[Command line] Karakters wijzigen bij schrijven dir listing

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik heb een directory met een heleboel subdirectories die allemaal lange namen hebben met "speciale tekens" als bijvoorbeeld ä ö ü en ß.

Ik wil een dir listing van alle bestanden van een bepaald type aanleggen door (bijvoorbeeld) het volgende aloude doch och zo handige commando te gebruiken:

dir /s /b *.txt > content.txt

( /s inclusief subdirs, /b verkorte notatie, dus alleen de volledige padnaam)

Nu wil het geval dat in het bestand content.txt keurig een lijst verschijnt van alle bestanden en dirs, maar de speciale tekens zijn vervangen door andere tekens. Dit terwijl cmd.exe bij uitvoer van dir /s /b wel de speciale tekens weergeeft.
De tekens zijn natuurlijk cruciaal in een correct verder gebruik van content.txt.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van is en hoe ik het kan ondervangen?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Hoe open je die textfile? Zie je de speciale tekens ook niet meer als je ze met 'type' typed? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Ik heb de tekstfile met diverse programma's geopend waaronder Notepad, Wordpad, Ultraedit en Word. Ze laten allemaal hetzelfde euvel zien.

Het gekke is dat als je "type content.txt" doet dat de tekens inderdaad wel kloppen. Er lijkt dus wel een verschil van interpretatie te zijn :)

Ik heb het overigens op meerdere systemen geprobeerd waaronder ook enkele systemen met een Duitstalige versie van Windows. Ook op die systemen is er dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vermoedelijk komen je codepages in een command prompt niet overeen met die van je systeem - draai eens mode con cp en zet dat eens op 850 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
"mode con cp" staat al op 850 zegt cmd.exe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
mode con cp select=1252 en dan werkt het ! :)

Bedankt voor de hulp; Ik had geen idee in welke richting ik moest zoeken !

Pagina: 1