Vreemd ISRA punt / ADSL

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Friebo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
Ik was vanavond bezig bij iemand om ADSL te installeren. Daar aangekomen, zag ik een vreemd ISRA punt:
Afbeeldingslocatie: http://www.friebo.nl/images/kast1.jpg
ander plaatje
(telefoon kwaliteit en er was niet echt veel licht op die plek...)

Hierin zaten de wereld aan wit-blauwe draadjes, maar ook een aantal blauw/rode draadjes. Deze gingen in pin 1, en zaten aanelkaar als het ware. Dit is de interne bekabeling. Nu dacht ik slim te wezen, en hiervan 1 los te halen. De kabel daaronder gaat namelijk naar een contactdoos. Vanaf deze contactdoos heb ik gewoon de normale splitter procedure gevolgde, en heb ik het draadje wa ik heb losgemaakt gewoon in een aparte contactdoos gemonteerd, samen met een andere telefoonlijn.

De telefoon werkt gewoon, alleen bij het modem gaat het linesync lampje niet branden (modem: thomson) De helpdesk van KPN kan me niet helpen hiermee, en zegt dat ik een monteur moet bestellen. Dit kon kosten met zich meebrengen... }:O .

Ik doe vast iets verkeerds, alleen ik weet niet wat ik hiermee aan zou moeten. Het bovenste gedeelte van het kastje is moeilijk/niet open te maken ( zitten witte ronden "schroeven"aan met inkepingen rondom, is dus niet de bedoeling om open te maken denk ik..) Rechts onder zit pin 1.

Afbeeldingslocatie: http://www.friebo.nl/images/adsl.gif
niet op de gebruikte plaatje letten... :)
Heeft iemand ervaring met deze situatie..?

Er zijn grenzen... En die moeten gesloten worden!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
is een 110 punchdown strip. Dat is het IS gedeelte van ISRA punt mag je niet aan komen.
Waarschijnlijk moet je de andere helft van de kast hebben.

• Friebo
little_soundman schreef op 05 augustus 2004 @ 02:20:
is een 110 punchdown strip. Dat is het IS gedeelte van ISRA punt mag je niet aan komen.
Hmm.. gelukkig dat ik dan het advies van de helpdesk maar niet heb opgevolgd. Eerst maar eens een manier vinden om die kant te openen...

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:05

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ljijkt erop dat er ooit een centrale of een veelvoud van telefoons aan heeft gehangen; maar ik ga mee met little_soundman: even ergens anders in die door zoeken naar een wat meer standaard verzameling draadjes.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Dit kan nooit de IS kant zijn, die kan namelijk alleen met een speciale sleuter (dus door een KPN monteur) geopend worden.
Als je het afdekkapje wat er zat met een grote platte schroevendraaier kon verwijderen, is dit gewoon de RA kant.

Vanaf de IS kant lopen die wit blauwe draadjes (kruisdraad genoemd) naar de RA kant, en vandaar worden de interne aansluitingen aangesloten. Dit soort ISRA kasten (ISRA 10 of soms ook 20) zie je veel bij bedrijven en bedrijfsverzamelgebouwen.

De telefoon die het doet, is dat ook het juiste nummer? Dat je niet op een verkeerde lijn zit te rommelen? Zit de binnenkomende kant van de lijn op de 'line' aansluiting van de splitter, en de afgandaande (toestel)kant op de 'phone' aansluiting? Als deze twee omgedraaid zijn wil dit ook nog weleens ervoor zorgen dat je wel kiestoon, maar geen linesync hebt.

Zijn splitter en modem wel geschikt voor het lijntype dat je daar hebt (analoog / ISDN)
Al een andere splitter geprobeerd?

De aansluiting lijkt er dus op zich goed uit te zien, dus ik zou het in een van bovengenoemde dingen zoeken.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

little_soundman schreef op 05 augustus 2004 @ 02:20:
Dat hoeft niet. Deze strips worden in wat grotere ISRA-punten (die heten dan ook ineens ISRA-kast) ook voor de RA-kant gebruikt. De "moeilijk" te openen kant van het kastje is doorgaans de IS-kant, daar zou ik inderdaad vanaf blijven, als KPN je vriendje moet blijven.

Is je splitter niet gewoon kapot? Kun je er misschien van iemand eentje lenen om even te testen? (Of even helemaal zonder splitter testen, met alleen het modem aangesloten.)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2004 08:27 ]

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

dat is een LSA+ strookje. misschien hebben ze bij de Primafoon wel gereedschap daarvoor (genaamd "DOG" oftewel Draad Opzet Gereedschap annex Draad Afhaal Gereedschap "DAG" en dat is de achterkant van het tooltje).

en probeer op een of andere manier direct contact te maken met een telecom engineer die jou wilt helpen.
blijf van de IS (infrastructuur) kant af, de RA (randapparatuur) kant is voor de klant bestemd.

[ Voor 42% gewijzigd door PipoDeClown op 05-08-2004 10:01 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Dit is een oud (lees : antiek) KPN aansluitpunt. Ik mijn vorige woning zat d'r ook zo een, en je vind ze eigenlijk alleen nog in oude huizen.

D'r zit een hoop loze kabel in, dus je moet goed uitkijken wat je loshaalt. In degene waar ik DSL op aangesloten heb waren alle lijnen 2 draads, maar de kleurcodes in de kast zijn ANDERS als normaal het geval is. Een kwestie van de draden van het aansluitpunt doormeten na de definitieve aansluiting. Ik heb een aparte stekker met a en b doorverbonden, dan kun je de juiste draden vinden met een multimeter. Koppel de draden wel even af overigens :)

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:07

WouterG

Dit is geen ondertitel

PipoDeClown schreef op 05 augustus 2004 @ 09:58:
dat is een LSA+ strookje. misschien hebben ze bij de Primafoon wel gereedschap daarvoor (genaamd "DOG" oftewel Draad Opzet Gereedschap annex Draad Afhaal Gereedschap "DAG" en dat is de achterkant van het tooltje).
Kan ook met een kleine schroevendraaier, je moet dan wel even voorzichtig zijn en even testen of de verbinding goed is.

Verwijderd

igmar schreef op 05 augustus 2004 @ 10:43:
Dit is een oud (lees : antiek) KPN aansluitpunt. Ik mijn vorige woning zat d'r ook zo een, en je vind ze eigenlijk alleen nog in oude huizen.

D'r zit een hoop loze kabel in, dus je moet goed uitkijken wat je loshaalt. In degene waar ik DSL op aangesloten heb waren alle lijnen 2 draads, maar de kleurcodes in de kast zijn ANDERS als normaal het geval is. Een kwestie van de draden van het aansluitpunt doormeten na de definitieve aansluiting. Ik heb een aparte stekker met a en b doorverbonden, dan kun je de juiste draden vinden met een multimeter. Koppel de draden wel even af overigens :)
Dit is gewoon een recent ISRA punt, ofwel de 20M.
Deze ISRA punten zitten op locaties waar meerdere aders ingelast worden.

Jij verward waarschijnlijk de 'antieke' soldeerverdeler met dit exemplaar.

• Friebo
Bedankt alvast, ik weet al heel wat meer. Ik was vergeten te vermelden dat ik het geheel ook al eens zonder splitter heb getest.

Dat andere telefoonnummer heb ik eigenlijk niet eens gecontroleerd, zal ik ook binnnenkort even doen...

We wachten eerst maar af of de KPN een monteur wil sturen.

[ Voor 39% gewijzigd door Friebo op 05-08-2004 13:14 ]

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-02 14:35

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

PipoDeClown schreef op 05 augustus 2004 @ 09:58:

en probeer op een of andere manier direct contact te maken met een telecom engineer die jou wilt helpen.
blijf van de IS (infrastructuur) kant af, de RA (randapparatuur) kant is voor de klant bestemd.
als het goed is hangt dat gereedschap aan de binnenkant van de behuizing, tenminste daar zou hij moeten hangen...

Dit ding haal je trouwens ook zo op, je moet even handig aan de reuze kruiskop schroeven draaien (hoeken van de behuizing aan de buitenkant) maar dan gaat de hoofdkap er zo af...

Het is idd voor meerdere aansluitingen...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:05

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Tomcat schreef op 05 augustus 2004 @ 12:41:
[...]

Kan ook met een kleine schroevendraaier, je moet dan wel even voorzichtig zijn en even testen of de verbinding goed is.
Wil je dit nooit meer aan mensen aanraden, please? Dit groeit serieus uit tot mensen die zo complete patchpanelen in elkaar proberen te zetten. Terwijl je al punchdown tooltjes voor 0,50 kan krijgen. Kom je daar een keer kijken omdat er zoveel storingen zijn, zijn alle snijdertjes verbogen |:( en kan je niets meer met het paneel.

En als mensen al niet precies weten wat het is, dan zou ik zeker niet er met een schroevendraaier in gaan zitten raggen.
Pagina: 1