[InDesign] kleurscheidingen maken, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb hier drie soorten briefpapier, variërend van alles in één Pantone kleur tot iets wat in 2 of 3 kleuren gedrukt moet worden.

Mijn collega's, die altijd met QuarkXpress werken, weten precies hoe ze in dat programma kleurgescheiden PDF's moeten maken. Echter, als ik mijn briefpapier in InDesign heb geopend, weet ik dat niet.
Met de InDesign Help ben ik nu al zover gekomen dat ik afdruk naar een Postscript Bestand, kleurgescheiden instel en overvulstijlen gebruik.

Wat er nu dan daaruit komt rollen is één .ps bestandje, wat, als ik het weer even plaats in InDesign, een zwart-afdruk van het briefpapier is. Één zwartafdruk. En ik moet er toch meerdere hebben wil ik meerdere kleuren kunnen drukken.

Ik kan het hele boeltje naar PDF gooien, in QuarkXpress importeren en daar kleurgescheiden naar PDF zetten (lekker omslachtig), maar ik weet niet of dat kan en of dat wel zo logisch is.
InDesign zou toch erg uitgebreid moeten zijn hierin maar ik snap er geen snars van en met de Help kom ik ook niet verder. Moet ik genoegen nemen met een één pagina's PS bestand (wat de drukker dus niet wil) of kan ik aan een stel mooie losse zwart/wit PDFjes komen?

Ik kan vanuit InDesign niet naar Distiller oid printen. Ik kan wel PDF exporteren, maar daar bij kan ik weer niet kleurgescheiden aangeven :{

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:22

alienfruit

the alien you never expected

Daar heb je toch het PrePress PDF formaat voor :?

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ennnn waar vind ik die? (er is nog hoop er is nog hoop!)

Moet die tussen de printers staan? Of moet ik die kunnen kiezen bij het exporteren naar PDF?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• alienfruit

alienfruit

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
* Dark Blue opent pagina
* Dark Blue ziet loeigroot in beeld
Welcome to Adobe InDesign CS

Dankje ... ik ga even lezen. (ik heb nml het idee dat dit de n00b handleiding is maargoed, ik voel me nu ook nogal n00bish)

Errm. One comment. Dit is voor InDesign CS, en ik heb hier InDesign 2.0.
En ze hebben het over de 'new feature' ... like, die zat er in 2.0 nog niet in.
Guess I'm doomed :|

[ Voor 32% gewijzigd door Dark Blue op 05-08-2004 10:16 ]

• alienfruit

alienfruit

Dan hoop ik dat iemand anders het weet, het kan volgens mij wel direct als je print naar Distiller. Maar goed ik doe dit zulk dingen maar 1 per maand ofzo :+ Ik laat het de drukker mooi doen, heeft hij ook nog wat te doen ;)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb inderdaad de drukker even gebeld, hij is degene die de films gaat maken, wij drukken daar zelf dan weer mee.
Hij vertelde me dat ik gewoon een fullcolour PDF aan kan leveren, mét snij- en aflooptekens. Kleurovervulling (tussen afbeeldingen) zou in de PDF vanzelf goed komen 'meestal' en de kleurscheidingen zouden niet in CMYK scheiden maar in Pantone 'als alles goed ging'.

Ik vroeg hem of het veel kostte als er een fout in zat en het overnieuw moest, hij zei van niet, dat ze 'meestal' op tijd konden zien als de overvul niet goed was of de kleuren allemaal naar CMYK gingen. Leuk :{ ...

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:33

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Werk je op een pc of mac, welk os? En als je met osx werkt heb je die adobe pdf ppd erbij staan bij je printers?

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Het is een Macintosh met OS 10. Ik heb helaas geen Distiller als printer.

Op het moment zijn we eruit: Ik maak een volle PDF met alle kleurlagen; pantones etc. laat ik ongewijzigd. Die zet ik naar de Windows PC, plaats hem daar in QuarkXpress, en kan zowel de overvulling als het kleurgescheiden printen aangeven.
Ik print kleurgescheiden naar Distiller en geef er daar paskruisen etc. aan mee. Dat is tot nu toe de snelste oplossing.

Met Distiller voor Mac OS 10 zouden we het denk ik sneller kunnen oplossen, maar die hebben we hier niet...

Pagina: 1