Toon posts:

lcd tv of tv kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo

Ik heb me voorgenomen iets aan te schaffen om tv te kijken op pc. Heb al verschillende posts gelezen hier over dit onderwerp en wat info verzameld over lcd tv's enzo op het internet.

Mijn huidig computersysteem is pentium 4, 1,60 Ghz, 512 Mb Ram, GeForce4 MX440, LG Flatron 776 FM 17inch CRT-scherm (2,5 jaar geleden gekocht), 20Gb harde schijf, windows xp home versie.

Wat ik zeker wil is: perfect beeld (en geluid) voor tv en eventuele game console, PIP, programmeren van tv-programma's voor opname op harde schijf en omzetting naar klein formaat om later via cd writer te bewaren. En natuurlijk moet alles perfect stabiel werken.

In mijn pc winkel zeggen ze dat als ik een perfecte kwaliteit van tv-beeld wil met een tv-kaart, ik mijn pc moet upgraden (processor 2,8 Ghz), waarbij dan ook mijn moederbord waarschijnlijk zal moeten vervangen worden en ik bovendien ook nog eens een zwaardere grafische kaart zal moeten kopen (tenzij die in de tv-kaart in zit, hetgeen dan ook een heel dure tv-kaart zal moeten worden). Ze raden me dan ook aan een beeldscherm met ingebouwde tv-tuner te kopen (is ook interessant natuurlijk om los van pc te gebruiken), omdat ik geen enkele andere reden voorlopig heb om mijn pc te upgraden.

Vraag: heeft die pc winkel gelijk? Moet ik mijn pc upgraden voor optimaal tv-beeld met tv-kaart?

Nu zelf voel ik wel iets voor een lcd tv scherm. In onze plaatselijke fnac, zag ik een paar neovia schermen, maar vond tot nu toe bitter weinig besprekingen op het internet daarover. Heeft iemand ervaring met dat merk? Of kan iemand mij een bepaald merk aanraden dat perfect is zowel voor tv-beeld als pc monitor?

Heb hier ook iets gevonden waar ik niet goed van weet wat het waard is, namelijk een tunerbox: http://www.twintek.nl/lcdtv.html - iemand ervaring met zoiets?

Bedankt alvast voor alle reacties!

Verwijderd

De winkel ziet dollar-tekens, een Pentium 4 1.6 GHz is snel zat om een TV-kaart te gebruiken.
Een extra HD zou geen kwaad kunnen als je ook nog dingen wil opnemen, voor de rest is het prima

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Als ik me niet vergis heb ik zelfs met een PII, 350 mHz goed TV kunnen kijken. Ik heb daar geloof ik een Cinergy 400 TV kaart in gehad: voor TV-kijken is alleen het kunnen maken van een overlay van belang.
De processor-snelheid is pas van belang als je wilt gaan digitaliseren, oftewel, wanneer je je PC tevens als videorecorder - en dat betekent compressie en dus rekenkracht - wilt gaan gebruiken.
Dán zou ik je een specifieke TV-kaart aanraden, die een Mpeg2-compressie aan boord heeft.
Als ik me niet vergis is de Haupauge PVR 350 er zeker zo een. Misschien zijn er goedkopere die het ook kunnen, maar van de PVR 350 weet ik het bijna zeker.

P.S. Een kennis van me heeft een Hauppauge in óf een Aopen AX4Pro, óf in een Asus P2B, in ieder geval: een perfect beeld.

Ik lees net: PiP: een Ati Radeon All-in-Wonder ?
(maar of die ook probleemloos als VCR wil werken, weet ik niet).

[ Voor 18% gewijzigd door Brothar op 06-08-2004 00:37 ]

eagle

Verwijderd

Wat ook goed is om te beseffen is het volgende:

Wil je alleen kijken dan kun je best een lcd-tv/tft combo nemen.
Echter, omdat de tuner dan in het scherm zelf zit komt het signaal niet langs de computer en zul je niet in staat zijn om op te nemen

Ik heb zelf goede ervaringen met de volgende producten:

1) Hauppauge pvr-250/350 -> Hardwarematig opnemen in mpeg-2 tot zeer hoge kwaliteit met een lage cpu-belasting (je p 1,6 is voldoende). J
e moet wel investeren in een grotere HD want je kan rekenen op 2 tot 3 gb per uur. Mpeg-2 kun je altijd omzetten naar een ander formaat (divx/xvid) met bv. virtualdub-mpeg2 / dr. divx.
De 350 heeft ook een hardware DEcoder zodat je perfecte kwaliteit mpeg-2 op je tv kan kijken.

2) Ati All-in-Wonder serie. Hebben hogere cpu-belasting dan pvr-250/350 maar nog latijd lager dan andere tv-kaarten (door gebruikmaking van videokaartchip voor tv-opname). Het leuke is dat je met de ati software (die je gratis kan updaten), naast mpeg-2, direct kan opnemen naar divx. Dit werkte bij mij goed op een athlon 2000 + AIW 7500. Het kan zijn dat je p 1,6 dit net niet trekt.

Verwijderd

Heb zelf de medion tv-kaart van de aldi (welke in tegenstelling tot de standaard BT878(a) chipsets ook filtert en intern aan beeldverbetering doet) en dit op 120hz ziet er werkelijk schitterend uit, zowel oop m'n oude athlon 1000 als nu m'n 1800+ MP dual! Processorkracht is inderdaad alleen echt van belang bij het capturen op vol formaat naar divx bijvoorbeeld. Anders capture je gewoon eerst naar een "groot" formaat en virtualdub je het daarna naar divx oid.

Verwijderd

Ik ga nu het meest irritant antwoord mogelijk geven;

De verkoper heeft gelijk, en geen gelijk :*)

Ik wil maar zeggen, een P4 1.6 is inderdaad meer dan snel genoeg om tv te kijken (heb nog met mijn K6-3 450 perfect TV kunnen kijken). Ook opnemen in Divx kan geen probleem zijn, maar dat hangt van de instellingen van de Divx af.

Maar een verkoper gaat altijd uit van stepping-stone. Binnenkort wil je mss naar HDTV, en dan zal je 1.6-je zweten als nooit tervoren.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt al iedereen voor de reactie

Ja opnemen zonder geïntegreerde tv-kaart zou dus onmogelijk zijn? Da's wel een belangrijk argument natuurlijk.

Nog een paar dingetjes: heeft de grafische kaart in je pc belang om via een tv-kaart tv te zien en geeft een tv-kaart even goede tv-kwaliteit als een lcd tv scherm met ingebouwde tuner? (in een tv-winkel zeiden ze me dat tv schermen sowieso betere kwaliteit geven in vergelijking met tv-kaarten). En hoe zit het met de kwaliteit van game console via tv-kaart? Speelt daar ook niet de processor en grafische kaart een belangrijke rol in? (als dat gewoon via het scherm met tv tuner loopt, heb je misschien minder kans op problemen??). En voor het combineren van tv kijken met werken in pc programma's ga je misschien ook minder gemakkelijk problemen hebben als je tv-beeld louter via het scherm loopt en dus geen pc-processor in beslag neemt?

Ga vandaag nog naar een paar winkels en misschien neem ik dan al een beslissing.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-02 16:50
Die winkels waar je tot nu toe geweest bent zou ik voortaan maar vermijden, want die willen alleen maar geld zien.
TV schermen geven juist slechtere kwaliteit, maar daardoor lijkt het beeld beter; omdat op jouw monitor de resolutie veel hoger is vallen oneffenheden eerder op.
Als jij gewoon een TV-kaart koopt met hardwarematige encoding heb je perfect beeld, en is de snelheid van je PC minder belangrijk.
De Hauppauge PVR 350 heeft hardware encoding en hardware decoding op de TV uitgang, tevens zit er een radio op.
De PVR 250 is vrijwel hetzelfde, alleen heeft 'ie software decoding op de TV uitgang en zit er geen radio op.
Je zal wel een grotere harde schijf moeten kopen.

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
ik was dit topic aan het lezen en opeens kwam er een vraag naar boven, ik heb even naar die kastjes zitten kijken. Maar zijn er ook kastje waarop je scart kan aanstluiten ? want dan zou je via zo'n kastje mooi je DVD op je TFT kunnen aansluiten wat me wel erg makkelijk lijkt.

Verwijderd

Verloopstekkertjes, van scart naar svideo ea bestaan gewoon. Dus je hoeft je over scart geen zorgen te maken.

ik heb zelf een Ati Radeon 9800se AIW en daarmee kun je perfect tvkijken en opnemen hoor geen enkel prob. Hier een 2400+ maar die is heel ruim voldoende, ik kan nog zoveel dingen tegelijk doen terwijl ik tvkijk, zonder dat het schokt. Ik kan je deze kaart heel erg aanraden, prijskwaliteit gezien.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 11:33:
Heb zelf de medion tv-kaart van de aldi (welke in tegenstelling tot de standaard BT878(a) chipsets ook filtert en intern aan beeldverbetering doet) en dit op 120hz ziet er werkelijk schitterend uit, zowel oop m'n oude athlon 1000 als nu m'n 1800+ MP dual! Processorkracht is inderdaad alleen echt van belang bij het capturen op vol formaat naar divx bijvoorbeeld. Anders capture je gewoon eerst naar een "groot" formaat en virtualdub je het daarna naar divx oid.
is dat niet de connexant chipset?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

De oude b878's wel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 00:25:
De winkel ziet dollar-tekens, een Pentium 4 1.6 GHz is snel zat om een TV-kaart te gebruiken.
Een extra HD zou geen kwaad kunnen als je ook nog dingen wil opnemen, voor de rest is het prima
Mijn P2 400 doet dat ook prima hoor... heb je geen P4 1.6 voor nodig :p

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 11:33:
jammer dat die software zo brak is :'(

en veel andere progjes niet fatsoenlijk gebruik kunnen maken van de kaart :(

404 Signature not found

Verwijderd

Probeer "Fly2000TV" eens, incl deinterlace, MPEG4 compressie en "later afkijken" ingebouwde software.

Verschrikkelijk goed beeld, allerlei filteropties, kortom, toppie!!

Verwijderd

Topicstarter
Heb mede dankzij jullie advies een Hauppauge PVR 350 gekocht gisteren. Moet nog wel geïnstalleerd worden, maar moet pc nog binnenbrengen voor klein probleempje met het afsluiten en vraag dan ineens aan de winkel om de kaart erin te steken.

Ik zal volgende week nog laten weten hoe uiteindelijk de kwaliteit is enzo.

Heb me trouwens vergist in mijn eerste bericht waar ik zei dat mijn harde schijf maar 20Gb heeft. Ik heb 37,2Gb waarvan nu momenteel 23Gb vrije ruimte is. Als ik maar voldoende de opgenomen zaken kan comprimeren om ze op een gewoon cd schijfje te branden, is er geen probleem denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
OK heb gisteren voor het eerst het resultaat kunnen zien en dat is volledig wat ik gehoopt had. Heel goede kwaliteit van beeld en heel gebruiksvriendelijk ook.

Nu ik heb nog één enkel lastig probleem: heb mijn playstation 2 via een tussenstukje aangesloten op de antenne-ingang van de tv-kaart. Beeld is perfect maar.... HELP... er zit vertraging op de beeldweergave. Dat wil zeggen dat als ik een knop indruk op de controller, dan zie ik het resultaat een seconde later pas op mijn scherm, hetgeen dus eender welk game (behalve turnbased strategy) onspeelbaar maakt. Ik heb ergens gelezen dat dit met de mpeg2 codering te maken zou hebben, met de software en dat je ergens een optie kan uitschakelen zodat die vertraging verdwijnt. Kan iemand mij hierbij helpen aub? (ik heb dus een hauppauge pvr 350).

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-02 16:50
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 08:25:
OK heb gisteren voor het eerst het resultaat kunnen zien en dat is volledig wat ik gehoopt had. Heel goede kwaliteit van beeld en heel gebruiksvriendelijk ook.

Nu ik heb nog één enkel lastig probleem: heb mijn playstation 2 via een tussenstukje aangesloten op de antenne-ingang van de tv-kaart. Beeld is perfect maar.... HELP... er zit vertraging op de beeldweergave. Dat wil zeggen dat als ik een knop indruk op de controller, dan zie ik het resultaat een seconde later pas op mijn scherm, hetgeen dus eender welk game (behalve turnbased strategy) onspeelbaar maakt. Ik heb ergens gelezen dat dit met de mpeg2 codering te maken zou hebben, met de software en dat je ergens een optie kan uitschakelen zodat die vertraging verdwijnt. Kan iemand mij hierbij helpen aub? (ik heb dus een hauppauge pvr 350).
Er zit inderdaad een vertraging van 1 à 2 seconden in om het beeld te kunnen encoderen.
Voor zover ik weet kan je dit ook niet uitschakelen.

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:55
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 08:25:
.. Ik heb ergens gelezen dat dit met de mpeg2 codering te maken zou hebben, met de software en dat je ergens een optie kan uitschakelen zodat die vertraging verdwijnt. Kan iemand mij hierbij helpen aub? (ik heb dus een hauppauge pvr 350).
Klopt, er is een kleine vertraging door de encodering ansich, en een kleine vertraging doordat de mpeg eerst naar een bufferfile wordt weggeschreven vanwaar uit de decoder het dan weer leest.

Je kunt dit uitzetten, maar dan enkel voor live tv, zodra je wilt opnemen is de vertraging er weer.

Op deze website kun je een registry truuk vinden waarmee je de "live preview"aanzet. (onder tips & tricks)

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

Verwijderd

Topicstarter
amontillado schreef op 12 augustus 2004 @ 08:42:
[...]

Op deze website kun je een registry truuk vinden waarmee je de "live preview"aanzet. (onder tips & tricks)
Geweldig! Heb het geprobeerd en dit schakelt inderdaad de vertraging volledig uit. Heb momenteel niet de indruk dat dit de kwaliteit van het beeld vermindert en vraag me dan ook af of ik die live preview terug moet uitschakelen voor andere functies. Opnemen gaat ook goed zonder dat ik preview afzet.

Bedankt voor de link!
Pagina: 1