Ik kon niet echt een goede topic titel verzinnen om mijn probleem te omschrijven.. 
Ik heb de volgende tabellen (versimpeld voor het idee):
'status' in products is '1' -> actief, of '0' -> niet actief
tabel 'products_subgroup' koppelt de producten aan 1 of meerdere subgroepen.
So far so good..
Nu wil ik binnen 1 query bepalen hoeveel subgroepen met minimaal 1 actief product er zijn onder een produktgroep.
Ik heb deze query:
Voor de wildcard wordt dan de group_id van de produktgroep ingevuld waarvan ik het aantal subgroepen wil weten.
Maar de query geeft het het aantal actieve produkten binnen de produktgroep. en das niet wat ik nodig heb..
Ik heb even geen idee hoe ik dit moet oplossen.
Iemand een geniaal idee?
Ik heb de volgende tabellen (versimpeld voor het idee):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| products +-----------------+--------+ | product_id (pk) | status | +-----------------+--------+ products_subgroup +------------+-------------+ | product_id | subgroup_id | +------------+-------------+ groups +---------------+------+ | group_id (pk) | name | +---------------+------+ subgroups +-----------------+----------+------+ | subgroup_id (pk)| group_id | name | +-----------------+----------+------+ |
'status' in products is '1' -> actief, of '0' -> niet actief
tabel 'products_subgroup' koppelt de producten aan 1 of meerdere subgroepen.
So far so good..
Nu wil ik binnen 1 query bepalen hoeveel subgroepen met minimaal 1 actief product er zijn onder een produktgroep.
Ik heb deze query:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| SELECT COUNT(s.subgroup_id)
FROM
subgroups s,
products_subgroup ps,
products p
WHERE
s.group_id = ?
AND ps.subgroup_id = s.subgroup_id
AND p.product_id = ps.product_id
AND p.status > 0 |
Voor de wildcard wordt dan de group_id van de produktgroep ingevuld waarvan ik het aantal subgroepen wil weten.
Maar de query geeft het het aantal actieve produkten binnen de produktgroep. en das niet wat ik nodig heb..
Ik heb even geen idee hoe ik dit moet oplossen.
Iemand een geniaal idee?
[ Voor 4% gewijzigd door bRight op 06-08-2004 15:20 . Reden: in table products zit geen group_id.. relatie ligt alleen via de koppeltabel ]