Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CCFL] Erg heet, kan niet vasthouden

Pagina: 1
Acties:

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Topicstarter
Ok.. Ik weet dat een CCFL bekend staat om zijn "koude" licht, vandaar dus ook zijn naam, Cold Cathode Fluorescent Light.

Onlangs heb ik een CCFL moeten terugsturen, daar hij (bijna) niet meer brandde.
Zojuist (eergisteren) een nieuwe CCFL binnengekregen, en deze aan de inverter gehangen.

Nou wou ik de CCFL eens vastpakken, alleen werd deze echt bloedheet. Ik kan de CCFL niet langer dan 4 seconden in mijn handen houden. Volgens mij is dus niet normaal, na het verhaal van hierboven.
Ik heb er 6 UV-CCFL in mijn kast hangen (nee geen overkill :+ , 4 rounded (waarvan 1tje dus heel heet wordt) en 2 30CM ccfl's)
Vooral bij het begin en de uiteinde is de rounded CCFL heel heet.

Ik heb dus ***** gemaild hierover en in eerste instantie zei *****:
"Helaas, sommige CCFL's worden nou eenmaal warmer dan anderen"
Mja, hij heeft gelijk, warmer dan anderen. Maar niet zo heet....right?
Mail terug gestuurd met mijn argumenten van Cold Cathode en shit.;
Hallo,

Stuur em maar in, we laten de distributeur wel beoordelen...
Bijna elke CCFL wordt warm, zelf heb ik thuis 4 ccfl's onder de tafel
zitten, en deze worden ook bloedheet.
CCFL staat inderdaad voor cold, maar dit is in vergelijking met NEON, NEON
wordt gemiddeld 800 graden, een ccfl net iets minder...

Mvgr,

Hierover wil ik graag 2 dingen kwijt;
1) 800 graden?...bedoelde toch zeker 80 graden?
2) Dus een CCFl wordt naar mijn inschatting volgens dit verhaal, dus ongeveer 65-70 graden?

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11 11:24

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

hmm, als die van mij een dag aan staat kan ik hem nog rustig aanraken, wordt niet warm.....

maar als zo'n ding zo heet wordt het in je kast ook heet, en dat was denk ik niet de bedoeling van de fabrikant...

dus ik denk dat die CCFL gewoon niet goed is....

offtopic:
die vent heeft zich er wel goed omheen gelult, met die 800 graden van NEON....
ik vind het knap dat sommige auto's 800 graden onder zich hebben zitten :)

[ Voor 12% gewijzigd door peddro op 06-08-2004 12:22 ]

Verwijderd

ja ik wou zeggen, ik heb ook neon in de auto, maar 800 graden lijkt me een beetje link,
dat wordt op de blaren zitten denk ik

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-11 15:13
Mijn blacklight ccfl wordt ook niet echt warm hoor, probeer anders eens of je het stekkertje andersom in de inverter kan steken. Of steek hem eens in een andere inverter, misschien maakt dat uit.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 11:11
Neon kan wel 800 graden worden, meestal zit hier echter nog een bescherm laag overheen, het wordt wel erg warm (veel en veeeel warmer dan een CCFL). Zet een gemiddelde neon buis eens een uurtje aan, en ga daarna es met je tong er tegen aan :)
Dat doet pijn, ja, dat is warm. Heel warm.

CCFL's kunnen ook vrij warm worden, maar veel minder als neon.
CCFL's worden ongeveer 100 graden.

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Dekaasboer schreef op 06 augustus 2004 @ 12:31:
Mijn blacklight ccfl wordt ook niet echt warm hoor, probeer anders eens of je het stekkertje andersom in de inverter kan steken. Of steek hem eens in een andere inverter, misschien maakt dat uit.
Dat maakt niks uit, en andersom is niet mogelijk, ivm met de vergrendeling op zo'n molexje , zodat men em niet verkeerd om in kunnen doen

Zoooo...heb net ff mijn Tempsensor van de Aerogate II half in de CCFL gedaan,
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/y.f.xu/IMG_1538.jpg
Aerogate II geeft 83C aan... :|
OverSoft schreef op 06 augustus 2004 @ 12:38:
Neon kan wel 800 graden worden, meestal zit hier echter nog een bescherm laag overheen, het wordt wel erg warm (veel en veeeel warmer dan een CCFL). Zet een gemiddelde neon buis eens een uurtje aan, en ga daarna es met je tong er tegen aan :)
Dat doet pijn, ja, dat is warm. Heel warm.

CCFL's kunnen ook vrij warm worden, maar veel minder als neon.
CCFL's worden ongeveer 100 graden.
Hmm..of dan doet mijn beschermlaag et niet goed.. :9 . Buitenkant wordt namelijk ook heet.iets van 70

Nou weet ik niet of dit nog steeds normaal is..aight?

[ Voor 38% gewijzigd door Yellowneck op 06-08-2004 12:43 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10 01:14
k vindt t toch absurd dat een neon tube 800 graden zou kunnen worden, moet je eens bedenken, zet je ff je neon aan, verbrand gelijk dat hele ding. :|

• OverSoft
ccfl waterkoelen :P

• OverSoft
coller schreef op 06 augustus 2004 @ 12:43:
k vindt t toch absurd dat een neon tube 800 graden zou kunnen worden, moet je eens bedenken, zet je ff je neon aan, verbrand gelijk dat hele ding. :|
does plated glass burn? no
does plated glass insulate? yes

intern is neon ver over de 800 graden
buiten kant wordt alleen op het glas rond de 400 tot 500 graden
daar zit meestal nog een laag overheen (meestal plastic)
en dan is de buitenkant nog zo'n 150 graden.

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
coller schreef op 06 augustus 2004 @ 12:43:
Neon wordt vast niet 800C, denk dat de verkoper 80C bedoelde, want hij beweerde immer dat een CCFL iets minder warm werd dan een Neonbuis. Dus als een CCFL iets minder als 800C wordt (dus 700C :| ) EERGG onwaarschijnelijk.

Maareh..mag een CCFL nou zo warm worden, jullie zitten wel steeds over dat neon te posten :P . Dat komt zo wel.. ;)
OverSoft schreef op 06 augustus 2004 @ 12:44:
[...]

does plated glass burn? no
does plated glass insulate? yes

intern is neon ver over de 800 graden
buiten kant wordt alleen op het glas rond de 400 tot 500 graden
daar zit meestal nog een laag overheen (meestal plastic)
en dan is de buitenkant nog zo'n 150 graden.
En om een CCFL zit toch dacht ik echt kunstof plastic omheen, wat zou meoten smelten als een CCFL daadwerkelijk iets minder warm zou worden als een Neon buis van 800C

[ Voor 32% gewijzigd door Yellowneck op 06-08-2004 12:48 ]

• OverSoft
YellowNeck schreef op 06 augustus 2004 @ 12:46:
[...]

Neon wordt vast niet 800C, denk dat de verkoper 80C bedoelde, want hij beweerde immer dat een CCFL iets minder warm werd dan een Neonbuis. Dus als een CCFL iets minder als 800C wordt (dus 700C :| ) EERGG onwaarschijnelijk.

Maareh..mag een CCFL nou zo warm worden, jullie zitten wel steeds over dat neon te posten :P . Dat komt zo wel.. ;)

[...]

En om een CCFL zit toch dacht ik echt kunstof plastic omheen, wat zou meoten smelten als een CCFL daadwerkelijk iets minder warm zou worden als een Neon buis van 800C
Ik heb het gevoel dat de verkoper sarcastisch reageerde. CCFLetjes worden max 100 graden.

Als ik tegen jou zeg, ik heb een nieuwe auto gekocht voor 20000 euri en jij zegt, ow ik heb een oud barrel gekocht voor IETSJE minder. Dan denk ik toch ook niet dat jij er 19000 voor betaald heb.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

punt 1, cold cathode slaat niet op de temperatuur die de lamp krijgt, maar op het feit dat er een "koude" cathode in zit. Ook een Neon is een CCFL.
Koude cathode betekend niks meer dan dat er geen gloeidraad in zit (wat bijvoorbeeld wel in een TL buis, wat dus een HCFL (Hot Cathode Fluorecent Lamp).

Die 800 graden betreft de temperatuur van het gas dat in ontlading is. Daarom komt er licht af, en moet zo'n buis eerst opwarmen. Ook een CCFL kent dit effect. De temperatuur is alleen afhankelijk van het gebruikte gas.

Maar wat betreft de temperatuur, de CCFL's die ik verkoop, worden niet veel warmer dan 40 a 50 graden. Dit is te warm om beet te houden, maar normaal voor een dergelijke lamp.
Ik weet niet hoe nauwkeurig je Aerogate is, maar als die aangeeft dat het plastic buisje over de 70 graden wordt, dan is de lamp zelf nog veel heter, en dus te heet.

Maar voor je gaat zeuren over je lamp, test eerst eens een andere lamp. Het zou zomaar kunnen zijn dat je inverter kapot is, en staat te resoneren, en als gevolg daarvan kan je lamp te heet worden of zelfs kapot gaan. Als een andere lamp ook te heet wordt, en deze doet het wel goed op een andere inverter, is dus je inverter aan het overlijden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
OverSoft schreef op 06 augustus 2004 @ 12:50:
[...]

Ik heb het gevoel dat de verkoper sarcastisch reageerde. CCFLetjes worden max 100 graden.

Als ik tegen jou zeg, ik heb een nieuwe auto gekocht voor 20000 euri en jij zegt, ow ik heb een oud barrel gekocht voor IETSJE minder. Dan denk ik toch ook niet dat jij er 19000 voor betaald heb.
Ja, idd, vooral de eerste regel van zijn mail;
"Stuur maar in, laten we de maar dist. beoordelen.."
komt in mijn ogen neer op "nou als je me niet gelooft doe je het toch lekkker"

Ben inmiddels benaderd door **** itself
Ze hebben mij alles rustig uitgelegt. Kwam in principe gewoon op neer dat een Neon buis 800w internet produceert, en een CCFL ..hmm..wat zei hij ook al weer..100 of 500C intern, dus relatief minder. Verder is het idd zo, dat het omhulsel de hitte isoleert. Ik mocht de CCFL wel terugsturen, en dan zouden zij et naar de distrubiteur sturen, maar hij benadrukte dat het volkomen normaal was.

Kortom; er zijn verscheidene CCFL waarvan de een warmer kan worden als de ander. Door een mindere dikke omhulsel

[ Voor 23% gewijzigd door Yellowneck op 06-08-2004 14:20 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
Misverstanden alom :

CCFL staat voor Cold Cathode Fluorecent Licht, de cathode is de electrode in de buis, en die cold slaat niet op de hele buis maar op de cathode, het is dus een 'cold cathode' ( in tegenstelling tot de normale TL buis waarbij de cathode's verhit worden door gloeidraden)

De term cold wilt dus echt niet zeggen dat de buis koud blijft maar dat de cathode niet verhit wordt.

Bij een neon buis is dit precies het zelfde, ook daar worden de cathode's niet verhit en het is echt onzin dat een neon buis 800 graden zou worden ! de gemiddelde neon verlichting (biermerk oid) heeft een brand spanning van 3 kv heeft op een stroom van +- 20mA dat zijn dus hele 60 W verdeeld over het hele display, nooit genoeg om het hele ding tot 800 graden te stoken.
De gemiddelde neonverlichting wordt wel warm tot heet, maar zeker geen 800 graden !
Neon lamps can have a lifespan of 10,000 to 25,000 hours and operate under a wide temperature range (between -40 to 150 degrees).
--- edit ----

deepbass909 was me al voor zie ik ....

[ Voor 18% gewijzigd door Sine op 06-08-2004 13:59 ]

Repareren doe je zo.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ik dacht al... Sine scroll ff iets omhoog :D

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Ik heb nu uit de plastick behuizing gehaald maar nu word hij zo warm dat ik hem echt ruik :r

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 20:08 ]

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 09:50
heb je door dat dit topic meer dan een jaar oud is?
Pagina: 1