Kan. Op zich grappig, ik ben niet bang voor veranderingen hoor. Wat mij betreft mogen alle legacy poorten en historische beperkingen en de daarom nodige pleistermethodes die in instructiesets etc. zitten allemaal weg.
Negatief, ach, ik zie het (
nog) niet als een geweldige revolutie.
2. En om met wat sarcasme op je tweede argument te reageren, we moeten
allemaal maar meteen een hele nieuwe pc kopen, want dat is beter. want er zijn
meerdere bottlenecks in ons systeem.
In het geval van het vervangen van de north-kant, vind ik de verschillen tov het vervangen van een heel mobo gewoon klein, that's it.
En een aantal uitbreidingen die nu als south-kant worden genoemd, gaan ook gewoon goed met de huidige uitbreidingssloten.
Behalve het vervangen van die uitbreidingssloten natuurlijk, dus upgraden naar PCI express op deze manier is wel een leuke optie.
Ik zal me niet verder uitlaten over het
niveau van je argumenten.
Dan zal ik hier maar niet op in gaan.

Ik zou graag willen weten welke argumenten je hiertegen wilt voeren.
Voor de klant:
- Meer flexibiliteit, er is meer keuze aan moederborden beschikbaar.
Leuk, wij zijn tweakers, maar het overgrote deel van de mensen zal het werkelijk niet kunnen interesseren. De meeste kant en klaar pc's kopende mensen gaan pas na >3 jaar aan echte ingrijpende upgrades denken (daarvoor hoogstens een brander / meer geheugen in hun pc, maar de rest boeit ze gewoonweg niet).
- Het is goedkoper om een upgrade te doen voor bepaald deel van een
moederbord. Je kunt upgraden wat jij wilt upgraden. Dit kan stukken goedkoper
door de onderverdeling van pc onderdelen.
Je vervangt, zoals maasluip al aangeeft, nog steeds niet 1 item, maar een half moederbord.
Je moet ooit dit systeem instappen, dus ooit begin je met een nieuw north- en south-board. Die prijs zal in de buurt van een heel moederbord liggen. Daarna pas kan je af en toe 1 van de 2 vervangen.
Je hebt nu gewoon 2 field replacable units ipv 1, wat met upgraden en reparaties een voordeel kan gaan bieden.
Het is gewoon een leuk concept.
Voor de mobo fabrikanten:
- Er is een nieuwe manier om klanten te binden aan een merk
Nu koop je een heel moederbord van een merk, waarom zou je niet bij dat merk blijven als je je moederbord upgrade?
- Ze kunnen meer variatie op de markt brengen waardoor ze zich beter op een
doelgroep van consumenten kunnen richten, zoals ABIT/EPOX.
Variatie en keuzemogelijkheden is een positief gegeven. Maar genoeg mensen die het te ingewikkeld vinden. En bepaalde combinaties zullen gewoon weinig voorkomen, of anders kunnen we de advertenties afwachten van een spectaculaire pc met geweldige CPU en dito north-board, maar goedkoop en brak south-board.
- De ontwikkelingskosten van een apart onderdeel zijn lager als van elk compleet
bord die weer dezelfde 'oude' techniek moet gebruiken.
Beperkingen oplossen of nieuwe technologiën bedenken brengt kosten met zich mee. Oude trucjes opnieuw toepassen niet.
- De ontwikkelingstijd van de implementatie van nieuwe chipsets kan tot een
minimum worden verkleind.
Zelfs met de huidige tijd die chipset implementeren kost, mogen er al bugs insluipen

Iets serieuzer: voor zover ik dat kan schatten, denk ik dat het niet om een gigantische tijdwinst gaat.
Al met al wil ik mezelf niet negatief noemen, meer gematigd positief.

(Als iemand iets dat je zelf als positief ervaart, iets minder rooskleurig ziet, is deze persoon niet meteen negatief in absolute zin)
Het concept is leuk, maar het verdient een betere modulaire aanvulling zoals maasluip aangeeft en de eerste boarden zullen gewoon gelijk zijn aan de huidige moederborden, incl alle legacy zut, waar deze industrie maar moeilijk vanaf komt (wat ook weer logische redenen heeft op zich).
[
Voor 4% gewijzigd door
Voutloos op 06-08-2004 22:46
]