fotograferen van meteorieten [showcase ?]

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 06:41
De astro kenners onder ons zullen het wel weten; dus voor de leken maar even ;)

Elk jaar paseert de aarde een paar wolken met gruis dat overgebleven is van passerende kometen. De 2 bekenste zwermen zijn de leoniden (17-20 november zichtbaar) en de Perseïdenzwerm (zichtbaar tussen 17 en 24 augustus)
meer info zie; http://www.metius.nl/archief/meteorieten/meteorieten.htm

Nu wil het leuke gegeven dat die laatste zwerm komende week piekt op woensdag 11 agustus rond een uur of 10 tot 12; en daarna vanaf 2 uur tot zons opkomst op 12 augustus.
meer info zie;
http://science.nasa.gov/h...04/25jun_perseids2004.htm
http://skyandtelescope.co...eteors/article_1289_1.asp

De eerste piek is echt de moeite waard. Op meerdere sites (zie laatste 2 links) wordt een voorspelling gedaan voor 100 tot zelfs 1000 (!!!!!!) meteoren per uur.

Nu mijn vraag;
Hoe kun je die meteoren het beste fotograferen met je digi cam?
Zijn er al mensen die al foto's hebben gemaakt? En zo ja willen jullie die dan delen met ons?

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:18

YellowCube

Wait...what?

volgens mij is het ten eerste een kwestie van een lange sluitertijd...(1 a 2 seconden?)
Op die manier krijg je mooie lange strepen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zal igg veel gedult moeten hebben en goed moeten opletten. Ik heb ze wel eens gezien en die 'dingen' gaan zo verschrikkelijk hard en zijn binnen een seconde al weer weg. Er zal geen tijd zijn om te 'mikken' en nog te focussen e.d.
Je kan natuurlijk al wel focussen op oneindig (gezien de afstand :P) en misschien is het een idee om een standaard neer te zetten, omhoog gericht uiteraard, en er naast gaan zitten/liggen met een afstandbediening (als je die hebt).
Van te voren ff testen wat de beste sluitertijd kan zijn op een paar sterren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 12:12
Worden met een lange sluitertijd de sterren ook geen strepen? Zo haal je de duizenden per uur wel :)

Tomorrow is often the busiest day of the week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Dunbar schreef op 05 augustus 2004 @ 10:43:
Worden met een lange sluitertijd de sterren ook geen strepen? Zo haal je de duizenden per uur wel :)
Alleen als je geen vaste hand hebt ;)
Met een statief is dat dus niet het geval :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
dawuss schreef op 05 augustus 2004 @ 10:45:
[...]

Alleen als je geen vaste hand hebt ;)
Met een statief is dat dus niet het geval :)
Ook met een statief wel, als je heeeele lange sluitertijd doet. 5 min bijv ;)

Had zelf al het id opgevat om mijn camera (dimage z1) op de plek te richten waar ze vandaan lijken te komen (sterrenbeeld perseus aan de noordoostelijke hemel); oneindige focus (zoals hierboven genoemd) en dan max belichtings tijd (in mijn geval 30 sec).
En dan maar hopen dat het helder is, en ik dus inderdaad ook sterren zie; en bovenal natuurlijk strepen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 12:12
Volgens mij zie je ook met 30 seconden al strepen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Vanavond ff uitproberen :)

[ Voor 99% gewijzigd door Dunbar op 05-08-2004 11:14 ]

Tomorrow is often the busiest day of the week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
Volgens mij zie je ook met 30 seconden al strepen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Vanavond ff uitproberen :)
Goed plan!!
Immers; als je sterren ziet op je foto... dan zou je die "strepen" (als in meteoren dus) ook moeten kunnen zien, die zijn over het algemeen vlgns mij wat helderder dan de meeste sterren

[ Voor 6% gewijzigd door Jeronimo78 op 05-08-2004 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je ziet bij 5 min maar streepjes, je moet echt veel langer belichten om stilstaande sterren als strepen vast te leggen, ik heb hier analoog wat mee geexperimenteerd met een statief en draadontspannen. 30 min. open laten staan en nog waren het maar korte strepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

je moet geduld hebben... Een statief... Eendraad ontspanner.... En een widelens
En een digicam die meer als 30 sec sluitertijd aan kan.... Tja je moet mzzl hebben dat je ze er op krijgt.... Als je echt de hele sterren hemel wilt laten bewegen zit je al gauw aan een sluitertijd van een paar uur..... :) Toch maar eens proberen

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:59

WouterG

Dit is geen ondertitel

En burst mode is ook wel makkelijk. Gewoon een hele tijd fototjes van 10 minuten maken ofzo, dan is de kans een stuk kleiner dat er een meteoriet tussen de foto's doorschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

True maar ook dat moet je camera aan kunnen :)

Ik ga trouwens naar de oostvaardersplassen.... lekker donker en geen licht vervuiling van de stad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
True maar ook dat moet je camera aan kunnen :)

Ik ga trouwens naar de oostvaardersplassen.... lekker donker en geen licht vervuiling van de stad
De Dimage Z1 kan dus maar tot 30 sec. Hoop dat ik het daar mee red :)

Ik zit dan zelf vlak bij het lauwersmeren gebied. Dus ook flink donker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Zelf heb ik wel enige ervaring met astotfotografie (zie mn site). De Perseïden hebben inderdaad het maximum vanaf 11 t/m 13 augustus, waarbij er enkelen per minuut te zien moeten zijn. De maan stoort niet, dus das alvast een voordeel.

Zet je camera op een staties en zorg dat je een zo groot mogelijk stuk van de hemel op de "film" krijgt. Dan kun je gerust tot 30 seconden belichten zonder dat de sterren echte streepjes worden. Bij een belichting van 5 minuten krijg je al wel strepen van een centimeter ongeveer.

Richten op het radiant (perseus) is inderdaad wel handig om de meeste meteoren te zien.

Succes allemaal!

edit:
O, lensverwarming is geen overbodige luxe ivm condens op de lens!

[ Voor 12% gewijzigd door Ursamajor op 09-08-2004 20:12 ]

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

Condens op de lens ?? Dat zal wel mee vallen als het in de avond 18 graden is en overdag 28..... Condens krijg je alleen als je van -5 naar +20 gaat ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:04

Acid_Burn

uhuh

idd.. condens krijg je alleen als de lucht warmer wordt dan het object.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Geloof mij nou maar... Als je in een veld staat krijg je last van condens. Misschien dat het in de stad nog wel meevalt, maar dat is ook geen plek om astrofoto's te maken. Ik ga zelf altijd naar de veluwe en heb er nog nooit een avond meegemaakt dat ik mn lensverwarming niet hoefde te gebruiken...

Maar anyways, veel succes...

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
Nog wat info erbij gevonden in de vorm van galery's met foto's van voorgaande jaren.

Hieruit blijkt wel dat het toch lastig is en je heel erg veel geluk moet hebben voor een heldere meteoriet.

Hierdonder de links;
2002
http://science.nasa.gov/s...eors/gallery_12aug02.html

2001
http://www.spaceweather.com/meteors/gallery_13aug01.html

En een wat algemenere
http://www.astroarts.com/gallery/meteor.html

Zoals jullie zullen zien als je op een van de links klikt zijn er ook foto's met het poollicht er op. Leuk weetje is dat er paar weken geleden een kleine kans was op poollict in Nederland, wat we echt net op het nippertje gemist hebben. De zonne vlek die hier toen voor verantwoordelijk was komt dit weekend weer te voorschijn aan de aardse kant van de zon. Dus met een beetje mazzel hebben we weer kans op poollicht (al acht ik die kans vrij klein)
De kans op poollicht is te zien via
http://www.spaceweather.com

en meer actueel voor nederland via
http://nu.poollicht.nl

Jeronimo duimt heel hard _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supakeen
  • Laatst online: 09-09 14:42
Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 11:56:
Je ziet bij 5 min maar streepjes, je moet echt veel langer belichten om stilstaande sterren als strepen vast te leggen, ik heb hier analoog wat mee geexperimenteerd met een statief en draadontspannen. 30 min. open laten staan en nog waren het maar korte strepen.
8 minuten is genoeg voor streepvorming zo rond Noorwegen gebied :)
Acid_Burn schreef op 05 augustus 2004 @ 19:48:
idd.. condens krijg je alleen als de lucht warmer wordt dan het object.
Geloof mij maar, je krijg ook condens als je s'nachts in een veld staat, zit dan nogal veel vocht in de lucht, vandaar ook altijd de mist in de ochtend ;)

[ Voor 31% gewijzigd door supakeen op 06-08-2004 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Uiteraard hangt de streepvorming ook af van de hoogte waar je fotografeert. Laag in het zuiden gaan de sterren veel sneller langs de hemel dan rond de poolster. (nee dat is niet de helderste ster of die ene recht boven je hoofd, maar een die in het noorden staat op zo's 54 graden hoogte.

Ook de brandpuntsafstand van de lens is bepalend voor de lengte van de strepen per tijdseenheid. Een 24mm lens (35mm eq) maakt kortere strepen dan een 200mm lens.

Een leuke oplossing hiervoor is een volgplankje (zie mn site) of m piggyback op een telescoop mee te laten draaien.

Oja, een lensverwarming is eenvoudig te maken door bijvoorbeeld 12 weerstandjes van 600 ohm (0,25W) parallel schakelt, heb je een kacheltje van 3 watt. Dit is voldoende om je lens schoon te houden zonder dat een en ander aan luchttrillingen optreedt.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-09 23:19

steveman

Comfortabel ten onder

Vannacht heb ik vanwege de grote hitte op m'n kamer op het dak geslapen.

Toen heb ik ook meerdere vallende sterren aka meteorieten gezien. Maar het langskomen van deze dingen duurde vaak maar een fractie van een halve seconde ( :Y) ). Als je die dingen wilt platen mag je wel flinke reflexen hebben.

Maargoed, deze kwamen ook niet met 100 of 1000 per uur langskomen, dan schiet je er meer als je niet timed misschien?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
Toen heb ik ook meerdere vallende sterren aka meteorieten gezien. Maar het langskomen van deze dingen duurde vaak maar een fractie van een halve seconde ( :Y) ). Als je die dingen wilt platen mag je wel flinke reflexen hebben.
Dat is ook idd niet te timen vlgns mij, maar daar gebruik je dus die lange belichtingstijden voor. Hoe langer de belichtingstijd, hoe groter de kans dat je er "toevallig" eentje op de gevoelige plaat hebt vastgelegd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeronimo78 schreef op 06 augustus 2004 @ 14:18:
[...]

Dat is ook idd niet te timen vlgns mij, maar daar gebruik je dus die lange belichtingstijden voor. Hoe langer de belichtingstijd, hoe groter de kans dat je er "toevallig" eentje op de gevoelige plaat hebt vastgelegd :D
Gewoon hetzelfde principe wat je gebruikt bij onweer fotograveren ;)

Alleen heb je bij meteorieten veel meer geluk nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

[quote]steveman schreef op 06 augustus 2004 @ 12:24:
Vannacht heb ik vanwege de grote hitte op m'n kamer op het dak geslapen.

Toen heb ik ook meerdere vallende sterren aka meteorieten gezien. quote]

Ff nog wat info:

Kleine brokjes steen of metaal die in de ruimte zweven heten eigenlijk Meteoroïden.

Als ie met hoge snelheid (80km/s) door de dampkring gaat en je het lichtspoor ziet, heet het een meteoor.

Eenmaal door de dampkring heen en hij is niet helemaal verbrand, dan heet het meteoriet.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
Ziet er naar uit dat het later in de week bewolkter weer gaat worden.
Jeronimo gaat het dus maar vast eerder ook proberen; wie weet dat one lucky shot.

Helaas kan ik niet gelijk al posten, komend weekend zal er van mijn hand het een en ander online verschijnen (mits het lukt natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuuKe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

Jeronimo78 schreef op 05 augustus 2004 @ 11:45:
[...]

Goed plan!!
Immers; als je sterren ziet op je foto... dan zou je die "strepen" (als in meteoren dus) ook moeten kunnen zien, die zijn over het algemeen vlgns mij wat helderder dan de meeste sterren
De aarde draait in 24 uur om zijn as dus kan je nagaan hoe kort de streepjes zijn na 5 minuten.

Overigens, die meteorieten hebben hun radiant in het sterrenbeeld Perseus, dat betekent inderdaa dat ze uit dat sterrenbeeld lijken te komen. Wil je kans op succes hebben dan moet je dus je camera niet recht op dat sterrenbeeld zetten. dat werkt niet. ik kopieer ff vanaf mijn eigen website:

De Perseïden zijn het beste waar te nemen door in een gerieflijke stoel achter over te gaan liggen met je voeten richting zuidelijke tot oostelijke horizon te gaan liggen en dan recht omhoog te kijken. Kijk niet rechtstreeks naar de radiant omdat je anders zwakke meteoren mist en meteoren recht voor je zullen niet veel bewegen. Op het moment dat je een meteoor ziet probeer je het spoor terug te volgen. Leidt het spoor naar het sterrenbeeld Perseus dan heb je hoogstwaarschijnlijk een Perseïde gezien.

je kan het beste een lens gebruiken met een zo groot mogelijk beeldveld. Heb je een digicam met vaste lens dan moet je niet inzoomen. Hoe meer je inzoomt hoe kleiner het beeldveld en hoe kleiner de kans dat je er eentje vangt.

Sluitertijden van 30 seconden maximaal zijn prima, je moet gewoon genoeg opnamen maken van een gebiedej aan de hemel en als je geluk hebt dan staat er eentje op. De Perseïden bevatten normaliter altijd veel heldere meteoren dus dat zit wel snor. De Perseïden hebben een uurgemiddelde van ongeveer 80 meteoren maar er zijn voorspellingen dat het er dit jaar spectaculair meer kunnen zijn.

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 07:09

KnOeFz

no comment...

helaas zijn de weerberichten niet al te best (bewolking en regen)...
Wil als het een beetje mee zit toch een poging wagen :)

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:18
http://nu.nl/news.jsp?n=376349&c=10
^^ Vanavond dus maar eens proberen :P

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

woei compleet onbewolkt hier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Als ik het goed begrijp zullen er veel meteorieten te zien zijn. Wat ik zou doen, zoals hierboven al ergens staat, zoom niet in, gebruik eventueel een groothoek lens. Stel je camera in op een zo lang mogelijke sluitertijd, probeer even wat ongeveer een redelijk diafragma is, en proberen maar.

Voor bliksem werkt deze manier wel goed. Op een stormachtige avond heb ik een tijd lang wat hierboven beschreven staat uitgevoerd. Het duurt even voordat je wat hebt, maar als je gelukt heb...
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~brou1944/onweer.jpg
(35mm, 30 s, F10, 200 ISO)

Helaas heb ik m'n statief bij m'n ouders laten liggen, en kan nu dus niet zo makkelijk foto's maken van de hemel vannacht :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo maandagavond keek ik naar een vliegtuigje en toen schoot er ineens een meteoriet langs :D Als het zo onbewolkt blijft vanavond even wat foto's proberen te maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 19:36

-Stef-

Slainthe!

Toch betwijfel ik het of een foto van een meteoriet zich onderscheidt van een foto van wat sterren welke met een lange sluitertijd genomen is. Ik ga dan ook voor de waarneming door mij zelf. Tot nu toe is het hier in Utrecht helder dus ik heb goede hoop.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

-Stef- schreef op 11 augustus 2004 @ 21:04:
Toch betwijfel ik het of een foto van een meteoriet zich onderscheidt van een foto van wat sterren welke met een lange sluitertijd genomen is. Ik ga dan ook voor de waarneming door mij zelf. Tot nu toe is het hier in Utrecht helder dus ik heb goede hoop.
Als je bij een van de links had gekeken zie je dat een meteoor dwars door de sterren heen jaagt en dus niet netjes in een circel om de poolster draaien...
Vergelijk het met een LP met een kras er dwars doorheen...

Foto zonder meteoor, maar wel 5 minuten belicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.ramses.cistron.nl/astro/statief/images/ster1024.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Ursamajor op 11-08-2004 21:14 ]

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
Welke kant kijken we op vanavond? :?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

MartijnA3 schreef op 11 augustus 2004 @ 22:32:
Welke kant kijken we op vanavond? :?
Ik probeer omhoog :+
... maar tot nu toe eigenlijk alleen nog maar wolken....
(eindhoven)

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

mAdRaZ0r schreef op 11 augustus 2004 @ 22:42:
[...]

Ik probeer omhoog :+
... maar tot nu toe eigenlijk alleen nog maar wolken....
(eindhoven)
Mja hier (Delft) is het ook bewolkt volgens mij, althans ik zie nog geen sterren. Of is het daar nog te vroeg voor?

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex214
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik ga nu ff kijken .. (enschede) als het goed is is het helemaal helder :D

Edit:
Het is super helder hier...heb er al een paar gezien. Ik ga nog ff proberen om ze op me digicam te krijgen :)

[ Voor 45% gewijzigd door Alex214 op 11-08-2004 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos_zwa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04-2019

jos_zwa

Flying Dutchman

ik heb er ook al een paar gezien :D

Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Ik wil straks er ook wel fotos van maken, maar nou heb ik een probleem.
Ik heb een Pentax Espio 738 camera. En daarbij zit geen draadschakelijk ofzo. Maar toch zou hij een automatische belichting hebben tot 2sec (is dit genoeg?)
En ik kan kiezen voor een handmatige instelling, dan heb ik een sluitertijd tot 2 minuten (maar dan moet ik die hele tijd volgens mij de knop ingedrukt houden, weet het neit zo goed meer, boekje is weg :/) maar ben bang dat ik de cam dan te veel beweeg.
Ik heb wel een statief.

[ Voor 12% gewijzigd door robbertb op 11-08-2004 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Wow :D, net een hele grote :).

Ik ga maar weer in de tuin liggen met mijn verse bakkie thee :Y)

@robertb: probeer het gewoon uit zou ik zeggen. Zet hem op twee seconden en laat het knopje los als je een foto neemt. Ik denk niet dat je het knopje echt twee sec. ingedrukt moet houden hoor :). Overigens vraag ik me wel af of je een meteoor kunt 'pakken' met een sluitertijd van 2 sec., maar goed, als je het lange tijd volhoudt om achter elkaar foto's van twee seconden te nemen dan kun je wel eens geluk hebben dat er in die twee seconden nét eentje voorbij komt suizen :).

offtopic:
Damn die muggen lusten er wel pap van vanavond :(

* Truus moest zonodig met een laptop in de tuin gaan zitten |:(

[ Voor 79% gewijzigd door Truus op 11-08-2004 23:38 ]

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Laatst online: 14:42

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

* handige_harrie heeft na 45min in de tuin te hebben gestaan met een Z1 op statief er zeker 6 gezien (en aan het uitbundige gejubel van m'n moeder te horen er ook nog zeker 6 gemist), maar helaas niet op de gevoelige plaat gevangen :p.

Nadeel is wel dat het "processing" net zo lang duurt als de shuttertijd, en je dus veel kan missen.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 07:00

BoAC

Memento mori

Al neem ik een sluitertijd van 15 seconden dan heb ik er nog geen een in beeld :'( Echt niet te doen! Telkens zie je er een gaan en dan toch 'lang' mijn kijk-hoek :(
Maar goed de belevenis op zich echt gaaf!!!

* BoAC heeft 117 foto's geschoten :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door BoAC op 12-08-2004 00:04 ]

• MartijnA3
ff gekeken, net 1 gezien. Heftig hoor !

iRacing Profiel

• dreamscape
  • Laatst online: 15:00
Mmm... ik heb hier toch al een hele tijd buiten gezeten, maar er komt hier niks voorbij... Of het is hier te licht, zo midden in de stad.

Toch naar... Ik hoopte op een enorme meteorietenregen, maar dat zit er sowieso niet meer in denk ik.

Punctuality is the politeness of kings

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

och ja.. als je in de stad.. hoef je gewoon niet te kijken.. too faint.. kijk dan maar liever op Hemels vuurwerk verwacht (wel voor mensen met HK access).

• marrk
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Ik vroeg me gewoon af of er ook mensen analoog hebben geprobeerd te schieten. Ikzelf heb met mijn nikon f65 en een Fuji Superia 200 ASA. De voor mij dichtsbijzijnde donkere plek was in de Genneper parken in Eindhoven. Niet echt donker, maar ik heb toch een tiental meteorieten kunnen zien. Ik had nog 10 foto's over en kwam er pas laat achter dat die meteorieten regen vanavond was, dus heb ik maar 10 foto's kunnen maken. Misschien heb ik één meteoriet weten te vangen, maar vraag me af of 200 gevoelig genoeg is. Dus wat is jullie setup?
Verder kijk ik uit naar alle digitale camera mensen. Iedereen met een d70 of eos 300d moet toch veel gigjes volgeschoten hebben? Waarom zijn er dan nog zo weinig foto's te zien? Hopelijk dat GoT gezamenlijk wat dope foto's neer kan zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door marrk op 12-08-2004 00:34 ]

blog
sow
eee

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Maruku schreef op 12 augustus 2004 @ 00:33:
Ik vroeg me gewoon af of er ook mensen analoog hebben geprobeerd te schieten. Ikzelf heb met mijn nikon f65 en een Fuji Superia 200 ASA. Ik had nog 10 foto's over en kwam er pas laat achter dat die meteorieten regen vanavond was, dus heb ik maar 10 foto's kunnen maken. Ik heb misschien één meteoriet weten te vangen, maar vraag me af of 200 gevoelig genoeg is. Dus wat is jullie setup?
Verder kijk ik uit naar alle digitale camera mensen. Iedereen met een d70 of eos 300d moet toch veel gigjes volgeschoten hebben? Waarom zijn er dan nog zo weinig foto's te zien? Hopelijk dat GoT gezamenlijk wat dope foto's neer kan zetten.
och ja.. hold your horses.. eens een vallende ster gezien.. allemaal gezien. Zijn anders genoeg pics over te vinden met google hoor..

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-09 22:34
Ik heb er net ruim een half rolletje Fuji Superia 400 (weet ik, niet ideaal) doorheen gejaagd (telkens f/16 of f/22, 30 sec.), en hopelijk twee of drie te pakken gehad. Hopelijk kan ik binnenkort wat gelukte foto's posten.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Vannacht zijn er boven Nederland in onverlichte gebieden veel vallende sterren te zien. Omdat de maan pas om 2:00 opkomt zijn de verbrandende ruimtesteentjes goed te zien.

Het weerbureau HWS voorspelt een wolkenloze hemel in het noorden, midden en oosten van het land. Het gruis is afkomstig van de komeet Swift-Tuttle en worden de Perseïden genoemd.

bron:fok.nl

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb net ook een minuut of 20 in de achtertuin gestaan, maar ondanks dat het hier vrij helder is heb ik er maar een gezien (en eentje vanuit m'n ooghoek). Deze waren ook niet erg fel. Vorig jaar (of twee jaar geleden) was er ook zoiets en toen zag je er veel meer (elke minuut wel een)...

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Ik heb er net een op de foto kunnen zetten volgens mij :)
Maarja mijn setup was verre van ideaal, ben dus bang dat er niks van te zien valt.. (@pentax espio 738, kodak gold 200 asa)

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:12

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Ben net een uur buiten geweest en heb er een stuk of 10 gezien. Heb in die periode zo'n 50 foto's gemaakt in verschillende standen van 5 tot 30 seconden, maar helaas geen enkele met een (zichtbare) meteoriet. ;(
Helaas was er hier ook nog een lichte sluierbewolking te zien (Rijswijk)

PSN-id: Chrasher

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-09 22:34
Ik vraag me alleen af wat de juiste sluitertijd/diafragma-combo is voor het schieten van de sterrenregen. De meeste foto's die ik net (op ISO400) geschoten heb, heb ik op 19mm, 30 seconden en f/16 of f/22 geschoten. Da's één stop onder wat de Matrix-meter van m'n Nikon F70 aangeeft. Toch, als ik diverse astrofotografiesites bekijk, zie ik dat ze daar met ISO 800-1600, f/4 en langere belichtingstijden werken. Ik snap dat ik niet in totale duisternis zit (10km van Nijmegen, op een stuwwal/heide), maar het verschil lijkt me wel erg groot. Kan iemand me uit de brand helpen voordat ik straks alle foto's laat mislukken?

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Chrasher schreef op 12 augustus 2004 @ 01:10:
Ben net een uur buiten geweest en heb er een stuk of 10 gezien. Heb in die periode zo'n 50 foto's gemaakt in verschillende standen van 5 tot 30 seconden, maar helaas geen enkele met een (zichtbare) meteoriet. ;(
Helaas was er hier ook nog een lichte sluierbewolking te zien (Rijswijk)
Same here, 7 gezien, stuk of 30 op 30 seconden geschoten, niks noppes nada :)

• Arjan B
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-12-2023
heb er een aantal gezien (flevopolder) maar foto's maken heb ik niet eens geprobeerd :p

Loeibaar.nl

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

Oke hier wat pics.... Niet super maja :D

Heb er 1 op de foto gekregen :( Maja dat mag de pret niet drukken....

Die draaister foto's zijn met ongeveer 800 sec sluitertijd gemaakt :)

Afbeeldingslocatie: http://www.racefotografie.nl/sterren1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.racefotografie.nl/sterren2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.racefotografie.nl/sterren3.jpg

Verder zeeeer vette gezien waaronder enkele met een vuurstreep erachter aan....
Dat was echt zooooo gaaf om te zien :)

• BoAC

BoAC

Memento mori

Firecow schreef op 12 augustus 2004 @ 03:21:
Oke hier wat pics.... Niet super maja :D
...
Verder zeeeer vette gezien waaronder enkele met een vuurstreep erachter aan....
Dat was echt zooooo gaaf om te zien :)
Ik ook een in het noorden waarbij je gewoon stukken van de meteoriet zag afbrokkelen en verbranden. Lichte heel lang na :)

Verwijderd

was wel mooie show gisteravond ja ;)
Hier boven harderwijk kwamen er ook 2 tegelijk langs die maar bleven doorvliegen, helaas heb ik die twee niet op de foto, ik heb dr maar een op de foto gekregen alleen dat was net aan het randje van de plaat :( Achja, het was mooi om te zien, heb er zeker meer dan 15 gezien :D

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Van de 40 foto's ofzo de allerlaatste toevallig raak. Hier een 100% crop.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~m16son/DPZ/meteor.jpg

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:09
Is dat er vanavond weer?

They who buy the dip, deserves the rip.

• BoAC

BoAC

Memento mori

Maartenvs schreef op 12 augustus 2004 @ 11:53:
[afbeelding]
En jij hebt er maar 40 gemaakt, kom ik dan aan met m'n 117 :'(
Je moet dus echt geluk hebben :(

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Ja, vandaag en morgen ook nog, maar het is vast veel te bewolkt. Gister tussen 23:30 en 02:00 fraaie gezien...

Denon AVR-X3600H

Verwijderd

vandaag is het idd erg bewolkt.. ik hoop dat het vanavond wat opklaart want met dit weer gaat 't niet lukken...

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:09
ik hoop ook dat het wat opklaart. dan ga ik ook ff proberen wat foto's te maken met een fujifilm finepix1400Zoom. (oudje)

They who buy the dip, deserves the rip.

• MartijnA3
Maartenvs schreef op 12 augustus 2004 @ 11:53:
[afbeelding]
Nice, welke instellingen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Hier in Washington (de staat) ook geprobeert. Hier is het dus echt perfect donker ;). Heel veel gezien, alleen telkens in random plaatsen, heb dus helaas niets kunnen vastleggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 22:17
Nog ff een vraagje. Soms zie je een bewegend lichtpuntje ter grootte van een ster. Wanneer weet je nu of dit een vliegtuig of satelliet is? Heb wel wat vliegtuigen gezien, maar daar zie je duidelijk aan dat de knipperen. Of zijn er die zo ontzettend hoog vliegen dat het 'bewegende sterren' lijken? Hoe onderscheidt je vliegtuig/satelliet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

benchMarc schreef op 13 augustus 2004 @ 08:52:
Nog ff een vraagje. Soms zie je een bewegend lichtpuntje ter grootte van een ster. Wanneer weet je nu of dit een vliegtuig of satelliet is? Heb wel wat vliegtuigen gezien, maar daar zie je duidelijk aan dat de knipperen. Of zijn er die zo ontzettend hoog vliegen dat het 'bewegende sterren' lijken? Hoe onderscheidt je vliegtuig/satelliet?
Nu je het zegt. Ik zag ook wel van die 'sterren' langzaam van oost naar noord gaan oid.
Dat waren trouwens constante 'sterren' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

benchMarc schreef op 13 augustus 2004 @ 08:52:
Een sateliet beweegt met een constante snelheid tussen de sterren door. Hij kan wat in helderheid toe- of afnemen, afhankelijk van de positie t.o.v. de zon.

Een meterro gaat met een enorme snelheid langs de hemel en dat kun je ongeveer vergelijken met een tennisbal die met een boog over je heen wordt geslagen. Zo'n lichtflits van een meteoor duurt meestal maar iets van een halve seconde op enkele uitzonderingen na. Ik heb me ook welleens laten vertellen dat er een was die super helder was en dat het nalichtend spoor 3 kwartier zichtbaar was (natuurlijk niet meer zo fel als dat ie de eerste seconde geweest was).

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
Heb helaas zelf geen foto's kunnen nemen van de meteorieten regen. Wel nog een aantal gezien, maar het werd erg snel mistig waardoor fotograferen niet meer lukte.

De foto's die ik langs zie komen zijn erg mooi _/-\o_

Toevoeging;
Een onwijs mooie foto gevonden vandaag;
http://antwrp.gsfc.nasa.g...dMeteors_bruenjes_big.jpg

Komt van nasa's "astronomic picture of the day" site.
Het (engelse) commentaar;
Explanation: Comet dust rained down on planet Earth last week, streaking through dark skies in the annual Perseid meteor shower. So, while enjoying the anticipated space weather, astronomer Fred Bruenjes recorded a series of many 30 second long exposures spanning about six hours on the night of August 11/12 using a wide angle lens. Combining those frames which captured meteor flashes, he produced this dramatic view of the Perseids of summer. Although the comet dust particles are traveling parallel to each other, the resulting shower meteors clearly seem to radiate from a single point on the sky in the eponymous constellation Perseus. The radiant effect is due to perspective, as the parallel tracks appear to converge at a distance. Bruenjes notes that there are 51 Perseid meteors in the composite image, including one seen nearly head-on.

En tot slot het adres van die site
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/astropix.html

[ Voor 73% gewijzigd door Jeronimo78 op 20-08-2004 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillyF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-04-2024
Dit is wel een enorme schp omhoog, maar

volgens dit artikel in SkyTonight.com wordt er in de nacht van zaterdag 18 op zondag 19 november 2006 nog Leoniden activiteit verwacht....

De verwachte piek is op zondag 19 nov. om 04:45 GMT

The trouble of being a troubleshooter is when trouble starts to shoot back

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 15:23

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

WillyF schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 10:49:
Dit is wel een enorme schp omhoog, maar

volgens dit artikel in SkyTonight.com wordt er in de nacht van zaterdag 18 op zondag 19 november 2006 nog Leoniden activiteit verwacht....

De verwachte piek is op zondag 19 nov. om 04:45 GMT
Hoe goed is dat zichtbaar dan, kan ik dat met mijn 70-300 doen, of heb ik een 800mm prime nodig met 2x 2tc :P......

Lijkt me wel heel gaaf om zelf op de foto te zetten :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

elsegre

Ti 3Al-2.5V

nomad85 schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 11:11:
[...]

Hoe goed is dat zichtbaar dan, kan ik dat met mijn 70-300 doen, of heb ik een 800mm prime nodig met 2x 2tc :P......

Lijkt me wel heel gaaf om zelf op de foto te zetten :)
Je kan het beste een lichtsterke groothoek nemen.
Waarschijnlijk word het niks omdat je last krijgt van condens.
Een digitale camera is hier m.i. niet geschik voor: ruis, batterijen en de meeste kunnen niet eens 15 min belichten.

Statief --> 15 min belichten of minder als je veel lichtvervuiling hebt.
En dan maar afwachten.

No news is bad news.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 15:23

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

oke....allerminst even proberen...mits ik dan niet erg moe ben :) hehe

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Vergeet die long exposure optie niet op je D50.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 06-09 03:57
Moet je wel een AB hebben...

verder ga ik hiervoor denk ik even een nikon F50 lenen, samen met een 50/1.8 moet dat ook leuke plaatjes gaan geven...

En anders gewoon D50 met 17-70 op 17mm /2.8 of 80-200 op /2.8, als je maar lichtsterk bezig bent... :+
Pagina: 1