Novell Netware Client achter Winroute met NAT

Pagina: 1
Acties:

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sinds kort wil ik mijn verbinding thuis delen met Winroute. Ik heb op mijn internet NIC NAT aangezet, zodat ik over 1 IP kan internetten. Alles functioneert prima. Nu heb ik voor mijn werk Novell Netware Client nodig, maar dat wil dus niet functioneren met Winroute aan. Ik heb in de HELP file kunnen lezen dat het een bekend probleem is, maar ik kom er niet uit. Er staat dat het met Winroute moet lukken, maar hoe?

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Kun je iets meer over de configuratie van je thuisnetwerk vertellen, want ik begrijp niet waarom je problemen met de Netware client hebt. Zoals ik het zie gebruik je Winroute om je internet te delen en die benader je direct via je browser. Dat heeft niets met de Netware client te maken en die heb je er ook niet voor nodig.

• mossel
  • Niet online
OK: Ik gebruikte tot voorkort geen Winroute, ik sharde mijn verbinding dus niet. Novell Netware Client gebruik ik thuis om vervolgens op de computer op het werk in te loggen. Dit ging altijd prima, totdat ik Winroute installeerde om de verbinding te sharen, zodat ik met mijn oude p166 ook kan internetten. Dit functioneert nu wel, maar Novell Netware Client kan niet meer op de server inloggen. Dit komt dus waarschijnlijk door NAT wat ik op mijn internet NIC heb aangezet. Dit staat ook in de Winroute help-file, maar ik word er niet wijs uit. Ik hoop dat het zo duidelijker is.

• printerman
Wat ik in de helpfile van Winroute zie, is dat het met een VPN client wel moet gaan. Ik weet niet of die hetzelfde is als de gewone client. Zo ja, dan kan ik je helaas niet helpen, want ik neem aan dat je al geprobeerd hebt wat de help-file voorstelt. Zelf gebruiken wij op het werk de Citrix-client om van thuis in te loggen op ons Novell-netwerk.

• mossel
  • Niet online
Ik heb veel moeite met het begrijpen van de help-file. Wat is een VPN client, en wat moet ik daar voor instellen?

• printerman
VPN staat voor Virtual Private Network en is een feature van Bordermanager. Op de onderstaande site kun je er meer over lezen.

http://www.novell.com/documentation/lg/bmee3.5/docui/index.html#../vpncfenu/data/h0trdtkq.html

Ik meen me te herinneren dat je bij de installatie van een Netware-client op Win NT daar een vraag bij krijgt over dat VPN, maar ik weet het niet zeker. Ik ben al sinds maart ziek thuis. In de tussentijd is Bordermanager bij mij op het werk opgeleverd en dat heb ik dus niet meegemaakt. Ik ben overigens netwerkbeheerder op Novell van beroep. Normaal gesproken had ik er dus meer van moeten weten, maar helaas.

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 20:08
Tja... ik heb het zelfde probleem gehad denk ik.
Ik heb toen op mijn PC met Winroute de Novell client alleen over IPX laten werken. Toen had ik geen enkel probleempje meer.

Maar is natuurlijk geen echte goede oplossing.

Verwijderd

Ligt het volgens die Help-file aan Winroute of aan NAT?????

Anders kan je gewoon Sygate proberen of als het dan nog niet werkt All Aboard

• mossel
  • Niet online
Het ligt aan NAT, maar winroute zegt in de help-file (op de een of andere manier) dat winroute met een speciaal systeem toch in staat is om het zaakje te laten functioneren. Maar hoe, dat begrijp ik niet uit de help-file!?

• printerman
Wat de Helpfile zegt, kan ik wel uitleggen.
Je moet gewoon de client software van VPN op de pc met Winroute installeren. Zodra je daar gebruik van wil maken eerst met die software de verbinding naar de Novell-omgeving maken en daarna kun je vanaf ieder werkstation in je thuisnetwerk naar die Novell omgeving kletsen. Het werkt volgens de help-file alleen met VPN en Bordermanager op je werk.
Ik heb even de Novell client 4.71 voor NT geïnstalleerd, maar die geeft geen extra info over VPN.

• mossel
  • Niet online
Ok printerman, bedankt voor je reacties. Ik zal proberen het vanavond voor elkaar te krijgen, maar ben het nu ff zat.

Het klinkt ontzettend dom, maar hoe krijg je Novell überhaupt weer van je pc af? Er is geen uninstall optie, en met msconfig kan ik Novell ook niet uitschakelen. Met ctrl+alt+delete zie ik Novell niet eens staan. Please help, dan kan ik na de uninstall even een schone installatie doen!

Bedankt!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het ligt aan NAT, ...
Nee. Ik kan van achter NAT prima inloggen op andere servers.
Dus of het ligt aan de combinatie van winroute en Novell client op dezelfde pc (een of ander stom DLL versie conflictje ofzo), of het ligt aan een foute NAT implementatie van winroute.
Maar het ligt niet aan het 'systeem' NAT op zich.

VPN werkt trouwens niet achter NAT. (misschien wel weer op dezelfde pc als NAT, omdat je dan NAT in principe niet hoeft te gebruiken voor verkeer naar buiten...)

• mossel
  • Niet online
Dan is het dus misschien handig om op de server in te stellen, want daarop draai ik Novell Netware Client, op de interface "Exclude this computer from NAT" aan te vinken?

Pagina: 1