Toon posts:

80 GB HD wordt herkent als 40 GB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 80g Maxtor HD gekocht voor in een wat ouder systeem met een MSIK7T266 Pro (MSI 6380) mobo.

Poging 1 HD werd niet herkend door 't BIOS op geen enkele wijze. Na wat spelen met de jumper maar eens gekeken naar de BIOS versie. Bleek 1.4 te zijn. Direct geflashed naar 1.9. Nu wordt de schijf wel herkend, maar slechts als 40GB schijf.

Er staat op de Maxtor schijf geen indicatie van de max capaciteit, maar met PowerMax (diag tool van maxtor) geeft de schijf een LBA aan van 78.xxx.xxx, dus dat lijkt me wel in de buurt van de 80 te komen.

Alle detect settings voor IDE staan op auto. Primair IDE channel heeft een 20GB schijf als master (twee partities van 10) en de 80GB schijf als slave (beide U-DMA). Secundaire IDE heeft een Plextor CD-RW drive en een Pioneer DVDR 107XLB (beide U-DMA).

Na het flashen van de Bios staat alles trouwens weer in de default settings.

Nu heb ik wel wat gevonden dat misschien wat zou kunnen oplossen, namelijk 4in1 drivers van VIA en iets over het aanzetten van Large LBA (?) maar of dit nou de oplossing is ?

Zou toch verwachten dat ik in m'n BIOS gewoon die 80GB schijf zou moeten kunnen zien als zodanig ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2004 09:56 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
T'ja dat je bios hem niet detecteerd als 80GB is geen probleem windows (xp/2000) doet toch zijn eigen detectie, dus dat is geen probleem. Maar dat de bios 40GB ziet is een beetje raar aangezien de oude limiet voor moederborden op 32GB lag.
(Let op, op een maxtor 80GB kan je met een jumpertje instellen of je de harddisk wil begrensen dit moet je uitzetten)

[ Voor 21% gewijzigd door djexplo op 05-08-2004 09:58 . Reden: info ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Heb je met het spelen met de jumper (no jumper is slave trouwens bij Maxtor) niet toevallig je schijf op Cap Limit gezet? Dan wordt de schijf inderdaad geknepen tot een 32 of 40 GB schijf. Koppel anders je CDRW en DVD eens af, en hang die Maxtor daar als master of slave aan. De K7T266 Pro borden kennen naar mijn weten die beperking niet meer in hun BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
32 GB gaf ie aan onder BIOS 1.4, nu dus net iets onder de 40. Maar als ik in de drive manager van Windows 2k Pro (SP4) kijk ziet 'ie 'm niet volledig. Zouden de 4in1 drivers hierin wat verschil kunnen maken ?

Verwijderd

Ik zou ze ook niet op de harde schijven cable selct jumperen maar gewoon master en slave.

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Klinkt echt als een CAP Limit, dus dat je je HDD hardwarematig met die jumper hebt teruggeschroefd naar 40GB capaciteit. Sowieso die 4-in-1 drivers installeren als je dat nog niet had gedaan, levert over het algemeen een betere stabiliteit op. Kijk eens op die harddisk. Als er een jumper op zit, er af halen, dan zou het BIOS, als die geen beperking heeft op de harddisk grootte, die Maxtor als 80GB slave moeten zien.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers

Neem ook eens de FAQ aldaar door. Daarin staat ook het e.e.a. over HDD grootte limieten en hoe je het moet oplossen :)

Verwijderd

Topicstarter
Goed, zit nu op m'n werk, kan dus pas vanavond wat testen, maar 4in1 installeren en de jumper d'r af... Ga wel ff experimenteren. Heb ook in wat oude threads nog wat mogelijke tips gevonden.

Laat wel ff weten hoe't loopt.

Thnx voor zover iig.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:02
Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 09:47:Er staat op de Maxtor schijf geen indicatie van de max capaciteit, maar met PowerMax (diag tool van maxtor) geeft de schijf een LBA aan van 78.xxx.xxx, dus dat lijkt me wel in de buurt van de 80 te komen.
Weet je trouwens zeker dat 't een 80g is ? Heb hier namelijk ook een 80g en daar staat op LBA : 160086528

/edit: Aan de bios zal het waarschijnlijk niet liggen, dit zijn de release notes van v1.9 :
K7T266 Pro (MS-6380) V1.9 BIOS Release
----------------------------

1. This is AMI BIOS release.

2. This BIOS fixes the following problems of the previous version:
-Support Maxtor 160GB HDD (4G160J8)
-do not auto disable AC97 audio when PCI sound card is detected.

3. 2002/01/31

[ Voor 36% gewijzigd door Nielson op 05-08-2004 12:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja, dat weet ik dus ook niet zeker...
Probleem is namelijk dat ik weliswaar een 80Gb drive heb gekocht, maar de verpakking niet meer verzegeld was. Kijk ik kan natuurlijk gewoon terug gaan mocht het een 40Gb schijf blijken te zijn... Maar ik nam aan dat het aan de IDE/BIOS beperkingen e.d. lag.

Is er een manier om aan de hand van de LBA/heads/sectors de grootte van een HD te achterhalen ?

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2004 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels op de site van Maxtor een ref. list gevonden waar ik 't zou kunnen checken... Ben benieuwd of ik idd een 80Gig HD mee heb gekregen.

Verwijderd

Topicstarter
Mysterie opgelost, blijkt idd een Maxtor 40Gig harddisk te zijn. Maar goed, dankzij al dit gedoe is 't systeem weer helemaal up to date, qua firmware...

Nog maar wel ff gaan babbelen met die knakker die mij een 40Gb schijf heeft verkocht ipv een 80...
Pagina: 1