Toon posts:

Nieuwe Exchange server?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende:

Op mijn werk willen we eens "vooruitstrevend" zijn voor de verandering.
We willen graag een Exchange server op gaan zetten die in een DMZ staat die voor zowel de mensen op kantoor beschikbaar is als enkele personen die graag toegang tot hun mail willen hebben via webmail.

Op dit moment hebben we alleen een interne mailserver voor zo'n 75 gebruikers
een information store van 15 Gb
De huidige hardware/software is naar mijn idee niet meer toereikend voor zowel de huidige situatie als de toekomstige

Huidige situatie = Compag Proliant ML350 PIII 733 768Mb intern
3x 9,1 GB 10.000 rpm 160 SCSI raid 5 via Smartarray 3200. NT4.0 SP6a Exchange 5.5 SP4
DAT24 backup

Gewenste situatie Windows 2003 server + Exchange 2003
Hardware ?

Dat is nu de vraag. Welke hardware zou je hiervoor gaan gebruiken.
Ik heb zelf absoluut een mening hierover maar of deze goed is is een tweede

Server :

Wederom een Compaq/HP Goede ervaringen mee
ML370 tower
1x 2.8Ghz Xeon
2 Gb geheugen
Systeemschijven in raid1 2x 36.4 10.000 rpm U160
Data schijven raid 5 5x 18,2 15.000 rpm U320
DLT backup

Dit is natuurlijk leuk voor een servertje maar misschien wel overkill.
Zijn er nog speciale dingen waar ik aan moet denken voor een betere performance, veilgheid wegens DMZ (2 netwerk kaarten?) oid

Pls advise ?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 15:02:
...We willen graag een Exchange server op gaan zetten die in een DMZ staat...
Zou 'k nie doen. Je Exchange server staat in je interne netwerk. In je DMZ staat òf een ISA server die OWA publiceert, òf een ISA server die RPC/HTTP publiceert òf een VPN server die MAPI toegang tot de Exchange server biedt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 07:32

FastBunny

Give it the Works !

Welke licentie voor Exchange wil je gaan kopen? Standard of Enterprise ?
In geval van Standard kun je maximaal 16GB in je Publieke folders en maximaal 16GB in je persoonlijke mailboxen hebben. Dan kom je met 3 x 18GB in RAID5 ver genoeg ;) Let daar dus op dat als je meer ruimte wilt je ook de duurdere exchange zult moeten aanschaffen. En ik zou de server ook binnen in je netwerk houden.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
OK dit zijn al meteen reacties waar ik wat aan heb.

Als ik het goed begrijp dus het volgende:

internet--firewall--ISA--firewall--exchange(LAN)
IPV
internet--firewall--Exchange--firewall--LAN

Nu moet ik zeggen dat ik echt helemaal niks geen ervaring heb met ISA server. Ik zie het dus als een uitgebreide Proxy server.
Had hiervoor er nog niet aan gedacht.
Ik zal me hier eens over inlezen.

Voor de snelle nieuwsgierig/onwetendheid waarom niet met Exchange ?

Wat betreft de licentie en schijven in raid.
Ik ga voor de Enterprise versie aangezien het aantal gebruikers binnenkort zal worden uitgebreid dus ook de grootte van de information stores.

Raid 5 wil ik persoonlijk nooit met minder dan 4 drive + 1 hot spare.
Maar dat is meer een persoonlijke mening

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 15:51:
OK dit zijn al meteen reacties waar ik wat aan heb.

Als ik het goed begrijp dus het volgende:

internet--firewall--ISA--firewall--exchange(LAN)
IPV
internet--firewall--Exchange--firewall--LAN

Nu moet ik zeggen dat ik echt helemaal niks geen ervaring heb met ISA server. Ik zie het dus als een uitgebreide Proxy server.
Had hiervoor er nog niet aan gedacht.
Ik zal me hier eens over inlezen.
ISA is ook een firewall
Voor de snelle nieuwsgierig/onwetendheid waarom niet met Exchange ?
Exchange moet toegang hebben tot je domaincontroller(s) via ldap en dat wil je liever niet van buitenaf open zetten ;)
Wat betreft de licentie en schijven in raid.
Ik ga voor de Enterprise versie aangezien het aantal gebruikers binnenkort zal worden uitgebreid dus ook de grootte van de information stores.

Raid 5 wil ik persoonlijk nooit met minder dan 4 drive + 1 hot spare.
Maar dat is meer een persoonlijke mening
In geval van de Enterprise is inderdaad 5 schijven een nette oplossing, ik zou alleen wel alle schijven als Ultra 320 nemen en dan 1 leuke raidcontroller met 128MB geheugen. In geval van gelijke schijven zou je wellicht de hotspare kunnen gebruiken voor beide array's :?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Verwijderd

Topicstarter
FastBunny schreef op 05 augustus 2004 @ 16:18:

In geval van de Enterprise is inderdaad 5 schijven een nette oplossing, ik zou alleen wel alle schijven als Ultra 320 nemen en dan 1 leuke raidcontroller met 128MB geheugen. In geval van gelijke schijven zou je wellicht de hotspare kunnen gebruiken voor beide array's :?
Is ook zeker een optie licht ook een beetje aan het budget.

Nu ik toch ff lekker aan de gang ben met newbie vragen :o Maakt het nog uit dat de huidige DC (fileserver) nog op NT4 draait zonder AD ? Aangezien Exchange 2003 de DC nodig heeft

We zijn ook van plan deze te gaan vervangen binnen niet al te lange tijd. Maar het heeft wel degelijk implicaties als deze bijvoorbeeld eerder vervangen dient te worden.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Exchange 2003 heeft iig AD nodig en dus minimaal een Windows 2000 domein.

Pagina: 1