Zalman CNPS7000A-AlCu hoge temps.

Pagina: 1
Acties:

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb een nieuw systeem besteld, Met daarbij een nieuwe koeler.
Ik had de PC de eerst getest met de Boxed koeler, daar wordt de processor nu stressed 57C mee. Maar met de Zalman erop wordt de processor al in idle stand 70C :( , Ik heb hem wel 5x erop proberen te zetten, 2x met Arctic Silver 5 en 3x met normale pasta. Elke keer weer 70C. De temps kloppen wel want de Hardcano in mijn kast leest exact hetzelfde uit. Heeft iemand hier een oplossing voor, ik wil graag de Zalman gebruiken omdat de Boxed koeler echt brak is.

Specs:
AMD Athlon XP 2500+ (Normaal voltage, niks aan veranderd)
ASUS A7N8X-E Deluxe
2x256MB Kingston
120GB HDD
4 Casefans
Thermaltake Lanfire
(Alle fans stonden op high speed)

Zelfs met dit warme weer moet 50C toch te halen zijn met de Zalman?

Alvast bedankt :9

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09-2025
Dan lijkt het er toch op dat die koeler er niet goed op zit.

http://specs.tweak.to/9714

• Frietsaus
  • Niet online
Ik heb hem 5x opnieuw gedaan, dan strakker, dan weer niet strak, omgedraaid enz.
Ik vat het niet, het is precies volgens de handleiding gegaan.

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 21:26
Als die echt 70 graden wordt het je toen ook de koeler zelf aangeraakt? Werd die ook gloeiend heet?

Verwijderd

werkt de zalman verders wel helemaal goed? mischien een keer uitproberen op een ander processor?

ik heb de zelfde koeler als jou, bij mij (XP 2200+ @ 2400+) koelt ie op 37 graden
stressed. dus dan zou die bij jou nooit zo hoog moeten zijn.
vindt het wel raar :/

• Frietsaus
  • Niet online
Sybr_E-N schreef op 06 augustus 2004 @ 11:57:
Als die echt 70 graden wordt het je toen ook de koeler zelf aangeraakt? Werd die ook gloeiend heet?
Ja, ik kon mijn hand er niet langer dan 10 sec. ophouden. :(
Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 11:58:
werkt de zalman verders wel helemaal goed? mischien een keer uitproberen op een ander processor?

ik heb de zelfde koeler als jou, bij mij (XP 2200+ @ 2400+) koelt ie op 37 graden
stressed. dus dan zou die bij jou nooit zo hoog moeten zijn.
vindt het wel raar :/
Ik heb hem niet op een andere processor kunnen proberen, maar ik weet wel dat hij gloeiend heet werd. Het valt me op dat er een soort vingerafdrukken op de bodem zitten, ik heb geprobeerd met terpetine en met wasbenzine het eraf te halen maar ze zitten erin. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Op de site van zalman staat dat je voeding misschien in de weg kan zitten bij je mobo. Ben je zeker dat het wel een goed contact heeft.
Er is ook een install movie op de site, misschien ben je er iets mee: http://www.zalmanusa.com/.../view.asp?idx=54&code=005

• Frietsaus
  • Niet online
pisart schreef op 06 augustus 2004 @ 12:05:
Op de site van zalman staat dat je voeding misschien in de weg kan zitten bij je mobo. Ben je zeker dat het wel een goed contact heeft.
Er is ook een install movie op de site, misschien ben je er iets mee: http://www.zalmanusa.com/.../view.asp?idx=54&code=005
De voeding zit niet in de weg, er zit namelijk 2 cm ruimte tussen.
Ik zal die video nog eens goed bekijken.

Verwijderd

Nokko schreef op 06 augustus 2004 @ 12:04:
[...]

Ja, ik kon mijn hand er niet langer dan 10 sec. ophouden. :(
Nu weet ik de contacttijden niet zo uit mijn hoofd, maar als 70 graden is, dan kun je je hand er toch maar een seconde ofzo ophouden?

Ik heb dezelfde cooler, maar met een 2.8Ghz P4, en heb compleet stressed ( }:O ) een temp van 47 graden. Wat wel opvalt is dat die temp niet veranderd als ik nog een kamer fan op mijn case richt.

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 15:57
Hoeveel toeren draait je Fan?
standaard draait ie op 1300 toeren geloof ik
sloop als eerste die fanmate ertussen uit en laat hem op 2700 toeren draaien.
dat kan een hoop schelen

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Als je je hand er al niet al te lang op kan houden is ie veel te heet. Ik heb een 3200+ op 45 Idle met dit warme weer en 49 stressed maar het koelblok wordt ver van warm. Zet je voltage is manual op 1.65. Bij mij leverde auto een hoger voltage op een A7v600 bord.

• Thandor
  • Laatst online: 11:32

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 12:27:
[...]

Nu weet ik de contacttijden niet zo uit mijn hoofd, maar als 70 graden is, dan kun je je hand er toch maar een seconde ofzo ophouden?

Ik heb dezelfde cooler, maar met een 2.8Ghz P4, en heb compleet stressed ( }:O ) een temp van 47 graden. Wat wel opvalt is dat die temp niet veranderd als ik nog een kamer fan op mijn case richt.
Ik heb zoiets laatst nog getest. Fan uitgezet en 60 graden laten worden. Dan kun je hem echt maar enkele seconden vastpakken. Daarna de fan weer aangezet, tot ie 55 graden werd. Toen kon ik hem zolang vastpakken als ik maar wou.

De bovenkant van het heatsink is kouder dan de onderkant, toch heb ik bij mij test de onderkant gevoeld. Misschien zorgt de airflow ervoor dat iets minder warm aanvoelt :?, of misschien worden je vingers gekoeld :?

Maar ik krijg de Zalman binnenkort ook binnen (misschien vanavond al :9), helaas heb is de PC waar ik hem op wou zetten stuk gegaan. Daar wil ik een nieuw over 2 weken een moederbord voor kopen. Misschien dat ik hem eventueel nog op mijn XP1700+ zet (T-Bred B 0308MPMW). Maar dat laatste is nog niet zeker. (komt over 2 weken waterkoeling op, dus om voor die 2 weken weer een andere koeler te monteren..)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Dekaasboer
  • Laatst online: 09-02 21:47
Probeer eens een bios update, het kan zijn dat je temp verkeerd uitgelezen wordt (heb ik ook eens gehad) of dat er een verkeerd voltage aan je proc gegeven wordt.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Frietsaus
  • Niet online
Dekaasboer schreef op 06 augustus 2004 @ 12:45:
Probeer eens een bios update, het kan zijn dat je temp verkeerd uitgelezen wordt (heb ik ook eens gehad) of dat er een verkeerd voltage aan je proc gegeven wordt.
Ik zal eens een BIOS Update proberen :*)

• Thandor
  • Laatst online: 11:32

Thandor

SilverStreak

Dekaasboer schreef op 06 augustus 2004 @ 12:45:
Hij kon zijn hand er ongv. 10 sec op houden. Dus dan is de uitlezing niet verkeerd. Als hij 50 graden zou zijn (wat ook zeker haalbaar moet zijn met dat grote koelblok +fan) dan zou je hem makkelijk vast kunnen pakken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Frietsaus
  • Niet online
Ik heb een BIOS Update gedaan, maar dat heeft niet geholpen, blijkbaar werd de temp wel goed uitgelezen :Y) Maar nu nog een oplossing :|

• Pakjebakmeel
Al geprobeert:
Zet je voltage is manual op 1.65. Bij mij leverde auto een hoger voltage op een A7v600 bord.

• Frietsaus
  • Niet online
Ja, maar ik blijf in PC Probe (En ook in de BIOS) 1,68 zien.

Verwijderd

Wat is de casetemp? Hoe staan je casefans? Mogelijk vern**kt je Zalman de airflow dusdanig dat ie z'n werk niet meer doet.

• Frietsaus
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 14:57:
Wat is de casetemp? Hoe staan je casefans? Mogelijk vern**kt je Zalman de airflow dusdanig dat ie z'n werk niet meer doet.
Mijn casetemp, hoe kan ik die zien? Want ik zie alleen "CPU Temp" en "MB Temp", In ieder geval mijn FX 5900XT zegt bij omgevingstemp. 42 C.

Mijn casefan opstelling:
2xIntake (Voorin, en in de linker zijpanel (Window) )
1xIntake voor de HDD's (Rechterkant)
1xExhaust (Achterkant)

En 2 Fans in de voeding (Tagan 480 Watt)

Verwijderd

Ik heb deze ook maar dan de CU versie en mijn CPU een P4 3Ghz blijft rond de 37 graden zitten.

ik heb 1x intake rechts vooraan
1x outtake achteraan
1x outake bij VGA
en dan nog de koeler van de voeding een A-Open 350 Watt

Mijn kast temp. is nu rond de 34 graden.

Heb je hem wel goed aangedraaid?

Succes

Verwijderd

misschien te weinig outtake bij de cpu ? de fans in de tagan voeding draaien meestal nie zo heel hard

• Frietsaus
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 15:57:
Ik heb deze ook maar dan de CU versie en mijn CPU een P4 3Ghz blijft rond de 37 graden zitten.

ik heb 1x intake rechts vooraan
1x outtake achteraan
1x outake bij VGA
en dan nog de koeler van de voeding een A-Open 350 Watt

Mijn kast temp. is nu rond de 34 graden.

Heb je hem wel goed aangedraaid?

Succes
Tot hij gewoon niet meer kon ;)

• Pakjebakmeel
Buiten dat, de cooler wordt warm zegt ie. Dus de overdracht is wel ok.

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

scorpie

Supra Addict

Ik heb de CNPS7000B-CU, maar mijn processor wordt ook gloeiend heet, als ik aan mijn koelblok voel wordt hij helemaal zo heet nog niet, maar de schroefjes gaan echt niet verder, en ik heb er ook (de bijgeleverde) koelpasta opgesmeerd.

Ik heb een Xaser III kast, en alle fans gaan op volle speed... Ik snap er niks meer van

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 21:26
Scorperito schreef op 06 augustus 2004 @ 17:25:
Ik heb de CNPS7000B-CU, maar mijn processor wordt ook gloeiend heet, als ik aan mijn koelblok voel wordt hij helemaal zo heet nog niet, maar de schroefjes gaan echt niet verder, en ik heb er ook (de bijgeleverde) koelpasta opgesmeerd.

Ik heb een Xaser III kast, en alle fans gaan op volle speed... Ik snap er niks meer van
Dan is er ook nog verschil tussen de hele tube er tussen of alleen een halve rijstkorrel aan koelpasta, want te veel koelpaste is ook niet goed.

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

scorpie

Supra Addict

Ik heb over de gehele processor misschien een laagje liggen van misschien een halve millimeter, er zit nog een heeeeeeel klein beetje in het tubetje van zalman, zal ik dat er ook opsmeren dan? (heb dat er juist niet opgesmeerd om de door jou genoemde reden ;))

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Frietsaus
  • Niet online
Ik heb het probleem inmiddels opgelost, ik heb de pasta gewoon in een rijstkorreltje laten zitten ipv. het uit te smeren. Dom van mij.
In ieder geval bedankt!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:42

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Nokko schreef op 06 augustus 2004 @ 21:19:
Ik heb het probleem inmiddels opgelost, ik heb de pasta gewoon in een rijstkorreltje laten zitten ipv. het uit te smeren. Dom van mij.
In ieder geval bedankt!
Mijn Zalman op mijn AMD 64 3200+ @ 2399 Mhz is 47 Graden stressed maar daar heb ik me koel pasta ook helemaal over de core uitgesmeert ;)

Gaat binnekort veranderen Artic SIlver 5 was op toen ik hem bevestigte maar nieuwe tube bestelt met me Thermaltake Active Memory Cooling Kit voor me geheugen

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Verwijderd

Vreemd, ik heb ook een Zalman 7000a AlCo en die is idle 47, op een 2000+ @ 2100+. Heb je de schroefjes allemaal heeel strak aangetrokken en de koelpasta echt vadsig veel erop gesmeerd en uitgespreid? En op hoeveel RPM loopt ie?
<edit> oeps lol het is al opgelost :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 22:05 ]

Verwijderd

Nokko schreef op 06 augustus 2004 @ 21:19:
In ieder geval bedankt!
Tja, je zegt het zelf al 8)7 Wat zijn je temps nu? Dit ff voor de mensen die beginnen te twijfelen over de 7000.

• Frietsaus
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 22:28:
[...]

Tja, je zegt het zelf al 8)7 Wat zijn je temps nu? Dit ff voor de mensen die beginnen te twijfelen over de 7000.
Idle: 47C, Stressed 52C
@3200+: Idle: 50C Stressed: 54C
Mooie temps dacht ik zo ;)

Verwijderd

Koelpasta moet er zeer dun op. Zelf smeer ik het altijd vlak uit, met een oud bankpasje (soort plamuurbeweging). De pasta moet alleen de oneffenheden opvullen in het metaal.

Verwijderd

Nokko schreef op 06 augustus 2004 @ 22:35:
[...]

Idle: 47C, Stressed 52C
@3200+: Idle: 50C Stressed: 54C
Mooie temps dacht ik zo ;)
Wat, je 2500+ @ 3200+??? Met zulke temps? _O_ Heb je verder nog casefans erin zitten?

• Frietsaus
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 22:47:
[...]

Wat, je 2500+ @ 3200+??? Met zulke temps? _O_ Heb je verder nog casefans erin zitten?
4 Casefans :)
Maar heb hem al weer even op 2500+ draaien ;) , Eerst snel zat O+

[ Voor 14% gewijzigd door Frietsaus op 06-08-2004 23:28 ]

• The_Light
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
Op wat voor snelheden hebben jullie de cooler draaien. Wanneer ik mijn zalman 7000B-AlCu op 1800 toeren laat draaien dan wordt mijn processor 60 graden. Wat zou de beste snelheid zijn?

• simonmdejong
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:50

simonmdejong

Blaat

ik heb mijn CNPS 7000Al-Cu ook op een 2500+ zitten. met fanmate ertussen op 1300rpm blijft hij ongeveer 40 graden Stressed en 30 Idle. zet ik hem op 3200+ dan wordt ij idle ongeveer 40 en stressed 52 (dan heb ik hem echter wel op 2000rpm) verder artic silver 5 ertussen gedaan. dit gewoon als "rijstkorrel" erop gedaan en zo gelaten. ik bedoel de koeler smeert het wel uit als je hem stevig aandraait.

verdere specs

abit NF7-5
2x 256PC400 (met Nexus heatsinks)
asus V9570 TD 256 (met Zalman ZM80D-HP)
en 2 seagate schijfen.
en uiteraard zalman koelblokken op North- en Southbridge
plus voor en achter 120MM nexus casefan (die oranje)

dit alles in een Antec SLK3700AMB

wel redelijke temperaturen.
en mijn 7000 maakt ook nog eens het meeste kabaal in mijn kast.

[ Voor 5% gewijzigd door simonmdejong op 28-08-2004 20:42 ]

3x Homewizard PIB, 25 zonnepanelen 8050W piek power

• Frietsaus
  • Niet online
Ik heb hem nu gewoon op low draaien, inmiddels ook alweer een andere behuizing.
2x Exhaust, voorin kan geen casefan. Casetemp is 32C, en mijn CPU @ 3200+ is Idle: 48 Stressed: 55C, met deze casefans:
Afbeeldingslocatie: http://www.paraiso.de/Artikelbilder/ACFANTC/2Lfront.jpg
Heerlijk stil op 1400 rpm, en zeer goede temperaturen :)
Pagina: 1