Geluidskaart Pentium 1

Pagina: 1
Acties:

• Odysseus1985
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:10
Ik ben momenteel een mp3-jukebox (/bijzettafel) aan het maken van een oude pentium 1 200mhz.
Er zat nog een oud geluidskaartje in maar die werkt niet echt lekker.

Ik zou er graag een Audigy inzetten maar daarvan zijn de systeemeisen(volgens de site van creative) te hoog voor, die liggen rond de 450mhz.

Zijn deze eisen echt zo hoog of zou ik hem met 200mhz gewoon voor het afspelen van mp3 kunnen gebruiken.

Zo niet, welke andere kaart (liefst wel 5.1) is dan een goed (werkend) alternatief.

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Hmmz... ik heb een simpele van sweex erin zitten en zit al ehm iets van twee maanden in de straat te draaien. (heb met de hele straat een paar spat waterdichte boxen in de straat opgehangen)

Ik weet niet wat je met die Audigy wil gaan doen, maar die is wel heel erg hoog gegrepen.

Kaartje is trouwens wel bijna overal te krijgen zoals media-markt of dichtsbijzijnde pc-boer.

argh, vergeten erbij te zetten dat het een p166 met 256mb ram en windows XP (;))

Maja, het werkt...

[ Voor 13% gewijzigd door Eichii op 05-08-2004 16:18 ]

• Odysseus1985
Eichii schreef op 05 augustus 2004 @ 16:17:
Hmmz... ik heb een simpele van sweex erin zitten en zit al ehm iets van twee maanden in de straat te draaien. (heb met de hele straat een paar spat waterdichte boxen in de straat opgehangen)

argh, vergeten erbij te zetten dat het een p166 met 256mb ram en windows XP (;))

Maja, het werkt...
Ik heb die sweex dingen zien liggen, geven deze kaartjes een beetje mooi geluid of is het wat houterig...want er zit nu een crappy terratec(ISA) in en dat is echt klote geluid...

Ik heb win98se (lite) 128 ram er nu opzitten...

Verwijderd

Een aardige vervanger is misschien de SB Live! Net bij mijn ouders in een P350/128MB Win98 machine gezet en dat draait prima. De Live is een wat oudere kaart en is voor 25 euri (ongeveer) te koop. Is 5.1 en ook nog eens EAX compatible...

• Eichii
Hah, ik weet wat je bedoelt. Ik had er ook 1 maar die liep alleen goed op windows 95 en lager (denk dos...)

Ja, kwaliteit zou ik het niet noemen, maar dat ding doet zijn werk al heel erg lang, bijna meer dan een jaar al.

Juist omdat het een oud beessie is waar je in wil hebben is het een beetje zonde om zo'n goeie geluidskaart erin te hebben.

Verwacht er geen concert-sensatie van maar het afspelen van mp3's/gamen met half-life komt er best wel lekker geluid uit.

edit:

die sb live kan ook, en die is maar een 10 euro duurder ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Eichii op 05-08-2004 16:28 . Reden: reactie op seasparrow ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Qua 5.1 weet ik het niet, maar die oudere ISA kaartjes, zoals die dingen van Avance Logic, werken altijd perfect.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Odysseus1985
die sb live 5.1 is misschien wel een goed idee, die wordt ook door mpxplay ondersteunt, voor het geval ik winamp niet zou gebruiken.

het is de bedoeling dat bovenop een glasplaatje komt met daaronder een lcd schermpje om liedjes te zoeken en playlist te laten zien...

[ Voor 5% gewijzigd door Odysseus1985 op 05-08-2004 16:40 ]

• Eichii
Mja, dan gaat het net iets verder met die LCD.

Ik dacht tenminste dat er ook plug-ins waren in winamp die lcd's ondersteunden.

Die sb live zit ik nu Doom 3 mee te spelen ic.m. creative inspire 6700 ... (geweldig)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zou ook kunnen overwegen windows overboord te gooien en zoiets als Movix te gaan gebruiken.

Wise enough to play the fool

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

teacher schreef op 05 augustus 2004 @ 17:16:
Je zou ook kunnen overwegen windows overboord te gooien en zoiets als Movix te gaan gebruiken.
Er staat nergens welk OS hij gaat gebruiken, dus eigenlijk ging ik zelf al uit van iets linux based :P

Voor niet-grafische toepassingen zijn er in ieder geval genoeg mp3 jukeboxen voor :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Odysseus1985
ik zou graag iets linux-achtig willen gebruiken, maar ik weet daar niets vanaf, en windows(lite) in combinatie met winamp zal ook prima werken...niet dan?....

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hmmm.... Ik denk dat je voor een beetje geluidskwaliteit geen Sweex-kaartje moet gebruiken, maar uiteraard is het ook helemaal afhankelijk van de versterker en speakers die je eraan gaat knopen. Het beste lijkt me idd een SB Live!

Linux zei je he?

http://www.quisquose.com/mp3-cd-player.htm

http://www.ccs.neu.edu/home/bchafy/mp3.html

Volgens mij heeft die eerste zo'n beetje alles, inclusief LCD-schermpje!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Vergeet niet dat je ook nog CPU power nodig gaat hebben voor MP3 afspelen, het lijkt me dus niet handig om een geluidskaart erin te hangen die veel vraagt van de PC.
Ik denk dat er zeker 50-60Mhz nodig is om een beetje MP3 af te kunnen spelen.
'Vroegah' toen ik nog met een P60 onder Win95 werkte, kon ie nog net 192kbps MP3'tjes afspelen zonder stotteren, maar dan moest je voor de rest ook niet teveel gaan doen :P

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Eichii
MadMarky schreef op 06 augustus 2004 @ 02:58:
Vergeet niet dat je ook nog CPU power nodig gaat hebben voor MP3 afspelen, het lijkt me dus niet handig om een geluidskaart erin te hangen die veel vraagt van de PC.
Ik denk dat er zeker 50-60Mhz nodig is om een beetje MP3 af te kunnen spelen.
'Vroegah' toen ik nog met een P60 onder Win95 werkte, kon ie nog net 192kbps MP3'tjes afspelen zonder stotteren, maar dan moest je voor de rest ook niet teveel gaan doen :P
Ben het met je eens, ikzelf heb die server die al 2 maanden op XP draaien, en belasting van de cpu is iets van 40 tot 60 procent met 192 kbps.

Als je een duurdere kaartje neemt kan die wat belasting weg nemen, maar of het echt veel nut heeft?

Ik ga vandaag lekker testen met die sb-live en een goedkope sweex-variant en laat vanavond posten wat ervan is gekomen.

Verwijderd

Heb zelf ook ooit zo'n jukebox idee gemaakt. Was een pentium (pro/overdrive?? oid) @75Mhz met een sblive kaartje dat ik nog had liggen. Met MPXPLAY werkte het perfect (mooi proggie)

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik heb op een pentium 1 166 mhz, vroeger met een Soundblaster Live gewerkt, met 5.1 :)
48 mb ram en win98. Mp3's gingen prima met afspelen, maar als ik een spelletje ging doen, en mp3's luisteren, dan ging ie af en toe stotteren. Voor de TS kan een soundblaster Live 5.1 dus prima, en zal niet haperen, mits hetalleen een jukebox blijft.
Ik speelde muziek af met winamp

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:56

mvds

Totally awesome!

Waarom 5.1 geluid als je er alleen maar mp3 mee gaat afspelen? :?

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 09:01

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

obsidian schreef op 06 augustus 2004 @ 09:25:
Waarom 5.1 geluid als je er alleen maar mp3 mee gaat afspelen? :?
Ik heb zelf een P200MMX draaien met 64 mb ram, Windows 2000 Pro en een Terratec DMX geluidskaart. In combinatie met Winamp 2.81 een prima combinatie om mp3's te luisteren :)

De comp is tevens snel genoeg om muziek van internet te streamen, mits je geen 80 progs ernaast gaat draaien.

Mja, waarom 5.1? De enige reden die ik kan bedenken is dat vrijwel alle doorsnee geluidskaarten deze optie hebben. Voor games, DVD etc. perfect, maar voor muziek niet echt noodzakelijk. Het is toch stereo.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ja daarom, hij zegt dat ie een Audigy 2 wil hebben, maar waarom niet gewoon een SB PCI ofzo? Voor mp3 is dat zat lijkt mij, het zal echt niet zo zijn dat je het verschil zal kunnen horen. 5.1 is voor mp3 gewoon overkill en ik snap persoonlijk ook niet waarom de TS dat perse wil...

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 09:00
Of je het verschil zal kunnen horen zal helemaal afhankelijk zijn van de speaker versterker set die je eraan hangt. Bij de gemiddelde pc set zul je het niet horen, maar aangezien hij al aangeeft dat het iets van een jukebox wordt zal het wel in de huiskamer komen. Hier hebben de meeste mensen toch een vrij degelijke stereo set staan. En daar is het misschien wel op te horen.

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik had het niet zo zeer over wat er achter de geluidskaart komt te hangen maar meer over de mp3 zelf. Je moet wel een hele hoge bitrate gebruiken wil je echt verschil kunnen horen tussen de verschillende geluidskaarten dnek ik zo.

Verwijderd

mijn ervaring; een pentium1 wordt retelangzaam als je een SB live! er in zet. het systeem word een stuk minder responsief.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik snap eigenlijk ook niet echt waarom de TS 5.1 geluid wil, als hij een MP3-jukebox wil maken, MP3 ondersteund uit zichzelf namelijk geen 5.1 geluid...

De nieuwe Windows Media Codec (V9 is dat) doet dat dan weer wel (vraag is alleen of je dat wel wilt... ;) NOFI), dus je zou ook kunnen overwegen om gewoon een mediaplayer te maken, in plaats van alleen een MP3-jukebox ;)

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 06-08-2004 11:28 ]

• meelmark
  • Laatst online: 02-08 20:16
gewoon SB 16 erin knallen

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• Odysseus1985
ik wil graag boxen door de hele kamer, met dat sb-live ding kan ik dat gemakkelijk doen, vandaar het 5.1.
En aangezien mijn stereo-installatie het onlangs begeven heeft, dacht ik om er dan zelf een te maken, (alleen mp3 en cd, radio luister ik wel in de auto)
En die 200mhz moet voldoende zijn daarvoor...

Hij komt in de huiskamer dus daarom wil ik wel mooi geluid hebben, het moet niet houterig klinken(zoals met de kaart die er in zat). Een audigy 1 kost namelijk niet zoveel meer, dus dacht ik om die erin te zetten, maar die hebben nogal hoge systeemeisen. Dus met jullie advies ga ik er denk ik een sb-live inzetten.
Pagina: 1