Speedtouch 510i en blikseminslag

Pagina: 1
Acties:

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 18:02

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
Mijn ouders hebben vorige week een blikseminslag op het (volgens de KPN-monteur in de straat) telefoonnetwerk. Dat leverde iig een deep-fried moederbord op. De speedtouch 510i die ze hebben staan geeft nog wel een teken van leven in de vorm van een power-on ledje en wat geknipper op de ethernet-poort (dus daar waar je de utp-kabel erin doet), maar weigert verder dienst.

Nu heb ik twee vragen:

Hoe kan ik dat modem testen zodat ik zeker weet dat-ie ook deep-fried is?

Wat kan je doen tegen blikseminslag op het telefoonnetwerk, want dit is al de twee keer in een half jaar dat ik een nieuwe pc voor ze mag regelen?

I am rubber, you are glue

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
een filter monteren voor het adsl modem, net als bij een pc een piekspannings filter (surge protector)

https://discord.com/invite/tweakers

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-02 09:47
Bij APC hebben ze surge protectors voor het 230v net en voor het telefoon net , maar blikseminslag is toch moeilijk tegen te houden.

Indirect helpen bovenstaande dingen wellicht een beetje maar slaat de bliksem direct of heel erg dicht in de buurt in dan zal de inductie spanning die in de apparatuur en in de kabels e.d. verschijnt de boel alsnog omzeep helpen (ook als de stekkers losgetrokken zijn) ..

Goeie verzekering die dekt tegen deze schade en overspannings beveiliging plaatsen , voor zowel telefoon , netwerk als 230v en als de bliksem te dicht bij komt de stekkers eruit.