[Maya6.0] maya is spontaan zeer eigenwijs geworden

Pagina: 1
Acties:

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Om een of andere wazige reden werkt mijn maya 6 niet meer zoals ie ooit gedaan heeft.
Volgens mij is de enige oplossing momenteel om mijn hele windows opnieuw te installeren omdat maya herinstalleren blijkbaar geen zin heeft.. na 7x herinstalleren heb ik het opgegeven.
Hier dus mijn laatste poging met de hoop dat hier iemand er meer van weet want eigenlijk heb ik helemaal geen tijd om mijn windows te herinstallen..

Hier een voorbeeld..
ik zit in het 4schermpjes beeld..
selecteer in bijvoorbeeld de perspective view een nurbs sphere.
klik het Scale tooltje aan..
klik vervolgens on de top view de boel aan omdat ik'm eigenlijk anders wil scalen..
maar dat werkt dus niet.., in de side view en front view ook niet..
Ik kan alleen nog maar scalen in de perspective view. Ik kan klikken in de andere vakken wat ik wil maar het helpt niets. Het object deselecten en weer opnieuw selecten.

Klik hier voor een screenshot.. al betwijfel ik of dat nuttig is in dit geval.. Maar just to be sure..

Bij het roteren wordt het grafisch en nog wat grotere rotzooi...
Klik hier voor een screenshotje van het roteren..

Ik snap echt niet waar het vandaan komt..
Ik heb er echt nog nooit last van gehad en het is gewoon spontaan op komen zetten..
Ik heb het geheel al diverse keren opnieuw geinstalleerd en dan houd ook in dat ik mijn prefs weggooi en alles uit mijn register trek.
ook het installatie path gooi ik leeg gewoon zodat de install geen oude files gebruikt... het moet iets in mijn systeem zijn wat niet lekker is maar ik hoop dat iemand me hier kan helpen met wat dat dan moet zijn..

Ik post het hier.. omdat ik denk dat hier de meeste kennis van maya zit.
in SA komt naar mijn idee veel minder volk met kennis van maya vandaar dat ik 'm daar dus niet post.

Ik heb al wel geprobeerd te googlen.. en ik heb hier de search ook al doorgenomen.
Maar tot nu toe geen succes. Sowieso zoekt het ook wat moeilijk :'(

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:22
Werkt het niet in top view? Of duurt het 4 sec oid voordat er wat gebeurt in side/top/front view?

Als je met spatie naar 1 van die 3 gaat duurt het dan ook lang om te switchen?
Zoja dan in je maya.env (my docs/maya/6.0) deze regel zeten:
MAYA_SLOW_DRAWPIXELS = 1

Zo neit dan heb ik helaas ook geen idee. :)

• xzenor

xzenor

Topicstarter
maakt niet uit in welke view.. dat was meer zodat mijn uitleg overeen kwam met de screenshots..
Het gekke is ook dat het altijd perfect heeft gewerkt.. Pas sinds een paar dagen doet hij zo vreemd..
ik ben toch bang dat een reinstall van windows de enige oplossing gaat wezen :(

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Het kan ook liggen aan je videokaart drivers...heb je al geprobeerd deze te unistallen en vervolgens een andere, misschien oudere of nieuwe versie, weer te installeren?

Als dat niet werkt probeer dit dan eens:

Ga naar je Maya prefs folder...die zit meestal hier:

C:\Documents and Settings\Administrator\My Documents\maya\6.0\prefs

En zoek dan de file "UserPrefs.mel".
Als je die gevonden hebt rename je dit naar UserPrefs.old en restart Maya.
Wat dit doet is dat het je userpreferences MEL file backupped naar die .old file en een
compleet nieuwe default userPrefs.mel aanmaakt op reboot van Maya.
Het feit dat maya reinstallen niets uitmaakte kan zijn omdat bij reinstall of uninstall van Maya deze userPrefs.mel niet verwijderd wordt, maar bewaard wordt om je preferences te behouden voor de volgende installatie.
Als deze file op enkel moment dan corrupt geraakt is of je hebt perongeluk een instelling veranderd en alles is messed up dan zullen deze fouten ook meegenomen worden naar de volgende installatie.
Dit kan het gedrag van Maya verklaren dat het bij 7x reinstallen dezelfde fout bleef maken waardoor het op een bug lijkt, maar wellicht gewoon een corruptie is in 1 van de preference .MEL files.

[ Voor 124% gewijzigd door Arcane Apex op 05-08-2004 15:19 ]

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Neem anders even contact op met de support afdeling van Alias, die kunnen je vast uitstekend te woord staan over dit probleem ;)

Wat betreft mijn mening: dit klinkt als een zéér buggy OpenGL driver, voornamelijk oudere Nvidia GeForce videokaarten met de nieuwste ForceWare drivers hebben daar onder andere last van... (en hierbij spreek ik overigens uit ervaring) :)

[ Voor 49% gewijzigd door mindcrash op 05-08-2004 14:13 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 22:06
Maya 6.0 is sowiezo erg buggy ik zou terug gaan naar 5.01!!

tja...

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Sander: 6.0 heeft daar-en-tegen toch wel weer wat voordelen boven 5.01 lijkt me. Sidenote: Ik hou net zoveel van het uitroep teken als ieder ander, maar meestal is er eentje na een zin zonder toevoeging toch wel genoeg.

|{ brrr }] |

• xzenor

xzenor

Topicstarter
een oudere driver zou ik inderdaad wel eens kunnen proberen, dat heb ik nog niet gedaan.
Ik gebruik de detonator drivers van nvidia.com voor mijn geforce3
Ik weet dat maya sowieso niet echt gemaakt is voor geforce kaarten maar het heeft altijd perfect gewerkt, vandaar dat dat niet het eerste was wat in mij opkwam.. Maar ik heb wel inderdaad nog niet zo heel erg lang geleden mijn driver geupdate.... dus wie weet is dat wel gewoon het probleem.

dat van die userprefs heeft geen zin.. ik heb na iedere herinstall de hele maya dir uit my documents weggemikt dus die prefs zijn dan ook weg.

En sander, 6 draait stabieler dan 5 bij mij..
5 gaf zeer regelmatig een BSOD (jaja in XP) op een bepaalde nvidia dll en dat heeft 6 nooit gedaan

• xzenor

xzenor

Topicstarter
Oude driver geprobeerd, werkte niet.
Herinstall gedaan van mijn hele systeem, werk ook niet!
Ik wordt echt niet goed hier van..
Dit kan toch niet :/ het heeft altijd perfect gewerkt :?
de MAYA_SLOW_DRAWPIXELS = 1 werkte overigens ook niet....

Iemand nog suggesties? Want dit is behoorlijk hopeloos zo :'(

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 22:06
Yellow|A schreef op 05 augustus 2004 @ 14:40:
Sander: 6.0 heeft daar-en-tegen toch wel weer wat voordelen boven 5.01 lijkt me. Sidenote: Ik hou net zoveel van het uitroep teken als ieder ander, maar meestal is er eentje na een zin zonder toevoeging toch wel genoeg.
Ben ik helemaal met je eens, maar de lijst met bugs in Maya 6.0 is erg groot aan het worden. O.a. project curve on surface werkt niet, er zijn problemen met groups enz. Geen kleine bugjes dus!

tja...

• xzenor

xzenor

Topicstarter
--------- OPGELOST ---------
Ik had op mijn asus P4B moederbordje in de BIOS ingesteld dat mijn ram op TURBO1 draaide..

Blijkbaar kan maya daar dus niet tegen.
Pagina: 1