Net Memtest86 gedraaid omdat mijn PC regelmatig compleet vastloopt. Het is waarschijnlijk geen softwareprobleem want het gebeurt met opstarten vanaf floppy (PCDOS, MSDOS), met Windows XP Pro en Windows XP in veilige modus. Alleen hangt-ie met XP pro 'normaal' wel wat sneller.
Het crashen gebeurt vaker naarmate de HD voller raakt, dus je zou denken dat het aan die HD ligt. Een test van die HD leverde echter geen fouten op.
Ik vroeg me daarom af of een vollere HD leidt tot meer stroomgebruik en dus mogelijke PSU-problemen. Maar MBM meldt geen noemenswaardige fluctuaties: tussen 4,80 en 4,91 Volt op de +5V lijn).
Of zou het aan het geheugen liggen (ik neem aan dat een vollere HD meer geheugen gebruikt, bijv door meer info in de HD-cache, of zit ik dan op het verkeerde spoor?).
De memtest86-test hing op test 5 en volgens de FAQ 'hangen en opstartproblemen' kan dat duiden op een brakke CPU. Ik heb in de BIOS de L2 cache uitgeschakeld en daarna vond memtest86 geen fouten meer. Tijd om de CPU te vervangen dan of eerst even verdertesten? N.b. het is een Athlon XP1600+, een jaartje of 2 oud en dat vind ik vrij jong voor een CPU om het nu al te begeven... Terwijl ik jarenlang met computers heb gewerkt die soms wel 10 jaar oud waren en het nog prima deden.
Systeemgegevens:
Mobo: ECS K7S5A 1.0, laatst bekende BIOS geflasht
CPU: Athlon XP1600+
HD1: Maxtor 80GB
HD2: Maxtor 20GB
LiteOn CDRW en DVD-ROM
Voeding 350W
Geheugen SD-RAM 384MB
Geforce 4 MX440
Firewire-kaart
Via USB een extern ADSL-modem
Via parallel een Canon BJ250C printertje en een ScanTek 1200 scanner
Ik gebruik de ingebouwde geluidskaart.
Besturingssysteem: Windows XP Professional-SP1 en alle recente updates.
Pierre
Het crashen gebeurt vaker naarmate de HD voller raakt, dus je zou denken dat het aan die HD ligt. Een test van die HD leverde echter geen fouten op.
Ik vroeg me daarom af of een vollere HD leidt tot meer stroomgebruik en dus mogelijke PSU-problemen. Maar MBM meldt geen noemenswaardige fluctuaties: tussen 4,80 en 4,91 Volt op de +5V lijn).
Of zou het aan het geheugen liggen (ik neem aan dat een vollere HD meer geheugen gebruikt, bijv door meer info in de HD-cache, of zit ik dan op het verkeerde spoor?).
De memtest86-test hing op test 5 en volgens de FAQ 'hangen en opstartproblemen' kan dat duiden op een brakke CPU. Ik heb in de BIOS de L2 cache uitgeschakeld en daarna vond memtest86 geen fouten meer. Tijd om de CPU te vervangen dan of eerst even verdertesten? N.b. het is een Athlon XP1600+, een jaartje of 2 oud en dat vind ik vrij jong voor een CPU om het nu al te begeven... Terwijl ik jarenlang met computers heb gewerkt die soms wel 10 jaar oud waren en het nog prima deden.
Systeemgegevens:
Mobo: ECS K7S5A 1.0, laatst bekende BIOS geflasht
CPU: Athlon XP1600+
HD1: Maxtor 80GB
HD2: Maxtor 20GB
LiteOn CDRW en DVD-ROM
Voeding 350W
Geheugen SD-RAM 384MB
Geforce 4 MX440
Firewire-kaart
Via USB een extern ADSL-modem
Via parallel een Canon BJ250C printertje en een ScanTek 1200 scanner
Ik gebruik de ingebouwde geluidskaart.
Besturingssysteem: Windows XP Professional-SP1 en alle recente updates.
Pierre