Toon posts:

[MS DNS] Zelfde domain intern als extern gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een DNS structuur met active directory draaien. en de externe dns domainnaam voorbeeld.com. ik heb ook een webserver met de domainnaam www.voorbeeld.com maar nou wil ik graag intern intranet.voorbeeld.com gebruiken.

Nu is het zo dat ik 2 externe dns server heb die bij mijn provider staan en ik heb intern 2 dns servers de interne servers zijn niet bekend op het internet.

als ik op mijn interne mailserver het rootdomein voorbeeld.com aanmaak dan kan hij de externe naam niet meer resolven. hoe kan ik het zo inrichten dat ik dat wel kan.

dus intern zowel intranet.voorbeeld.com (die op een interne dsn staat) en www.voorbeeld.com (die op een externe dns staat) kunnen resolven maar van buiten mag intranet.voorbeeld.com niet te resolven zijn.

ik weet dat dit mogelijk moet zijn. weet iemand het?

Verwijderd

dat kan niet. als je intern voorbeeld.com aanmaakt moet je alle records ook aanmaken op die zone, zodat intern alle records weer geresolved kunnen worden...

dus ook een www A record in je interne dns aanmaken

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 18:03 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Al vraag ik me verder het nut van dit topic af, dit kan simpelweg niet.
Zoals IIS5 zegt, zul je alle records die je local wilt kunnen resolven ook local moeten definen (of in je browsers een externe proxy gebruiken :P)

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Op een bepaalde manier moet het toch mogelijk zijn.
op de sites van microsoft beschrijven ze dat het kan maar niet hoe.

plus dat ik het heb gezien bij mijn vorige werkgever. als ik de interne addressen probeer te resolven kan ik dat niet terwijl ik hem wel intern kan resolven. ook is het zo dat dit berijf dusdanig groot was dat ze niet zowel intern als extern dezelfde dns zouden houden.

hier staat hoe microsoft het opgelost zou hebben.
[link]http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/howitworks/communications/nameadrmgmt/w2kdns.asp[/link]

en ik heb het in praktijk gezien. dus mogelijk moet het zijn. ik kan alleen niet vinden hoe.

Verwijderd

Wat iis5_rulez zegt is de oplossing.
In je interne DNS het www host record aanmaken en je moet ervoor zorgen dat je clients in je netwerk alleen kijken naar je interne dns server. Op die manier kunnen ze alle records resolven (intranet, www etc etc )
Je externe dns is alleen voor externe clients dus daar hebben je interne clients niets mee te maken.
Microsoft noemt een dergelijke setup een "splitt dns" setup.

edit:

F... koffie zegt vrijwel hetzelfde... beetje een overbodige post van mij dus |:(

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 09:58 ]

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 16:04

Robinski

A.K.A. RHarmsen

je kan ook het subdomein intranet.voorbeeld.com aanmaken in je windows DNS
zo blijf je van voorbeeld.com af (sim-pel)

zo heb ik het thuis ook zo ongeveer.
ik host zelf thuis ext.rharmsen.nl (dit zijn voornamelijk records met IP's van klasgenoten) terwijl rharmsen.nl gewoon bij een DNS hosting gehost wordt

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan het dan dat MS zegt dat het mogelijk is. of bedoelen jullie deze oplossing? zie dit plaatje http://www.microsoft.com/.../images/w2kdns211_BIG.gif

het komt uit dit document. http://www.microsoft.com/...000serv/plan/w2kdns2.mspx

of is dit precies wat jullie bedoelen?

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 16:04

Robinski

A.K.A. RHarmsen

ik denk dat dat meer iets van Caching is eigelijk

wat ik meer bedoel is dit:

je hebt het domein voorbeeld.com
deze staat bij een DNS Hoster op de DNS servers
dan maak je thuis voor lokaal een zone aan: intranet.voorbeeld.com
hierdoor zal als je iets opvraagt voor voorbeeld.com gewoon naar de DNS van de hoster gekeken worden en voor intranet.voorbeeld.com zal intern (lokaal) gekeken worden.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Topicstarter
Robinski, dit is een goede oplossing. en misschien gebruik ik deze wel als het andere niet kan.

Ik ben toch benieuwd of het kan. zou het kunnen als beide dns servers van jezelf zijn en je iets kan doen met een gedeelde zone transfer ofzo? ik zou nog niet weten hoe.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het kan wel, maar niet met Microsoft's DNS :) Split Views heet 't bij andere software geloof ik. DJBDNS kan het in ieder geval.

De enige oplossing voor de TS is gewoon alle records die zowel intern als extern te resolven moeten zijn, in beide zones aanmaken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Balen.. maar als dat de enige oplossing is dan moet ik het dubbel administreren.

dank je
Pagina: 1