[SBS 2k3] Dos applicaties

Pagina: 1
Acties:

• Gaoske
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-02 11:17

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Beste forummers,

Ik ben newbie en ik heb een vraag. Of eigenlijke meerdere vragen
Ik ben voor een bedrijf aan het analyseren of het verstandig is een serveromgeving te laten installeren. Nu is het zo dat er hier met sterk verouderde software wordt gewerkt: Exact voor DOS en dBase voor DOS.
Aangezien de nieuwe Small Business Server (versie 2003) geen DOS meer ondersteunt, moest er worden uitgezocht of de applicaties problemen onder windows XP vertonen. dBase ging perfect, Exact werkte niet.
Nu heb ik verschillende mogelijke oplossingen gehoord en de volgende sprak mij het meest aan:
Server voorzien van SBS 2003. Alle DATA van Exact op de server zetten.
Het werkstation voorzien van Win2K Prof. Hierop Exact installeren en verwijzen naar de data op de server. Exact ondersteunt deze functie en dat is succesvol getest.

Mijn vragen: Is het inderdaad zo dat:
Win2K nog DOS ondersteunde?
(Uitgaande van bovenstaand:)
Wanneer de applicatie op een werkstation (met win2K) draait, de data op een SBS 2K3 server omgeving geen problemen mag/kan geven?
Een gerenomeerd bedrijf (mag hun naam niet noemen) vertelde mij namelijk dat de server dan ook win2K server moet zijn.

Ik hoop dat ik het goed omschreven heb. Zoniet, vraag maar raak!!
Mocht de topic in een verkeerde map staan, wil ik de moderator(s) vragen hem op de goede plek te zetten.

Gaoske

M'n hobby PC'tje

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

w2k ws met wk3 server moet geen probleem zijn. Of w2k nog native dos ondersteunde weet ik niet, d'r zat iig godzijdank wel een command prompt in ;)

Als men mijn Exact zelf zegt dat ze het zo werkend hebben en ze geven er garantie op dat het werkt, waarom ga je er dan niet vanuit dat het ook zo is :? Die jongens weten meer van het pakket dan jij - en bovendien betaal je hen als het goed is voor de support ;)
En als het niet werkt kun je altijd op hen terugvallen, daar betaal je immers voor :)
Ik mag overigens aannemen dat je e.e.a. eerst test voordat je het in productie neemt...waarom installeer je dan niet heel de server, maak een image, installeer vervolgens Exact zoals aangegeven, en ga dan testen of het werkt? Da's Tweakers' eigen - lekker prutsen ;)

nb.
Gebruik de search overigens ff; ik weet vrijwel zeker dat ik een tijdje terug precies hetzelfde probleem heb zien langskomen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Bij Exact zeggen ze wel dat het kan werken, maar die gast van hun helpdesk zei dat hij dacht dat dan de server met W2K moet zijn uitgerust. Wij willen echter kiezen voor 2K3 SBS omdat deze met een firewall is uitgerust.

Mijn vraag is dus of opslag van data op een NIET-DOS-ONDERSTEUNEND systeem een probleem kan zijn voor de appicatie die op een systeem draait dat wel DOS-ONDERSEUNEND is. De applicatie zal verder als het goed is niets met 2K3 te maken hebben: de data wordt van de server opgevraagd en geopend op het werkstation, TOCH?(ik houd eigenlijk niet van CAPS, maar kan de functie cursief niet vinden)

Ik heb goed gezocht op termen als Exact, Win 2003 SBS enz. maar kon niets vinden...

Gaoske

M'n hobby PC'tje

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

SBS 2000 heeft ook ISA server. Dus dat hoeft geen argument te zijn in deze.

[ Voor 45% gewijzigd door Gé Brander op 05-08-2004 14:29 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Exact voor Dos werkt vanaf een Windows 2000/2003 server. Ik heb beide configuraties beheerd.

Het is gewoon ee kwestie van Exact in een Netwerk map installeren. Een drive mapping aanmaken en de snelkoppelingen bij de gebruikers op het bureablad zetten.

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Das duidelijk, dat si mij overigens ook gelukt. Het gaat hier om het printen, dat geeft problemen. Er wordt hier met een laser en een matrix (ja ik weet het...) gewerkt. De matrixprinter gaf de problemen in windows XP... Kan dat ook bijgesteld worden??

Gaoske

M'n hobby PC'tje

Verwijderd

Printen vanaf een xp of 2k werkstation naar exact voor dos heeft vaak met instellingen in config.nt

propeer eens in je config.nt (van het werkstation)
files=150
buffers=40

te zetten.

• DaMinD
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-01 09:18

DaMinD

Leeg

-weg-

[ Voor 99% gewijzigd door DaMinD op 14-09-2022 00:26 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

Indien je Exact op een netwerkshare op een 2k3 server installeerd is het inderdaad van belang om je config.nt goed voor elkaar te hebben.

Snelkoppeling op de user zijn desktop en het draait.

Voor het printen moet je inderdaad even een net use mapping maken van een lpt poort naar een netwerk printer.

Kijk om problemen te voorkomen met opgeblazen bestanden goed naar je netwerk. Kijk of je CRC errors in je netwerk hebt en hoe je zit met de instellingen. Half/Full Duplex.

* McMiGHtY had net afgelopen week een probleem met exact for dos 7.21.8 op een 2k3 server die hierdoor veroorzaakt waren

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
THANX A LOT!!!

We werken hier met Exact 7.22.6 maar dat zal niet zo heel veel verschil maken. Gelukkig is op dit moment het systeem nog niet geïnstalleerd, ik kan dus nog flink testen. Maar ik hoor wel dat er voldoende kan worden aangepast in de software.

Is het nu verstandig om te kiezen voor w2K of toch gewoon WinXP?

Als ik kies voor WinXP en het werkt niet zit ik met een licentie te kijken waarmee ik niets kan en moet er misschien alsnog een versie van w2K aangeschaft worden.

Gaoske

M'n hobby PC'tje

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 22:26
Je mag met een windows XP licentie ook gewoon 2000 installeren hoor :)

Gewoon even bellen met MS en je krijgt een (eventuele) nieuwe sleutel.

Verwijderd

darkmage schreef op 06 augustus 2004 @ 09:53:
Je mag met een windows XP licentie ook gewoon 2000 installeren hoor :)

Gewoon even bellen met MS en je krijgt een (eventuele) nieuwe sleutel.
Het is met een heleboel OEM pc's (compaq/HP etc.) niet toegestaan een andere versie OS te installeren dan degene vermeld op de sticker op de kast....

Maar XP moet goed kunnen werken.

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 09:56:
[...]

Het is met een heleboel OEM pc's (compaq/HP etc.) niet toegestaan een andere versie OS te installeren dan degene vermeld op de sticker op de kast....

Maar XP moet goed kunnen werken.
Dit zal niet zo'n probleem zijn, ik heb namelijk al een nieuwe licentie voor HP PC met XP home gerekend en de rest van de licenties zijn nieuwe upgrades. Hierover zal geen probleem ontstaan. Maar als idd een licentie van XP Prof voldoende is voor W2K dan maakt het allemaal niet meer uit: Gewoon proberen!!!

Thanx nogmaals voor alle reacties!

M'n hobby PC'tje

Verwijderd

Gaoske schreef op 06 augustus 2004 @ 10:06:
[...]

Dit zal niet zo'n probleem zijn, ik heb namelijk al een nieuwe licentie voor HP PC met XP home gerekend en de rest van de licenties zijn nieuwe upgrades. Hierover zal geen probleem ontstaan. Maar als idd een licentie van XP Prof voldoende is voor W2K dan maakt het allemaal niet meer uit: Gewoon proberen!!!

Thanx nogmaals voor alle reacties!
Ik probeerde te zeggen dat als de licentie OEM is en dus met een sticker op de kast zit. Het vaak niet toegestaan is om Windows 2k te installeren onder XP licentie. Kijk dus wat er op de sticker staat. Als het een retailpakket is, weet ik niet of het mag......

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Ik snap wat je bedoelt.
Op het systeem is XP Home geinstalleerd. XP Home is zoieso niet geschikt voor netwerken. Ik ben een begroting aan het maken en een plan met tegen te komen problemen. In de begroting heb ik al een nieuwe versie van XP Prof of w2K opgenomen voor dat systeem. Als ik een nieuwe licentie KOOP, mag ik die toch installeren waar ik wil, ook op een systeem met OEM versie? Als ik die gekochte licentie wil veranderen in een w2K versie dan geeft dat toch geen problemen... Of begrijp ik jou nu helemaal verkeerd?

Gaoske

M'n hobby PC'tje

Verwijderd

Ik kan je niet vertellen of je als je een retailpakket aanschaft 2k mag draaien onder xp licentie, overleg even met de leverancier.

Ik zou trouwens XP gaan draaien en geen 2k, problemen met oude applicaties ijn hetzelfde, XP is wat gebruiks vriendelijker.

Vergeet niet dat je als je XP gaat draaien toch wel minimaal 256Mb geheugen moet hebben om "lekker" te draaien liefts zelfs 512Mb.
En dat opent perspectieven, OEM licenties zijn veel goedkoper dan retail, maar mogen alleen verkocht bij een nieuwe pc of bij grote wijzigingen in hardware. Eén van die wijzigingen is het bijplaatsen van geheugen. Dus als je XP gaat kopen doe je er het beste aan de pc's uit te breiden met geheugen en OEM licenties te kopen.
Dan mag je alleen geen w2k draaien, maar daar zie ik het nu toch niet zo van. Misschien als de rest van de hardware niet zo snel is.....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 10:28 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zou je jezelf niet eens informeren op de MS site zelf? Open Licensing lijkt me in dit geval een betere aanrader dan losse Retail licenties aanschaffen, maar wellicht dat je dat kan navragen bij je bevoegde MS Partner.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1