windows2k als server met gebruikers etc...

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:57
Ik heb momenteel mijn server met debian draaien. Ik krijg alleen bepaalde dingen niet voor elkaar zoals usb printers etc. Nu wil ik dus over gaan stappen op windows 2000 professional.
Het gaat trouwens om een p3 500 met 128mb ram.
Nu heb ik dus voor windows 2000 een goede firewall nodig en routersoftware. Dit zal allemaal wel lukken,maar het enige waarvan ik niet zou weten hoe ik het moet realiseren is het gebruikers deel.
Ik had onder linux: samba waarmee iedere gebruiker een eigen stukje ruimte op de schijf heeft. Hoe regel ik dat onder windows 2000? moet ik de gebruikers lokaal aanmaken op de windows 2000 bak?
Wie zou me hier iets meer over kunnen vertellen?

Verwijderd

Ik zou dan maar eens kijken naar Windows 2000 Server, dat is daar beter voor geschikt als Professional.

het kan wel maar is wel een beetje behelpen.

• savale
Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 14:19:
Ik zou dan maar eens kijken naar Windows 2000 Server, dat is daar beter voor geschikt als Professional.

het kan wel maar is wel een beetje behelpen.
welke optie heeft windows 2000 server dan extra?

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-05 09:17

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Dat je een domain kan maken bijvoorbeeld, meer connecties, ets, etc etc.

typo's

P.S. de ruimte per user op de HDD heet: diskquota onder 2k

[ Voor 38% gewijzigd door TTommie op 06-08-2004 14:24 ]

Mr. T.

• savale
TTommie schreef op 06 augustus 2004 @ 14:22:
Dat je een domain kan maken bijvoorbeeld, meer connecties, ets, etc etc.

typo's

P.S. de ruimte per user op de HDD heet: diskquota onder 2k
ok maar moet ik dan voor iedere gebruiker een apparte map maken en die dan alleen delen voor de desbetreffende user?Ik zou liever geen domain willen draaien. Ik hoef namelijk alleen maar een soort van fileserver en niet de hele desktop van iedere gebruiker centraal op de server te hebben

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je hoeft niet persé een domein te draaien om van alle mogelijkheiden van W2K te kunnen genieten.
Ik hoef namelijk alleen maar een soort van fileserver en niet de hele desktop van iedere gebruiker centraal op de server te hebben
Je bedoelt waarschijnlijk roaming profiles? die staan iig niet 'standaaard' aan.

Misschien handig om wat meer over Windows 2000 te lezen, dan gaat er een wereld voor je open :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-05 23:53
savale schreef op 06 augustus 2004 @ 14:27:
[...]

ok maar moet ik dan voor iedere gebruiker een apparte map maken en die dan alleen delen voor de desbetreffende user?Ik zou liever geen domain willen draaien. Ik hoef namelijk alleen maar een soort van fileserver en niet de hele desktop van iedere gebruiker centraal op de server te hebben
Dat kan perfect hoor. Gewoon op die win2k machine alle gebruikers + paswoorden aanmaken, voor iedere user een map + juiste NTFS machtigingen erop.

• TTommie

TTommie

savale schreef op 06 augustus 2004 @ 14:27:
[...]

over hoeveel gebruikers praat je??

en je specs houden niet echt over. (lees: het kan wel)

Mr. T.

• savale
TTommie schreef op 06 augustus 2004 @ 14:36:
[...]

over hoeveel gebruikers praat je??

en je specs houden niet echt over. (lees: het kan wel)
het gaat om 5 gebruikers. Prive doeleinden. Daarom hoopte ik op windows 2000 prof.
Windows nt4 heb ik ook wel maar die heeft geen ondersteuning van mijn -> USB <- printer.

• TTommie

TTommie

savale schreef op 06 augustus 2004 @ 14:40:
[...]

het gaat om 5 gebruikers. Prive doeleinden. Daarom hoopte ik op windows 2000 prof.
Windows nt4 heb ik ook wel maar die heeft geen ondersteuning van mijn -> USB <- printer.
Dan gaat het wel lukken denk ik, max van connections bij "pro" ligt op 10 dacht ik, maar kan ook 5 zijn. In jouw geval i.i.g. voldoende.

Zijn meerdere manieren om het te doen, maar users lokaal aanmaken. Dan een map, daar rechten opgeven en dan ook per gebruiker het quota aangeven wat ze aan ruimte mogen gebruiken.

Op de machine v/d gebruikers misschien een mapping maken naar de server, voor hun "nieuwe virtuele HDD"

Mr. T.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Max connections van XP Pro en 2000 Pro is inderdaad 10. Zelf zou ik al heel snel in de richting van Win2K Server gaan denken maar als je geen tijd hebt om wat dieper in de materie te duiken ben je met Pro toch wat sneller up and running.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Max concurrent connections is idd 10 users.
Verder stel ik voor dat je gewoon eens W2K opstart en op F1 ramt, dit is echt heel basic allemaal, desnoods gewoon op te zoeken op de site van microsoft

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.