Ik heb hier een laptop van acer met XP home (256 MB RAM). Toen ik hem kocht was de 30 GB HDD onderverdeeld in twee partities, C: 18,1 GB en D: 9,75 GB (en dat noemen ze dan 30 GB
). Op de C partitie staat nagenoeg alles en op D staan een aantal systeembestanden. Ik dacht dus: dat kan beter
.
Als ik ergens nagenoeg niets vanaf weet ga ik vrolijk naar GoT en dan: lezen maar
. Na een heleboel lezen, lezen en nog eens lezen ben ik een heleboel wijzer geworden maar ook behoorlijk de weg kwijt geraakt in al deze nieuwe wijsheid. Inmiddels is me duidelijk geworden dat de perfecte instellingen niet bestaan, en dat verschillende lieden vaak verschillende ideeen er op na houden. Maar na een beetje denkwerk ben ik tot het volgende gekomen:
De data
Komt geheel en al op een eigen partitie
OS en programma's
Twee mogelijkheden: (1) allebei een eigen partitie of (2) samen knus op de C: partitie. De eerste optie ben ik meer dan eens tegengekomen, maar het is me nog niet duidelijk wat daar nou het nut van is, behalve dan voor de swap (zie later). Wat zorgt eigenlijk voor fragmentatie (bij vaste grootte van de swap): het OS, de programma's of allebei?
Swap
(1) Helemaal vooraan de schijf op de zelfde partitie als het OS, met een vaste grootte. Voordeel: de kop van de HDD hoeft niet te ver heen en weer te bewegen; rotatiesnelheid van de schijf is daar het snelst. Nadeel: NTFS (weet iemand er nog meer?)
(2) Eigen partitie. Dit heeft als voordeel dat de partitie kan worden geformatteerd als FAT16. Ook wordt het niet meegenomen als de OS partitie wordt gedefragmenteerd. Het nadeel is echter dat de kop van de HDD een grotere afstand moet afleggen tussen OS en swapfile, zeker als OS en programma's op één partitie staan, waarbij ook nog een hoeveelheid lege ruimte moet worden overbrugd die in dat geval gereserveerd moet worden i.v.m. latere installaties.
Alles bij elkaar twijfel ik tussen de volgende indelingen:
(1) C: WinXP (incl. swap) + programma's (8 GB) D: data (20 GB)
(2) C: WinXP (3 GB??) D: swap (600 MB; FAT16) E: programma's (5 GB) F: data (19 GB)
(3) C: WinXP + programma's (8 GB) D: swap (600 MB; FAT16) E: data (19 GB)
Indeling twee ziet er het stoerste uit om aan anderen te laten zien of om over te vertellen, maar ga er maar vanuit dat dat niet van belang is voor mij
. Wat ik wel belangrijk vind is de werkbaarheid. Dus gaarne uw op- en/of aanmerkingen, tips, ideeen en aanbevelingen
Als ik ergens nagenoeg niets vanaf weet ga ik vrolijk naar GoT en dan: lezen maar
De data
Komt geheel en al op een eigen partitie
OS en programma's
Twee mogelijkheden: (1) allebei een eigen partitie of (2) samen knus op de C: partitie. De eerste optie ben ik meer dan eens tegengekomen, maar het is me nog niet duidelijk wat daar nou het nut van is, behalve dan voor de swap (zie later). Wat zorgt eigenlijk voor fragmentatie (bij vaste grootte van de swap): het OS, de programma's of allebei?
Swap
(1) Helemaal vooraan de schijf op de zelfde partitie als het OS, met een vaste grootte. Voordeel: de kop van de HDD hoeft niet te ver heen en weer te bewegen; rotatiesnelheid van de schijf is daar het snelst. Nadeel: NTFS (weet iemand er nog meer?)
(2) Eigen partitie. Dit heeft als voordeel dat de partitie kan worden geformatteerd als FAT16. Ook wordt het niet meegenomen als de OS partitie wordt gedefragmenteerd. Het nadeel is echter dat de kop van de HDD een grotere afstand moet afleggen tussen OS en swapfile, zeker als OS en programma's op één partitie staan, waarbij ook nog een hoeveelheid lege ruimte moet worden overbrugd die in dat geval gereserveerd moet worden i.v.m. latere installaties.
Alles bij elkaar twijfel ik tussen de volgende indelingen:
(1) C: WinXP (incl. swap) + programma's (8 GB) D: data (20 GB)
(2) C: WinXP (3 GB??) D: swap (600 MB; FAT16) E: programma's (5 GB) F: data (19 GB)
(3) C: WinXP + programma's (8 GB) D: swap (600 MB; FAT16) E: data (19 GB)
Indeling twee ziet er het stoerste uit om aan anderen te laten zien of om over te vertellen, maar ga er maar vanuit dat dat niet van belang is voor mij
[ Voor 1% gewijzigd door Truus op 05-08-2004 01:25 . Reden: "enter" weggehaald ]
Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.