Winxp crasht door defecte schijf? wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb hier een systeem dat regelmatig gewoon ineens bevriest. Ik heb memtest enzo geprobeerd, maar die vond geen fouten. Nou ben ik erachter gekomen dat elke keer vlak voordat hij crasht de harde schijf een soort TIK hoort maken, 5 seconden erna crasht windows. Dus ik met Maxtor PowerMax de harddisk testen. Deze vond inderdaad een probleem, en is zo te zien niet in staat om de schijf te maken. Ik krijg als foutcode: dea9d579
Ik kan echter nergens iets vinden over deze foutcode, zowel op google/newsgroupen/www.maxtor.com niet. Ik kan wel deze code invullen bij de RMA.. maar deze harddisk is net 1 maand over de garantieperiode heen :( (disk is volgens de site van maxtor 1 jaar en 1 maand oud).
Ik heb geprobeerd een lowlevelformat te doen. Dat was gelukt. Maar helaas na een reboot en weer testen bleek dat de fout er nog steeds inzat.
Heeft iemand suggesties wat ik nu beste kan doen? Ik zit namelijk niet te springen om een nieuwe harddisk te kopen. Zou maxtor of Norrod (waar de schijf gekocht is) coulant zijn? Voorheen had je altijd 3 jaar garantie :(
Is het waarsvchijnlijk dat windows hierdoor kan bevriezen?
Het gaat overigens om een ide Maxtor 120gb (6Y120LO)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt sowieso nog 11 maanden garantie via de leverancier. (2 jaar moet volgens de Nederlandse wet).

dus gewoon op die manier garantie claimen. Dus Norrod MOET je hdd vervangen, ongeacht wat Maxtor daarover verteld.
en da twindows gaat hangen door een brakke hdd is heel normaal, deed het kreng met mijn maxtor ook continu.

• robbertb
  • Niet online
Terw_Dan schreef op 06 augustus 2004 @ 15:18:
Je hebt sowieso nog 11 maanden garantie via de leverancier. (2 jaar moet volgens de Nederlandse wet).

dus gewoon op die manier garantie claimen. Dus Norrod MOET je hdd vervangen, ongeacht wat Maxtor daarover verteld.
en da twindows gaat hangen door een brakke hdd is heel normaal, deed het kreng met mijn maxtor ook continu.
Maar volgens de bon van Norrod heb ik geloof ik ook maar 12 maanden garantie.
Maar ik moet dus een nieuwe kunnen claimen bij Norrod?

Weet iemand trouwens wat de foutmelding betekend?

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:14
robbertb schreef op 06 augustus 2004 @ 15:15:
...
Ik krijg als foutcode: dea9d579
...
Klinkt als dood.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• robbertb
  • Niet online
:/ (huiskamer mode?)

Toch lijkt het gewoon maar 1 jaar te zijn. Vooral als ik op de site van Norrod kijk:
http://www.norrod.nl/ws_a...vk=v&h=&a=uitgebreid#tech

[ Voor 48% gewijzigd door robbertb op 06-08-2004 16:27 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-03 18:43

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

True...maar volgens de EUROPESE (niet Nederlandse dacht ik) richtlijnen hoort dit apparaat een langere levensduur te hebben....dus heb je RECHT op 2 jaar garantie :)

Als je dit even ergens officieel vandaan kunt halen, dan kun je het hard maken :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• robbertb
  • Niet online
Michael Knight schreef op 06 augustus 2004 @ 17:47:
True...maar volgens de EUROPESE (niet Nederlandse dacht ik) richtlijnen hoort dit apparaat een langere levensduur te hebben....dus heb je RECHT op 2 jaar garantie :)

Als je dit even ergens officieel vandaan kunt halen, dan kun je het hard maken :)
Ik ben net naar de Norrod geweest en die medewerker toetste het serienummer van de schijf in op de site van Maxtor en constateerde dat de garantie verlopen was op 28-7-2004. Maar dat wist ik al. Zegt hij "Sja sorry, kan je niet verder helpen je hebt geen garantie. Wij kunnen er ook niks mee, als wij hem opsturen wordt het ook niet vergoed en zo werken wij onszelf in de kosten." :/
En van die 2 jaar had hij niet gehoord :/

[ Voor 13% gewijzigd door robbertb op 06-08-2004 18:41 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een bedrijf dat zo moeilijk doet over 9 dagen buiten de garantietermijn terwijl er voor hen toch heus wel wat mogelijkheden zijn te verzinnen is behoorlijk verkeerd bezig.

Ik zou nogmaals teruggaan en even de manager te spreken vragen, aangeven dat zij in principe gelijk hebben maar je desondanks wel op wat coulance en service rekent. Plaats tussendoor anders even een opmerking over de shopsurvey op T.Net. :) Zou kunnen helpen.

ARME AOW’er

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-03 20:58
als ze echt nix doen kun je tog ook vragen of hun hem voor jouw willen opsturen naar maxtor en dat jij de kosten betaald:p

• robbertb
  • Niet online
GuardianAngel schreef op 06 augustus 2004 @ 18:48:
Een bedrijf dat zo moeilijk doet over 9 dagen buiten de garantietermijn terwijl er voor hen toch heus wel wat mogelijkheden zijn te verzinnen is behoorlijk verkeerd bezig.

Ik zou nogmaals teruggaan en even de manager te spreken vragen, aangeven dat zij in principe gelijk hebben maar je desondanks wel op wat coulance en service rekent. Plaats tussendoor anders even een opmerking over de shopsurvey op T.Net. :) Zou kunnen helpen.
Mja ik heb er vrij moeilijk staan doen, en ik zei ook dat ik van een harddisk wel zou verwachten dat hij het langer uithoudt dan een jaar.. En dat als ik een nieuwe zou kopenik kans heb dat ik over een jaar met hetzelfde probleem zit, en weer genaaid wordt.
Maarja de medewerker was zeker geen manager, maar meer iemand van een jaar of 19 die daar een bijbaantje heeft. Die heeft natuurlijk ook weinig zeggenschap. Ik vraag me af of ze onder de indruk zouden zijn van de shopsurvey van T.net. Daarnaast is dat ook beetje dreigen en daar hou ik niet echt van.
Ze willen gewoon niet terugnemen omdat zij ook niks met die harddisk kunnen dan, ze kunnen em niet terugsturen.. tenminste dat zei hij.
SmoothTweaker schreef op 06 augustus 2004 @ 20:37:
als ze echt nix doen kun je tog ook vragen of hun hem voor jouw willen opsturen naar maxtor en dat jij de kosten betaald:p
Ja en wat schiet ik ermee op? Dan kan ik toch net zo goed zelf em opsturen of gewoon een nieuwe harddisk kopen? :/

[ Voor 13% gewijzigd door robbertb op 06-08-2004 20:55 ]

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 17:00

Tux

(Computer)producten waar minder dan 2 jaar garantie op zit mogen voor zover ik weet niet eens verkocht worden volgens de Europese regels. Dus ik zou echt die regels opzoeken en daarmee naar de winkel stappen.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En dat die verkoper er niet van gehoord heeft is natuurlijk makkelijk zeggen door zo iemand. Hoeft hij zich er niet onderuit te lullen.

• robbertb
  • Niet online
Tux schreef op 06 augustus 2004 @ 20:58:
(Computer)producten waar minder dan 2 jaar garantie op zit mogen voor zover ik weet niet eens verkocht worden volgens de Europese regels. Dus ik zou echt die regels opzoeken en daarmee naar de winkel stappen.
Mja dat lees ik hier wel maar jullie mening is geen keihard bewijs waarmee ik over de tafel kan komen bij de winkel :(
Ik zat echt muurvast, het gesprek liep echt dood ook ondanks dat ik het lang vol hield :(
Ik denk dat ik zowiezo iets zwart op wit moet hebben met een betrouwbaare bronvermelding. En dan is het nog de vraag of er iets gebeurd. Dan moet ik waarschijnlijk eerst contact opnemen met een manager of het hoofdkantoor :(

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

GuardianAngel schreef op 06 augustus 2004 @ 18:48:

Zij krijgen er inderdaad geen garantie op. Op geen enkele manier. Dus ze kunnen alleen een harddisk terugnemen en die in de vuilnisbak knikkeren.

Helaas voor Norrod moeten ze jou wel een nieuwe schijf geven omdat je volgende de Europese wetgeving daarover 2 jaar garantie hebt....

Raar he dat er zoveel computerwinkels faiiliet gaan :)
Tux schreef op 06 augustus 2004 @ 20:58:
Dat zou betekenen dat er vrijwel geen IDE schijven meer mogen worden verkocht met 2mb cache, want ze hebben bijna allemaal 1 jaar garantie.

Ook OEM manufactured hardware heeft van de fabrikant maar één jaar garantie (Dell, Compaq, etc.)

[ Voor 24% gewijzigd door dreeke op 06-08-2004 21:22 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• robbertb
  • Niet online
dreeke schreef op 06 augustus 2004 @ 21:21:
[...]

Zij krijgen er inderdaad geen garantie op. Op geen enkele manier. Dus ze kunnen alleen een harddisk terugnemen en die in de vuilnisbak knikkeren.

Helaas voor Norrod moeten ze jou wel een nieuwe schijf geven omdat je volgende de Europese wetgeving daarover 2 jaar garantie hebt....

Raar he dat er zoveel computerwinkels faiiliet gaan :)
Mja ik heb dat dus vaker gehoord en gelezen hier in andere topics.. Maar ik weet niet wat voor stap ik nou moet ondernemen. Bij Norrod nemen ze me niet echt serieus, ook niet toen ik erover begon :(

Ik vond wel dit:
http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=1214
http://www.dealerinfo.nl/2002/203/wet.htm

[ Voor 9% gewijzigd door robbertb op 06-08-2004 23:01 ]

Verwijderd

Ik weet niet hoe het zit met die 2 jaar garantie volgens de europese wetgeving maar misschien is het een idee om Norrod te wijzen op zijn plichten als verkoper:

http://www.justitie.nl/pu...D=10538&SourcePageID=5073

Met name punt 1 van de verplichten van de verkoper lijken me van belang en ook het stukje onder garanties:

quote:

De verkoper kan de koper extra garanties geven, bovenop de wettelijke rechten. Een garantiebewijs kan de wettelijke rechten van de koper echter niet inperken. Als de garantie bijvoorbeeld vermeldt dat het product gedurende één jaar na aanschaf gratis wordt gerepareerd, ontneemt dit de koper niet het recht om de vervanging van het product te eisen.

Overigens wil ik nog opmerken dat wanneer je garantie "bijkoopt", je gewoon gezeik afkoopt. De verkoper zal dan sneller overgaan tot reparatie of ruil voor een nieuw exemplaar dan wanneer er een discussie ontstaat over het feit of er wel of geen deugdelijk artikel is verkocht.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 23:47 ]

Verwijderd

klik hier eens op https://www4.maxtor.com/en/support/service/rma/create/ je drukt het af, geeft het aan die winkelboer en je bent vertrokken (althans als het serienummer nog onder garantie valt). Als je voor de gevorderden methode gaat (zoals ik zou doen in jouw geval :*) ), maak je extra veel kabaal, en claim je een grotere schijf. Als je het goed aanpakt lukt het.

ik stel mezelf niet verantwoordelijk als je uit het venster wordt gegooid omdat die mens op zijn (of haar) edele delen trapt (noch letterlijk, noch figuurlijk). :P

Veel succes ermee :O

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 00:00:
klik hier eens op https://www4.maxtor.com/en/support/service/rma/create/ je drukt het af, geeft het aan die winkelboer en je bent vertrokken (althans als het serienummer nog onder garantie valt). Als je voor de gevorderden methode gaat (zoals ik zou doen in jouw geval :*) ), maak je extra veel kabaal, en claim je een grotere schijf. Als je het goed aanpakt lukt het.

ik stel mezelf niet verantwoordelijk als je uit het venster wordt gegooid omdat die mens op zijn (of haar) edele delen trapt (noch letterlijk, noch figuurlijk). :P

Veel succes ermee :O
Volgens mij heb je dit topic niet goed doorgelezen :(
Dat had ik dus al gedaan en de verkoper ook en daar viel te zien dat er garantie was tot 28-7-2004, zoals ik eerder in dit topic zei.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Maar: computerapparatuur hoort niét net na een jaar defect te gaan.
Mijn advies: gebruik even de search: die garantietermijn van 2 jaar moet je dan geetailleerd kunnen terugvinden (vergeef me, ik heb die kennis nu even niet paraat).
't Is een jammer dan voor Norrod: ze zullen verhaal moeten halen bij hún leverancier. En dat die dénkt zijn garantietermijn tot 2 jaar te kunnen beperken, jammer, maar helaas ..

eagle

• robbertb
  • Niet online
Brothar schreef op 07 augustus 2004 @ 00:48:
Maar: computerapparatuur hoort niét net na een jaar defect te gaan.
Mijn advies: gebruik even de search: die garantietermijn van 2 jaar moet je dan geetailleerd kunnen terugvinden (vergeef me, ik heb die kennis nu even niet paraat).
't Is een jammer dan voor Norrod: ze zullen verhaal moeten halen bij hún leverancier. En dat die dénkt zijn garantietermijn tot 2 jaar te kunnen beperken, jammer, maar helaas ..
Nouja ik denk dat het jammer voor mij is, die verkopers waren nogal zeker van hun gelijk en zeker van die getalletjes die ze op de maxtor site zagen staan.
Denk dat ik wel iets moet afdrukken of contact op moet nemen met het hoofdkantoor met de nodige bronnen wil ik iets kunnen bereiken :(
En zoals ik al zei, de mening van een aantal GoT'er is niet zo bindend lijkt me :)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

"En zoals ik al zei, de mening van een aantal GoT'er is niet zo bindend lijkt me :)"

Daarom mogen wij van jou heus wel verwachten dat je ff op zoek gaat naar de HARDE BINDENDE regels die jou als consument recht geven op die 2 jaar garantie ;) je geeft het zo namelijk wel erg makkelijk op.

...kuch.. www.staiksterk.nl kuch...

Dat is al iets, ik denk dat je van daaruit al wat verder kunt komen met betrekking tot je rechten als consument...

Laat nog wat van je horen, ik heb op een soortgelijke manier mijn gelijk gehaald bij een pc-zaak.

EDIT:Ik geef nog ff een korte link, voor het geval je niets zou kunnen vinden..

http://www.staiksterk.nl/advies/?id=c68|2|18#case47

Vergelijk dit maar even met jouw situatie! ( en lees uiteraard de rest ook ff door)

[ Voor 19% gewijzigd door Michael Knight op 07-08-2004 14:08 ]

• robbertb
  • Niet online
Michael Knight schreef op 07 augustus 2004 @ 14:05:
"En zoals ik al zei, de mening van een aantal GoT'er is niet zo bindend lijkt me :)"

Daarom mogen wij van jou heus wel verwachten dat je ff op zoek gaat naar de HARDE BINDENDE regels die jou als consument recht geven op die 2 jaar garantie ;) je geeft het zo namelijk wel erg makkelijk op.

...kuch.. www.staiksterk.nl kuch...

Dat is al iets, ik denk dat je van daaruit al wat verder kunt komen met betrekking tot je rechten als consument...

Laat nog wat van je horen, ik heb op een soortgelijke manier mijn gelijk gehaald bij een pc-zaak.

EDIT:Ik geef nog ff een korte link, voor het geval je niets zou kunnen vinden..

Vergelijk dit maar even met jouw situatie! ( en lees uiteraard de rest ook ff door)
Ik geef helemaal niet snel op, als je even terugleest zie je al een aantal sites die ik gepost heb. Maar ik weet niet hoe bindend zoiets is, ik heb hier geen ervaring mee, sommige van jullie misschien wel.
Je link is wel interessant maar dan krijg je dus maar een deel vergoed. Maarja vraag me dan nog af hoe je het moet aanpakken.

[ Voor 7% gewijzigd door robbertb op 07-08-2004 17:11 ]

• robbertb
  • Niet online
Volgens mij staat het gewoon hier (onderaan de site):

http://www.maxtor.com/por...rvices/Warranty%20Periods

Alleen wel jammer dat als je serienummer invuld dat je dan out of warranty krijgt.

Ow net gebeld met hoofdkantoor van norrod. Zegt de helpdeskmedewerker van de RMA, (over bovenstaande link), dat geldt alleen bij de RETAIL producten die 2 jaar garantie. En hij wist totaal niks van een europese wetgeving van 2 jaar. We houden gewoon de garantie aan die de leverancier geeft. En als jij beweerd dat het niet zo is span je maar een rechtzaak aan ofzo, of stuur maar bewijsmateriaal zwart op wit van een betrouwbare bron.

[ Voor 39% gewijzigd door robbertb op 09-08-2004 15:00 ]

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Heb je zelf al iets gevonden over je EIGEN wettelijke rechten die je hebt? Want je hebt het nu steeds over de punten waar Maxtor en de Winkel zich mee verdedigen... wat zij zeggen is in dit geval (in eerste instantie) NIET belangrijk. Je moet je eigen rechten weten...

Overigens moet je de tekst eens lezen die onderaan de pagina staat bij je laatste URL...

Ik quote ff: The Standard Warranty Period may be subject to variations imposed by local law or regulations.

Ze geven zelf aan dat de garantie door locale wetgeving anders kan zijn.

Ik zou ect even zoeken naaar je consumentenrechten!

• robbertb
  • Niet online
Ik heb al vele sites enzo bekeken maar hard zwart op wit bewijs... kan ik niet echt vinden. Wel wetsvoorstellen van de europese unie.
Nog even de urls op een rij:

http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=1214

http://www.dealerinfo.nl/2002/203/wet.htm

http://www.justitie.nl/pu...D=10538&SourcePageID=5073

Ik heb ook maxtor gemailt, en de situatie uitgelegd. Datr ik dus net over me garantie heen zit en mijn leverancier mij geen garantie wil geven. Daar kreeg ik vanochtend een antwoord op:
Dear Sir or Madam,

Thank you for your request. The warranty of your aforementioned Maxtor or Quantum hard drive has expired.

Unfortunately there is no replacement option for hard drives that are out of warranty.

If your drive is less than 2 years old, you might still have the option to avail of the retailers warranty. There has been a recent EU directive on this subject, which applies to this retail warranty. If you reside in a country where this directive has been passed into legislation, you are entitled to a cost free warranty service with your place of purchase for a period of 2 years.

PLEASE NOTE: This EU directive applies to the retailer (place of purchase) not the manufacturer (Maxtor) and doesn't entitle you to a 2 year warranty with Maxtor.

Please refer to our internet page for the warranty-end-dates for your Maxtor or Quantum hard drive.
http://www.maxtor.com/en/support/service/warranty_ata.htm

Please note that the warranty end date printed on Maxtor hard drives eg. 02/02 means the warranty has expired on the first day of the month, in this case February, not on the last day of the month.

PLEASE NOTE: If the hard drive was previously replaced by Maxtor the warranty for the replacement drive ends with the warranty for the original drive or after 90 days, whichever is longer.

If you need more help, please do not hesitate to contact us. In order to allow us to deal with all enquiries as efficiently and accurately as possible we would ask that you include any previous emails when replying to us.

Kind regards,

Ian McHardy
Customer Support Team, Maxtor Ireland Ltd.
Maar volgens mij is dit gewoon een standaardmail :/

[ Voor 4% gewijzigd door robbertb op 10-08-2004 15:39 ]

• TimTie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-01 13:56
Neem anders eens contact op met de consumentenbond of ga naar een rechts winkel. Die kunnenje haar fijn uitleggen waar je nu wel of neit recht op hebt. En je dit eventueel zwart op wit zetten. Hier kan je dan weer mee naar de leverancier.

• robbertb
  • Niet online
TimTie schreef op 10 augustus 2004 @ 14:19:
Neem anders eens contact op met de consumentenbond of ga naar een rechts winkel. Die kunnenje haar fijn uitleggen waar je nu wel of neit recht op hebt. En je dit eventueel zwart op wit zetten. Hier kan je dan weer mee naar de leverancier.
Mja denk dat ik straks maar even langs de lokale rechtswinkel ga. Maar zijn er niet meer mensen die een gelijkwaardige situatie hebben meegemaakt?

• robbertb
  • Niet online
De rechtswinkel kan je dus alleen heen op afspraak :(
En op dinsdagochtend, maybe dat ik dus morgen tijd heb.

Maar is er al iemand die concreet bewijs heeft waarmee ik over de tafel kan komen? Ik heb niet echt iets goeds gevonden, wat ik gevonden heb, heb ik al eerder gepost hier.

Want ik zit nu met een niet compleet systeem en das vervelend :) Des te langer ik wacht des te kleiner de kans op garantie ook denkik.

[ Voor 21% gewijzigd door robbertb op 16-08-2004 18:13 ]

Pagina: 1