Hoi mensen,
Onlangs kreeg ik voor nop 2 goede Philips AD10100/W8 units van een vriend. Ik was nog zoekende naar een nieuwe subwoofer, en wil deze units ervoor gaan gebruiken.
Nou liet ik er even een paar ontwerpjes op los, maar met een bas-reflex systeem kwam ik niet lager als 50hz. Dit zou ik natuurlijk kunnen oplossen met een equalizer in het laag, maar dat heeft weer nadelige gevolgen voor de excursies bij hoge belasting.
Dus probeerde ik een bandpass behuizing, met wat added mass kreeg ik de sub tot 30hz, precies wat ik wilde. Echter zit er nu een piek van 4 db op 70hz, wat weer niet de bedoeling is!
De simulatie van WinISD:

Na wat nadenken kwam ik op het idee om de piek weg te halen met een equalizer.
Op deze manier voorspelt WinISD dit:
Response:

Groeplooptijd:

Excursie bij 48 Watt:

Impedantiecurve:

Dit zijn trouwens de specs van de sub
Drivers = 2x Philips AD10100/W8
Adde mass= 12.5g per speaker
Achterste kamer = 60L
Voorste kamer = 31.5L
Tuning = 52Hz
De cijfers zien er wel goed uit nu, maar gaat dit ontwerp wel echt werken, of krijg je allerlei onverwachte frequentie pieken?
Onlangs kreeg ik voor nop 2 goede Philips AD10100/W8 units van een vriend. Ik was nog zoekende naar een nieuwe subwoofer, en wil deze units ervoor gaan gebruiken.
Nou liet ik er even een paar ontwerpjes op los, maar met een bas-reflex systeem kwam ik niet lager als 50hz. Dit zou ik natuurlijk kunnen oplossen met een equalizer in het laag, maar dat heeft weer nadelige gevolgen voor de excursies bij hoge belasting.
Dus probeerde ik een bandpass behuizing, met wat added mass kreeg ik de sub tot 30hz, precies wat ik wilde. Echter zit er nu een piek van 4 db op 70hz, wat weer niet de bedoeling is!
De simulatie van WinISD:

Na wat nadenken kwam ik op het idee om de piek weg te halen met een equalizer.
Op deze manier voorspelt WinISD dit:
Response:

Groeplooptijd:

Excursie bij 48 Watt:

Impedantiecurve:

Dit zijn trouwens de specs van de sub
Drivers = 2x Philips AD10100/W8
Adde mass= 12.5g per speaker
Achterste kamer = 60L
Voorste kamer = 31.5L
Tuning = 52Hz
De cijfers zien er wel goed uit nu, maar gaat dit ontwerp wel echt werken, of krijg je allerlei onverwachte frequentie pieken?