Sitecom router 100g+ gebruiken als hub+draadloos hub

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jheronymus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-04 20:33

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

Topicstarter
Ik ben bezig met het maken van een server die voor (boven) de rest van het netwerk komt. Bij deze server komt dan ook het internet binnen, staat de firewall, virusscan file en printerservice en de hele reutemeteut.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
internet
    |
    |
server
    |_____sitecom wireless router ----- computer4 (draadloos)
               |             |
               |             |
        computer1-3        Laptop (draadloos)

Nu wil ik de broadband router dus gebruiken als hub, maar de draadloze dingen moeten ook blijven werken. Op de helpdesk wisten ze niet of dit kon.

De Sitecom WL-122 Broadband Router 100g+ kan DHCP uitzetten, iets met DMZ en virtuele servers. Ik ga ervan uit dat je best alle liflafjes uit kunt zetten en dat hij gewoon gaat swichten. Alleen hoe?

In de fullmanual wordt ik niet veel wijzer. Als je wil weten wat het ding allemaal kan kijk dan hier
http://www.sitecom.nl/dri...id=6&prod_id=237&search=1

Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om het werkend te krijgen?
De 'uitgang' (LAN kant van de server) heeft IP 10.100.100.1 en de server heeft een naam die is opgelegd door mijn ISP.

De router heeft een eigen IP (192.68.1.254) welke je statisch en dynamisch kan maken. Als ik die nu eens dynamisch maak. Zie ik in Win2000 Advanced Server dan bij de DHCP een extra lease? Ik moet natuurlijk wel weten wat het wordt, anders kan ik nooit meer de settings van de router aanpassen. Heel veel gekke iedeen, maar geen zinnige oplossingen in mijn hoofd. Kan iemand mij helpen?

[ Voor 26% gewijzigd door Jheronymus op 06-08-2004 01:24 . Reden: Netwerk stuctuur toegevoegd ]

Bier drinken is een van mijn grootste hobbies. s'avonds een vent, s'morgens absent !!!<P>http://specs.tweak.to/3670

• Jheronymus

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

Topicstarter
Ik ben nu nogmaals de handleinding aan het lezen.

Zou het werken als ik mijn router configureer alsof hij een ISP heeft met dynamische IP toekenning (De server draait tenslotte DHCP) als de router haar DHCP dan uitzet, dan geeft de server alle IP's. Toch?

Ik kan me alleen niet goed voorstellen hoe die router zich gaat gedragen omdat hij wel een IP moet hebben, anders kun je niets meer instellen. Geeft de router dan alles een-op-een door wat voor standaard gateway zijn de andere netwerk computers dan? Die van de server, of het IP van de router?

Bier drinken is een van mijn grootste hobbies. s'avonds een vent, s'morgens absent !!!<P>http://specs.tweak.to/3670

• smuck
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-04-2024
Jheronymus,

ik heb een soort gelijke config. Als ADSL router heb ik de speedtouch 510 met DHCP en NAT server. Voordat ik wireless had gaf deze machine de ip adressen uit.
Nu de Sitecom WL-122 ertussen zit gaat dat niet meer. De sitecom is namelijk een router/switch en niet een hub. Dus ik kon de clients niet meer een adres geven van de speedtouch. Dus op de speedtouch de DHCP uit en een vaste ip gegeven aan de sitecom wan verbinding. Op de sitecom DHCP aangezet (dat moet wel omdat anders de wireless clients geen ip adres krijgen). De sitecom geeft nu de IP adressen uit en is mijn default gateway/router. De firewall in de sitecom heb ik uit gezet, want die staat al aan op mijn speedtouch. Verder heb ik WEP encryptie aan staan en mogen allen client verbinding maken die ik met het MAC adres gedefinieerd heb in de sitecom.

Ik hoop dat er wat aan hebt,
Smuck

muck_s@hotmail.com

CU, RonK

• Jheronymus

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

Topicstarter
Ja, ik weet nog niet wat ik moet denken van de WAN poort.

Jij hebt dus je server waar i-net binnenkomt, beide NIC's met een vast IP, zonder DHCP. Je router WAN poort ook een vast IP en als gateway het IP van de server en verder je router gewoon laten DHCP-en. Maar gaat dat dan wel goed met filesharing en printersharing? Want de server zit dan als het ware tussen twee DHCP server in, die van mijn ISP (@home) en van de router.

of werkt dat dan wel?

• smuck
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-04-2024
Nee,

zo heb ik het niet. Wat bij jou de server is, is bij mij een speedtouch adsl-router. Dus ik doet geen file searching aan die kant. Ik kan wel via de speedtouch (NAT) mijn PC's bereiken vanaf het internet (bijv vanaf de zaak downloads bijhouden).

CU, Smuck

muck_s@hotmail.com

CU, RonK

• snrg_Paco
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08-2023

snrg_Paco

Paco

Ik heb het volgende en ik hoop dat je daar iets aan heb. Ik heb namelijk ook een hub en een wireless hub en een advanced server 2000.

Internet
|
|
W2kAS
|
--------hub----wireless hub ---- computer 1-3
4 prts
|
|
computer 4

wireless hub zit dus op de hub en krijgt dus een IP adres die kan worden gezien bij W2kAS. Computer 1-3 worden daardoor ook dynamisch geholpen.

• Jheronymus

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

Topicstarter
OK so far so good. Volgens mij heb ik nu alle setting van de router goed. Dat wil zeggen: op mijn server heb ik internet en hij doet lekker DHCP-en naar de andere computers. Ook draadloos !! Hulde!!

maar... Ik kan nog niet internetten op de andere computers. Blijkbaar heb ik iets niet goed met de DNS.

Op de server staat Windows 2000 Advanced Server SP3 met DHCP, DNS en WINS geinstalleerd.

De DHCP heeft de volgende server opties:
003 Router (10.100.100.1, het static IP van mijn netwerkkaart aan de LAN kant)
006 DSN Servers (213.51.144.168 en 213.51.129.168, de twee die je krijgt van @home door te kijken met ipconfig/all op de andere netwerkaart)
044 WINS/NBNS Servers (10.100.100.1)
046 WINS/NBT Node Type (0x8, hybride dingen)

De netwerkkaart aan de LAN kant heeft de volgende settings:
IP 10.100.100.1
subnetmask 255.255.255.0
gateway 10.100.100.1

Ik moest een DNS invullen van windows, anders zou hij de local adress pakken omdat DNS server was geinstalleerd. (dus dat heeft hij gedaan)

Bij de WINS en DNS zijn geen actieve registraties of zones of what-so-ever.

Dus wat doe ik fout? De andere computers krijgen wel degelijk een IP en ik kan ze ook zien in het netwerk bij Computers near me.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:39

franssie

Save the albatross

en wat geven je clients als dns en gateway als je ipconfig /all doet?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Jheronymus

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

Topicstarter
juist, dat was ik vergeten te meldend; dat was(!!!): de DNS zoals ik die had opgegeven (logisch eigenlijk). Als gateway geven ze netjes 10.100.100.1

probleem is nu dat ik net deze server opnieuw heb opgestart en toen kon ik niet meer internetten!!! Ik had wel nog een IP van @home, kon de gateway pingen maar kon niet de DHCP server van @home pingen (!! wtf?!!) en niet naar de DNS servers van @home. Trek ik echter de kabel van mijn netwerkaart aan de LAN kant eruit, dan werkt het weer! (i-net tenminste, het netwerk doet dan natuurlijk nog minder...)

damn. Ik ga nu nog heel even proberen om de DNS setting van de LAN-kaart naar 10.100.100.1 te zetten (ipv local IP wat waarschijnlijk 127.0.0.1 is) en daarna ga ik het proberen met een andere netwerkkaart. Deze is nu een Ovislink en windows vindt het een realtek, nu kan ik niet lezen welk type nummer erop staat en waar het ding vandaan komt weet ik niet... (de andere kaart is trouwens een 3Com, gloednieuw.)

Het werkte wel (gedeeltelijk dan) voordat ik opnieuw had opgestart.

[ Voor 3% gewijzigd door Jheronymus op 06-08-2004 16:43 . Reden: vergeten gateway reply te vermelden ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Anyway, je AP moet gaan routen van het eigen domein (192.a.b.xxx) naar de server (10.100.100.10 of zo?), misschien kan je dat ook in de sitecom instellen.
Bij XP en w2k Pro is het zo dat als je ICS gebruikt, de Windows machine de Ip adressen moet uitdelen via DHCP want anders weigert ie de internetnetwerkaanvragen maar hoe dat bij de server variant zit?

probeer anders eerst eens een client via die netwerk kaart aan de praat te krijgen met een kabeltje zodat je wat onzekerheden kan uitsluiten, want de sitecom zou eigenlijk geen verschil moeten zien tussen een DHCP modem en een DHCP W2K server die internet aanbiedt. Succes, lekker netwerk weer vandaag ;)

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Taurec
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-04 10:56
Kan je die sitecom niet als een AP (Acces Point) configureren ???

[ Voor 5% gewijzigd door Taurec op 06-08-2004 16:51 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

als je de sitecom instelt met 'dynamic IP address assigned by provider', dan is het toch eigenlijk een AP? Kan ie ook de eigen DHCP server blijven draaien zodat het AP onder 192.169.a.1 bereikbaar zou moeten blijven?

[ Voor 38% gewijzigd door franssie op 06-08-2004 17:01 ]

• Jheronymus

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

Topicstarter
OK, weer een updatetje. Het werkt met de andere netwerkkaart. Dat wil zeggen ik kan internetten op de server terwijl ik ook de rest van mijn netwerk zie. De rest van het netwerk ziet elkaar ook, ook de draadlozen, maar kan nog niet internetten. ze kunnen hun standaard gateway (de server 10.100.100.1) gewoon pingen. dus...

het is nu een 'gewoon' DNS probleem(pje) mijn vraag: Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn server de DNS server wordt en dan alles doodleuk doorspeelt naar die van @home? het is vrij logisch dat computers met een IP 10.100.100.x niet direct naar 213.51.144.168 kunnen pingen of verbinden. Dan zijn nu eenmaal niet dezelfde netten. De netwerk computers moeten als DNS server 10.100.100.1 door krijgen en op de server moet ik dan zorgen dat die de verzoeken doorspeelt.
iemand voldoende kennis van DNS en WIN 2000 AS?

PS. De router (nu gedegradeerd tot hub/switch) is een AccesPoint (AP) voor alle draadloze gebruikers in het netwerk.

PS2. Ik wil dit omdat ik dan de server nog eens kan vervangen door een exotischer systeempje met linux en webservers enz. Gewoon leuk. en natuurlijk omdat het moet kunnen. Ik ben nu zo dicht bij, alleen mijn DNS kennis schiet te kort.

• Jheronymus

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

Topicstarter
[niet offtopic, maar wel buiten de range van mogelijke oplossingen]
franssie schreef op 06 augustus 2004 @ 16:59:
als je de sitecom instelt met 'dynamic IP address assigned by provider', dan is het toch eigenlijk een AP? Kan ie ook de eigen DHCP server blijven draaien zodat het AP onder 192.169.a.1 bereikbaar zou moeten blijven?
Ik weet niet echt wat je hiermee bedoeld, maar zoals ik hierboven al vermelde is eht nu slechts een servertechnisch probleempje. Zodra alles werkt leg ik wel duidelijk uit wat ik nu heb gedaan met de router. (HOWTO ofzo) Even voor de duidelijkheid, de router staat nu in met ISP gedisabled, ik maak dus ook geen gebruik van de WAN-poort.
[/niet offtopic, maar wel buiten de range van mogelijke oplossingen]

• urkelman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 08:49
de kabel van de server naar de router moet in de LAN poort van de router, schakel de DHCP van de router uit. voor de rest alles van de clients op automatisch zetten.
ik ga ervanuit dat de server de ip adressen uitdeelt.
het zou moeten werken zo, iig bij mij wel

• Jheronymus

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

Topicstarter
dat heb ik ook zo. Ik heb thuis nog een ander netwerk met dezelfde server (win200 AS) en met zover ik weet dezelfde settings, en daar werkt het wel. Ik heb thuis wel gewoon een switch en geen draadloos gedoe.

Wat voor setting heb jij bij LAN poort van je router? IP, gateway?

• Jheronymus

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

Topicstarter
Intern werkt het als een trein, alleen de netwerk computers kunnen niet 'naar buiten' dus de DNS die ik meegeef is niet bereikbaar. Ze kunnen wel pingen naar de gateway van de server (10.100.100.1, duh, anders kon de server hen ook niet zien)

Ik heb echt geen flauw idee waar het aan kan liggen.

Verwijderd

Ik neem aan dat je op je server een lokale dns heb draaien, kan je die toch gewoon als forwarder instellen naar dns servers van het @home. dus gewoon effe bij je dns instellingen optie forwarders je@home dns servers invullen. vanaf je client wordt dan elke query die niet lokaal is , doorgestuurd naar je public dns van @home.

• Jheronymus

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

Topicstarter
Ja inderdaad... en hoe doe ik dat?? Ik snap dat DNS niet helemaal bij WIN2000 AS, daar gaat het echt om domeinen en niet van vervang IP-tje zus met IP-tje zo.

Het lijkt heel simpel, maar ik zie het niet.

Verwijderd

[

[ Voor 143% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 01:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 01:00:
[...]

ik neem aan dat je dns geinstalleerd hebt op je server ,open het dns console
je ziet dan je servernaam staan , klik met de rechterknop je muis bij je servernaam
ga naar properties en open dat.
Ga naar het tabblad forwarders en vul daar de beide dns adressen van @home in. ga daarna naar control tab en klik beide opties aan en klik dan op test . als het goed is krijg je dan de melding pass,pass.

Je hebt bij dhcp server opties je dns servers van @home ingevuld , je hoeft daar dus alleen maar je lokale dns adres in te vullen( forwarder doet de rest), echter er kan geen query uitgevoerd worden naar buiten omdat je lokale dns alleen maar werkt voor je interne lan.
Dus naar buiten toe doet ie niet,daarom dus forwarders instellen bij je dns.

als je er niet uitkomt mail dan even naar andy@zoeyjoey.com

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 01:18 ]

• urkelman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 08:49
Jheronymus schreef op 06 augustus 2004 @ 18:19:
dat heb ik ook zo. Ik heb thuis nog een ander netwerk met dezelfde server (win200 AS) en met zover ik weet dezelfde settings, en daar werkt het wel. Ik heb thuis wel gewoon een switch en geen draadloos gedoe.

Wat voor setting heb jij bij LAN poort van je router? IP, gateway?
die krijgt hij allemaal van me 1e router / modem, DHCP staat nl uit! soort van hub / accespoint nu!!!
Pagina: 1