Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 23:05
Ik ben erover aan het denken om een pda aan te schaffen.
Ik heb het een en ander rondgelezen hier op got (topic zire 72 volledig doorgespit) en op de rest van internet..

Op dit moment zit ik te denken aan deze 2 pda's:
- PalmOne zire 72 289 euro
- PalmOne Tungsten E 215 euro

De Tungsten E is dus een behoorlijk stuk goedkoper. (scheelt de prijs van een geheugenkaartje

Voornaamste waar ik 'm voor zou willen gebruiken:
-agenda en contactpersonen e.d.
-notepad
-af en toe een spelletje
-Mp3

De zire heeft een behoorlijk wat snellere processor, en wat belangrijker is: Bluetooth.
Zowel mijn telefoon als pc beschikken over bluetooth.
Nou zal ik niet snel gaan internetten op de pda, maar syncen lijkt me wel makkelijk met bluetooth.
Navigatiesoftware zal ik niet gaan gebruiken.

Ze zijn ongeveer even groot, zelfde schermpje, zelfde hoeveelheid geheugen...
qua uiterlijk vind ik de tungsten mooier...

-Hoe zit het met de geluidskwaliteit van beiden bij het afspelen van mp3?
-Multimedia is leuk, kan een Tungsten E ook filmpjes afspelen, of vraag je dan teveel van de processor?

Waar ga ik spijt van krijgen als ik de Tungsten E kies ipv de Zire 72?

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:09

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Ik ben eigenlijk ook op zoek naar een PDA. Ik ben een beginnende regisseur, en heb eigenlijk een draagbare videospeler en audiospeler nodig.

Is een Zire 72 daar goed genoeg voor? Of zoek ik compleet in de verkeerde categorie?

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-11 20:02
-ETz-Memphis Z schreef op 05 augustus 2004 @ 18:01:
Ik ben eigenlijk ook op zoek naar een PDA. Ik ben een beginnende regisseur, en heb eigenlijk een draagbare videospeler en audiospeler nodig.

Is een Zire 72 daar goed genoeg voor? Of zoek ik compleet in de verkeerde categorie?
Ja de zire 72 is prima om geluid en videobestanden om mee af te spelen. Mede door zijn snelle proc en ondersteuning van W-MMX. Het beste programma wat je voor video kan gebruiken is MMPlayer.
Ze zijn ongeveer even groot, zelfde schermpje, zelfde hoeveelheid geheugen...
qua uiterlijk vind ik de tungsten mooier...

-Hoe zit het met de geluidskwaliteit van beiden bij het afspelen van mp3?
-Multimedia is leuk, kan een Tungsten E ook filmpjes afspelen, of vraag je dan teveel van de processor?

Waar ga ik spijt van krijgen als ik de Tungsten E kies ipv de Zire 72?
Ik heb ook voor hetzelfde dillema gestaan en ben voor de zire72 gegaan, hij is sneller, ondersteund meer, de geluidskwaliteit is verder prima, het speakertje kan echt redelijk hard, en met hoofdtelefoon moet je niet oppassen dat je doof wordt soms.

De proc van de T|E is maar 126 Mhz oid, ik weet niet of het snel genoeg is om filmjes mee af te spelen, de proc van de Z|72 is daar sowieso veel beter geschikt voor. De Z|72 heeft over het algemeen veel voordelen, zoals bluetooth, sneller proc, foto functie erin. Ik vind hem zijn geld beter waard dan een T|E.

[ Voor 48% gewijzigd door RonaldMade op 05-08-2004 18:09 ]

• Poster
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Voor video raad ik je aan onderstaand draadje eens te bekijken

Archos AV400

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De proc van de T|E is maar 126 Mhz oid, ik weet niet of het snel genoeg is om filmjes mee af te spelen, de proc van de Z|72 is daar sowieso veel beter geschikt voor. De Z|72 heeft over het algemeen veel voordelen, zoals bluetooth, sneller proc, foto functie erin. Ik vind hem zijn geld beter waard dan een T|E.
De processor van de Tungsten|E is snel genoeg voor mp3, video, en andere multimediagrappen. Ook is het geluid via oordopjes hard genoeg om doof van te worden. Voor mp3 background is de snellere Z|72 wel in het voordeel.

Uit ervaring weet ik dat de verf van het D-pad van de Tungsten|E af kan bladderen, en dat hij erg krasgevoelig is. Ik weet niet hoe dat bij de Zire72 is.

De fotofunctie van de Z|72 schijnt minder goed te zijn als die van de Z|71 (voorganger, niet meer te koop).

Synchroniseren via bluetooth lijkt handig, maar je zult hem toch ook op moeten laden. En dat gaat niet draadloos.

Je zou ook kunnen kijken naar een Zire31. Het scherm heeft maar 4096 kleuren, en de resolutie is een stuk lager, toch is hij prima geschikt voor agenda, contactpersonen, notepad en mp3. Dan kun je een nóg groter geheugenkaartje kopen.

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:37
Over de verschillen tussen de Zire en de T|E kan ik niet veel zinnigs zeggen, maar wel dat een Palm syncen via bluetooth niet echt je van het is.
Het word niet gesupport, dus je moet zelf een beetje tweaken om het uberhaupt aan de praat te krijgen.
En idd,... je zal hem toch ook op moeten laden.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• jvvv
  • Laatst online: 04-11 05:50
ff 'off-topic': overweeg toch liever om een laptop te kopen. Ik had eerst ook het idee om een pda te kopen. Maar achteraf gezien blijkt een laptop veel meer voordelen te hebben tegenover de grootte van een laptop tov dat van een pda.

• GlowMouse
  • Niet online
jvvv schreef op 05 augustus 2004 @ 18:59:
ff 'off-topic': overweeg toch liever om een laptop te kopen. Ik had eerst ook het idee om een pda te kopen. Maar achteraf gezien blijkt een laptop veel meer voordelen te hebben tegenover de grootte van een laptop tov dat van een pda.
Toevallig is daar op Brighthand gisteren een artikel over verschenen.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
jvvv schreef op 05 augustus 2004 @ 18:59:
Had eerst ook een laptop naast m'n pc omdat me dat handig leek, maar praktisch was het absoluut niet. Mij teveel gesleep en teveel gedoe met synchroniseren van mail en documenten. Laptop weer verkocht en een pda besteld. Mijns inziens veel makkelijker en handzamer

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

RonaldMade schreef op 05 augustus 2004 @ 18:03:
Ik heb een Tungsten|T gehad, de eerste dus, en die had een processor met 144 MHz. Filmpjes kijken ging prima, met een goede framerate. Ik gebruikte daarvoor toen nog Kinoma Player in combinatie met Kinoma Producer.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• RonaldMade
Canaria schreef op 06 augustus 2004 @ 09:59:
[...]

Ik heb een Tungsten|T gehad, de eerste dus, en die had een processor met 144 MHz. Filmpjes kijken ging prima, met een goede framerate. Ik gebruikte daarvoor toen nog Kinoma Player in combinatie met Kinoma Producer.
Mja, tegenwoordig kijk ik alleen nog maar Divx en Xvid op mijn Zire 72, icm met het programma MMPlayer, maar ik weet niet hoe snel de proc daarvoor moet zijn om het af te kunnen spelen. En daarbij vind ik persoonlijk het kinoma formaat niet lekker werken itt een divx-je.

Ik heb net even de proc van de zire 72 gebenchmarked met MMplayer en een divx-je, en daarbij komt eruit dat deze 42 FPS kan weergeven. Misschien dat iemand het weet hoe dat met de T|E is ?

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 23:05
Dank voor de reacties
Ik heb ook voor hetzelfde dillema gestaan en ben voor de zire72 gegaan, hij is sneller, ondersteund meer, de geluidskwaliteit is verder prima, het speakertje kan echt redelijk hard, en met hoofdtelefoon moet je niet oppassen dat je doof wordt soms.

Bluetooth wordt met syncen niet ondersteund zegt iemand hier?
Zou jammer zijn. Mijn telefoon heeft ook bluetooth,dus voor die sporadische keer dat ik zal internetten via pda is het wel handig.
De fotocamera is voor mij niet nodig. Ik heb al een prutscamera op mijn telefoon zitten, en voor betere foto's een digitale camera.
Ik heb het over een budget pda... Laptop zou ik ook wel willen, maar valt ver buiten budget.

Dat de Zire72 beter is, had ik wel door.
Het gaat me er voornamelijk om dat ik zeker weet dat de Tungsten E alles kan wat ik wil.
Iemand had het over mp3 in de achtergrond..op de zire72 gaat dat prima, maar hoe zit het als ik op de Tungsten een word doc heb openstaan....trekt ie dat mp3-tje dan nog?

Filmpjes afspelen zal niet de belangrijkste gebruiksreden zijn.. Wel leuk om in de trein eventueel een keer een aflevering van een comedy ofzo te kijken.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• GlowMouse
  • Niet online
sanderb schreef op 06 augustus 2004 @ 10:41:
Iemand had het over mp3 in de achtergrond..op de zire72 gaat dat prima, maar hoe zit het als ik op de Tungsten een word doc heb openstaan....trekt ie dat mp3-tje dan nog?
Ja hoor. Het is meer dat het allemaal wat minder snel reageert, maar het werkt wel. De Zire72 zal hier minder last van hebben.

Filmpjes afspelen doe je inderdaad niet vaak. Het scherm is er gewoon te klein voor.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Bluetooth wordt met syncen niet ondersteund zegt iemand hier?
Zou jammer zijn. Mijn telefoon heeft ook bluetooth,dus voor die sporadische keer dat ik zal internetten via pda is het wel handig.
Beide wordt ondersteund. Geen paniek. :)

Alors.

Verwijderd

ik post het ff hier omdat het mij onzinnig lijkt nieuw topic te openen maar ik zoek een PDA, mag ook oud model zijn...

Het gaat mij puur om:

Filmpjes afspelen (die van 320x??? reso WMV)
Mp3 afspelen
Batterij paar uurtjes mee
Batterij wanneer kaduuk, makkelijk nieuwe aan te schaffen :)

thats all.. welke is dan aan te raden?? 2ehands kan ook... zelfs beter :)!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Jij moet een portable DVD speler gaan kopen zo te zien.

Alors.

Verwijderd

nee ik wil gewoon klein handig ding hebben en ik heb dan wel SD kaartjes waar ik filmpjes op zet :) portable dvd speler is too big

Verwijderd

Ik heb zelf een asus 620 mypal, perfect ding. Speelt ook WMV, xvid,divx etc etc. ook een super mp3 speler. Gewoon een perfect ding voor 260 euro (400mhz, 64mbram met een 512 cf kaart).

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 09:40:
Ik heb zelf een asus 620 mypal, perfect ding. Speelt ook WMV, xvid,divx etc etc. ook een super mp3 speler. Gewoon een perfect ding voor 260 euro (400mhz, 64mbram met een 512 cf kaart).
Maar wel een irritant blokkerig display van 240x320 :|

Verwijderd

merk ik eerlijk gezegd weinig van. Ik bedoel ik had ook liever een 640x480 scherm gehad maar voor de prijs die ik ervoor heb betaald is het een mooi scherm en zien films/series er nog goed uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 10:17 ]

Verwijderd

Ik heb een tungsten E en ik vind dat de filmpjes niet lekker gaan. Ten eerste moet het worden geconverteerd naar kinorama-formaat, ten tweede is de framerate te laag (beneden de 25 fps) en ten driede zijn de kleuren niet helemaal oke (het lijkt alsof 8 bit kleuren wordt gebruikt of zo). Overigens is het kijken van filmpjes op een PDA imho sowieso erg onpraktisch. Of de Tungsten E ook DIVX afspeelt weet ik niet - je zult dan software moeten kopen die dat kan.

De Tungsten E speelt zowel MP3 als OGG Vorbis af - de geluidskwaliteit is vrij redelijk maar wel ietsje zacht bij het afspelen op een versterker - voor een koptelefoon is het echter hard genoeg. Er zit ook een equalizer op zodat je de bassen en de trebles en de midtones en dergelijke kunt regelen - die equalizer is softwarematig. Als vervanger van agenda en kladblok is het ding zeer geschikt. Je hebt geen kladblok meer nodig want met 1 of 2 drukken op knopjes komt er een kladblok op de PDA tevoorschijn. Persoonlijk heb ik het ding gekocht als vervanging voor een laptop en die heb ik verkocht en het is imho een prima vervanging als je tenminste geen hele documenten wil gaan typen. Je kunt er ook een toetsenbord bij kopen - dat toetsenbord is ong. even groot als die van een laptop en is opvouwbaar en die werkt ook met de zire 72 naar ik aanneem. De zire 72 ken ik niet.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2004 00:13 ]

Verwijderd

ja, ik heb dus zoals ik zei HELEMAAL geen problemen met divx of vcd etc. Gewone goede kleuren goed geluid, pakt zelfs ongeconvert spul maar dat kan soms haperen. En mp3s klinken beter dan op mijn megastick2.

• RonaldMade
Verwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 00:44:
ja, ik heb dus zoals ik zei HELEMAAL geen problemen met divx of vcd etc. Gewone goede kleuren goed geluid, pakt zelfs ongeconvert spul maar dat kan soms haperen. En mp3s klinken beter dan op mijn megastick2.
Nou, mijn Zire 72 doet het anders ook zeker niet slecht. De eerste keer dat ik een MPEGje (dus ook ongeconvert) afspeelde, was het scherm echt prachtig om te zien, daarbij heeft ie helemaal geen hapering.

Verder is de proc van de zire 72 daarvoor ook veel beter. De Asus gebruikt nog een van de energieverslindende oudere Intel proc, maar de Zire 72 heeft al de betere Intel PXA270. Geklokt op 312 Mhz, en hij kan zichzelf terugklokken wanneer er minder vraag naar is (een soort speedstepping dus, hebben de Sony Pda's met hun engine ook) Daarnaast ondersteund de PXA270, W-MMX dus dat zijn de geliefde mulitmedia extensies + wireless (eventueel), daarmee is het een betere Multimedia pda dan de ASUS Mypal 620.

Verder om weer terug te gaan naar het T|E verhaal. De Zire72 kan uiteraard ook die formaten afspelen, simpelweg omdat de gebruiker hierboven vast PocketTunes of die andere (kom even niet op de naam) heeft geinstalleerd. Deze hebben sowieso ondersteuning voor OGG, Wave, MP3 en WMA.

Even wil ik dit erbij zeggen: de Zire 72 is niet zo'n budget PDA misschien, hij is kwa prijs een middeklasser maar kwa prestaties staat is momenteel vrij hoog aan de top.

[ Voor 7% gewijzigd door RonaldMade op 08-08-2004 08:34 ]

Verwijderd

nou, mijn asus heeft een enorm batterlife (lees maar eens wat reviews). En die 400mhz processor van asus, heeft ook speedstepping zo kan ik terug schakelen naar 300,200 of powersavingmode (hoe sloom dat ook mag zijn). Ik kan het ook autamatisch instellen zodat hij een optimale balans vind tussen de twee. En volgens mij zit er ook mobile mmx op de asus (als ik me niet vergis). En over dat haperen, heb gister jeremy clarkson meets the neighbours lopen kijken vcd en dat liep vlekkeloos, die oorspronkelijk haperingen lagen denk ik aan wmp. Dus ik zie niet waarom juist de zire 72 nu een betere multimedia pda is, maar goed see for yourself. Je moet gewoon een pda kiezen waar je ZELF tevreden mee bent, en ik kan alleen maar de asus 620 aanraden omdat ik deze bezit en geen zire72.

• RonaldMade
Het verschil tussen de PXA255 van de ASUS en de PXA270 van de Zire72:

PXA255:
http://www.intel.com/design/pca/prodbref/252780.htm
Geen MMX dus, geen speedstepping (wel soort gelijk iets maar minder geavanceerd)

PXA270:
http://www.intel.com/design/pca/prodbref/253820.htm
W-MMX, Speedstepping en nog een hoop andere functies.

Verwijderd

+palmOS heeft veel minder Mhz nodig en is stabieler :)

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Dat klopt. Je kunt zelft prima filmpjes op 126 MHz (T|E) en 144 MHz (T|T en T|T2) afspelen op 320x320 resolutie op een Palm. Dit terwijl een PPC tussen de 200-300 MHz soms nog steeds hapert met 320x240 pixels. PPC is gewoon goede hardware om de bloatware te kunnen aandrijven.

Voorbeeld: MMplayer voor de Palm is slechts iets meer dan 1 Mb groot. Windows Media Player voor PPC's is - na de vele patches - enkele MB's groot. Hoezo bloatware?

Alors.

Pagina: 1