[XP] Installatie op WD-SATA

Pagina: 1
Acties:

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Hoi,

Ik heb vandaag mijn nieuwe sata schijf binnen, western digital 80bg. Nu wil ik WIndows XP hierop zetten maar de schijf wordt niet herkent in de setup. De schijf doet het wel gewoon als ik de oude ide schijf boot.

Nu heb ik geprobeerd de drivers te installeren dmv de functie F6 in de windows-setup. Daarna vraagt ie om de floppy met de drivers. Deze drivers kan hij niet installeren (file corrupt).

Deze drivers heb ik van de site van mijn moederbord (asus k8v se deluxe).

Ik heb ook gezocht naar jumperinstellingen in google en zo maar kon niks vinden. De jumper staat nu op fabrieksinstelling.

Wat moet ik nu doen?

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
In principe zou dit geen probleem moeten zijn, maar ik zie niet staan of hij wel in je bios wel wordt herkent.

Natuurlijk moet dat en waarschijnlijk moet je iets spelen in je bios om het werkende te krijgen.

p.s. Ik heb dit meerdere keren gedaan (noob-bouwer in pc-zaakje) dus ik weet zeker dat het daar ergens aan ligt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat je moet doen is even de FAQ van OMG lezen, daarin staat exact wat je moet doen. OM FAQ / Beleid

ARME AOW’er

• ---RRR---
De schijven zijn wel herkent in windows via de verkenner maar installeren op deze schijf gaat niet. De setup pakt de bijhorende drivers namelijk niet.

De FAQ had ik al gelezen maar kon geen oplossing vinden.

Verwijderd

tijdens het booten van de cd-rom kan je f6 indrukken voor drivers van mass storage devices (zoals jouw s-ata chippie). je geeft aan dat hij die drivers niet kan laden omdat ze corrupt zijn. Vervolgens zeg je dat hij je hdd niet 'ziet'.

Rara waar zou het probleem nu liggen?!

Zorg dat je de goede drivers uitgepakt met de oemsetup.inf in de root van de flop hebt staan, en probeer het dan nog eens. Wanneer hij de drivers niet zal kunnen uitlezen vanaf flop, gaat je plan gewoonweg niet door. biertje pakken en gewoon even wat anders gaan doen :O)

succes!

Verwijderd

ik heb voor de xp-installatie op mijn SATA-schijf niet de drivers van mijn moederbord (asus) gebruikt, maar de drivers van de chipset (via) op de site gedownload en op diskette gezet, dit gaf geen enkel probleem.
Misschien moet je dit zo ook eens proberen.
Zeker als je moederbord standaard een raid controler aan boord heeft kan dit wel eens de oplossing zijn.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

---rrr--- schreef op 05 augustus 2004 @ 19:36:
De FAQ had ik al gelezen maar kon geen oplossing vinden.
Kun je dat dan ook even in je startpost aangeven evenals wat je nog meer hebt gedaan? Zo komen er postings die goed bedoeld maar overbodig zijn.

Toch nog maar eens lezen. Hier werkt het nl. wel met vrijwel hetzelfde MB en hetzelfde merk HD's.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 05-08-2004 20:01 ]

ARME AOW’er

• ---RRR---
Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 19:48:
ik heb voor de xp-installatie op mijn SATA-schijf niet de drivers van mijn moederbord (asus) gebruikt, maar de drivers van de chipset (via) op de site gedownload en op diskette gezet, dit gaf geen enkel probleem.
Misschien moet je dit zo ook eens proberen.
Zeker als je moederbord standaard een raid controler aan boord heeft kan dit wel eens de oplossing zijn.
edit: bedoel je deze: VIA VT6420 (VT8237) SATA RAID Driver Package Version 2.20D WHQL

Ga ik nu proberen.

Wat heb ik intussen nog gedaan:
2 andere floppy's gebrobeerd om de drivers op te zetten, beide keren zijn de bestanden corrupt. Ik heb de drivers 2x gedownload van de asus website.

In het boekje van het moederbord staat helemaal niks over hoe je windows op een sata schijf moet zetten. In hun FAQ kan ik ook niks vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door ---RRR--- op 05-08-2004 20:04 ]

Verwijderd

inderdaad, met deze zou het moeten lukken.

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-03 23:53
heeft jouw mobo een aansluiting voor sata onboard of heb je een pci kaartje of iets dergelijks.

Als je native support op je mobo hebt voor sata kan je gewoon windows xp installen zonder op f6 te drukken.

Je moet ff in bios kijken of enhanced sata aanstaat, en je kan naar mijn weten ook switchen tussen sata of sata+ide.

Ik denk dat het een biosinstelling is.

• ---RRR---
X-t-r-e-m-e schreef op 05 augustus 2004 @ 20:13:
heeft jouw mobo een aansluiting voor sata onboard of heb je een pci kaartje of iets dergelijks.

Als je native support op je mobo hebt voor sata kan je gewoon windows xp installen zonder op f6 te drukken.

Je moet ff in bios kijken of enhanced sata aanstaat, en je kan naar mijn weten ook switchen tussen sata of sata+ide.

Ik denk dat het een biosinstelling is.
Zonder F6 zegt windows setup: kan geen harde schijf vinden om de installatie ... oid. Biosinstellingen heb ik allemaal geprobeerd denk ik.

Ik ben nu de via drivers op flop aan het zetten, hopen dat het lukt.

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-03 23:53
Zie je in je bios bij ide apparaten wel je hdd staan? Niet de eerste keer als ik een stekkertje vergeet)

• ---RRR---
X-t-r-e-m-e schreef op 05 augustus 2004 @ 20:33:
Zie je in je bios bij ide apparaten wel je hdd staan? Niet de eerste keer als ik een stekkertje vergeet)
Ja, in de bios staan beide schijven (tijdens installatie maar 1 aangesloten) staan.

Net de via drivers geprobeerd en nu herkent setup de gemaakte partities op de harde schijf. Probleem is nu dat geen enkele partitie op de schijf compatible is met windows.

Ik heb de partities met schijfbeheer gemaakt in dezelfde windows als ik nu erop wilk zetten. Toch zijn ze niet compatible.

Wat nu weer ?????

Verwijderd

Check eerst en vooral of je power connector in zit hehe

boot via windows cdrom en druk op F6 wnr er komt: andere ssci of raid schijven installeren. Doe dat, Druk op E om software te installeren. Steek de floppy erin en druk ok, let wel op dat de juiste sofware op die floppy moet staan zoals oemsetup.inf + de driver.sys. in bios zult u normaal de schijven niet vinden omdat die alleen IDE controlleerd. Miss bij nieuwe avanceerde bios'en buiten mijn kennis wel.normaal zijn sata schijven hot plugable. dus steek er een oud hdd'tje in, installeer er windows xp of(of wat dan ook) connecteer de schijf

gaat het dan nog niet? zoals ieamand anders zei: pak een pintje en denk er is over na met je lief op je schoot. 8)7 _/-\o_
Pagina: 1