Second Copy 2000 fragmenteerd gigantisch

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Ik gebruik nu Second Copy 2000 om backups te maken van mijn harddisk naar een andere harddisk. Deze disk is een NTFS disk (compressed) waar alle gegevens opgezet worden.

Het aanmaken van de initiële backup duurde gigantisch lang, laten we zeggen ongeveer 2 dagen continu stampen, ook heel druk op de schijven.

Nu vond ik dit al traag maarja.... Ik wilde dus de schijven defragmenteren omdat diskeeper álles op rood dat staan en ik dus volgens diskeeper 2400000 fragments had en dat was dus asosiaal veel 8)7

Nu heb ik diskeeper aangezet en de volgende ochtend was het ding op 5% !

Ik was diskeeper even gaan verdenken en was overgestapt op O&O defrag en later nu dus op windows defrag. (XP).

Nu blijk dat alles zo gigantisch gefragmenteerd is dat ik die schijf gewoon niet meer kán defragmenteren (let's say 20 dagen stampen oid).

Ik heb de logs bekeken en ik viel zowat van mijn stoel.

Voorbeeldje. een bestand van 900 MB dat bestaat uit 85086 fragments en een bestand van 4 GB die uit 131,249 fragments bestaat.
Dit is godsonmogelijk bijna.

Een snelle look in O&O liet me zien dat de bestanden allemaal cluster voor cluster in elkaar geweven zitten, dus clustertje 1 met bestand 1, cluster 2 bestand 2, cluster 3 bestand 1, cluster 4 bestand 2 en dit dus een paar miljoenen keren.

Heeft iemand enig idee waarom dit in hemelsnaam kan :?

Ik heb alles doorzocht en snap er geen hout van. Het enige wat ik me kan bedenken is dat is dat de map NTFS compressed is maar dit mag niks uitmaken.

Iemand die me kan helpen?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Even een toevoeging.

Ik heb ook een DVD gekopieerd naar deze Maxtor externe schijf maar ook deze is heel gefragmenteerd.

Ik heb de defrag nu weer draaien maar hij is nu maar op 4% en hij heeft zat vrij ruimte.

Een collega van mij gaf aan dat het misschien komt omdat ik een raid0 schijf in de pc heb waarvanaf ik kopieer maar dat mag niet uitmaken in mijn ogen.

Ik kan de data ook niet verwijderen want het is de backup van de gegevens op de raid0 array en een tapestreamer heb ik hier niet voor beschikbaar.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik kan het niet verklaren maar ik denk dat je collega warm is. De opbouw van die bestanden klinkt sterk alsof er een verband is met die RAID-0 config al heb ik ook geen idee waarom het op zo'n rare manier gekopieerd wordt :?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
/downtime/ schreef op 06 augustus 2004 @ 01:53:
Ik kan het niet verklaren maar ik denk dat je collega warm is. De opbouw van die bestanden klinkt sterk alsof er een verband is met die RAID-0 config al heb ik ook geen idee waarom het op zo'n rare manier gekopieerd wordt :?
Ik heb er over zitten denken maar het lijkt me onmogelijk dat het aan raid0 ligt. Ik kan me voorstellen dat door het vooruitlezen de sectoren misschien op een andere volgorde komen maar dat hij 2 totaal verschillende bestanden door elkaar heen haalt is godsonmogelijk.

Wat me wel opviel is dat die 250GB schijf clusters heeft van 512 bytes (niet echt bevordelijk voor de performance) en de 400GB raid0 opstelling 4K blokken heeft. Ik wilde dit aanpassen maar Partition Magic 8 vind al sinds jaar en dag dat die Maxtor schijf "BAD" is.

Ik ben ondertussen iets verder gekomen. Ik heb O&O defrag ingesteld van autosense af naar dat ie alle system, resources mag gebruiken om de data te defragmenteren. Ik keek vanochtend op mijn pc en na een nacht onafgebroken ratelen is ie op 20%, dus dat is al een stuk beter dan voorheen.

edit: Nu net even op de PC ingelogd via VNC (zit op m'n werk) en nu is ie op 27% en gebruikt 100% van de cpu op het moment. 100% cpu usage heeft ie eerder nooit gehad maar ik ga er maar even van uit dat dit normaal is.

Als iemand een idee heeft van de oorzaak van deze verweving dan hoor ik het graag. Het is ontstaan bij het maken van een backup met Second Copy 2000 maar het lijkt me sterk dat deze voor dit soort ongein zorgt.

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 06-08-2004 10:57 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Helaas heb ik intussen nog steeds geen oplossing gehoord.

De scijf heeft clusterblokjes van 512 bytes en de andere schijven 4KB (4KB is ook normaal). Ik ben nu backups aan het maken op 4 losse 40 GB schijfjes die ik nog had liggen, daarna ga ik de maxtor formatteren want clustersize aanpassen werkt niet. Partition magic lust de schijf sowieso al niet en acronis disk direchtor stopt ook met een error.

Ik houd jullie op de hoogte.

Ps. Schijf is af fabriek volgens mij al met 512 byte cluster geconfigged want ik zou dit zélf nooit doen.

Persoonlijk zou ik zelfs liever 8K clusters hebben maar dan schijnen een aantal NTFS functies niet meer te werken, o.a. compressie ben ik zeker van.

[ Voor 24% gewijzigd door Fairy op 07-08-2004 12:30 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Een zware formaat heeft het verschijnsel niet verholpen maar ik vermoed dat ik het probleem heb gevonden!

Het probleem zit 'm waarschijnlijk in de NTFS compressie. Second Copy 2000 maakt een file aan, die door NT word gecomprimeerd, maar NTFS doet dit 'slim' door niet meteen te beginnen maar pas te doen op het moment dat er de tijd voor is.
Ik zette de backup weer aan en meteen zat ik een used cluster, een empty cluster, een used cluster en weer een empty etc etc etc.
Hij 'reserveerd' zo lijkt het een cluster voor het comprimeren. Als de dan achteraf wéér gaat backuppen dan gaat ie dus al die kleine rotgaatjes opvullen :X en dan krijg je dus een hele complexe dataspaghetti.

Ik ben nu de complete backup aan het deleten en ga zometeen de boel uncompressed backuppen.

Ik houd jullie op de hoogte.!

EDIT: Ik ben nu met uncompressed backup bezig en tot op heden gaat het goed! alle data is aaneengesloten met uitzondering van deze waar er een scheiding zit tussen 2 files, daar laat ie een sectortje open maar dat zal wel normaal zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 07-08-2004 15:24 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zat me al af te vragen waar het probleem zou kunnen zitten aangezien ik zelf ook SC2000 op NTFS gebruik, weliswaar niet op een RAID volume. Maar NTFS compressie staat bij mij ook altijd uit. Aangezien 95% van mijn data al gecomprimeerd is (JPEG/MPEG/AVI/GIF/PNG/ZIP etc.) is NTFS compressie zinloos.
Pagina: 1