Toon posts:

[Slackware 9.1] users aanmaken met een "." er tussen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

ff een vraagje... hoe kan ik een user aanmaken met ene "." er tussen ?
Ik heb het geprobeerd met useradd en met adduser maar beiden willen dit niet toelaten. ik krijg de melding invalid username. iemand wel een idee hoe dit zou moeten?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Dat kan niet.

Toegelaten tekens in een UNIX username zijn letters, cijfers en underscores (als ik het me goed herinner moet het eerste letter zelfs een letter zijn, maar daar kan ik me in vergissen).

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Mijn Debian 3 machine zegt er het volgende over:
otrs:~# adduser
Enter a username to add: al.test
adduser: Please enter a username consisting of a lower case letter
followed by lower case letters and numbers. Use the `--force-badname'
option to allow underscores, and uppercase.
Blijkbaar kan het dus niet.

edit:

@Wilke: Geef me de volgende keer even de tijd om een SSH-verbinding te openen, ok? :P

[ Voor 15% gewijzigd door AtleX op 06-08-2004 12:15 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
code:
1
2
3
4
# adduser test.test
adduser: Please enter a username consisting of a lower case letter
followed by lower case letters and numbers.  Use the `--force-badname'
option to allow underscores, and uppercase.

:)
edit:
wat atlex dus ook zegt :)

[ Voor 9% gewijzigd door blaataaps op 06-08-2004 12:15 ]

• Wilke
AtleX schreef op 06 augustus 2004 @ 12:14:
edit:

@Wilke: Geef me de volgende keer even de tijd om een SSH-verbinding te openen, ok? :P
@AtleX: zat ik er toch dicht bij, niet? Ik dacht dat underscores wel gewoon mochten, maar blijkbaar ook niet dus (officieel).

Verwijderd

Topicstarter
hmmm... oke :)

maare ik heb net voor de gein het is geprobeerd met webmin op een slack 9.1 server en dan kan het wel... :? heb nog niet kunnen achterhalen hoe webmin dat doet maargoed het kan dus wel blijkbaar maar hoe... :/ mja.... dan gebruik ik wel aliasen voor zulk soort mailboxen.

in ieder geval bedankt. :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kunt met vipw en vi /etc/shadow wel gewoon usernames aanmaken met een . erin, er zijn vast ook wel adduser-tools die dat ook kunnen, ik heb hier net een test.test gemaakt, en dat werkt gewoon (met ssh dan), het kan dus wel, maar vergeet niet dat het in principe niet de bedoeling is, en dat er programma's incompatible mee kunnen zijn, die dus dan zonder waarschuwing stukgaan :)

• Wilke
Je kunt natuurlijk alles wat je maar wilt rechtstreeks in /etc/passwd zetten.

Echter, sommige mailer deamons en allerlei andere programma's die /etc/passwd lezen kunnen er niet tegen, en kunnen dan allerlei raar gedrag gaan vertonen (liefst natuurlijk op het moment dat je er het minst op zit te wachten).

Voorbeeldje: 'chown een.gebruiker.users eenbestand'. Gaat niet goed he :P wie nu aankomt met 'chown een.gebruiker:users' ga ik hard slaan :> .

Dus als het gaat om het gebruiken van hostnames als username (bv. 'mijndomein.nl' als username) dan kun je dit beter oplossen door de verschillende relevante programma's virtual usertables te laten gebruiken. Als ze dat niet kunnen, balen :(

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Klein beetje off-topic:
Ik heb laatst wel groupnames aangemaakt met een punt in de naam op een niet veel gebruikte server. Tot nu toe heeft het nog geen problemen gegeven, maar zou dat mis kunnen gaan (en waarom?)

|_____vakje______|

Pagina: 1