Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

fanbus met dubbele regeling

Pagina: 1
Acties:

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Mijn nieuwe hobby (na pc's) wordt electronica (wordt betekent: nu ben ik nog een absolute noob). Vandaar dat ik al wat aan het solderen en studeren ben gegaan...

Nu zou ik een baybus willen maken, maar natuurlik niet zomaar 1. ik ga uit van het schema alhier: reviews: Waterkoeling en casemodding guide, deel 1

maar zover ik dit schema begrijp is het hiermee mogelijk je fans te "dimmen" tot ze stilvallen (op xV). Daarom deze oplossing: we vervangen de 10k potmeter door 2 5mk stuks in serie, waarvan er slechts 1 toegankelijk is van buitenuit met een knop(Pot1) en de ander slechts zo eentje is met een schroefje (pot2). Voor het eerste gebruik regel ik pot2 zo dat de fan niet stil valt als pot1 maximale weerstand geeft.
In theorie kan je dan dmv pot1 de fan niet meer laten stoppen. (?) Is dit juist? En zijn er redenen te bedenken waarom dit een slécht idee is?

Verder wil ik natuurlijk een ledje dat aangeeft dat ik stroom heb voor die bepaalde fan. Kan ik dat dan gewoon (dwz met voorschakelweerstandje) parallel met de fan hangen? of hang ik het beter elders?
En van die knoppen met leds in? heb ik daar dan ook nog een weerstand voor nodig, of zit die dan ook ingebouwd?

de volgende vraagjes zijn alleen maar extra:

Een volgende stap zou kunnen zijn dat het ledje enkel zou mogen branden als de fan draait. Ik veronderstel dat een stilstaande fan geen vermogen meer "verbruikt". Kan je dan eenvoudig een schakelingetje maken dat ervoor zorgt dat de led alleen dan brandt wannner er vermogen naar de fan gaat???

dan nog een stap verder zou zijn dat de fans altijd inschakelen op 12V (vaak hebben fans helemaal geen probleem met draaien op bv 4V, maar starten ze niet op bij zo een lage spanning), en pas na een paar seconden terugvallen op hun geregelde spanning. Ik heb hier al verschillende mogelijkheden voor bedacht in de zin van hoe dat te schakelen, maar ik blijf zitten met het vertragingsprobleem. Ik zou een component moeten hebben die na een bepaalde tijd in of uit geleiding gaat... en in die staat blijft.

Heb al heel wat gelezen over fan/bay/rheo bussen en heb de indruk dat bovenstaand scham me een stabiele oplossing biedt. Maar er zijn heel wat mensen bezig met fansturing door PWM. Mijn eerste idee is: waarom het moeilijk maken als het makkelijk kan??? Heeft PWM dan ecpliciete voordelen?

ik zou het ten zeerste appreciëren dat je naast alle hints en tips ook ff zegt hoe en waarom, dan leer er ook nog eens iets anders van dan solderen :)

Verwijderd

O, dat vindt je allemaal verenigd in dit schema

• the_stickie
dat is heel tof, maar nu weet ik nog niet helaam waarom en hoe en...
die led, dat zie ik , dat is zoals ik voorstelde parallel aan de belasting. maar dat bradt dus ook als de fan niet draait...

voor de rest heb je een hogere weerstand gebruikt tss Out en Adj, is daar een bepaalsde reden voor?
dan heb je er een transistor tussen gezet met een extra weerstand. wat gebeurt er daar? Die versterkt de stroom?

Verwijderd

Kan je hier vinden

• the_stickie
_/-\o_

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:34
Exter, Spemmurt, beetje je eigen site spammen he :P Gelukkig is ie zo waardevol :D _O_ to Exter and his site!

Verwijderd

Ow, ik promoot em vrijwel nooit, maar had met dit weer geen zin om verhalen te tikken...
Pagina: 1