• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:28
Hi there,

Ik zit met een vraag waar ik niet zo goed raad mee weet.
Ik heb al jaren last van mijn darmen. Reguliere geneeskunde, homeopathie. Veel dingen geprobeerd, en uiteindelijk "mee leren leven".
1 van de zaken welke ik ook geprobeerd heb is hypnotherapie. In de hypnotherapeutische wereld zijn ze veel bezig met PDS (Prikkelbaar Darm Systeem), aka IBS. Het blijkt dat 90% van de mensen welke geholpen worden met hypnotherapie verbeteringen ondervinden met deze therapie.

Zo ook gedaan. Verbetering ondervonden (helaas, ik ben er niet vanaf, maar ik ben een druk baasje).

Mijn tante, overtuigd baptist, heeft ook last van (vermoedelijk) PDS. Ik heb haar dus verteld dat ik baat heb gehad bij hypnotherapie. Enkele weken later verteld ze tegen haar broer (mijn vader dus), dat het gevaarlijk is waar ik mee bezig ben, en dat het niet goed is.

Ik heb al eerder soortgelijke dingen met haar meegemaakt. Mijn moeder heeft een aanvaring met haar gehad inzake homeopathie. Ik was daar niet bij, en kan me, gek genoeg, er nog wel een beetje bij vinden. (er is VEEL oplichterij in die branche).
Edoch: ik voel me perfect bij hypnotherapie. Het is wetenschappelijk bewezen, maar toch zou het "slecht" voor me zijn. Ik stap (nog) niet op haar af, maar de vraag aan jullie: Wat heeft het baptistische geloof tegen hypnose??

Info over hypnotherapie:
- http://www.nbvh.nl <- website van de stichting voor hypnotherapie
- http://www.hypnotherapierotterdam.nl <- Website van de therapeut waar ik loop
- http://www.academie-psych...lder/index.asp?nodeid=221 <- Stukje, speciaal over PDS

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• DiedX
Klein bumpje

Verwijderd

Alles wat bovennatuurlijk is of lijkt en niet christelijk is roept bij christenen (vooral de wat zwaardere, fundamentalistischere) een gevoel van angst op. Ze zullen het nooit benoemen, maar waar ze bang voor zijn is de duivel. Occultisme, hekserij, Jomanda, paranormale dingen, Magic Collectable Card Game, roleplayen, ja zelfs Harry Potter en LotR worden met argwaan, angst onbegrip en afkeuren bejegend. Zelfs de troetelbeertjes worden door sommige christenen als verderfelijk beschouwd. Dat dit niet op rationaliteit of een preciese volging van de leer van het Baptisme gestoeld is lijkt me evident.

Hypnose zweeft eigenlijk een beetje tussen goochelarij, bovennatuurlijke zaken, psychoanalyse en wetenschap heen en weer. Het feit dat mensen "gehypnotiseerd" kunnen worden lijkt wel experimenteel vastgesteld te zijn (geloof ik). Wat het echter precies doet weet ik niet en voor zover ik weet is het niet volledig bekend welk effect het precies heeft (psychologisch noch fysiologisch). Het als therapie gebruiken in moderne geneeskunde is dus taboe, maar er zijn wel psychologen die ermee werken. Er is een hoop onzin geschreven, gedacht en gepubliceerd over hypnose, maar dat het effect heeft staat (voor zover ik weet) vast. Als jij dat effect als positief ervaart ga ik niet zeggen dat dat onzin is.

Maarja, om hypnotherapie te gebruiken om huidklachten op te lossen zoals jouw therapeut volgens zijn site doet, dat lijkt me wat overoptimistisch over de effecten van hypnose (of om het cynischer te zeggen: klantenwerving). Dat spreekt in mijn optiek niet in zijn (of haar) voordeel...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 15:30 ]

• DiedX
Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 15:20:
Alles wat bovennatuurlijk is of lijkt en niet christelijk is roept bij christenen (vooral de wat zwaardere, fundamentalistischere) een gevoel van angst op. ... Dat dit niet op rationaliteit of een preciese volging van de leer van het Baptisme gestoeld is lijkt me evident.
Zo ver was ik al. Het hele probleem is: wat is er precies NIET natuurlijk aan. Dit sluit een beetje aan op je tekst beneden, waarmee ik ondertussen wel een antwoord heb gekregen: vaagheid != ok.
Hypnose zweeft eigenlijk een beetje tussen goochelarij, bovennatuurlijke zaken, psychoanalyse en wetenschap heen en weer. Het feit dat mensen "gehypnotiseerd" kunnen worden lijkt wel experimenteel vastgesteld te zijn (geloof ik). Wat het echter precies doet weet ik niet en voor zover ik weet is het niet volledig bekend welk effect het precies heeft (psychologisch noch fysiologisch). Het als therapie gebruiken in moderne geneeskunde is dus taboe, maar er zijn wel psychologen die ermee werken. Er is een hoop onzin geschreven, gedacht en gepubliceerd over hypnose, maar dat het effect heeft staat (voor zover ik weet) vast. Als jij dat effect als positief ervaart ga ik niet zeggen dat dat onzin is.
Ik ben het volledig met je eens. Wat ik er van begrepen heb (en ook hoe ik het ERVAREN heb) is een hele diepe, gedachtenloze slaap. Maar als je me vraagt HOE HET EXACT gebeurd.... Geen idee. Ik doe BI, geen hypnotherapie ;)

Volgens mij is ondertussen (wetenschappelijk) bewezen dat mensen gehypnotiseerd kunnen worden, en goochelarij.... Dat hebben we overal :)
Maarja, om hypnotherapie te gebruiken om huidklachten op te lossen zoals jouw therapeut volgens zijn site doet, dat lijkt me wat overoptimistisch over de effecten van hypnose (of om het cynischer te zeggen: klantenwerving). Dat spreekt in mijn optiek niet in zijn (of haar) voordeel...
Hmmz. De teksten zijn nog net niet letterlijk van de hoofdsite (nbvh) gerukt. Ik zal eens vragen wat de verandering is. Wellicht jeugdpuistjes, want anders zou ik het ook niet weten.

Verder: hartstikke bedankt! Ik voel me weer een stukje begrepen. Ik ben het niet met mijn tante eens, maar goed :)