XP weg en BIOS op default

Pagina: 1
Acties:

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 13:35

seninha

god's right foot

Topicstarter
IK heb een collega waar ik ooit een PC voor samengesteld heb.

Nou is het volgende al een paar keer gebeurt.

Zomaar zonder reden start Windows niet meer op. Het probleem is dus dat de S-ATA schijf niet meer gezien wordt.

Het enig wat helpt is gewoon XP opnieuw installeren (wel natuurlijk de S-ATA drivers installen)

We hebben al het geheugen vervangen maar gister had hij weer een probleem (dit nadat het systeem 3 maanden goed liep)

Nou staat dus de CPU op een lagere waarde (blijkbaar staat de BIOS op default).
Als die dan XP wilt installeren en de S-ATA drives gebruikt heeft wordt de schijf gezien. Dan wordt deze onderzocht (0 met ID0 op bus (viaraid) , deze melding zie je dan.) Dit duurt erg lang.

Op dat moment zie je vier partities staan die alemaal onbekend zijn :?
Tevens staat er bij de eerste partitie dat deze 10000 vrij heeft :(

Zit er naar uit dat XP gewoon verdwenen is waardoor de S-ATA drives natuurlijk niet meer aanwezig zijn waardoor er ff niets werkt.

Nou weet ik dus niet meer waar te zoeken. Is het de mobo (weet ff niet het type nummer) , de HD (maxtor 160 GB S-ATA) of iets anders :?

iRacing Profile Flickr

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hard disk al gepropeerd te testen met software van de harddisk fabrikant ?
( in het geval van maxtor maxblast software ?)

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Test gewoon alle onderdelen afzonderlijk. In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter dat je via het PMG Beleid had kunnen vinden staat al het mogelijke wat je kunt doen :)

Voor eventuele datarecoveryoplossingen kun je in de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers terecht.

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 05-08-2004 09:10 ]

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Na tweemaal opnieuw installeren van XP had ik er genoeg van. Heb de S-ATA drive vervangen door een IDE, en het probleem is verdwenen (draait nu 4 maanden probleemloos). Ik heb hetzelfde moederbord, en de S-ATA schijf was van Maxtor (120 GB). Voor m'n gevoel ligt het probleem bij het moederbord. Misschien dat flashen het probleem oplost. Het vervelende is dat het probleem zich pas na langere tijd voordoet.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Wat ik me afvraag is waarom de snelheid van z'n CPU nu op 1150 staat. Terwijl er een XP2600+ in zit.
Als het de HD was geweest, dan zou de BIOS toch gewoon zo moeten blijven staan als daarvoor :?

iRacing Profile Flickr

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 10:21

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

@TS: kweet niet of je jouw bericht wat gehaast getypt hebt en dat je het wel goed begrijpt, maar zoals je het nu schrijft lijkt jouw redenatie een beetje krom. nofi !
seninha schreef op 05 augustus 2004 @ 09:01:
Zomaar zonder reden start Windows niet meer op. Het probleem is dus dat de S-ATA schijf niet meer gezien wordt.
Als de S-ATA schijf niet gezien wordt, is het logisch dat een XP niet opstart. Hij zal als het goed is geeneens booten en blijf je met een zwart scherm zitten. Hoogstwaarschijnlijk met een melding dat hij niet kan booten en een boot flop zoekt of een ander media ... CD-rom bijv.
Het enig wat helpt is gewoon XP opnieuw installeren (wel natuurlijk de S-ATA drivers installen)
Hierbij boot je vanaf de CD-rom en kennelijk ziet hij dan jouw S-ATA schijf wel ..
We hebben al het geheugen vervangen maar gister had hij weer een probleem (dit nadat het systeem 3 maanden goed liep)
Dit heeft niets te maken met het wel/niet detecteren van een S-ATA schijf, dus je mag er wat mij betreft vanuit gaan dat er met het geheugen niets mis is/was.
Nou staat dus de CPU op een lagere waarde (blijkbaar staat de BIOS op default).
Mogelijk. Meestal na een vastloper dan.
Als die dan XP wilt installeren en de S-ATA drives gebruikt heeft wordt de schijf gezien. Dan wordt deze onderzocht (0 met ID0 op bus (viaraid) , deze melding zie je dan.) Dit duurt erg lang.

Op dat moment zie je vier partities staan die alemaal onbekend zijn :?
Tevens staat er bij de eerste partitie dat deze 10000 vrij heeft :(
vaag :?
Ziet er naar uit dat XP gewoon verdwenen is waardoor de S-ATA drives natuurlijk niet meer aanwezig zijn waardoor er ff niets werkt.
Dit bedoel ik .. het is net andersom. Jouw S-ATA schijf wordt niet (juist) gezien en daardoor is WinXP onbereikbaar. Wil niet zeggen dat XP of je andere data weg is, of dat de partities weg zijn, maar ze zijn onbereikbaar omdat de schijf niet gevonden wordt.
Nou weet ik dus niet meer waar te zoeken. Is het de mobo (weet ff niet het type nummer) , de HD (maxtor 160 GB S-ATA) of iets anders :?
Dat is beide goed mogelijk. Je kunt zoeken op je mobo of er meer problemen mee bekend zijn .. en idem voor de Maxtor. Voor zover ik weet zit er een IDE ATA<>S-ATA bridge chip op en als die niet deugt/fris is, dan zal detectie lastig worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Alfa Novanta op 05-08-2004 09:37 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Je fsb zal wel op 100 MHz ofsow staan, moet je ff opschoeven naar 166 MHz :)

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Dat de FSB naar 166 moet dat wist ik al , thanks :)

Wat het niet zien van XP betreft is dit wat ik bedoel:

Wat ik raar vind is dat opeens lijkt dat de drivers voor de S-ATA schijf niet meer aanwezig zijn. En aangezien drivers niet zo maar verdwijnen heb ik het idee dat de
windows installatie gewoon naar z;n moer is.

Maar het kan dus ook de mobo zijn, helemaal omdat dus de FSB van zelf naar 100 is gegaan. En als de ATA-->S-ATA brige niet goed is (zoals ing._Buttje al aangaf) dan wordt de HD niet gezien en automatisch start XP niet op.

Wat de HD betreft, die kan natuurlijk ook defect zijn.
Angezien de informatie die je nodig heb om te starten zich daar bevinden, zou XP dus ook niet tevoorschijn komen.

En als laatste de melding die hij nu krijgt nadat de schijf onderzocht is door XP (bij het opnieuw installeren). Dit laat gewoon zien dat de partities wel gezien worden maar gewoon leeg zijn :( .
En dit vind ik nou raar. Ik installer altijd XP op de eerste partitie en daar wordt nou juist aangegeven dat deze 10000 (dus 10gb, zelfde aantal gig die ik standaard vrij hou voor XP) vrij heeft.
Dus al het zo is dan is XP gewoon weg. (moet het eigenlijk nog controleren, door zijn schijf in mijn systeem te hangen.

iRacing Profile Flickr

• Drummerboy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 20:46
Hier hetzelfe probleem 2x gehad met een ASUS A7V600 en SATA Maxtor schijf ,
zelfs bij herinstall XP met drivers werd de schijf nog niet gezien.
Gebruik nu een IDE als bootschijf (en heb by the way het moederbord vervangen door een A7N8X deLuxe), nu geen problemen meer.

Verwijderd

Batterij van het mobo gecontrolleerd? Met een lege batterij worden BIOS-instellingen niet bewaard. CPU wordt op standaard snelheid gezet en het bootdevice gaat ook weer naar default. Bij een nieuwe install lijkt alles dan te werken totdat de PC uitgaat. Soms zal ie de instellingen direct kwijt zijn, som houdt ie de instellingen wat langer vast. Deze beschrijving lijkt aardig overeen te komen je probleem.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

seninha schreef op 05 augustus 2004 @ 10:16:
Dat de FSB naar 166 moet dat wist ik al , thanks :)

Wat het niet zien van XP betreft is dit wat ik bedoel:

Wat ik raar vind is dat opeens lijkt dat de drivers voor de S-ATA schijf niet meer aanwezig zijn. En aangezien drivers niet zo maar verdwijnen heb ik het idee dat de
windows installatie gewoon naar z;n moer is.
Dat het niet meer wil booten van de SATA schijf betekent dat dit niets met drivers te maken heeft maar met BIOS (instelllingen) :o
Maar het kan dus ook de mobo zijn, helemaal omdat dus de FSB van zelf naar 100 is gegaan. En als de ATA-->S-ATA brige niet goed is (zoals ing._Buttje al aangaf) dan wordt de HD niet gezien en automatisch start XP niet op.
Zo te horen is je BIOS gewoon naar defaults teruggegaan. Waarschijnlijk staat in de defaults dat hij niet van SATA boot. Stel in dat hij dat wel doet en waarschijnlijk probleem opgelost. Tenzij...
Wat de HD betreft, die kan natuurlijk ook defect zijn.
Angezien de informatie die je nodig heb om te starten zich daar bevinden, zou XP dus ook niet tevoorschijn komen.
De informatie OM te starten zit daar, maar de info DAT er daar gestart moet worden zit dus in BIOS.
En als laatste de melding die hij nu krijgt nadat de schijf onderzocht is door XP (bij het opnieuw installeren). Dit laat gewoon zien dat de partities wel gezien worden maar gewoon leeg zijn :( .
En dit vind ik nou raar. Ik installer altijd XP op de eerste partitie en daar wordt nou juist aangegeven dat deze 10000 (dus 10gb, zelfde aantal gig die ik standaard vrij hou voor XP) vrij heeft.
Dus al het zo is dan is XP gewoon weg. (moet het eigenlijk nog controleren, door zijn schijf in mijn systeem te hangen.
Het zou idd best wel eens kunnen dat je bij een poging WinXP er weer op te zetten je de schijf geformatteerd hebt en daarom alsnog alles weg is.

IMHO zou dit een les moeten zijn in het belang logisch na te denken als iets fout gaat. Het probleem was waarschijnlijk om te beginnen alleen dat doordat de BIOS terug naar defaults ging, de bootvolgorde SATA oversloeg. Dit was met een enkele BIOS optie te herstellen geweest. Maar doordat je geprobeerd hebt Windows er opnieuw op te zetten zonder het probleem op firmware niveau aan te pakken, heb je blijkbaar de boel gewist. Zonde :o

Oslik blyat! Oslik!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
dion_b schreef op 05 augustus 2004 @ 10:56:

IMHO zou dit een les moeten zijn in het belang logisch na te denken als iets fout gaat. Het probleem was waarschijnlijk om te beginnen alleen dat doordat de BIOS terug naar defaults ging, de bootvolgorde SATA oversloeg. Dit was met een enkele BIOS optie te herstellen geweest. Maar doordat je geprobeerd hebt Windows er opnieuw op te zetten zonder het probleem op firmware niveau aan te pakken, heb je blijkbaar de boel gewist. Zonde :o
Dat is dus niet het geval. Hij wou XP er op zetten. Op dat moment gaat de CD de HD controleren en dan krijg je normaal te zien hoe groot je schijf is en of er partities aanwezig zijn.
Daarna ga je dus een partitie formateren.

Zoals je kan lezen worden de schijfen al leeg vertoond voor dat je de commando geeft om te formateren.

iRacing Profile Flickr

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 10:21

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

dion_b schreef op 05 augustus 2004 @ 10:56:
Dat het niet meer wil booten van de SATA schijf betekent dat dit niets met drivers te maken heeft maar met BIOS (instelllingen) :o
agree's
Zo te horen is je BIOS gewoon naar defaults teruggegaan. Waarschijnlijk staat in de defaults dat hij niet van SATA boot. Stel in dat hij dat wel doet en waarschijnlijk probleem opgelost. Tenzij...
agree's
De informatie OM te starten zit daar, maar de info DAT er daar gestart moet worden zit dus in BIOS.

Het zou idd best wel eens kunnen dat je bij een poging WinXP er weer op te zetten je de schijf geformatteerd hebt en daarom alsnog alles weg is.
Zoiets vermoed ik ook ..
Idd, dit ruikt meer naar try-and-error .. dan think-try-and-succes :+

Beetje zoals met nieuwe apparatuur .. eerst aansluiten en gaan pielen en als het dan niet lukt maar eens gaan nadenken en de handleiding erbij nemen B)

nofi ;) .. doe'k zelf ook regelmatig :D
seninha schreef op 05 augustus 2004 @ 12:15:
Dat is dus niet het geval. Hij wou XP er op zetten. Op dat moment gaat de CD de HD controleren en dan krijg je normaal te zien hoe groot je schijf is en of er partities aanwezig zijn.
Daarna ga je dus een partitie formateren.

Zoals je kan lezen worden de schijfen al leeg vertoond voor dat je de commando geeft om te formateren.
Interpreteer je juist wat XP aangeeft? Als je bijvoorbeeld nog geen volumenamen hebt zou hij ze standaard bijvoorbeeld "onbekend" kunnen gaan noemen .. na een reïnstall is dat standaard tot jij ze een naam geeft. "Onbekend" betekent niet dat ze leeg zijn ..

'k Geloof zo uit me hoofd dat XP aangeeft hoe groot de partities zijn en welk systeem ze gebruiken, FAT16/FAT32 of NTFS .. en de volumenaam meen ik. Hij zegt niet hoeveel space er in gebruik is c.q. vrij is .. dacht ik :?

Wat wel kan, is dat je schijf corrupt is, dat hij de partities wel onthoud, maar dat de aansturing corrupt is .. waardoor hij de inhoud niet goed lezen kan .. maargoed, dit is allemaal speculatie hoor.

Like BalusC says .. doe voor de zekerheid eerst eens wat testtools runnen.

Voor een S-ATA schijf ben je trouwens geen drivers nodig, want jouw mobo heeft standaard een S-ATA aansluiting en het communicatie protocol zit gewoon in de chipset meegebakken. En dat protocol zit ook weer op jouw HD in de IDE <> S-ATA bridge ingebakken .. maar als die dus corrupt is, dan spreekt de ene spaans en de andere turks .. da gaat neit goed :P

test eerst eens je HD ... en doe de tests ook meerdere keren!! Leen desnoods een andere S-ATA schijf en probeer die. Desnoods koop je nog precies zo'n schijf en als die succesvol blijkt, breng je jouwe retour.

Idem voor je mobo ..

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:35

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

de xp die je installleert heeft zowieso sp1 geslipstreamed?

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Pagina: 1