2 Pringles-antennes op een AP?

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:18
Na wat nachten surfen om ideëen op te doen om het bereik van mijn WLAN netwerk te vergroten, heb ik mijn Linksys WAP54G al voorzien van een firmware upgrade waardoor deze ipv de standaard 22mW nu uitzendt met een wattage van 84mW.

Aangezien dit mijn Tweaker-lusten nog lang niet had bevredigd, ging ik driftig op zoek naar meer mogelijkheden. Enkele nachten laten kwam ik op deze site een duidelijke handleiding tegen over het maken van een 12dB antenne met behulp van een Pringles antenne. Ik heb echter gemist dat deze antenne alleen bedoeld was voor WLAN-kaarten, daar kwam ik net pas achter.

Ik heb die dingen (Ik heb er zelfs 2 gebouwd!) nu dus vrijwel klaar (moet morgen nog naar Conrad voor TNC aansluitingen), maar na mijn geweldige ontdekking komen nu toch wat vragen naar boven bubbelen. Om dit stuk tekst overbodig te maken, zal ik ze hieronder opsommen:
  • Werken Pringles Antennes eigenlijk ook op een AP?
Naar mijn weten zijn die dingen normaal bedoeld voor clients, en gebruiken AP andere antennes. Volgens de tutorial moeten deze Pringles cilinders werken op 12dB. Ik weet niet wat voor output de standaard Linksys antenne's hebben, maar ik vraag mij dus ook af of ik er wel op vooruit ga.
  • Gaan 2 Pringles Antennes naast elkaar goed?
Aangezien ik 2 antennes op mijn AP heb, heb ik dus ook 2 antennes gebouwd. De bedoeling was/is om één antenne te laten ontvangen, en de andere te laten verzenden. Punt is, dat die 2 antennes maar zo'n 5cm van elkaar verwijderd zijn, als het al niet minder is. Gaat dit elkaar storen? De standaard Linksys antennes zijn niet veel verder van elkaar verwijderd, maar zijn logischerwijs minder dik, dus de afstand daarvan is zo'n 10cm.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Milenco schreef op 05 augustus 2004 @ 21:55:
  • Werken Pringles Antennes eigenlijk ook op een AP?
Antenne is een antenne lijkt me :)
Milenco schreef op 05 augustus 2004 @ 21:55:
  • Gaan 2 Pringles Antennes naast elkaar goed?
Als je ze niet dezelfde kant op laat stralen (t zijn immers "richt"-antenne's), dan lijkt me dat geen probleem.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Osiris schreef op 05 augustus 2004 @ 21:57:
[...]

Als je ze niet dezelfde kant op laat stralen (t zijn immers "richt"-antenne's), dan lijkt me dat geen probleem.
Dat doen ze dus wel, dat kan je ook lezen. als je de ene kant ontvangt en andere kant zendt, doe je toch echt iets verkeerd...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Osiris
  • Niet online
Hooglander1 schreef op 05 augustus 2004 @ 21:59:
[...]

Dat doen ze dus wel, dat kan je ook lezen. als je de ene kant ontvangt en andere kant zendt, doe je toch echt iets verkeerd...
Daarom, dat verhaal van apart zenden en apart ontvangen gaat zonder enig gedoe aan filters of andere aparatuur toch niet werken denk ik.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Osiris schreef op 05 augustus 2004 @ 22:01:
[...]

Daarom, dat verhaal van apart zenden en apart ontvangen gaat zonder enig gedoe aan filters of andere aparatuur toch niet werken denk ik.
Maar hoe verklaar je dan dat een gewone rondstraal wel werkt? dat zijn ook 2 antennes? en gemengde signalen kan je ook sturen over 1 antenne. Dus zichzelf storen kan dan ook niet... het is en blijft simpel duplex, dus dan zou het toch niet moeten storen?

Of zie ik nu iets over het hoofd?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

RX en TX op 1 antenne configureren, dat kan met de meeste open source firmware voor Linksys.
Let wel dat versterken geen enkele zin heeft als je alleen je AP versterkt.
Je PCI of Laptop kaartje gaat er niet opeens een betere verbinding van maken, behalve als je daar ook een antenne aan bevestigt.
Een andere optie is een netwerk bridge, beide kanten versterken maakt het mogelijk om een grotere afstand te bereiken.

• l.d._
  • Laatst online: 02-04 00:31
Op de meeste ap's zitten 2 aansluitingen om de nare eigenschap van een dipool tegen te gaan.
De ap slecteerd de beste antenne om te ontvangen en te zenden.

Met een richtantenne is het dus het beste om gewoon 1 uitgang te selecteren inplaats van diversity.

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

• Milenco
Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 22:09:
RX en TX op 1 antenne configureren, dat kan met de meeste open source firmware voor Linksys.
Let wel dat versterken geen enkele zin heeft als je alleen je AP versterkt.
Je PCI of Laptop kaartje gaat er niet opeens een betere verbinding van maken, behalve als je daar ook een antenne aan bevestigt.
Een andere optie is een netwerk bridge, beide kanten versterken maakt het mogelijk om een grotere afstand te bereiken.
De gehackte firmware die ik erop heb gezet kan dit idd. Maar jij wil dus zeggen dat die extra antennes geen zak uitmaken als ik mijn (Belkin) WLAN kaart ongewijzigd laat? Een extra AP is trouwens geen optie.
l.d._ schreef op 05 augustus 2004 @ 22:10:
Op de meeste ap's zitten 2 aansluitingen om de nare eigenschap van een dipool tegen te gaan.
De ap slecteerd de beste antenne om te ontvangen en te zenden.

Met een richtantenne is het dus het beste om gewoon 1 uitgang te selecteren inplaats van diversity.
Dus ik moet maar één antenne gaan gebruiken? Wat dan als ik ze allebei op een andere kant op laat wijzig dan?

Ik kan bij mijn Access Point zowel Recieving als Transmitting op Left, Right of Diversity instellen.

Verwijderd

[De gehackte firmware die ik erop heb gezet kan dit idd. Maar jij wil dus zeggen dat die extra antennes geen zak uitmaken als ik mijn (Belkin) WLAN kaart ongewijzigd laat? Een extra AP is trouwens geen optie.
Idd.
Een antenne is leuk als je je AP of router uit het zicht wilt plaatsen (een kast, plafond oid) of als je twee AP's of routers (beide versterkt) een bridge wilt laten maken.
Het vermogen van je kaartje wordt niet groter door het plaatsen van een antenne aan de kant van je AP of router.

edit:
Vergelijk het met een "oude" fm radio, als je de antenne uitschuift en richt wordt het signaal beter.
Let wel op, als je het zend vermogen dmv bijv Satori firmware op 84 mW zet dan heb je grote kans dat je illegaal bezig bent. Het maximaal vermogen dat je in Nederland uit mag zenden is 20Bi. Mbv een 8dBi antenne en een verhoging van je zenvermogen ga je hier vrij snel overheen. Zie ook wlan link planner op deze site kun je heel veel info vinden over vermogen en antenne-versterking.
Dus ik moet maar één antenne gaan gebruiken? Wat dan als ik ze allebei op een andere kant op laat wijzig dan?
Wat wil je precies bereiken met die antennes?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2004 23:00 ]

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Het verbeteren van de antennes aan het AP heeft wel degelijk effect.
Bij het verzenden stuur je meer signaal (bundel) naar de wlan kaart.
Voor het ontvangen heb je eveneens winst door de versterking van de antenne. Zonder de wlan kaart meer vermogen/ andere antenne te geven heeft je AP wel degelijk een betere ontvangst.

Overigens is het niet zinvol om richt antennes te gebruiken als je enigsinds mobiel wil blijven met je client. Een goede omni met een paar db versterking is meestal handiger voor AP.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb ooit ook al eens zo'n pringlesding gemaakt, ik vond niet echt dat er veel verbetering in zat, in ieder geval er zat weinig versterking in de antenne zelf. Wat je wel hebt is een gerichte bundel. Hierdoor zal je bereik misschien ietsje toenemen. Ik zou trouwens het vermogen van je AP niet vol op 84mW zetten. De mijne vindt het niet erg geweldig en gaat nogal slingeren in zijn vermogen, omdat het net aan de hoge kant is. Het beste resultaat heb ik met 75mW. Dan blijft het signaal lekker stabiel.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Waarvoor wil je de antennes eigenlijk gaan gebruiken?
Richtantennes zoals de pringlesbus zijn bedoeld voor buitengebruik, om bijvoorbeeld een straalverbinding op te zetten tussen 2 punten. Die punten kunnen zowel accespoints zijn als gewone WLAN kaarten, het signaal heeft toch dezelfde frequentie.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Het verbeteren van de antennes aan het AP heeft wel degelijk effect.
Bij het verzenden stuur je meer signaal (bundel) naar de wlan kaart.
Voor het ontvangen heb je eveneens winst door de versterking van de antenne. Zonder de wlan kaart meer vermogen/ andere antenne te geven heeft je AP wel degelijk een betere ontvangst.
Ok, iets verbetering heb je wel, maar je creeert er niet opeens een super bereik mee.
Ik heb een en ander uitgebreid kunnen testen met verschillende antennes, maar vooral op het moment dat je binnenshuis zit en een aantal muren/plafonds door moet is de verbetering niet schokkend.
Een voordeel van een antenne is wel dat je het ding wat makkelijker verplaatst om een betere verbinding te realiseren. In een trapgat hangen oid kan al een hoop schelen.

• Milenco
wolly_a schreef op 06 augustus 2004 @ 02:28:
Ik heb ooit ook al eens zo'n pringlesding gemaakt, ik vond niet echt dat er veel verbetering in zat, in ieder geval er zat weinig versterking in de antenne zelf. Wat je wel hebt is een gerichte bundel. Hierdoor zal je bereik misschien ietsje toenemen. Ik zou trouwens het vermogen van je AP niet vol op 84mW zetten. De mijne vindt het niet erg geweldig en gaat nogal slingeren in zijn vermogen, omdat het net aan de hoge kant is. Het beste resultaat heb ik met 75mW. Dan blijft het signaal lekker stabiel.
Ik heb die van mij ook gelijk even terug gezet naar 75mW. Het probleem is dat mijn WLAN kaart de signaalsterkte niet kan meten (zoals dat met NetStumbler gebeurt). Ik ga binnenkort wel een goede kaart halen, en dan ga ik even wat metingen verrichten.
Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 22:36:
[...]
Wat wil je precies bereiken met die antennes?
Het doel is een zo groot mogelijk bereik te hebben met m'n AP. Zou ik eventueel een netwerk met een vriend willen opzetten die 200m (hemelsbreed) verderop woont (met een stel huizen ertussen). Ik heb er niet echt rekening mee gehouden dat de antennes die ik heb gemaakt, richtantennes zijn :X.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een line-of-sight is een must als je 200m ver wilt komen. Een paar bomen maakt niet zoveel uit, maar als er gewoon huizen tussen staan kun je het vergeten.
Met een degelijke Pringles antenne zijn afstanden tot wel 1000m mogelijk, mits je maar een line of sight hebt.

🖥️ | 🚗

• jonggoud.nl
  • Laatst online: 17-04 12:21

jonggoud.nl

@>--"--,--{

offtopic:
Kan je als je urgent een sterker signaal nodig hebt voor een receiver (laptop+wifi kaartje), een ijzerdraad aan de antenne frotten?

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

Verwijderd

.

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:40 ]

Verwijderd

Hey Milenco, Ik ben wel geinteresseerd in de firmware die je hebt gebruikt.. kan je mij vertellen waar je die vandaan hebt? Of misschien kan je hem wel in m'n email mikken.. Ook ik heb een WAP54g die graag iets zou opvoeren.. Ik ben meestal nogal huiverig voor firmware/bios updates, maar aangezien jij blijkbaar een goed werkende versie hebt hou ik me aanbevolen..

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:40 ]

Pagina: 1