "windows" programma's

PC 2 is voorzien van dit systeem:
Windows XP (mag gewijzigd worden in elk besturingssysteem)
AMD Athlon XP 2600+
224 Mb RAM

Het probleem:
Doordat van veel programma's van PC 1 de installatie diskette's niet meer aanwezig zijn vroeg ik me af of er een manier is om de gegevens van PC 1 te clonen naar PC 2. Inmiddels ben ik er achter dat dit gedaan kan worden met programma's als xxcopy en norton ghost. Het probleem is echter dat proc en moederbord niet overeenkomen met het originele systeem. Wat is nu de beste manier om de programma's van PC 1 op PC 2 te krijgen??? PC 2 mag geheel geformateerd worden indien nodig (mag zelfs gaan draaien op win95 ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 02:28 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

pc2 zal waarschijnlijk niet draaien op Win95, of het draait wel maar de helft van de hardware wordt niet ondersteund.
Je kunt er dus vrijwel niets nuttigs mee doen.

Ook draaien de progs die nu op Win95 en DOS draaien hoogst waarschijnlijk niet onder Windows XP.

Onbegonnen werk dus eigenlijk....

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
je moet er altijd vanuitgaan dat een installatie van windows compleet waardeloos is omdat die altijd in de soep kan lopen en ook in principe alleen geschikt is voor de hardware waar het op dat moment op geïnstalleerd is. ofwel install een nieuwe windows op de nieuwe pc, kopiëer je data naar de nieuwe pc en zoek de oude programma's ergens op.

[ Voor 22% gewijzigd door smvs op 06-08-2004 22:46 ]

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Mischien gewoon enkel bvb de map Program Files naar nieuwe pc kopieren?

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

eerst overzetten en dan de windows opnieuw installeren of upgraden zodat je oude progjes te gebruiken zijn en de nieuwe windows alle hardware kan herkennen

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Tom_G schreef op 06 augustus 2004 @ 23:36:
Mischien gewoon enkel bvb de map Program Files naar nieuwe pc kopieren?
Weinig zinvol omdat de meeste programma's tijdens de installatie delen wegschrijven naar submappen in de Windowsdirectory. Was het maar waar dat alle data altijd in één map stond. Map kopiëren en klaar.

ARME AOW’er

Verwijderd

De dos programma's kan je hoogstwaarschijnlijk 1 op 1 overzetten naar de win XP machine. Als je deze programma's in win95 compatibility mode start, dan gaat dat waarschijnlijk gewoon werken.
De win applicaties hebben _waarschijnlijk_ verwijzingen naar het register en dll's in windows/system van je win95 machine. Dit geeft dan wel problemen op de win xp machine.

Het clonen van de win95 machine naar een andere pc wordt wel moeilijk. Ik neem tenminste aan dat je op de nieuwe pc winXP wilt blijven gebruiken en niet terug wil naar win95?

Zijn de applicaties zo bijzonder dat ze _nergens_ meer vandaan te halen zijn? Of zijn er wellicht alternatieven ontwikkeld die (native) onder winXP draaien?

Verwijderd

Misschien ghost image van PC1 maken, vervolgens die image inladen in een VMWare of VirtualPC ?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
GuardianAngel schreef op 06 augustus 2004 @ 23:45:
[...]

Weinig zinvol omdat de meeste programma's tijdens de installatie delen wegschrijven naar submappen in de Windowsdirectory. Was het maar waar dat alle data altijd in één map stond. Map kopiëren en klaar.
Vaak lukt dat wel hoor. Is iig het proberen waard.

Verwijderd

Topicstarter
@Orca (overzetten en dan windows upgraden)
Deze oplossing had ik zelf ook bedacht alleen vraag ik me dus af of het hele systeem uberhaupt opstart met de nieuwe hardware.. . Iets wat dreeke dan denk ik ook terecht opmerkt. Gelukkig heb ik meerdere harde schijven dus het is het proberen waard. Vervolgens wil ik er dan windows 98 second edition opzetten. Dit draait bij mijn weten prima met deze hardware... zou dit kunnen? Moet win95 eigenlijk uberhaupt opstarten voordat je een update kan doen of kan dat ook voordat windows opstart?

@dreeke (win95 draait niet op nieuwe hardware)
Weet je dit zeker of is het een vermoeden...? Het scheelt namelijk een hoop werk... ipv alles 1 voor 1 kopieren (dos programma's)

@Khildin (zijn de progjes belangrijk)
Het betreft hier een PC die vol staat met fiscale gegevens van tientallen bedrijven... Het zijn dus idd gegevens die ik liever niet zie verdwijnen ;-) En zou het erg fijn vinden als ze weer op een "betrouwbaardere" PC verder gaan werken

@maui71 (image maken en dan inlezen)
Dit vind ik erg creatief....!! weet iemand of dit kan?? I assume dat je dan gewoon een ghost maakt met norton en deze vervolgens inleest in windows XP???

@ iedereen
Het is hoofdzaak dat de gegevens van PC 1 op PC 2 komen. Hoe en op welk besturingssysteem PC 2 werkt is niet belangrijk. Al wordt er MS-DOS 6.22 op gezet ;-) (was het ook makkelijker gekopieerd geweest)

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 02:26 ]

Verwijderd

Als je een extra schijf hebt kan je wel wat proberen. Ongeveer elke bovenstaande stap is mogelijk. Het zal inderdaad wel een tijdje duren, maar alles overtypen nog veel langer.

Weet je wel zeker of die dos-boekhoudprogramma's uberhaupt in de dos-omgeving van XP werken? Heb zo eens 4u aan een overzet gewerkt, dan toch naar de firma gebeld en ze zeiden dat het totaal onmogelijk was (werkte enkel met de échte dos :( )

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Win95 gaat zeker niet werken.
Op een of andere manier lijkt windows95 nogal op zijn bek te gaan bij sneller cpus van 1000mhz of meer (precieze snelheid weet ik niet, maar op deze bak gaat het nooit werken).

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 07 augustus 2004 @ 08:48:
Win95 gaat zeker niet werken.
Op een of andere manier lijkt windows95 nogal op zijn bek te gaan bij sneller cpus van 1000mhz of meer (precieze snelheid weet ik niet, maar op deze bak gaat het nooit werken).
Mij lukt het al niet om 98 goed te instaleren op een nieuw mobo.
Me lukt nog wel

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 09:10:
[...]

Mij lukt het al niet om 98 goed te instaleren op een nieuw mobo.
Me lukt nog wel
98 lukt nog wel met wat omwegen, maar 95 is gewoon NIET mogelijk

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp heeft het dus weinig zin om 95 of 98 te gaan instaleren op PC 2. Mijn oplossing is nu als volgt:

Hard disk PC 1 clonen
win 95 upgraden naar 98 op PC 1
win 98 upgraden naar Me / XP op PC 1 (Weet niet of die updates bestaan..)
Hard disk overzetten naar PC 2

Hierbij blijf ik alleen het probleem hebben of PC 2 opstart met de gecloonde hard disk uit PC 1. Heeft iemand dit ooit geprobeerd? Er zit dan namelijk een totaal ander mobo en proc in. Ook weet ik niet of de specificaties van PC 1 toereikend zijn voor win XP...?

een andere oplossing is:
Misschien ghost image van PC1 maken, vervolgens die image inladen in een VMWare of VirtualPC van PC2?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 11:55 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb vaak genoeg dan eens geprobeerd een hdd uit een andere bak ergens anders in te vrotten en dan te starten (met OS erop)
resulteerde iedere keer in een half brakke windows isntallatie en een volledige reinstall.

Het draait gewoon niet lekker, zeker niet als je van 95 -> 98 -> XP gaat upgraden. En de vraag is of het op die hdd past (XP vreet best wel wat, als jij niet veel ruimte hebt op dat ding zit je met een probleem).

Ik zou het dus niet doen.

• jkf
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06-2025

jkf

Is het misschien een idee een image van de hele andere pc via een pc in een pc emulator te gebruiken (vmware etc.)

P II 233 @ begane grond, rip (1997-2007), vervangen door vituele server uptime,

• rontemp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-12-2025

rontemp

MUHAHA

XP wil best op een pIII 500 Mhz met 160 MB lopen, al houd het niet over. Je kan ook HD2 in PC1 zetten (beter eerst in PC2 partitioneren en formateren), dan ghosten, upgraden, en dan ghosten en ghost naar HD2 schrijven.

Maar het slimste lijkt mij om te upgraden naar win98SE, die klonen naar je 2e HD
En dan op pc2 XP er vers NAAST te installeren tot een multiboot systeem. 98 zal altijd wel starten op je nieuwe PC, desnoods in veilige modus, en/of maar 16 kleuren etc. maar je belasting aplicaties zullen best nog wel draaien.(je zou hier ook win98se opnieuw een setup laten draaien en hopen dat Bill het voor je fixt. Als je steeds een ghost maakt kan er niets mis gaan -theoreties-)

NB is een leuk netwerkje van 2 PC`s is ook leuk. PC1 is met win98se nog best wel een rappe burohengst. Maar heeft met gevoelige gegevens natuurlijk niets te zoeken op de kamer van zoon/docter lief

[ Voor 10% gewijzigd door rontemp op 07-08-2004 12:43 ]

Asrock 939Dual-SATA2, AMD 3200 Venice, 2x512 Mb, Radeon9800Pro, Compaq V1000 21",Blaster live!,samsung SP1614N (160Gb/8Mb),IBM 40GB 7200rpm, 2xmaxtor 40 Gb (raid0), Intellimouse Explorer win98se/win2k/XP

Verwijderd

Topicstarter
Als ik zo de ervaringen en aanbevelingen van anderen lees is er denk ik maar 1 conclusie te trekken en dat is dat de software van PC 1 nooit 100% zal gaan draaien op PC 2. Ik ga de PC's dan ,aar gewoon naast elkaar zetten voor het fiscale jaar 2004, en vanaf 2005 kan PC 1 dan de archiefkast in...

iig bedankt voor alle support!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 15:57
Met een programma a la Alohabob moet zoiets mogelijk zijn.

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
Occy74 schreef op 07 augustus 2004 @ 21:30:
Met een programma a la Alohabob moet zoiets mogelijk zijn.
I think you are my next hero! Heb het even doorgenomen en ik denk denk ik dit maar eens ga uitproberen. Thx!!

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 21:26:
Als ik zo de ervaringen en aanbevelingen van anderen lees is er denk ik maar 1 conclusie te trekken en dat is dat de software van PC 1 nooit 100% zal gaan draaien op PC 2.
Ik denk dat 100% best haalbaar is :)

Met wat uitzoekwerk werkt dat prima. Hangt er helemaal vanaf wat voor applicaties het allemaal zijn. Als het DOS dingen zijn is er geen probleem - die kan je gewoon 1 op 1 kopieren naar een nieuwe PC, zoek desnoods autoexec.bat etc instellingen uit. Voor Windows applicaties is het een ander verhaal, want sommige zullen opnieuw geinstalleerd moeten worden.

Maak een ghost image van PC1, en zorg dat PC2 een recent OS heeft (bv XP). Installeer daar VMWare op, en binnen VMWare installeer je een OS waar je oude applicatie op kunnen draaien (bv Windows 98SE of simpelweg DOS). Met Norton Ghost Explorer kan je alle files uit de image file van PC1 trekken die je nodig hebt. Op die manier 'bouw je gewoon de oude PC na' binnen VMWare door alles te installeren.

Nu ga ik er wel van uit dat je bekend bent met DOS en genoeg kennis hebt om dit allemaal uit te zoeken :P

edit: Mocht je het zo doen, dan is 512Mb ipv 256 in PC2 geen overbodige luxe :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mike Jarod op 08-08-2004 00:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
thx voor de tip. Ik ga eerst maar eens aan de gang met Alohabob. Omdat dit programma met de parallele poort werkt zal dit zeker wel een 24 uur duren... Mocht het resultaat hiervan tegenvallen (hij schijnt alles te kopieren, zelfs de reg-keys) dan ga ik het handmatig 1 voor 1 doen. Ik denk dat een beetje tweaker DOS nog steeds helemaal van buiten kent dus dat is het probleem niet. Ga alleen niet met images aan de gang omdat alles aangesloten op de router zit. Stuur lekker alles over het netwerk... scheelt behoorlijk in resources. Ben alleen wel benieuwd of win95SE goed op PC2 zal gaan draaien...

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Ik denk dat het helemaal niet zo'n probleem hoeft te zijn om win95/98 op de nieuwe computer te draaien.
Ik heb vorig jaar een oude computer van mijn Pa ge upgrade dit was een P3-450 naar een AMD 2500+.
Eerst een ghost gemaakt in de nieuwe PC hardware wizzerd draaien dat hij ongeveer alles kent. Toen heb ik geupgrade naar win2k. Maar upgraden naar 98se moet nog beter gaan.
volgens mij zijn voor de meeste moederborden nog steeds wel drivers te vinden voor win98.
Tevens zijn er een boel programma's te vinden om het register te cleanen.
Deze haalt na een upgrade een heleboel rotzooi uit het register wat is blijven zitten. hierna zal het volgens mij zonder problemen moeten draaien.
Het gaat tenslotte om een office PC daar heb je geen rare kaarten en exotische programma's die alleen nog voor winXP uit komen.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Pagina: 1