iBook G3 900 loopt vast icm Airport

Pagina: 1
Acties:

• Dingen
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-02-2024
Zoals de titel al aangeeft, loopt mijn iBook G3 900 vast als ik de Airport-verbinding gebruik. Ik had het probleem al met OSX 10.2, nu draai ik 10.3 (verse installatie, geen upgrade) en het probleem is er nog steeds.

Ik heb het probleem niet na een vaste tijd, soms kan ik prima een paar uur achter elkaar internetten via Airport. Maar uiteindelijk slaat het systeem altijd vast. Vooral als de verbinding wat zwakker is, duurt het niet lang voordat het gebeurt.

Alles bevriest volledig, behalve de muiscursor. Ik kan de cursor dus nog wel bewegen, maar niets reageert, ik kan niets aanklikken en zelfs alt+appeltje+escape (Force Quit) werkt niet. De enige optie is een harde reset.

Iemand enig idee wat het kan zijn en hoe ik het oplos?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Wat zegt je syslog/console/dmesg etc.?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Dingen
chem schreef op 05 augustus 2004 @ 17:08:
Wat zegt je syslog/console/dmesg etc.?
Die termen zeggen me niet zoveel eerlijk gezegd.

Kun je me vertellen hoe ik dat bekijk?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Open een terminal --> naampjevanjeuser$ dmesg
geeft output van dmesg

zelfde terminal --> naampjevanjeuser$ less /var/log/[logfile]
geeft output van de logfile die je wil inzien

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Dingen
Ok, bij dmesg krijg ik een hele lijst van dingen, ik weet niet hoe nuttig het is als ik daar nu iets van post.

In het system.log zie ik niet zoveel interessants, behalve dit:

Aug 5 14:42:46 ibook lookupd[1303]: NetInfo connection failed for server 127.0.0.1/local
Aug 5 16:14:46 ibook kernel: ApplePMUUserClient::setProperties WakeOnACchange 0
Aug 5 16:46:05 localhost syslogd: restart

Er volgt daarop een enorme lijst van dingen, waarvan ik me wederom afvraag hoe nuttig het is als ik daar iets van post.

Is er iets waar ik specifiek naar moet kijken?

• chem

chem

Reist de wereld rond

Zet die lijsten in z'n geheel even als .txt file online :)

Tezamen met het tijdstip waarop alles verkeerd ging...

• Dingen
Hmm... de tijd dat het precies misging, weet ik niet meer.

Maar ik schakel nu wel even over naar Airport (momenteel internet met een UTP-kabel erin, dan heb ik nooit problemen). Ik verwacht dat ik dan binnen een half uur wel weer een vastloper heb, en dan let ik op het tijdstip en post ik de bijbehorende txt-file.

• Dingen
Ok, om 19:14 crashte mijn systeem wederom toen ik via Airport zat te internetten.

Ik heb toen gereset (de enige optie) en daarna dmesg gedraaid en sytem.log bekeken. De resultaten heb ik in 2 txtfiles gezet en zijn hier te bekijken:

http://student-kmt.hku.nl/~martijn2/got

Ik heb bij de system.log-file alles na 19:00 genomen. Daarvoor staan er ook nog van alles, ik weet niet in hoeverre dat relevant is.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

uplicate IP address 192.168.0.166 sent from ethernet address 00:0a:95:e2:e5:8e
duplicate IP address 192.168.0.166 sent from ethernet address 00:30:65:2c:2a:d6

Dat is denk ik het probleem. Volgens mij heeft iemand anders ook een draadloze netwerkkaart en heeft het zelfde IP als jij hebt. Dat gaat dus fout.

Hij zou echter niet vast mogen lopen...

Zet je laptop eens op ip 192.168.0.167 of hoger? Moet je het dan nog eens proberen.

[ Voor 43% gewijzigd door Q op 05-08-2004 20:08 ]

• Dingen
Ok, m'n IP-adres voor Airport is nu .167.

Ik ben benieuwd of het wat uitmaakt, mocht het weer vastlopen dan meld ik me wel weer :)

Als iemand anders ondertussen nog iets anders opvallands in die files ziet (ik kan er echt geen chocola van maken), dan hoor ik dat natuurlijk graag.

[ Voor 4% gewijzigd door Dingen op 05-08-2004 20:33 ]

• Dingen
Nou, zojuist (21:15) had ik wederom een crash. En ik heb wederom de dmesg en sytem.log gegevens online gezet:

http://student-kmt.hku.nl/~martijn2/got

Het rare is dat ik nu ook een stuk... ja, wat is het... HTML ofzo zie staan in het system log? In een taal die ik niet ken, waar het ook voer Airport gaat. Echt heel bizar. Iemand enig idee wat dat is?

• Dingen
De applicaties die ik trouwens open had tijdens beide crashes waren X-Chat Aqua 0.12.0, FireFox 0.9.1 en Mail 1.3.8.

Maar ik heb ook wel eens zo'n crash gehad terwijl ik alleen Safari had draaien.

Ik weet niet of dat nog helpt.

[ Voor 22% gewijzigd door Dingen op 05-08-2004 21:31 ]

• Q

Q

Heb je wel alle updates geinstalleerd?

Hoe krijgt dat ding zijn ip: via dhcp?

• chem

chem

Reist de wereld rond

Die dmesg is vanaf je boot (dus toen was de schade al geleden), en je syslog geeft ook weinig info. Vanaf 20:50 niks, en dan je reboot:
Aug 5 21:16:25 localhost syslogd: kernel boot file is /mach_kernel
Aug 5 21:16:25 localhost kernel: standard timeslicing quantum is 10000 us
Dat zijn de eerste regels op je scherm als je hem reboot :)

Maw: je logs tonen dus niets specifieks aan, maar ik zie wel bovenaan je syslog een hele waslijst aan network 'reboots'.

Het lijkt erop alsof je bak continue nieuwe DHCP leases krijgt of network hopped. Heb je slechte ontvangst? Zit er een ander WLAN in de buurt? Wat voor accesspoint gebruik je? Kan je Static ipv DHCP instellen?

• Dingen
Q schreef op 06 augustus 2004 @ 11:08:
Heb je wel alle updates geinstalleerd?
Jup.
Hoe krijgt dat ding zijn ip: via dhcp?
Nee, handmatig ingevoerd.

• Dingen
chem schreef op 06 augustus 2004 @ 11:13:

Het lijkt erop alsof je bak continue nieuwe DHCP leases krijgt of network hopped. Heb je slechte ontvangst? Zit er een ander WLAN in de buurt? Wat voor accesspoint gebruik je? Kan je Static ipv DHCP instellen?
Ik gebruik geen DHCP, ik heb al de boel handmatig (statisch) ingevoerd. Het hangt er vanaf waar ik zit of de verbinding zwak is of niet, maar vooral als de verbinding zwak is, loopt het extra snel vast. Er zijn ook andere WLANs in de buurt (de buren bv) en ik gebruik een accesspoint van Sitecom :)

• Q

Q

Dingen schreef op 08 augustus 2004 @ 11:32:
[...]

Ik gebruik geen DHCP, ik heb al de boel handmatig (statisch) ingevoerd. Het hangt er vanaf waar ik zit of de verbinding zwak is of niet, maar vooral als de verbinding zwak is, loopt het extra snel vast. Er zijn ook andere WLANs in de buurt (de buren bv) en ik gebruik een accesspoint van Sitecom :)
Het zou niet zo mogen zijn maar het zou aan je accesspoint kunnen liggen. Misschien dat je eens een paar uur kunt testen op die van de buren. Maar in orde is het zeker niet.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 21:22
Stond op macfixit een artikel dat vastlopers kunnen voorkomen als de kaart niet 100% goed vast zit, of zelfs als ie (licht) kapot is. Haal 'm er eens helemaal uit, stop er weer goed in en probeer opnieuw. Mocht je iemand anders kennen met een kaart, probeer die kaart eens in jouw computer.

No production networks were harmed during this posting

• Dingen
Nou, m'n iBook heeft het nu helemaal begeven ( :/ ). Ik heb al eerder problemen met deze machine gehad, vooral met de grafische chip. Dat zorgde dan voor het wegvallen van het beeld en vastlopers enzo. Het moederbord is al 3x vervangen, maar nu heb ik het probleem dus weer.

*zucht*

Ik denk dat ik 'em maar helemaal inruil en een compleet nieuwe laptop ga eisen. Volgens mij heb je daar ook recht op na 3 reparaties aan hetzelfde probleem. Gelijk maar eens kijken wat ik bij moeten betalen om er een G4 van te maken dan.

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02-2025

osx

Nou, m'n iBook heeft het nu helemaal begeven ( :/ ). Ik heb al eerder problemen met deze machine gehad, vooral met de grafische chip. Dat zorgde dan voor het wegvallen van het beeld en vastlopers enzo. Het moederbord is al 3x vervangen, maar nu heb ik het probleem dus weer..
Valt je laptop niet onder het uitgebreide repair programm? Als ik jouw probleem met wegvallen van het beeld zo lees val je daar wel onder. Ik weet niet of de vorige drie reparaties allemaal onder garantie of Applecare vielen, maar als je er voor hebt moeten betalen voorziet het uitgebreide repair program in restitutie van kosten. Zie:

http://www.apple.com/support/ibook/faq/
Ik denk dat ik 'em maar helemaal inruil en een compleet nieuwe laptop ga eisen. Volgens mij heb je daar ook recht op na 3 reparaties aan hetzelfde probleem. Gelijk maar eens kijken wat ik bij moeten betalen om er een G4 van te maken dan.
Kan je denk ik het beste met Apple Customer Relations opnemen. Je zit met een vrij nieuwe machine die al drie keer redelijk ver uit elkaar is geschroefd. Daar wordt hij ook niet frisser van. Wie weet heb je succes! Als je een nieuwe krijgt / neemt, neem dan meteen Applecare er bij. Het blijven nu eenmaal gevoelige apparaten en dure reparaties (en ja, ik weet alles over consumentenrecht en dat apple's garantie van maar 1 jaar schandalig is, maar daar gaat het hier even niet om).

• Dingen
osx schreef op 09 augustus 2004 @ 17:09:
[...]

Valt je laptop niet onder het uitgebreide repair programm? Als ik jouw probleem met wegvallen van het beeld zo lees val je daar wel onder. Ik weet niet of de vorige drie reparaties allemaal onder garantie of Applecare vielen, maar als je er voor hebt moeten betalen voorziet het uitgebreide repair program in restitutie van kosten. Zie:

http://www.apple.com/support/ibook/faq/
Nee, ik heb nooit hoeven te betalen, omdat alle 3 de reparaties binnen een jaar hebben plaatsgevonden, enkele maanden na aanschaf van m'n iBook. Ik val inderdaad wel onder een of andere regeling waarin ik een gratis nieuwe laptop krijg. Maar eigenlijk wil ik nu gewoon helemaal geen G3 meer.
Kan je denk ik het beste met Apple Customer Relations opnemen. Je zit met een vrij nieuwe machine die al drie keer redelijk ver uit elkaar is geschroefd. Daar wordt hij ook niet frisser van. Wie weet heb je succes! Als je een nieuwe krijgt / neemt, neem dan meteen Applecare er bij. Het blijven nu eenmaal gevoelige apparaten en dure reparaties (en ja, ik weet alles over consumentenrecht en dat apple's garantie van maar 1 jaar schandalig is, maar daar gaat het hier even niet om).
Ja, ik ga morgen eerst even naar de zaak waar ik dit ding heb gekocht en kijken welke deal ik kan maken. Eventueel neem ik daarna nog wel contact met Apple zelf op.

Hoe dan ook, dit is echt waardeloos :/

• Q

Q

De g3 Ibook serie was helaas een ramp. Dat wegvallende beeld is inmiddels een beruchte klassieker, evenals het feit dat je er een hebt die al zo vaak is gemaakt. Nog sterker: toen ik mijn 12" g4 bestelde kwam er een dame binnen met het welbekende g3 euvel: scherm niet goed. Dan voel je je wel even gesterkt in je beslissing om er krap 1500 euro tegenaan te gooien, ook al is het een g4... Zeker als je de "witte vlekken" perikelen van de powerbook serie kent (1e generatie g4).

Maar ik heb nergens last van, mijn 12" doet het nu een halfjaar werkelijk uitstekend. Als het lukt, probeer zo'n g4 te krijgen. Laat ons weten hoe het is verlopen als je wilt.

• Dingen
Q schreef op 10 augustus 2004 @ 00:38:

Laat ons weten hoe het is verlopen als je wilt.
Ok, ik ben net m'n iBook naar de winkel teruggegaan. Ik wou het eerder doen, maar had het druk.

Hoe dan ook, ik heb denk ik wel een redelijke deal kunnen maken. Ze gaan contact voor me opnemen met Apple Nederland en proberen m'n geld terug te krijgen. Als dat lukt, krijg ik 1500 euro terug, waar ik mee kan doen wat ik wil. En aangezien de nieuwe 12" G4's "maar" 1200 euro kosten, hou ik er met een beetje geluk zelfs geld aan over :D

Maar zover is het nog niet, eerst maar even afwachten wat er nu gebeurt.

• Q

Q

Dingen schreef op 13 augustus 2004 @ 18:17:
[...]

Ok, ik ben net m'n iBook naar de winkel teruggegaan. Ik wou het eerder doen, maar had het druk.

Hoe dan ook, ik heb denk ik wel een redelijke deal kunnen maken. Ze gaan contact voor me opnemen met Apple Nederland en proberen m'n geld terug te krijgen. Als dat lukt, krijg ik 1500 euro terug, waar ik mee kan doen wat ik wil. En aangezien de nieuwe 12" G4's "maar" 1200 euro kosten, hou ik er met een beetje geluk zelfs geld aan over :D

Maar zover is het nog niet, eerst maar even afwachten wat er nu gebeurt.
Ik hoop het voor je, je kunt die airportkaart en het geheugen wel overprikken, alhoewel je voor die 200 euro dan airport express / nieuw geheugen (sneller/meer) kunt kopen. Succes!

• Dingen
Q schreef op 13 augustus 2004 @ 18:24:
[...]

Ik hoop het voor je, je kunt die airportkaart en het geheugen wel overprikken, alhoewel je voor die 200 euro dan airport express / nieuw geheugen (sneller/meer) kunt kopen. Succes!
De airportkaat wil ik sowieso niet overzetten, want volgens mij is dat geen zuivere koffie. Ik denk dat ik, als ik een nieuwe iBook G4 koop, er een nieuwe Airport Extreme-kaart bij koop. En extra geheugen... ach. Er zat 256 MB in en dat zit ook standaard in nieuwe iBooks. Eigenlijk vond ik het wel genoeg. Maar mocht ik nog meer willen, dan koop ik het wel later en gewoon via de Pricewatch ofzo :)

Ik ben benieuwd, ik hoop heel erg dat ik 1500 euro van die lui krijg. Dan ga ik bijna overwegen om een PowerBook 12" aan te schaffen ipv een iBook G4.

• Dingen
Nou, we zijn inmiddels 2 weken verder nog nog altijd geen gehoor bij Apple :{

Kheb maar eens gebeld en het bleek dat ze nog zaten te wachten op de aankoopsbon. Dus ik heb MacHouse gebeld en gevraagd of ze dit opnieuw willen faxen.

Kben benieuwd of er nu wat gebeurt. Ik begin er een beetje een hard hoofd in te krijgen :{

• Dingen
En we zijn 3 weken verder, nog altijd gezeur om die aankoopsbon. Ze hadden blijkbaar problemen met de fax ofzo, nogal vaag. Ik heb de aankoopsbon nu maar gemaild, ik hoop dat er eindelijk eens wat gebeurt zeg. Ik zit nou al 3 weken zonder laptop en ik begin 'em ERG te missen :(

• Dingen
Zo. Dat heeft een eeuwigheid geduurd, maar vandaag heb ik eindelijk een nieuwe laptop mogen ontvangen van Apple. Of beter gezegd: zelf op moeten halen.

Ik heb 3 maanden (!!!) zonder laptop gezeten, maar het is eindelijk geregeld. Ik tik dit vanaf m'n nieuwe iBook G4 1 GHz.

Bottomline: het zijn een stel prutsers bij MacHouse.

Verwijderd

Hmm, wat gek dat je niet de snellere versie hebt gekregen? 12" iBooks lopen tegenwoordig toch op 1.2GHz? Dat je het geheugen niet uitbreidt is voor mij onbegrijpelijk, kijk voor de grap eens bij activity monitor hoe het staat met je geheugen? Ik heb met 768 mb zelfs page outs naar verloop van tijd en de snelheidswinst was echt groooooot toen ik er een reepje van 512 mb bij stak... kost je 118 Euro bij de t.net shop... imo een goeie deal!
Merk je niet dat hij na een paar programma's te hebben geopend (Safari, Mail, iChat) erg sloom wordt??
Pagina: 1