[Zelfbouw] Audio over Ethernet

Pagina: 1
Acties:
  • 988 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 14:39
Ik heb een plan in mijn hoofd om een centraal audiosysteem door het huis te maken.

Probleem is altijd de bekabeling. Daarom had ik gedacht ethernet kabeltjes te laten lopen naar de verschillende kamers waar ik audio nodig had. Waarom dan ook niet nog eens een netwerkaansluiting erbij te zetten want Ethernet heeft imho maar 4 kabeltjes nodig, dus 4 kabeltjes vrij voor massa, links, rechts en ... (video misschien).

Ik denk niet dat het audio-signaal sterk genoeg is om storing te veroorzaken op het netwerksignaal in de andere kabels. De speakers gaan zelf-powered zijn. Enige andere tips waar ik moet op letten?

Heeft iemand al gehoord van een chip die kan een audio signaal streamen over ethernet naar een andere chip die dat daar dan kan decoderen? Zodanig kan ik later misschien overstappen naar gigabit (die heeft wel 8 kabeltjes nodig) of 2 kabels in 1.

Mijn componenten bestel ik en monteer ik op een testprintje (enkel gaatjes).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat je wel behoorlijk kwaliteitsverlies krijgt als je audiosignaal over zo'n dun draadje en langere afstanden gaat vervoeren. Bovendien kan het met gewone UTP kabel best wel wat storing op vangen, aangezien die totaal niet afgeschermd zijn. Of je moet net als met het Ethernet signaal een geinverteerd signaal over het andere draadje van het paartje sturen, maar ik zou niet weten hoe je dat doet :)

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Bigs schreef op 05 augustus 2004 @ 13:10:
Bovendien kan het met gewone UTP kabel best wel wat storing op vangen, aangezien die totaal niet afgeschermd zijn.
Misschien niet afgeschermd, maar wel twisted en dat voorkomt ook storing. Anders had je over zo'n UTP kabel ook niet met 100Mbps kunnen communiceren. Bij een normale speakerkabel (althans de kabel die ik heb liggen) is er ook geen afscherming en hij is ook niet twisted, dus die zou juist nog meer moeten storen.

Verwijderd

Als je niet te zware speakers inzet (tot 10 w)kun je die wel gelijk over UTP laten werken.

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Ik heb het zelf gehad, over afstanden van 20 meter. Dit leverde geen problemen op, maar door verbouwingen, moet ik het weer eens opnieuw aan gaan sluiten. Dit alles was toendertijd zelfs nog met isdn kabel en niet eens met ethernet en het netwerk draaide gewoon op 100mb.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• JT
  • Laatst online: 30-03 23:17

JT

VETAK y0

Nee, alleen afgeschermde speakerkabel klinkt wel beter en zulke dunne kabel over lange afstand gaat hoe dan ook flink signaalverlies opleveren.

Jouw vergelijking van 100mbit en audio gaat ook niet op want 100mbit is digitaal (nullen en enen) en audio is analoog (hogere en lagere voltages enz.).

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Bigs
  • Niet online
Hij is twisted ja, maar dat werkt alleen omdat er over 1 draad het signaal wordt verstuurd en over de andere draad het tegenovergestelde van dat signaal. Door het magnetisch veld wat daardoor onstaat hou je de storing weg. Als je dus een normaal audio signaal over zo'n draad stuurt heeft die twist totaal geen zin.

En speakerkabel is wel een stuk dikker dan UTP-kabel, daarom denk ik dat je op langere afstanden eerder verlies krijgt.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
het normale ethernet signaal heeft niet zoon hoog vermogen als een audio signaal.

Je hebt dus kans dat je na 5 meter al nagenoeg niks meer hoord uit de boxen.

Ik had thuis eerst het normale speker kabel van de gamma :+
vervangen door betere en iets dikkere kabel en ik hoorde een wereld van verschil op de boxen achter me.

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-03 18:20
Ga hier eens kijken, ze hebben daar ook lan over het lichtnet, dit is er ook voor audio

http://www.devolo.nl/ misschien dat het iets voor je is?

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik weet niet welke apparaten hier van gebruik gaan maken, maar aangezien het over een een netwerkkabel gaat, denk ik aan alleen maar computers. Is het dan neit veel handiger om op 1 computer een audio stream software te installeren(van Winamp). En dan op de andere computers dat te beluisteren via het interne netwerk? Gaat snel, en zal niet zoveel bandbreedte verbruiken. Het is nog eens goedkoop ook.

• makkie ;)
  • Laatst online: 11-02 07:32

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Ik heb al es eerder boxen in de badkamer aangesloten via een 4-adreig telefoonlijntje. Boxen waren niet denderend van kwaliteit, maar klink net zo goed als met standaard bekabeling. Over een afstand van 5 meter. Ik zou zeggen test het! Wat de één onaanvaardbare kwaliteits verlies vind hoort de ander misschien niet eens. Evt. kun je ook scart gebruiken. Meer aders, en ik dacht betere isolatie ook. Alleen een stukje dikker. Ik ken er die scart outlets hebben laten aanleggen in huis op de muur om daar de boxen op aan te sluiten. Gaat prima.

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

als je toch actieve luidsprekers gaat maken, maak dan gebalanceerd signaal, heb je alleen last van signaal sterkte/verzwakking, maar niet van eventueel opgepikte ruis :)
stelt niet zoveel voor om te maken en je hebt perfecte kwaliteits signalen door het hele huis.
Nadeel is dat je 5 kabels nodig hebt voor 1 stereo signaal.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• rvm
  • Niet online

rvm

JT schreef op 05 augustus 2004 @ 13:21:
Jouw vergelijking van 100mbit en audio gaat ook niet op want 100mbit is digitaal (nullen en enen) en audio is analoog (hogere en lagere voltages enz.).
Die 1-en en 0-en worden wel degelijk analoog over de lijn verstuurd :)
Bigs schreef op 05 augustus 2004 @ 13:21:
Hij is twisted ja, maar dat werkt alleen omdat er over 1 draad het signaal wordt verstuurd en over de andere draad het tegenovergestelde van dat signaal. Door het magnetisch veld wat daardoor onstaat hou je de storing weg. Als je dus een normaal audio signaal over zo'n draad stuurt heeft die twist totaal geen zin.
Voor zover ik weet zijn die twists met name voor de inkomende storingsvelden bedoeld, waarbij door het twisten van de kabel de geinduceerde storingsstroompjes elkaar opheffen. Als de audiokabel een storingsveld genereert, dan lijkt mij dat de naastgelegen twisted kabel (voor ethernet) daar weinig last van heeft (doordat die getwist is).

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-03 16:06
volgens mij loopt er hier ook ergens een topic over van utpkabels een speakerkabel maken... maar iig moet je oppassen met 2 aders per speaker (1+ en 1-) vanwege de weerstand van de kabels...
wat ik wel kan qua audio over utp is multiroom/multizone geluid van bijvoorbeeld russound (www.russound.com)
hier moet je gewoon je speakers via normale kabels (in de muur is ook mogelijk) aansluiten, maar heb je per kamer een kastje waar je het geluid kan regelen en de source kan regelen (bijv 6 zones en 6 sources). dit kastje moet je via utp aansluiten, maar je speakers niet!

• JT

JT

VETAK y0

rvm schreef op 05 augustus 2004 @ 13:48:
[...]
Die 1-en en 0-en worden wel degelijk analoog over de lijn verstuurd :)
Ja, maar een 1 wordt geen 0 en andersom. Bij analoog heb je wel signaalverlies. DAAR gaat het om.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 05-08-2004 14:05 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• purge
  • Niet online
Misschien is dit interesant, niet over ethernet maar over het lichtnet.

http://www.nl.devolo.biz/dlanaudio.html

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wil je over grotere afstanden gaan werken (meer als, zeg 50 meter kabel) dan zou je een 100V systeem kunnen overwegen. Zitten wel extra kosten aan ivm versterker en trafo's.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

JT schreef op 05 augustus 2004 @ 14:04:
[...]

Ja, maar een 1 wordt geen 0 en andersom. Bij analoog heb je wel signaalverlies. DAAR gaat het om.
Een 1 kan wel degelijk een 0 worden. een 0 minder snel een 1. Als je veel demping hebt kan de 5 volt naar 2,5 volt gaan. een digitaal component zou dat kunnen zien al een 0 i.p.v. een 1

• Guru Evi
Ik kan geen pc overal zetten. Ik heb misschien wel genoeg pc's enzo, maar alleen al de plaats die het inneemt, lawaai en de vochtigheid op sommige plaatsen (badkamer), dat gaat niet.

Het audiosignaal gaat perfect over een ethernet kabel heb ik al gelezen door de lage impedantie van zulke kabel etc. etc. maar ik kan idd een gebalanceerd signaal maken, dat is geen probleem.

Ik kan idd zulke dingen kopen, maar dat is geen fun en te duur momenteel. Een 100V (PA) systeem kan ik niet voor dezelfde redenen.

Hier heb ik een PCBtje:

Afbeeldingslocatie: http://www.valerieandevi.be/images/example%20pcb.JPG

[ Voor 17% gewijzigd door Guru Evi op 05-08-2004 16:11 ]

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 14:23:
[...]

Een 1 kan wel degelijk een 0 worden. een 0 minder snel een 1. Als je veel demping hebt kan de 5 volt naar 2,5 volt gaan. een digitaal component zou dat kunnen zien al een 0 i.p.v. een 1
Het moet wel raar lopen wil dat gebeuren. Bij analoog gaat dat sneller.

Ecodan warmtepomp

• Guru Evi
Daarvoor heb je een band tussen logisch 0 en 1

Als logisch 0 5V is, dan kan dat gaan van vb. 4V-5V
Als logisch 1 0V is, dan kan dat gaan van vb. 0V-1V

Als we dus met een logisch 0 zitten, en we gaan naar 2,5V dan blijft het gewoon logisch 0. Eenmaal onder 1V schakelt hij naar logisch 1 totdat hij weer boven 4V komt.

Dit is Digitale Technieken 101. Een analoog signaal heeft daar meer last van.

[ Voor 12% gewijzigd door Guru Evi op 06-08-2004 14:25 ]

Pagina: 1