Toon posts:

Sun + Hypertransport = Northboard/Southboard?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.theinquirer.net/images/articles/modula.jpg

Kijk eens goed naar de rode circel. Een hypertransport link tussen een 'north'
deel van het mobo, en een 'south' deel van het mobo. Zo kan je dus meerdere
combinaties maken tussen mobo's!

Bedenk bijvoorbeeld eens dat Socket 754 over 1,5 jaar useless is. Maakt niet uit,
dan koop je toch gewoon een nieuw Socket939 'north' board als je een nieuwe
cpu nodig hebt? Hoe geniaal is dat!

Dus, minder ontwikkelingskosten voor mobo makers, en meer keuze voor de klant.

Leuke is dat Hypertransport weer gelicenseerd is door AMD, dus als ze dit zouden
gaan dus, dan kunnen ze Intel een flinke troef afleveren, zonder zelf een product
uit te brengen. Straks gaat Intel nog Hypertransport kopen van AMD.

Dit is de grootste innovatie voor moederborden in jaren!

source: http://www.theinquirer.net/?article=17673

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2004 14:54 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit is gewoon het probleem verschuiven. In plaats van dat je afhankelijk bent van de socket, ben je nu afhankelijk van hypertransport (of beide).
En waarom zou hypertransport tot in de eeuwigheid zo blijven? Niet dus, dat is een utopie (of juist geen utopie, alles moest nog beter worden :P).

Het is een leuk idee, maar het maakt de boel alleen nog maar omslachtiger en ik heb twijfels bij de winst die er is.

En een ander punt:
vaak als je je CPU up wil graden, maar dit onmogelijk is wegens je oude socket, is er 1 van deze 2 situaties:
a)Je hebt nu de max. CPU met mobo van de voorgaande socket en wil naar de min. CPU die in de nieuwe socket gaat -> weinig winst wat betreft CPU, dus waarom upgraden?
b)Je maakt een grotere sprong qua CPU en er zijn wel meer bottlenecks in je systeem.

Ook vind ik het artikel van The Inq. overdreven enthousiast (en het plaatje onduidelijk), maar misschien ben ik gewoon nog niet zo'n hypertransport fan.

{signature}

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 14:51:

Leuke is dat Hypertransport weer gelicenseerd is door AMD, dus als ze dit zouden
gaan dus, dan kunnen ze Intel een flinke troef afleveren, zonder zelf een product
uit te brengen. Straks gaat Intel nog Hypertransport kopen van AMD.
hypertransport is niet exclusief van amd het wordt beheerd door het hypertransport consortium. als founding member hoef je sowieso geen royalities te betalen. founding members van het consortium zijn: Advanced Micro Devices, Alliance Semiconductor, Apple Computer, Broadcom Corporation, Cisco Systems, NVIDIA, PMC-Sierra, Sun Microsystems, and Transmeta.

intel staat hier niet bij dus zij zullen inderdaad royalties moete dokken aan het hypertransport consortium.

veel pc techies denken dat amd alleenrecht heeft op hypertransport maar het is 'slechts' een van de founding members van het hypertransport consortium.

extra opmerking: die sun ziet er van binnen niet uit. het lijkt wel een budget pc van de aldi...

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 05 augustus 2004 @ 15:50:
En een ander punt:
vaak als je je CPU up wil graden, maar dit onmogelijk is wegens je oude socket, is er 1 van deze 2 situaties:
a)Je hebt nu de max. CPU met mobo van de voorgaande socket en wil naar de min. CPU die in de nieuwe socket gaat -> weinig winst wat betreft CPU, dus waarom upgraden?
b)Je maakt een grotere sprong qua CPU en er zijn wel meer bottlenecks in je systeem.
Als jij dingen overmatig positief vind, dan vind ik jou uitermate negatief en conservatief.

1. Je kan een MAX CPU nemen voor je nieuwe board, dat is juist het idee. Het biedt
je alle flexibiliteit die je je kan bedenken. Je zal eerder een tussenboard kopen ook
omdat het totaal voor de consument goedkoper zou worden. Ook worden er dus
ook meer bordjes aangeboden voor de consument. PCI Express uit? Koop je een
nieuw southboardje samen met s-ata tegelijk, en je bent weer klaar. Je oude
Thunderbird kan daar samen nog prima mee werken. Of als je geen trek hebt in
PCI Express en S-ATA dan kan je gewoon alleen je CPU Board upgraden naar
eventueel zelfs twee cpu's.

2. En om met wat sarcasme op je tweede argument te reageren, we moeten
allemaal maar meteen een hele nieuwe pc kopen, want dat is beter. want er zijn
meerdere bottlenecks in ons systeem. Ik zal me niet verder uitlaten over het
niveau van je argumenten.

Ik zou graag willen weten welke argumenten je hiertegen wilt voeren.

Voor de klant:
- Meer flexibiliteit, er is meer keuze aan moederborden beschikbaar.
- Het is goedkoper om een upgrade te doen voor bepaald deel van een
moederbord. Je kunt upgraden wat jij wilt upgraden. Dit kan stukken goedkoper
door de onderverdeling van pc onderdelen.

Voor de mobo fabrikanten:
- Er is een nieuwe manier om klanten te binden aan een merk
- Ze kunnen meer variatie op de markt brengen waardoor ze zich beter op een
doelgroep van consumenten kunnen richten, zoals ABIT/EPOX.
- De ontwikkelingskosten van een apart onderdeel zijn lager als van elk compleet
bord die weer dezelfde 'oude' techniek moet gebruiken.
- De ontwikkelingstijd van de implementatie van nieuwe chipsets kan tot een
minimum worden verkleind.

Ik denk dat je het zo moet zien. ECS en goedkopere fabrikanten zullen
waarschijnlijk toch moederborden uit een enkel deel blijven maken om te simpele
reden dat OEMs geen extra hebben in zulke moederborden. Maar denk eens na
voor juist de doelgroep die zelfs hun pc's bouwt. Abit, Epox en Asus zullen meer
kunnen doen om klanten aan hun merk te binden, en dat is belangrijk denk ik voor
de bedrijven. En ik denk dat de voordelen die het biedt voor de consument ook
duidelijk zijn. Goedkopere upgrades, meer flexibiliteit en keuze zijn al genoeg
punten om dit een succes te maken.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 20:15

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik heb het me even aangekeken en na een eerste _/-\o_ ben ik wat kalmer geworden.
Ik had gehoopt dat het iets in de trant van de sbus CPU modules was als in de SS20 en SS1000, maar ik zie dat het een heel moederbord is wat je nog altijd moet verwisselen. Om precieser te zijn (bron: W2100z technical white paper): Geheugen, CPU, drive connectoren, externe connectoren en BIOS zitten allemaal op het bord dat je moet vervangen. Slechts uitbreidingssloten en naar wens andere features (zoals in de W2100z de SCSI interface) zitten op het andere kaartje. Wil je dus een ander merk of type CPU moet je het Mobo vervangen.

Dat doet in mij de vraag rijzen of dit de moeite wel waard is. Is het dan niet net zo duur (of goedkoop) om je moederbord niet modulair te ontwerpen en gewoon je hele moederbord te wisselen?
Daarmee kom ik terug op mijn eerste opmerking over de sbus CPU modules. Wat pas echt _/-\o_ geweest zou zijn is een cpu module die je op de hypertransport bus plugt. Dus een moederboard met alle connectoren en i.p.v. een socket 478/775/939/whatever een of meerdere HT bussen.
He, vervang HT door Sbus en je hebt het ontwerp van een SS20. Sun, get to work!
Of is dit niet mogelijk, een CPU op een HT bus?

Na nog wat meer afkoelen is het dus eigenlijk het kaartje met uitbreidingssloten dat je kunt vervangen. Ofwel: vroeger had je een kaartje met ISA sloten erin, toen verwisselde je dat met ISA en VLB. Dat werd niks dus kwam er eentje met ISA en PCI, nog even later moest je er een kopen met PCI en AGP (en dat nog 3 keer herhalen met AGP 2,4 en 8 ) en nu ruk je het er weer uit om PCIe erin te zetten en je gelukkig te prijzen dat je geen PCI-X hebt genomen.
In de tijd van ISA tot PCIe heb ik ook al 6 nieuwe moederborden gekocht, dus WTF?

Ik zie dit zo meer als proof-of-concept dan als een verschrikkelijke noviteit waarmee Sun een voorsprong van een paar mijl neemt. Ik herhaal mijn wens om dit slechts op processor niveau toe te passen.

[ Voor 25% gewijzigd door Maasluip op 06-08-2004 14:35 ]

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Goed onderzoekje! :)

Inderdaad, het blijkt dat het alleen de expansion module is die vervangbaar is, dat
is zeker jammer. Je zou zelfs een processor module alleen met een hypertransport
bus kunnen bedenken inderdaad, om het probleem van de socket verschillen uit te
sluiten.

Toch is het concept wat Sun hier introduceert zeer zeker interessant te noemen,
en opent misschien nieuwe wegen en paden voor moederbord ontwerpers. Laten
we hopen dat Abit of Epox een keer iets waagt en zoiets op de markt zet. Ik
twijfel alleen nog over de certificering van dit soort producten, maar dat deert me
niet zoveel.

Ik zie ook gedetailleerde foto's in de PDF:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rkkoop/got/sunmobo3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rkkoop/got/sunmobo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rkkoop/got/sunmobo2.jpg

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 20:15

Maasluip

Kabbelend watertje

Dat zijn de rokende geweren ja. Zoals je opmerkt: proof-of-concept. Misschien zijn we nog niet klaar voor de grote schok ;)

Wat me wel nog even opvalt is dat de tweede processor wel op een soort van insteekkaart zit. Kijk maar op sunmobo.jpg: 'Secondary CPU and Memory daughter Card'. Ook op de tekening zitten ze boven het moederbord. Op de foto van het moederbord van de W1100z is te zien dat er twee (sbus achtige) connectoren links naast de CPU zitten. Kijk, dat is wat we willen zien. Nu alleen hetzelfde doen voor de primary CPU.

Signatures zijn voor boomers.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Heel lullig gezegd, dit geintje bestaat al best lang, maar op een iets andere manier. In industrieële pc's (al vanaf de XT) kun je PC's op een soort ISA/PCI kaart kopen, en die prik je dan in zo'n backplane om meer kaarten erbij te kunnen zetten.

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:37
Sommige Hp pavilions van een jaar of 2 geleden hebben ook de pinnen voor uitbereiding (hypertransport bus) tenminste iets in die richting. Het zijn micro ATX bordjes dus wat de eigenlijke bedoeling is volg ik ook niet helemaal bij hp.

Verwijderd

Topicstarter
sebastius schreef op 06 augustus 2004 @ 15:28:
Heel lullig gezegd, dit geintje bestaat al best lang, maar op een iets andere manier. In industrieële pc's (al vanaf de XT) kun je PC's op een soort ISA/PCI kaart kopen, en die prik je dan in zo'n backplane om meer kaarten erbij te kunnen zetten.
Dat is een fysieke verlenging van een aantal poorten, dat is niet te vergelijken met
een link tussen apparatuur op de north en south kant zoals we hier in discussie hebben.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Oehhh, *juich* *juich* De grootste revolutie sinds jaren!!

Erhh ... :/

Sorry dat ik hier een zeepbel doorprik, maar het truukje is al eerder toegepast:

Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/Appro4144/midfront600.jpg

Bijvoorbeeld in de Appro 4144 Quad Opteron (Onder OEMs bekend als de A8440 van Celestica)

In dit systeem zit een moederbord en een "Personality board" waar de OEM z'n eigen hardware op kan zetten. Toegegeven, dat is wel minder dramatisch, maar niettemin is het in 2'en hakken van een moederbord al eerder gedaan.

Stukje uit de manual:
1.3.1 Motherboard

The server motherboard supports all four AMD Opteron processors and 16 DIMMs of memory. The dual HyperTransport™ and PCI bridges (AMD-8131 HyperTransport PCI-X tunnels) are on the board, along with the AMD-8111 HyperTransport I/O hub and the BIOS ROM. The power sequencer CPLD that controls the various power supplies (VLDT, CPU, MEM, etc.) is on this board as well. The motherboard also supports the dual Ultra320 SCSI controller and the dual gigabit Ethernet controller.

1.3.2 Personality Board

The personality board supports functions related to the motherboard. However, most of these functions are optional. The personality board is easily modifiable so that OEMs can add their own unique features to the product. The personality board is the optimal place to make these changes, while not affecting the design of the motherboard as a whole. This board contains the Winbond Super I/O chip and the keyboard and mouse ports. The super I/O also controls the floppy disk drive. USB from the AMD-8111 HyperTransport I/O hub is also routed to this board and to a connector exposed on the front of the chassis. A 32-bit PCI bus, also from I/O hub, is routed to the board and PCI connectors. The intended use of this bus is to support low-profile video cards, especially those from ATI. This supplies the video option needed for Windows.

The personality board also houses the Baseboard Management Controller (BMC). The BMC provides server management functionality. The A8440 supports remote power up/down, remote reset, server locate, and the ability to reprogram the Flash memory of the BMC. The personality board also monitors all of the A8440 fans. The A8440 enclosure houses ten fans. The personality board has a dedicated BMC to monitor the fan tachometers of all ten fans. Each fan is monitored with a dedicated circuit that determines whether a fan has failed or not. If a fan has failed, this circuitry will flash an LED on the front of the personality board and also on the broken fan itself. At the same time, the circuitry will indicate to the BMC which fan has failed.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 13:36:
[...]

Als jij dingen overmatig positief vind, dan vind ik jou uitermate negatief en conservatief.
Kan. Op zich grappig, ik ben niet bang voor veranderingen hoor. Wat mij betreft mogen alle legacy poorten en historische beperkingen en de daarom nodige pleistermethodes die in instructiesets etc. zitten allemaal weg.
Negatief, ach, ik zie het (nog) niet als een geweldige revolutie.
2. En om met wat sarcasme op je tweede argument te reageren, we moeten
allemaal maar meteen een hele nieuwe pc kopen, want dat is beter. want er zijn
meerdere bottlenecks in ons systeem.
In het geval van het vervangen van de north-kant, vind ik de verschillen tov het vervangen van een heel mobo gewoon klein, that's it.
En een aantal uitbreidingen die nu als south-kant worden genoemd, gaan ook gewoon goed met de huidige uitbreidingssloten.
Behalve het vervangen van die uitbreidingssloten natuurlijk, dus upgraden naar PCI express op deze manier is wel een leuke optie.
Ik zal me niet verder uitlaten over het
niveau van je argumenten.
Dan zal ik hier maar niet op in gaan. :>
Ik zou graag willen weten welke argumenten je hiertegen wilt voeren.

Voor de klant:
- Meer flexibiliteit, er is meer keuze aan moederborden beschikbaar.
Leuk, wij zijn tweakers, maar het overgrote deel van de mensen zal het werkelijk niet kunnen interesseren. De meeste kant en klaar pc's kopende mensen gaan pas na >3 jaar aan echte ingrijpende upgrades denken (daarvoor hoogstens een brander / meer geheugen in hun pc, maar de rest boeit ze gewoonweg niet).
- Het is goedkoper om een upgrade te doen voor bepaald deel van een
moederbord. Je kunt upgraden wat jij wilt upgraden. Dit kan stukken goedkoper
door de onderverdeling van pc onderdelen.
Je vervangt, zoals maasluip al aangeeft, nog steeds niet 1 item, maar een half moederbord.

Je moet ooit dit systeem instappen, dus ooit begin je met een nieuw north- en south-board. Die prijs zal in de buurt van een heel moederbord liggen. Daarna pas kan je af en toe 1 van de 2 vervangen.

Je hebt nu gewoon 2 field replacable units ipv 1, wat met upgraden en reparaties een voordeel kan gaan bieden.
Het is gewoon een leuk concept.
Voor de mobo fabrikanten:
- Er is een nieuwe manier om klanten te binden aan een merk
Nu koop je een heel moederbord van een merk, waarom zou je niet bij dat merk blijven als je je moederbord upgrade?
- Ze kunnen meer variatie op de markt brengen waardoor ze zich beter op een
doelgroep van consumenten kunnen richten, zoals ABIT/EPOX.
Variatie en keuzemogelijkheden is een positief gegeven. Maar genoeg mensen die het te ingewikkeld vinden. En bepaalde combinaties zullen gewoon weinig voorkomen, of anders kunnen we de advertenties afwachten van een spectaculaire pc met geweldige CPU en dito north-board, maar goedkoop en brak south-board.
- De ontwikkelingskosten van een apart onderdeel zijn lager als van elk compleet
bord die weer dezelfde 'oude' techniek moet gebruiken.
Beperkingen oplossen of nieuwe technologiën bedenken brengt kosten met zich mee. Oude trucjes opnieuw toepassen niet.
- De ontwikkelingstijd van de implementatie van nieuwe chipsets kan tot een
minimum worden verkleind.
Zelfs met de huidige tijd die chipset implementeren kost, mogen er al bugs insluipen ;) :+
Iets serieuzer: voor zover ik dat kan schatten, denk ik dat het niet om een gigantische tijdwinst gaat.

Al met al wil ik mezelf niet negatief noemen, meer gematigd positief. :)
(Als iemand iets dat je zelf als positief ervaart, iets minder rooskleurig ziet, is deze persoon niet meteen negatief in absolute zin)

Het concept is leuk, maar het verdient een betere modulaire aanvulling zoals maasluip aangeeft en de eerste boarden zullen gewoon gelijk zijn aan de huidige moederborden, incl alle legacy zut, waar deze industrie maar moeilijk vanaf komt (wat ook weer logische redenen heeft op zich).

[ Voor 4% gewijzigd door Voutloos op 06-08-2004 22:46 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
voutloos! :D

De oplossing die ze nu beschikbaar hebben is nog veel te beperkt in mogelijkheden
om echt interessant te zijn. dat klopt allemaal wel. maar het brainstormen zoals
the INQ deed beviel me wel. Er zijn leuke dingen mee te bouwen.

En toch blijf ik bij het idee als een moederbord bedrijf zoiets zou uitbrengen, dat
ze dan op positieve reacties kunnen rekenen vanuit de 'enthausiast' wereld.
Vooral als ze de eerste zijn.

We zullen zien of het ooit gaat gebeuren.
Pagina: 1