Toon posts:

P4C800 E Deluxe boot niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een week geleden heb ik onderstaande onderdelen gekocht:

Asus P4C800 E Deluxe Revisie 2
P4 3Ghz Prescot
2x 512MB Corsair value
200GB maxtor sata
Saphire radeon 9800 pro
Dit alles in een antec sonata behuizing.

Dit heeft ongeveer 6 dagen lekker gedraait, ik kon doom3 soepel draaien en windows draaide goed, prime95 geen fouten, memtest alles ok.
Ongeveer 3 dagen geleden begon me pc te rebooten als ik azureus langer als 2 uur aan had staan, wat ik erg vaag vond. Draai btw windows XP SP1.
Af en toe kreeg ik dan "system failed cpu test" te horen als die weer opnieuw opstarte.

Vanaf vanochtent echter wil die helemaal niet meer aan. Wat ik al gedaan heb:
CMOS gecleared.
Opstarten met cpu, geheugen en video.
Opstarten met cpu en geheugen.
mobo op een antistatische zak gezet en toen nog een keer geprobeerd (om kast uit te sluiten)

Het extra 12volt stekkertje heb ik altijd aangesloten gehad dus dat is het ook niet en het moederbord is een rev 2 waardoor de soldeerpunten voor mij niet gelden (dit was wat ik met de search vond, maar dat geld dus niet voor mij). Temperaturen waren ook ok, 50 graden voor cpu, 30 voor mobo. (Gemeten in bios en in windows met mbm)

Iemand nog een idee wat het kan zijn? Ik blijft het raar vinden dat een systeem er na 6 dagen ineens mee ophoud. Ik heb wel meer klachten gevonden maar die gaan dan meestal over revisie 1, met het soldeer probleem.

Verwijderd

Ik zou zeggen, test je voeding eens en kijk of die nog wel naar behoren functioneert. Voor hetzelfde geld, ik roep maar wat aangezien er geen voeding specs. bijstaan, is die eruit geslagen (zekering).

Verwijderd

Topicstarter
Voeding doet het, fans gaan aan, lampje op het mobo gaat branden. Tevens gaat de ventilator van me radeon gewoon aan. Ik zal nog kijken of ik het kan testen met een andere voeding, maar het lijkt me dat deze goed is aangezien alles gewoon aangaat (hd, fans, en het mobo weet ook nog wat te vertellen via de audio uit).

Me mobo blijft dus zeggen "system failed cpu test".

De voeding is trouwens de standaard voeding die bij de antec kast zit (ik geloof een truepower 380watt). De +12volt en de +5volt lijnen waren netjes dus ik denk niet dat de voeding te weinig kan leveren.

Ik zal strax nog wel zeggen of het werkt met een enermax 430watt.

(edit)
Ook met de enermax geeft ie een "system failed cpu test".
Ik heb eynstein al gemailt, maar daar heb ik nog niets van ontvangen, hopelijk kan ie snel opgestuurd worden want blijkbaar is me mobo of me proc echt niet meer goed.

Ik heb btw geen ander mobo om de proc in te testen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 16:57 ]

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09-2025
Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 16:48:
...
Me mobo blijft dus zeggen "system failed cpu test".
....
Lijkt me duidelijk, cpu of mb kaduuk. Probeer eens andere onderdelen.

http://specs.tweak.to/9714

Verwijderd

Kijk anders even na in je BIOS wat je voeding waardes zijn. Ook kan je in je BIOS handmatig je cpu een klokwaarde geven. Mogelijk dat je deze even opnieuw moet aangeven en saven. Kijken wat ie daarna na een boot doet. Mocht het je voeding en BIOS instelling niet zijn dan kan er toch mischien iets misgegaan zijn met monteren. Haal anders nog een je koeling eraf, CPU eruit, goed nakijken, zowel cpu als socket. Opnieuw monteren, goed de koelpasta aanbrengen en nog eens proberen. Mocht het ng niet werken, dan er even terug ermee naar de winkel :)

Verwijderd

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat je mobo een probleem heeft. Wat het exacte probleem is, weet ik niet. Ik heb hetzelfde probleem met een A7V333, maar ik weet dat de CPU goed is. Lees ff dit topic voor info over wat ik allemaal geprobeerd heb: A7V333 meldt constant "System failed CPU test"
In jouw geval zou ik teruggaan en garantieclaimen

offtopic:
Terwijl ik dit typ, schiet mij te binnen dat mijn bord waarschijnlijk ook nog in garantie zit

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 17:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
thnx iedereen, ik ga gewoon het mobo ruilen, maar dan moeten ze wel eerst reageren op me rma aanvraag bij eynstein :P

Maar dat zal wel goed lopen.

Verwijderd

Zoek eens in andere pc800 topics er schijnt op sommige borden een simpel soldeerfoutje ergens rondom/onder de processorvoet te zitten, hetgeen met een soldeerboutje makkelijker te verhelpen is als zo'n rma procedure.

Heb je ook al geprobeerd te booten van de originele Asus cd om op die manier je bios te flashen ?

Verwijderd

Booten is nogal lastig wanneer je een foutmelding tijdens de POST krijgt. Ik heb hetzelfde probleem en heb al gezien dat Asus de A7V333 terugnam vanwegen eenzelfde fout in de socket. Bij RMA wordt ie omgeruild voor een nieuwe de wel goed is. Doe je het zelf en er gaat iets anders mis, kun je het verder wel vergeten.

Verwijderd

Jij hebt op die Asus van je dan ook geen crashfree bios, de grap van de crashfree bios is dat die de rom van je cd plukt ook al heb je geen beeld omdat je bios dood is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al gezegt dat de soldeerfout bij mij niet opgaat aangezien ik een revisie 2 heb (waar dit probleem al is opgelost). Ik denk dat ie gewoon overleden is, hopelijk reageren ze maandag meteen want ik wil snel weer een goede comp hebben :P

Die crashfree helpt niet als het systeem de processor niet wil zien, heb het al geprobeerd helaas :(

Anyway dat wordt dus gewoon een rma.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 16:31:
Een week geleden heb ik onderstaande onderdelen gekocht:
[...]

Ik blijft het raar vinden dat een systeem er na 6 dagen ineens mee ophoud. [...]
Computer onderdelen gaan vaak op de volgende momenten kapot:
• vlak na aanschaf (een component was toch niet helemaal lekker)
• na dingen veranderd te hebben. (Vaak veroorzaakt door slechte montage of vervelende electrische ontladingen)
• wanneer ze na lang gebruik versleten zijn (halfgeleiders kunnen ook slijten)

Mijn 1e P4B266 ging ook na krap een week gebruik ineens stuk. De vervanger hiervan gebruik ik nu nog steeds dagelijks, al meer dan 2 jaar.
Mijn 1e CDbrander ging ook stuk na 2 CDs, opgestuurd en nu, 8 jaar later gebruikt een kennis 'm nog steeds een paar keer per week voor backups.

De enige uitzondering op mijn verhaal zijn eigenlijk harde schijven. Mijn ervaring is dat die dingen op elk willekeurig moment ermee kunnen stoppen en dat de kans op defect groter is naarmate er meer belangrijke documenten op staan.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1