[XP] Hoeveel ram was er aanwezig bij de installatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 11:36
Goede dag,

//-- Inleidend verhaal, je kan ook doorgaan naar de vraag beneden:

Ik heb hier een Computertje staan, met de mededeling dat Windows XP heel erg traag werd na het installeren van een USB kaartje door een 'kennis' van hun. Uiteraard heeft die 'kennis' niet voldoende 'know-how' om dit probleem op te lossen, en zoals alle serieuse problemen mag ik dat tegen dubbel tarief (vakantie) oplossen.

Ik starten de pc op, en binnen een seconden wist ik eigenlijk waarom XP zo traag is, er zit maar 128 mb ram in deze bak...

Nu komt het, ikzelf ben van mening dat je voor een installatie van windows Xp toch op ze minst 192 mb ram nodig heb, liefst zelfs 256, en als je wilt gamen toch echt wel 512. Ik heb een jaar geleden windows op deze pc gezet, en ik weet practisch zeker dat er toen meer dan 128 mb in had moeten zitten, immers zou ik windows XP niet eens installeren als er minder ram dan 192 mb inzit.

Vandaar dat ik 128 mb vreemd vond, ikzelf zou het niet doen, dus ik wist zeker dat er, toen ik er windows op installeerde, 256 mb in heeft moeten zitten.

Ik log in op de website van dell, dmv de Service tag, en ook die geeft aan dat er een 1ghz p3, met 256 mb ram is afgeleverd.

Vervolgens heb ik de kast open getrokken, wat een enorme stofboel was, maar ik constateerde dat er practisch geen stof in het sdram slot zat.

//-- Vraag:

Nu is mijn vraag: Sommige programmas die ik gebruik laten tijdens de installatie een install.log achter, met de gegevens van de PC tijdens de installatie. Doet Windows XP hetzelfde? Google vind een hoop logs, en ook mijn SP1 log is bruikbaar, maar die pc heeft geen SP1 (dom van hun, maargoed, zal ik zo ff doen maar daar schieten we nu niks mee op).

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:50

HeepH

Dope Rapper

over logs weet ik niets,maar het is heel goed mogelijk dat die kennis (Weet niet hoe bekend die kennis daar was) de overige XXX mb's aan rams meegeschoept heeft ;)

offtopic:
edit : hoi carnage :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door HeepH op 05-08-2004 23:17 ]

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Lijkt me dat die 'kennis' gedacht heeft dat de eigenaars van die bak de extra ram toch niet zouden missen, en daar maar metteen ff gebruik van gemaakt heeft...

foute boel

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2004 23:17 ]

• Icey
Ja, de meneer waar de pc van is is echt de meest aardige gast die je tegen kan komen, vriendelijk, hij regeld altijd van alles voor mij, en ik voor hem... dus uiteindelijk komt het wel goed (heb hiero nog 2x 128 pc100 dubbelzijdig liggen, die ik wel in de bak van mijn zusje kan proppen, om de 256 pc 133 daaruit te halen ofzo).

Maar toch vind ik het gewoon vervelend als mensen er serieus misbruik van maken, maar ik wil liever niet afgaan op mijn eigen herinneringen van een jaar oud, en een Dell databeest die na 3 jaar wellicht selectief geheugen heeft ;).

Opzich heeft mijn vriend er weinig van gemerkt, hij vond dat hij de laatste tijd al wat trager was, maar de laatste tijd nogal heel erg traag (hij verzameld veel van die gare shit, grappige jpgs/flashfiles etc, dan kom je algau met spyware in aanraken). Maar blijkbaar heeft iemand iets teveel van zijn goedheid misbruikt...

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 03:47
http://www.winnetmag.com/Article/ArticleID/40200/40200.html

Je zou die logs eens kunnen checken op apparaatinformatie.

^ Wat hij zegt.

• Icey
Subtiel kickje..

Ik heb wel logs gevonden die praten over hoeveel progje 'x' tijdens de installatie gebruikt heeft, maar niet hoeveel ram er concreet was :(

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-05 18:15

Night89

Als je alles op een rijtje heb

dat is lullig :|

k zou eerst eens zonder te bellen naar die kenis teogaan en em recht voor zijn raab vragen waar die andere 128mb gebleven is, zal toch vast wel even van kleur verschieten oid als hij dat heeft ;)

Met Vriendelijke Groet,

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
kan je niet bij de eigenschappen van de computer zien (configuratiescherm > systeem), bij computerinformatie hoeveel mb ram er in zat (dit is tijdens de installatie gemaakt). Bij mij windows xp prof, werd dat automatisch gedaan.

Verwijderd

deze word geupdate zodra je er ram uithaalt of instopt :)

(hiermee controleer ik namelijk altijd of XP het geheugen wil eten op een ouder Mobo :D)

Ff iests anders, ik heb hier een bak met 128 MB ram (edo/fp)

En deze draait ook winXP (zelfs tijdens de installatie), maar wat gaat dat traag als dikke strond :r

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 21:06 ]

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Op repen geheugen staan vaak nummers gedrukt.
Als je die reep er nu eens uithaalt en kijkt naar het merk?
Dan surf je eens naar datmerk.com (of gebruikt google)
Veel fabrikanten hebben een search engine gelinkt aan een gedetailleerde database waarmee je jouw produkt terug kunt vinden.
In dit geval, zou er aan de hand van jouw nummer een reep geheugen moeten verschijnen van 256 MB.
Het zou me niet verbazen dat het reepje halfgaar is...dit heb ik al vaker mee mogen maken.

Als aan de hand van het nummer nu een reepje met 128 MB tevoorschijn komt, moet je eens contact opnemen met Dell en vragen of zij de repen van dit merk überhaupt wel eens hebben gebruikt.

Suc6 en ik check dit topicje nog!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 16:10
Ik heb voor je gegoogled en kwam dit tegen:
http://www.winnetmag.com/Article/ArticleID/40200/40200.html

Ik heb in al die tekst bestanden gezocht naar 512 (dat zit en zat in mijn pc aan geheugen) maar vond alleen waardeloze resultaten.

• Icey
Ik vond ook alleen waardeloze informatie... hoop cijfers, maar geen mem..

Overigens, het reepje wat erin zit is echt 128 ;) Staat er op.

Verwijderd

Mits je niks handmatig hebt ingesteld in de pagefile:

Als hij op 384mb staat, dan heeft er op een moment 256 ingezeten.
Als hij op 192mb staat, zal er vermoedelijk altijd 128 in hebben gezeten.

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-04 19:27
dit klinkt erg vervelend, maar ik zou het gewoon aan die 'vriend' vragen.

@ NightRaider: Bubble Bobble! O+

• I Am Weasel
Icey schreef op 06 augustus 2004 @ 22:29:
Ik vond ook alleen waardeloze informatie... hoop cijfers, maar geen mem..

Overigens, het reepje wat erin zit is echt 128 ;) Staat er op.
K dan...
Zoals eerder gezegd kan je het gewoon vragen...
En peilen bij Dell welk spul ze erin hebben gepropt,die houden dat vast bij.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Als er eerst 2 reepjes van 128 in zaten kan je misschien zien aan het stof op je mobo of er in het andere slot laatst nog een reepje heeft gezeten...

edit:
Sommige andere programma's maken wel installatielogs met hoeveel ram er aanwezig was tijdens het installeren. Ik weet nu geen namen... Ik zou gewoon even zoeken naar logbestanden :)

[ Voor 40% gewijzigd door Kuhlie op 08-08-2004 22:00 . Reden: toevoeging ]

• Icey
Wohoo... ik ben erachter...

I don't fucking believe it... Ik ben naar die kennis geweest, en dat is serieus geen slechte man, beetje vreemd van buiten, maar een goed man van binnen zegmaar. Ik vertrouw hem op zijn woord.

Ik ben terug gegaan naar de eigenaar van de pc, en de computermap erbij gepakt. Daar zitten alle forumlieren en shit in.

Ik was in de veronderstelling dat ik de enige was die in die pc gezeten heeft, ooit, afgezien van die meneer die een usb kaartje installeerde toen ik een weekje weg was.

Enkele maanden voordat die kennis in de pc heeft gezeten is er een blikseminslag geweest, waarop de hele pc totallos was. De eigenaar heeft de pc naar dell gestuurd voor reparatie, en dell vergoede de kosten niet omdat het bliksem was (ff 1125 euro aan dell betalen, de pc is minder dan de helft waard, maar de onderdelen van dell zijn duur, ophalen, wegbrengen, service kosten etc etc... voor dat geld heb je een nieuwe pc). De eigenaar heeft betaald, hij was boos maar heeft het er verder bij laten zitten...

Nu komt het, dell heeft het moederbord vervangen, en daarbij hebben ze waarschijnlijk dus dat geheugen verwisseld...

Ik dacht dat het niet mogelijk was, maar ik ging nadenken en het zou best wel eens kunnen kloppen... Nadat Het mobo vervangen was heeft Dell de pc opnieuw geinstalleerd, dat verklaard dat ik 1) niks kon vinden en 2) het swampfile op 192 stond :/.

En inderdaad was het rond dat moment dat ze hem wat trager vonden, maar hun dachten dat het komt door een virus (in de tijd van al die grote worm uitbraken op tv).

Het plaatje was voor mij compleet, dell opgebeld, en die zeggen dat ik maar met hard bewijs moet komen, en dat ikzelf het geheugen verwijderd heb.

Tja, hun woord tegen de mijne, de eigenaar heeft zich erbij neergelegd en wil gewoon computeren, en die 40 euro dat een reepje 128mb sdram pc133 kost vind ie dan niet zo erg.

Dell heeft zich weer populair gemaakt bij mij, ik had eerder al een a4tje met klachten :X

Iedereen die meegedacht heeft hartelijk bedankt!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-05 18:15

Night89

Als je alles op een rijtje heb

addictive schreef op 06 augustus 2004 @ 23:32:
dit klinkt erg vervelend, maar ik zou het gewoon aan die 'vriend' vragen.

@ NightRaider: Bubble Bobble! O+
:)

Met Vriendelijke Groet,

• n00bs
  • Laatst online: 08-04 12:31

n00bs

Het is weer Zomer!

Uhm 1 punt vab offtopic kritiek, doe wat aan je Nederlands... ;)

swampfile bijvoorbeeld :+

Overigens kan er door install van een extra pci kaartje ook IRQ sharing zijn, waardoor je performance nog verder afneemt. 256MB is voor een normale install van XP echt wel minimaal nodig om het "enigszins" soepel te laten werken.

• Icey
n00bs schreef op 09 augustus 2004 @ 11:26:
Ik zoek nog een pilletje om van mijn dyslexie af te komen, heb jij er nog eentje liggen voor mij?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Icey schreef op 09 augustus 2004 @ 11:29:
[...]

Ik zoek nog een pilletje om van mijn dyslexie af te komen, heb jij er nog eentje liggen voor mij?
Hmz helaas niet m8 ;)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:35

Haan

dotnetter

n00bs schreef op 09 augustus 2004 @ 11:26:
offtopic:
ik kon het niet laten ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

hehe :D OMG :p

• I Am Weasel
Icey schreef op 08 augustus 2004 @ 22:52:
Dell heeft zich weer populair gemaakt bij mij
Inderdaad,hier ook weinig goeds over te vertellen. . .
Consumentenbond?

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dus na het betalen van 1125 euro voor een reparatie aan een oud systeem maken ze je ook nog uit voor leugenaar en oplichter? Typisch het werk van oplichters! ;) Nee, geen Dell voor mij!

Kunnen ze het niet bij de verzekering claimen? Blikseminslag is meestal toch wel verzekerd? Maar ik vraag me af of de verzekeringsmaatschappij zo gek is om meer te betalen voor een reparatie dan dat het systeem waard is.

Succes.

Verwijderd

Ik zou zeggen, neem kontakt met Dell op, leg het probleem uit/voor. Van de vorige reparatie, dat de computer sindsdien langzamer is etc. Het hele verhaal. Ook dat tijdens die reparatie Dell er opnieuw Windows op heeft gezet bijvoorbeeld. Zo kompleet mogelijk, maar wel netjes. Ook dat het niet om het geld gaat (wat kost 128 MB geheugen tegenwoordig), maar gewoon om het principe dat je de spullen terug wilt die je hebt opgestuurd.

Geef ze een kans de zaak netjes op te lossen.

Pas wanneer dat niet werkt moet je met modder gaan gooien. Eerder niet.

(en € 1125 ,- voor een reparatie aan een oud systeem vind ik nogal wat 8)7 , kun je beter meteen een nieuwe bestellen.)
Pagina: 1