[Heelal]Perseïdenmaximum 2004

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Gaan de tweakers ook kijken ? ik zeker! dit jaar is er op 11 augustus namelijk een leuk schouwspel te verwachten! voor de gene die dit nog nooit gezien hebben kijken dus!!!
Wat is er te zien?

Reeds in het begin van juli kunnen we de eerste Perseïden waarnemen, maar pas vanaf 8-9 augustus stijgt de activiteit spectaculair. De maximale activiteit wordt doorlopend verwacht in:

* De nacht van 11 op 12 augustus: tientallen meteoren per uur, mogelijk een korte extra piek op 11 augustus rond 22h50.
* De nacht van 12 op 13 augustus: tientallen meteoren per uur, traditionele maximum.

Onverwachte pieken en schommelingen in de activiteit zijn evenwel nooit uitgesloten. Perseïden zijn altijd snel, en vertonen vaak een nalichtend spoor gedurende enkele tienden van een seconde.
Waar moet ik kijken?

Alle meteoren afkomstig van dezelfde zwerm lijken één punt aan de hemel te ontvluchten, dit noemen we de radiant. De radiant van de Perseïden is gelegen in het sterrenbeeld Perseus (noord-oosten), en verschuift elke dag (zie figuur 2). De meeste meteoren kunnen worden waargenomen op 30 à 40 graden van de radiant.

I reject your reality and substitute my own!

Verwijderd

Lijkt me helemaal gaaf. Heb ooit eens op een vakantie achter elkaar allemaal vallende sterren gezien en dat was zeer de moeite waard. Op m'n rug in een weiland, zonder al teveel omgevingslicht, biertje erbij, hopen op goed weer en ik kom de nacht wel door!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:38
Misschien valt er eentje in me tuin ;)

Mijn YouTube Channel

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Snowwie schreef op 05 augustus 2004 @ 08:52:
Misschien valt er eentje in me tuin ;)
We hebben vorige jaar een zogenaamde "aquariede" (schrijf het totaal verkeerd, maargoed) gezien, deze is een stuk groter dan een gewone vallende ster.. hij maakte zelfs geluid (opbrandend geknetter)!!!! hier kan nog wel een korrel van terug te vinden zijn!!

Verwijderd

Een paar jaar geleden heeft mijn vriendin van een andere vriendin een 'steen' gekregen, ziet eruit als een sponsachtige, harde steen, van een centimeter of 8 a 10 lang bij 5 cm. breed ongeveer, en ze heeft hem nog bewaard. De vriendin zij dat ze deze in het bos uit de lucht had zien vallen en heeft deze toen maar meegenomen. Nu hoorde ik van een vriend bij de ESA dat het best wat kan opleveren als dit een meteoriet zou zijn. Dat als deze 'steen' stoffen zou kunnen bevatten die niet op aarde zijn terug te vinden zijn, wat de waarde nog meer zou kunnen zijn dan goud. Weet iemand daar iets over? Want dan laat ik die steen meteen eventjes keuren bij zo'n ESA proffessor! (8> :*)

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 09:43:
Een paar jaar geleden heeft mijn vriendin van een andere vriendin een 'steen' gekregen, ziet eruit als een sponsachtige, harde steen, van een centimeter of 8 a 10 lang bij 5 cm. breed ongeveer, en ze heeft hem nog bewaard. De vriendin zij dat ze deze in het bos uit de lucht had zien vallen en heeft deze toen maar meegenomen. Nu hoorde ik van een vriend bij de ESA dat het best wat kan opleveren als dit een meteoriet zou zijn. Dat als deze 'steen' stoffen zou kunnen bevatten die niet op aarde zijn terug te vinden zijn, wat de waarde nog meer zou kunnen zijn dan goud. Weet iemand daar iets over? Want dan laat ik die steen meteen eventjes keuren bij zo'n ESA proffessor! (8> :*)
Als het echt een meteoriet is dan zou ik er maar heeel voorzichtig mee doen, en hem voor BIG CASH verkopen!!! dan is goud cheap ass!! zonder dollen : ik denk als het een meteoriet is het bij die grote,een gat van een meter had geslagen en dat ie de eerste paar minuten amper vast gehouden had kunnen worden, een meteoor verliest immers veel massa aan de dampkring, (steen smelt als ijs voor de zon) , ik denk dat de kans dus vrij klein is.. maar je weet het nooit.. je kan altijd even checken.. ik zou dan eerst eens een emailtje sturen naar wat sterrenwachten in de buurt.. missschien dat zij je advies kunnen geven.. voor je voor aap staat bij de ESA. als het toch gewoon een zwerfkei is..

Verwijderd

mkanon schreef op 05 augustus 2004 @ 09:50:
[...]

Als het echt een meteoriet is dan zou ik er maar heeel voorzichtig mee doen, en hem voor BIG CASH verkopen!!! dan is goud cheap ass!! zonder dollen : ik denk als het een meteoriet is het bij die grote,een gat van een meter had geslagen en dat ie de eerste paar minuten amper vast gehouden had kunnen worden, een meteoor verliest immers veel massa aan de dampkring, (steen smelt als ijs voor de zon) , ik denk dat de kans dus vrij klein is.. maar je weet het nooit.. je kan altijd even checken.. ik zou dan eerst eens een emailtje sturen naar wat sterrenwachten in de buurt.. missschien dat zij je advies kunnen geven.. voor je voor aap staat bij de ESA. als het toch gewoon een zwerfkei is..
ja zwerfkei... kan natuurlijk... maar het is zo'n vreemde steen.. ik heb echt het idee om hem te laten testen. En dat zoiets in een bos uit de lucht komt vallen (als het verhaal klopt) da's ook best... vreemd, opvallend. Mar as usual inderdaad: het zal we lweer helemaal niets zijn; dat heb ik altijd. Net zoals de staatsloterij die je ook nooit wint. :) Maar ik ben wel in voor een leuk avontuur.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dit is in principe een discussieforum, geen 'post hier je interessante wetenschappelijke 'evenementen''-forum; daar zijn andere fora voor. Aangezien er ook geen sprake van discussie is, sluit ik dit topic. Ik zal echter even met mijn medemods overleggen of we een centraal topic voor dit soort mededelingen willen; op zich zie ik daar wel iets in, maar het is nogal lastig, aangezien spam hier niet toegestaan is en het voor ons bijzonder moeilijk is uit te maken wanneer iemand reclame maakt ergens voor.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.