Toon posts:

Documenteren van netwerken

Pagina: 1
Acties:
  • 391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een methode om van een groot aantal netwerken documentatie op te zetten. Momenteel staat deze informatie in Word, Excel en Visio documenten, maar dit geeft een bende ellende in versie beheer, opmaak, opzoeken etc.

In de documentatie moet informatie over servers, werkstations, andere netwerk componenten, software , instellingen, printers, etc. opgenomen worden.

Verder moet de documentatie een historie op gaan bouwen (server offline: uit de actuele documentatie maar informatie over deze server moet oproepbaar blijven) Ook moet er een inventaris en change logs bijgehouden kunnen worden.

We moeten zelf velden aan objecten toe kunnen kennen, ook moeten objecten in groepen (lees: klanten) gekoppeld worden. Koppelen naar externe bestanden (handleidingen, visio tekeningen) zou ook fijn zijn

Als laatste moet het mogelijk zijn om een opmaak sjabloon op te zetten en op gezette tijden een dump van de actuele situatie naar een document (Word, PDF, html maakt niet uit) te kunnen maken.

Incidentbeheer, CRM e.d hoeven niet opgenomen te worden. Hier hebben we al een oplossing voor. Een hele hoop wensen dus. Ik hoor graag of er pakketten zijn die zonder al te veel maatwerk ingezet kunnen worden.

Nou heb ik natuurlijk al behoorlijk zitten zoeken maar echt ideale pakketten springen er niet uit. Zelf kwam ik al gauw uit op Topdesk www.ogdsoftware.nl, onduidelijk is nog of dit alles kan wat we nodig hebben. Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.

Als er geen out of the box oplossing bestaat dan moeten we naar een of andere document management of knowledge management omgeving gaan zoeken die snel in te richten is. Als hier advies over gegeven kan worden hoor ik het ook graag.

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Ik weet niet, maar Topdesk (ik ben een ex-ogd-er) was volgens mij in eerste instantie gericht op juist de incidenten beheer die jij nou net niet nodig heb. Misschien dat de laatste versies daar meer geschik voor is, maar dat weet ik dan verder niet.

Als je ondanks toch nieuwsgierig bent naar de mogelijheden van Topdesk, maak dan eens een afspraak met ze. In het verleden was men iig altijd wel bereid om er over te praten.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Verwijderd

als je alleen een versie beheer programma zoekt, kan ik cvs(nt) aanraden...

iedere beheerder kan dan lokaal de docs hebben en die updaten onder vermelding van een reden (mits ze rechten hebben). automatisch worden versienummers verhoogt ed. server down en ze hebben de bestanden dus nog lokaal.

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 09:48

BFS

Rude awakening

Wij gebruiken Topdesk eigenlijk alleen voor call-beheer, de documentatie doen wij hier ook nog in Word en Visio bestanden. Ik vind het overzicht uit een Word document zoals wij dat gebruiken ook een stuk duidelijker cq. overzichtelijker dan het overzicht dat Topdesk kan geven.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

Wat dacht je van een goed ingerichte Sharepoint Server?

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

Verwijderd

Topdesk raad ik je niet aan. Zit vol bugs (voor zover ik er ervaring mee heb). Daarbij is het pakket (de database) super traag.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:00
Topdesk kan wel een soort documentatie bijhouden, via het Kennissysteem, maar wat al eerder werd gezegd: het is zooooo enorm traag. De traagheid ligt in ieder geval nooit aan hun pakket (zeggen ze als je belt). De TAS (Topdesk Applicatie Server) is op zich wel erg handig. Calls aanmaken en bewerken via een webbrowser. Helaas is dat een "javading" dus ook die is weer niet echt retesnel, mede door (weer) de database. Ze maken gebruik van een FoxPro database trouwens. . Ik zou TopDesk iig niet aanraden. Documentatie kan prima in Word (oid), zeker met referentielinks naar visio en excelsheets. Begin in je documentatie met een versiebeheer pagina. Daarna is het aan de beheerders om hier goed mee om te gaan... indien ze dan niet doen moet je dat misschien fysiek afdwingen ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De gemiddelde wiki lijkt aan je eisen te voldoen...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Sharepoint zou ik je niet aanraden, zit vol met bugs (ik weet het uit ervaring, zou imho nog beta moeten zijn).
Ik weet dat Oracle zoiets aanbiedt.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel aan het kijken naar WIKI en CVS als opties. Ik laat nog wel even weten hoe of wat.

Welk WIKI systeem heeft ingebouwde toolbar voor opmaak en ondersteuning voor tables?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 15:32 ]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:10
Volgens mij ben je op zoek naar de heilige graal... Het grote probleem is dat er vaak meerdere manieren zijn om eea te benaderen. Benader je een document over een gegeven server via de server naam? Of via de services die op die server draaien? En hoe zorg je dat dit om hetzelfde document uitkomt?

[ Voor 10% gewijzigd door ijdod op 11-08-2004 16:13 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

voor CVS zoek op Tortoise. deze brengen het pakket uit en het is freeware. Installeer dan ook nog Putty en alles gaat fijn secure etc.

Verwijderd

Topicstarter
ijdod schreef op 11 augustus 2004 @ 16:13:
Volgens mij ben je op zoek naar de heilige graal... Het grote probleem is dat er vaak meerdere manieren zijn om eea te benaderen. Benader je een document over een gegeven server via de server naam? Of via de services die op die server draaien? En hoe zorg je dat dit om hetzelfde document uitkomt?
Yup... inderdaad. :o Je wil niet weten wat een kutwerk het is om docs van zoveel netwerken op te zetten, en belangrijker, bij te houden.

Ik ben nu aan het pielen met Wiki en ik denk dat het precies is wat ik zocht. Was er al een paar keer overheen gesnuffeld maar ik had hoop dat er een out of the box oplossing was.

Nu nog een aantal mensen overtuigen dat opmaak en analoge vorm van docs (uitgeprint) minder belangrijk is als bijgewerkte en up to date documentatie. })

Verwijderd

Wij werken hier ook met TOPdesk. Het is hier juist helemaal niet traag terwijl wel meer dan 1000 meldingen per maand hebben. Zal mogelijk aan de netwerkconfiguratie liggen. We gebruiken inderdaad het kennissysteem van TOPdesk voor het bijhouden van de documentatie.

Op de website van TOPdesk hebben ze een demo die je kan downloaden. Kan je zelf eens kijken of het wat is.

Succes met je keuze.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Een jaar terug draaide Topdesk zeker nog op Foxpro... maar volgens mij waren er toen al plannen om het over te zetten naar SQL.

Topdesk kennissysteeem is iets wat je zelf ook makkelijk kunt maken.

Voor kennisbeheer vind ik een op maat gemaakte Access database ook altijd nog goed werken of een php gebaseerde tool werkt ook handig.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

Op sourceforge staan een aantal projecten die denk ik aan je wensen voldoen. Als je op sourceforge zoekt met keyword "helpdesk" krijg je al een aantal leuke webbased helpdesk management tools , waarvan enkele ook de mogelijkheden van jou kunnen.

Het voordeel van deze projecten is dat je zelf wijzigingen naar wens kunt aanbrengen

kijk b.v. op:
http://sourceforge.net/projects/openit/
http://sourceforge.net/projects/myhelpdesk/

update:
Ben nu zelf http://sourceforge.net/projects/helpmeict/ aan het testen. Deze ondersteund ook CMDB.

[ Voor 36% gewijzigd door hesselim op 14-08-2004 13:55 ]

System Specs

Pagina: 1